mandag 15. oktober 2018

Lang hagedag...

I går fikk jeg gjort mye i hagen. I følge en værmelding jeg så i går kan det bli vinterlige temperaturer fra den 26 oktober og fremover. Så da fant jeg ut at da var det på tide å bli ferdig ute i hagen. Vi flyttet en rhododendron og sagde ned to store kjeglegraner for å få plass til vinterhagen der som den skal komme en gang i fremtiden.

Etterpå dekket jeg til alle cyclamen. Nå er det tørt løv overalt så jeg samlet det i en stor bøtte i dag og la over alle mine cyclamen. Noe jeg gjorde i fjor var å klippe  ned irisblader og dekke det tørre løvet med, og det fungerte så bra at jeg gjorde det i går også. Ikke alle irisblader fungerer like bra men de jeg har brukt er fra ensata og pseudacorus. De er så kraftige at de ikke blåser bort om det skulle bli noe vind.

Jeg dekket først de som jeg plantet i år, og siden gikk jeg ned i hagen hvor jeg har de jeg plantet i fjor. Jeg ble bare stående å måpe.  Nede der gikk det i blå nyanser og hvitt, og hvilken blåfarge det er på de...

Disse har en utrolig sterk blåfarge, og de har aldri blomstret så mye som i år. Kanskje det er den varme sommeren som har gjort det?

Gentiana sino-ornata 'Stratmore'

'Bellatrix'

Lett blanding

Denne er så ultrablå at den er vanskelig å gjengi riktig. Fylt utgave som heter 'Eugens Allerbester'

I dag regner det litt her, og det er grått vær med 13 grader. Godt og varmt enn så lenge... :)

Ha en fin uke!

56 kommentarer:

  1. God ide å dekke til på den måten :-)
    Så vakre blomster! Både de blå og de hvite :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virket godt i fjor, men da var det jo etter en tid mye snø. Men selv uten snø håper jeg det hjelper.
      Tusen takk! :)

      Slett
  2. Hello dear Marit!
    Such beautiful blue and white flowers! Wonderful photos!
    Lovely idea to cover up with the leaves your plants!
    Wishing you a lovely day and a happy week!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you!
      I wish you a wonderful week!
      Hugs!

      Slett
  3. Så fint at du gør klar til vinteren, når kulden kommer snart. Blomsterne på billederne er utroligt smukke!
    Her har vi haft fuld sol og 20 grader i dag, så dejligt :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må gjøre det nå mens det ennå er varmt. Når det blir snø og kulde orker jeg ikke mer. Tusen takk!
      Det høres veldig deilig ut!
      Klem

      Slett
  4. Deilig blå - så fin. Jeg liker. Vakre bilder.
    Rosene blomste fortsatt her og himmelen er blå, men snart er den
    vakre høsten over... så er det opp til strikkepinner og jeg elsker det,
    å se på filmer. God kveld og god uke for deg.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Blåfargen er nydelig. Ja, du trives så godt med strikkepinner :)
      God kveld til deg også!
      Klem

      Slett
  5. Lyckliga du!! Jag har inte hittat den där perfekta platsen för de där skönheterna... ..ännu ;) För skam den som ger sig och mer så när jag ser dina.
    Men bra du påminde för jag har inte täckt mina cyklamen och jag såg häromdan att en knöl försvunnit men det var säkert åtminstone ett 20-tal små fröplantor på gång.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg :)
      De trives veldig godt her, og det er jeg glad for. Du må bare fortsette og prøve å få de til.
      Spennende med alle frøplantene!

      Klem, Marit

      Slett
  6. Hei Marit

    Du er da ved at få en flot samling Gentiana! Og 'Eugens Allerbester'
    ser endda dobbelt ud - det er jo lige noget for dig;)
    Ja varmen varer jo ikke evigt - og lidt vinter får vi nok - men det er jo ikke sikkert den varer så længe...?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg har begynt å samle på de (også), og det finnes nange fine sorter.
      Den er dobbel i blomsten, og som du sier så liker jeg de veldig godt ;)
      Nei, det gjør den bestemt ikke, men den kommer jo ikke til deg i Dk. på lang tid ennå. Her og i Sverige får vi merke den sikkert snart, men så kan det jo bli varmt igjen.

      Ha en deilig ny uke

      Slett
  7. Hej Marit
    Som Karsten er jeg ikke begyndt at tænke på vinter endnu, men det er jo noget andet hos jer.
    Fine Gentiana, dem kan jeg til gengæld ikke holde liv i her hos mig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nei, det er jo for tidlig hos dere nå. Her er det noe helt annet, ja.
      Nei, og det er da godt at det er noe som trives her ;)
      Klem

      Slett
  8. Hei Marit.
    Jeg har ikke så mye plass til disse skjønnhetene som du har. Sikkert lurt å dekke de til. Vinter. Selv om jeg setter inn planter og tømmer potter, er jeg ikke der enda.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Nei, du har jo ikke det. Her har jeg ennå litt plass. Ja, skal de overleve må jeg dekke de. Du har bedre tid hos deg enn her.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  9. Hello, Marit!
    The flowers are a gorgeous blue color. Our weather has turned colder now too. Not sure if it will stick around and get a little warmer again.
    Enjoy your day and have a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello, Eileen!
      Yes, the color is fantastic. Maybe it will be warmer again here too. Happy New Week!

      Slett
  10. Hei Marit.
    Så deilig å få ting unna i hagen. Har vært ute og luket litt og flyttet på noen stauder. Får prøve å få gjort det meste før 26 :-)
    Vakre Gentiana!!
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!

      Ja, det er hekt sikkert. Så bra da :)
      Det er jo ikke sikkert at dere får kulde like tidlig som her.
      Tusen takk!
      Ha en fin uke dere også

      Slett
  11. Sikke en vidunderlig blå farve! Og godt at høre at du har haft en god dag i haven!
    Knus

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blåfargen er helt utrolig. Ja, jeg hadde en veldig god dag i hagen i går.
      Klem

      Slett
  12. Ensianblomsterne er så nydelige, som de lige rager op over de visne blade.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de vokser seg opp gjennom de visne bladene. De lyser så fint opp i hagen akkurat nå.

      Slett
  13. Kjekt med en fin hagedag i midten av oktober, søte små blomster på denne tiden av året.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alle sånne dager er ren bonus nå. Blomstene lyser opp nå på høsten.

      Ha en fin dag!

      Slett
  14. Hej Marit!

    Höstens stora favoriter, höstgentianor! Deras klarblå färg liknar inget annat, underbara växter. Jag har haft många olika namnsorter av dem men torkan har tagit de flesta. Några enstaka blommar med de är mycket mindre än de brukar vara.

    Såg på nyheterna om vad som hänt på Vestlandet! Det har fallit 180mm regn och glaciärerna smälter. Människor som förlorat sina hem.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er et av høstens store høydepunkter. Så trist med dine gentiana. Mine vokser i mye skygge og der har det ikke vært så tørt.

      Ja, det er helt fryktelig det som skjer rundt om i Norge med disse flommene akkurat nå. Her er det helt tørt og ikke regn i det hele tatt.

      Klem!

      Slett
  15. Hej Marit!
    Så vacker blå färg på din Gentiana. Det har varit några soliga fina dagar här också, idag är det grått men varmt. De flesta löven från lönnarna har ramlat ner, de får bli ett vintertäcke i rabatterna, men hoppas kylan inte kommer riktigt ännu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Her er det også sol i dag, men det var 3 grader i dag tidlig. Vinteren kommer nok om ikke så veldig lenge. Det har de her også. Ha det godt.

      Slett
  16. Aldeles vidunderlige blå farver :-)
    Og så har du en hvid - det vidste jeg ikke, man kan få. Jeg lærer hele tiden nyt.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. De finnes i hvite, lyseblå og mørkeblå av de som jeg har sett. Det er godt at vi stadig lærer noe nytt :)

      Slett
  17. Så vakkert. En fantastisk blåfarge. Så hyggelig når noe så fint blomstrer også på denne tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine, og lyser opp i hagen akkurat nå :)

      Slett
  18. Makan! De søtingene trives tydeligvis (også) godt hos deg.
    Hadde 'Eugens Allerbester' i et surjordsbed hvor den ene søten etter den andre gikk ut. Nå har jeg hatt en søte flere år i et annet bed, så da måtte det bli flere der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de blir større for hvert år som går, så det ser ut som de trives. Det er nok smart å flytte de til det stedet de trives :)

      Slett
  19. Det lyder jo meget fornuftigt at dække de sarte vækster til på denne årstid, problemet er blot at årstiden på mange måder er helt mystisk. Håber du får lidt tid til at nyde de fine Ensian inden frosten sætter ind.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, årstiden er egentlig helt vill. Det går fra -2 til 19 grader innenfor en kort periode. Så jeg vet ikke om det blir vinter med det første eller ikke. Ja, det håper jeg også.

      Slett
  20. Så deilig med en lang dag i hagen, jeg gikk ut etter jobb i går, men plutselig var det helt mørkt før jeg fikk gjort noe, tenkte å prøve igjen i dag, men foreløpig regner det. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig godt å få gjort så mye på en dag.
      Det blir veldig tidlig mørkt nå ja.
      Ha en fortsatt fin dag du også.

      Slett
  21. Så søte blomster, du har en utrolig mangfoldig hage!
    Nyt dagene i hagen til frosten kommer..

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye forskjellig her :)
      Det skal jeg!
      Kos deg i hagen du også :)

      Klem, Marit

      Slett
  22. I have just returned from Australia, Marit, and I am happy to catch up on your blog again. So much colour. So much beauty. But now is the time to prepare for the harsh season ahead - and I am sure no one knows that more than a gardener.

    SvarSlett
    Svar
    1. So nice that you are back, David, and I hope that you had a nice trip to Australia. Thank you. Yes, I have started to prepare for winter. That's true!

      Slett
  23. Det er så nydeleg med fargeklatter i hagen no når hausten er komen.
    God helg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert.
      God søndag!
      Klem

      Slett
  24. Ser fortfarande så vackert ut i din hage, men förstår att det är mycket att ordna med inför vintern.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sånn er det bare på denne tiden.

      Slett
  25. De er så fantastisk vakre der de lyser opp med sine blåfarger i kontrast med høstens ildfarger. Nydelig i hvit. Jeg har kikket etter den fargen en stund, men har ikke funnet dem ennå. Får fortsette jakten. Ha en fin helg Marit.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er utrolig vakre, og de lyser så veldig opp blandt gammelt løv. De er dessverre ikke ofte å se. Ja, det må du gjøre, Jannicke!
      God søndag!

      Slett
  26. I love blue flowers.
    All the photos are beautiful but I especially loved the last one.
    Have a happy weekend
    Grettings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! The last one is very special.
      Happy Sunday!
      Greetings

      Slett
  27. Wow, i love these blue flowers......beautiful !

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...