tirsdag 30. oktober 2018

Vinter på snarvisitt...

Natt til i dag kom det 10 cm med snø her, og plutselig ble utsikten ut  av vinduene helt endret.


Hagen sett fra kjøkkenvinduet. 

I  kveld regner og blåser det, og nå snart smelter all snøen borte.  Snøen er idyllisk, men jeg kan godt vente en stund til på at det blir full vinter.

Her kommer noen bilder tatt for ca en måned siden , og det er av en egenrådig plante som brer seg veldig i et bed.  Den oppfører seg  nesten som et ugress, men jeg lar den få holde på. "Ugresset" jeg snakker om er Lamium maculatum. Det breier seg ut der den får lov, men er veldig enkel å få bort. 




Dette er der jeg la heller tidligere i høst. Bildene er tatt 3. september, og den blomstrer to ganger i året her. På våren og på høsten, og det er jo en plante til å bli glad av :)

Jeg la hellene under planten og det trives den godt med. Så sant det ikke er ugress så liker jeg at plantene får utfolde seg som de vil :)

63 kommentarer:

  1. Ordentlig vinterlig i morges, ja!
    Lamium er fin og nyttig. Særlig på vanskelige steder. Trenger en vennlig men bestemt hånd...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det var veldig godt meldt på forhånd, så det var ingen bombe. Men det er nå engang sånn at en får litt sjokk når hagen plutselig er blitt hvit over natta... ;)

      Ja, den er nyttig og greit, men må tuktes litt ja...

      Slett
  2. Jeg synes det er litt trivelig å få snø jeg. Det blir både lysere og ikke minst reinsligere inne når en har hunder. Det er litt mørkt og stusslig i hagen når alle bladene har blitt borte og kun nakne kvister som stikker fram.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes også det er trivelig med snø, men den kan godt vente litt til her i lavlandet :)

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja når varmen nu kommer retur var det jo for tidligt med al den sne. tror min bliver liggende i klatter til det regner igen på fredag...
    Men vi får se - vejret i år har ikke været kedeligt!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt sikkert. Det blir nok litt igjen her også, men mesteparten vil nok smelte.
      Det er helt sikkert!

      Ha en deilig uke du med

      Slett
  4. Oh my goodness, Marit, it is far too early for a snowfall like that. I hope I don’t have to report such an event any time soon. Any snow before December is too early for me.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's too early for me too, David. I hope it will come Desember 20th :)

      Slett
  5. Hei Marit!
    Det er nesten fælt å si det, vakre bilder av vinter.
    Håper inderlig den er borte når jeg står opp i morgen.
    God kveld! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk! Ja, vi er vel ikke for glade i vinter, men pent er det jo. Det håper jeg også.
      God kveld til deg også. Klem, Marit

      Slett
  6. Dit vejr står i skærende kontrast til vores i dag, men flot er det jo med sne! Så længe du nøjes med 10 cm er det vel ok.
    Din bunddække-Laminum er jo bare perfekt. Forstår du lader den brede sig næsten som den vil, for selv uden blomster er den fin med de brogede blade.

    Håber den rigtig vinter venter lidt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil jeg tro. 10 cm er til å leve med bare den smelter igjen.
      Den er helt perfekt til bunndekke, så jeg lar den holde på. Blir det for mye av den river jeg den bare av. Den er veldig fin ja, og jeg har tre forskjellige av den.
      Ja, det håper jeg på!

      Slett
  7. Burr så mycket snö, tur att den regnade bort lika snabbt som den kom. Det är vackert, men jag är inte alls redo för snö ännu.
    Kram och ha en fin kväll

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo mye snø på en gang så tidlig. Ja, det erbra at den forsvinner igjen. Pent, men den kan godt vente en måned til med å komme.
      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  8. uha en masse sne ;-) Her var det bare gråt, vådt og blæsende. Det er ikke så smukt som sne.
    Jeg har lige plantet et par hvide lamium. Det glæder mig at høre, at den er let at fjerne, hvis den bliver for stor.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det mye :) Det blir jo lysere med en gang, men det kan godt vente litt til. Snø er pent ja.
      De hvite lamium vokser ikke på langt nær så mye som denne lilka jeg viser. Blir den et problem er det bare å ta den bort.

      Slett
  9. PS jeg smiler og bliver glad, hver gang jeg åbner din blog og ser det lille egern.

    SvarSlett
  10. Jeg skulle lige til at skrive det samme som Lisbeth: Hvor er dit headerbillede altså bare sødt, Marit!
    Tænk at I allerede har fået så meget sne. Det er pænt, ja, men det må gerne vente lidt før det falder for alvor :-)
    Knus fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana! Den blir nok borte igjen, for det smelter mye ute nå. Pent er det, men det kan komme i desember ;)
      Klem fra Marit

      Slett
  11. Sneen kender jeg ikke meget til :) men smukt ser det ud. Derimod kender jeg til Lamium maculatum, den breder sig godt nok voldsomt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nei, du gjør nok ikke det der du bor :)
      Ja, pent var det i går, men i dag er det ikke så mye igjen etter regnet.
      Den lilla brer seg mye, men ikke den rosa og den hvite.
      Klem

      Slett
  12. Hei Marit.
    Jeg syns den kom tidlig i år. Vi fikk snø her i går, men i dag har den forsvunnet. Jeg liker ikke snø så for min del kan den holde seg borte.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Den kom tidlig ja, men nå er den smeltet mye her også.
      Den kan komme til jul, og så kan den bli borte igjen :)
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hvor er det dog smukt at se sneen - men det er tidligt allerede i oktober, synes jeg.
    Og din Lamium maculatum er utrolig flot! Jeg kan se, den kaldes plettet tvetand på dansk.
    Klem og ha' en dejlig dag i winter wonderland

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, snøen er pen den, men det er alt for tidlig å få den nå.
      Den er veldig fin ja, og det stemmer at den kalles det på dansk. Den kalles Tvetann her :)
      Snøen har smeltet mye, og kommer til å bli helt borte, så det er ikke mye igjen av Winterwonderland nå...
      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  14. Good morning dear Marit!
    I love your pictures with snow! Something you see here only in Winter!
    The plants with purple flowers are so preety! Thank you for sharing!
    Have a lovely day! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Dimi!
      Snow is pretty, but now there's very little left of it.
      Thank you for all your sweet comments! Have a nice day!
      Hugs!

      Slett
  15. Utroligt at se snebilleder sidst i oktober. Den eneste lamium, vi har i haven, er White Nancy, fordi den ikke er så invasiv endda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si, men snart er den smeltet. Det er alt for tidlig til at den blir liggende, heldigvis...
      White Nancy har jeg også, og den er ikke invasiv i det hele tatt. Har en lys rosa som heter Pink Pewter, og den er heller ikke invasiv. Det er den lilla som oppfører seg sånn her.

      Slett
  16. Hej Marit!
    Vackert med ren vit snö, men jag håller med dig, vintern kan vänta ett tag till. Har en skuggig plats bakom huset där jag försökt med alla möjliga växter, de vill inte riktigt trivas. Kanske gör jag ett försök med Lamium.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det er jo det, men det er alt for tidlig å få snø nå. Det kan jo være verdt å prøve den der. Jeg tror den trives omtrent over alt. Ha def godt.
      J

      Slett
  17. Hej Marit!

    Det är vackert med snö och utsikten genom ditt köksfönster är härlig. Men som sagt, den riktiga vintern får gärna vänta lite.

    Jag har också rosenplister (Lamium) för de vackra bladen och blomningarnas skull. Visst sprider den sig, men jag tycker inte heller att den ställer till med några större bekymmer.

    Du får ha det gott!
    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anna-Karin!

      Ja, vakkert er det, men alt for tidlig.

      Det er en vakker plante, og den er jo bare å ta bort hvis den sprer seg for mye. Det er jo godt å ha noen bunndekkere som er villige til å vokse.

      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Jeg ser snø og tenker på jul og barndom... det er koblet sammen :-))
    I går vi har hatt kald også, men i dag stråler solen og blå er himmelen,
    høst presenterer seg :-) Men roser fryser... Jeg nyter i dag været utenfor med barnebarnet... i morges vi bakt for Halloween.
    God dag for deg Marit. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo koselige barndomsminner! :)
      Her regnet det i går og det regner også i dag. Kos deg med den fine høsten!
      Klem fra Marit

      Slett
  19. Håper snøen har forsvunnet hos deg nå, selv om det ser idyllisk ut på bilder er det alt for tidlig.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har den forsvunnet igjen, og det er jeg glad for.
      Det er pent ja, og det passer til jul :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  20. Hej Marit!

    Ojdå, det var ordentligt vitt! Men jag gissar att det försvinner, här är det just nu 10 grader varmt!
    Jag är stenhårt disciplinerad när det gäller spridningsvilliga växter, jag har gjort min misstag och om jag vet att de har en tendens att sprida sig mer än normalt så avstår jag. Plister har jag aldrig vågat mig på men går den att hålla efter så är det väl inte så illa.
    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det var plutselig helt hvitt her! Alt er smeltet nå ja, og nå regner det her til tross for at det bare er 1 grad her nå.
      Jeg har også gjort mine tabber, og er forsiktig med hva jeg planter. Jeg synes denne er enkel å ta bort.
      Klem!

      Slett
  21. Nä kanske inte snö som lägger sig redan nu... ..men jösses så ljust det var när jag vaknade tidigt i söndags morse. :) Vet att plister fått dåligt rykte men den är ändå en vacker och tålig marktäckare.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, dette er bare et skremmeskudd ;)
      Alt er sneltet nå. Det blir utrolig lyst, ja. Men det er alt for tidlig. Ja, jeg synes den er helt ok å bruke i hagen.

      Klem, Marit

      Slett
  22. Helt hvitt plutselig :-)
    Her regnet det bort før vi rakk å ta bilde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo alltid litt av et sceneskifte :)
      Det forsvant fort her også.

      Slett
  23. Hej Marit!
    Jag har haft problem att kommentera på blogspot-bloggar, därför har det varit tyst från mig. Har prövat idag och det har gått bättre så nu ska jag pröva att kommentera hos dig och hoppas att det går bra :)

    Vilken vinter ni fick, även om den inte varade så länge. Förstår om du gärna väntar med vintern, med tanke på all snö ni fick förra året. Rosenplister kallar vi växten för och den är jättefin som marktäckare. Jag har haft den där jag bodde förut och skulle gärna ha den igen men har egentligen ingen plats för den.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka och en trevlig helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Det er jo så dumt at det blir sånn, og at det blir vanskelig å kommentere.
      Det ser ut til at det gikk bra i dag :)

      Det var spesielt å våkne opp til vinter, men nå er snøen borte igjen. Vi fikk nok sist vinter, ja...

      De med rosa og hvite blomster sprer seg ikke like mye som den med lilla blomster.

      Ønsker deg også en fin torsdag, og god helg!

      Klem, Marit

      Slett
  24. Hello, Marit! I am in no hurry to see snow and feel winter. But your snowy scenes are pretty. The plant is beautiful, pretty blooms. Happy Thursday, enjoy your day! Happy Novemeber!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      No me either, and now it's melted. Thank you! Happy Thursday, and Happy November to you too!

      Slett
  25. Det er litt tidlig med snø, vi har ikke hatt noe her. Fin bunndekker, jeg har en her, ny det siste året, håper den er der ennå, har ikke lagt noe merke til den i det siste, det må sjekkes. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  26. Ja, det er helt sikkert. Den er så fin ja, og dekker veldig godt.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  27. Snö redan hos er, lite väl tidigt.
    Vågar inte skriva hur vädret är här i Spanien.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er heldigvis snøen borte, og det er altfor tidlig ja!
      Jeg kan tenke meg at det er godt og varmt :)
      God helg!

      Slett
  28. Where I live does not snow and so I love seeing photos of snowy landscapes, everything seems to be always so peaceful and serene.
    Wonderful photos!
    Have a lovely weekend
    Warm regards
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. I can understand it, because it's very pretty with snow. Thank you!
      I wish you too a lovely weekend.
      Warm regards to you too!

      Slett
  29. Svar
    1. Yes it was, but now the snow have melted. I'm glad for it!

      Slett
  30. Vakkert med snø, men det er litt tidlig.
    godt med mildvær, synes jeg.

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alt for tidlig! Det synes jeg også.

      Klem, Marit

      Slett
  31. Sne er flot, men er stadig for tidligt, synes jeg. Vil dog gerne have det fra d. 14.-28. december :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo det, men til jul er det akkurat passe å få den, ja :)

      Slett
  32. Nydelig liten sti med heller på, så fantastisk fint det var!

    SvarSlett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...