lørdag 11. august 2018

Siste clematis i blomst av de "nye"

Ja, det tok sin tid, for den fikk jeg allerede i slutten av april. Den tilhører gruppe 3, dvs. de som blomstrer fra juli og utover. Så det forklarer hvorfor den ikke blomstrer før nå ;)

Den begynte å blomstre for få dager siden og ser sånn ut



Clematis viticella 'Pernille'. Disse viticella blir jeg mer og mer begeistret for. Denne er oversådd med knopper, og kommer til å blomstre lenge.


Min eneste dahlia i år, 'Eveline'. Den må jeg bare ha ;)

Ønsker dere en fin helg!

50 kommentarer:

  1. Hello Marit, the Clematis is a favorite of mine. But the dahlia is gorgeous!
    Happy weekend to you!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, and it's one of my fovorites too. Thank you,
      Happy Weekend!

      Slett
  2. Din Pernille klematis er utrolig flot!
    Blandingen mellem hvid og lilla får mig til at tænke på fysik-forsøg i skolen, hvor vi satte en hvid blomst i blæk :-) Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det kan jo minne om det :)
      Klem

      Slett
  3. Hei Marit

    Flot Clematis, der findes så mange fine blandt de mere enkle.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, disse som tilhører gruppe 3 er mindre og enklere i blomsten. En utrolig variert slekt :)
      Ha en deilig aften og søndag

      Slett
  4. Hej Marit
    Ja det var en fin clematis med flot farve.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det synes jeg også :)
      Klem

      Slett
  5. Owwww, beautiful !! I really like this !

    SvarSlett
  6. Hei Marit.
    Nydelig clematis. Jeg kjøpte 3 nye ifjor, og har enda ikke fått blomster på de. De ser fine ut, så jeg må nok vente til neste år. Flott Eveline.
    Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk! Ja, de kommer nok til neste år. De krever mye vann, så det kan være den tørre sommeren. Eveline er fin, ja.
      Ha en fin søndag.

      Slett
  7. Pernille er godt nok en skønhed og en typisk viticella.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den. Viticella har mange flotte sorter, men de er ikke så ofte å se i vanlige hagesentere her. Jeg må bestille de.

      Slett
  8. Hej Marit!
    En vacker klematis, har en liknande som blommar flitigt, blommorna var lite mindre i år än de brukar, men den är fin. Fick ett tips att Viticella familjen är tålig, och hittills har det stämt bra. Nu har vi fått mer regn i natt, härligt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er så fine, og viticella tåler mye. De blomstrer veldig riktig mange av de. Så herlig da. Vi fikk 23 mm på fredag.
      Ha en fin søndag

      Slett
  9. Vakker Klematis som blomstrer hos deg nå. Dahlia er vakre blomster men her er de sneglemat.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sneglene liker dahlia.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  10. Smuk clematis, du der har fået, Marit. Viticella'erne har bestemt mange fine sorter - de bliver 'desværre' ofte meget store og kraftige, men har man pladsen, så 'Go For It'.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den er så vakker, ha. Jeg har plass nok til den, så det går bra. De vokser seg plutselig store, ja.

      Slett
  11. Fint tips på en klematis som blommar lite senare. För mig passar det bra med senblommare, så vi hinner komma hem från semestern och ha blomning att njuta av här hemma under hösten.
    Eveline är så söt.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for deg er det jo viktig å ha noe som blomstrer sent på sommeren. Det finnes mange fine av gruppe 3 som gjør det.
      Det er den, ja.
      Klem, Marit

      Slett
  12. Så nydelege klematis og dahlia.
    Desse skal eg prøve å hugse namna på,
    bestemora mi heitte Pernille, og ei lita gamletantejente heiter Eveline.

    God søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Du får skrive de ned :)
      Morsomt med navn som har tilknytning til familien
      God søndag!

      Slett
  13. ‘Eveline’ er smuk. Der er nogle blomster, som man bare må have. Sådan har vi vist alle vores favoritter.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den, og det er bare sånn det er. Godt at vi alle har egne favoritter.

      Slett
  14. Veldig fint med den lilla fargen som er i forskjellige nyanser :-)

    SvarSlett
  15. Flott Klematis.
    Mine er et sørgelig syn iår..tørt og vindfullt har gjort stor skade og de ikke særlig happy. Må nok til å flytt de tror jeg.
    Ønsker en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,
      Ja, de krever mye vann og stell. Ikke lett å få gitt de det i en sånn sommer.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  16. Så nydelig Clematis. Det gøy å få et utvalg som gjør at du har blomstrende Clematis hele sommeren.
    Nå er det slutt her hos meg, men jammen har det vært lang blomstring på mine også i år, i motsetning til alle andre blomster som kun har hatt korte blomstringstider.
    Ha en fin ny hageuke Marit!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Har inntil nå bare sett den på bikder, så det var gøy å se den i hagen. Det har jo vært en flott sommer med mye sol, så derfor har de blomstret mye.
      Ha en fin hageuke du også, Turid!

      Slett
  17. Hello Marit: I am away on vacation in eastern Québec right now. I will catch up on your blog when I return home.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David, thank you for telling me. Have a nice vacation!

      Slett
  18. Italiaklematis eller Viticella er også min favoritt. Hardføre og fine.
    Som vanlig når jeg først er innlogget på blogger så blir det en titt bakover, og disse irisene dine er virkelig ønskeplanter. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine og hardføre. De tåler mer en de store av de. Det er hyggelig at du leser litt bakover :)
      Irisene er nydelige ja, og det er mange som er interesert i de. Jeg skal vurdere å dele noen av de til våren.

      Slett
  19. Så fin clematis och dahlia!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  20. Hei Marit!

    Nå har jeg vært litt innom bloggen din i sommer, og sett hva du har gjort i varmen. Imponerende!
    Mye fint til deg, og klematis er jo bare så fine. Jeg sliter litt med å huske disse tre klematisblomstringstidene, og beskjæring av dem. Men jeg har ikke så mange, så det går greit.
    å vanne klematis har jeg aldri gjort. Viste ikke at de skulle ha mye vann, men det er ikke så stort problem her.

    Dahlia har jeg sluttet med, men fine er dem:)

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, det var et slit i 7-8 uker med 27-31 grader her. Ikke lett å jobbe i en sånn varme. Men jeg har fått rhododendronene i bakken, og det er da noe. Resten av sommeren har gått til å vanne ;)

      Det er egentlig veldig lett. Gruppe 1 er de tidlige og de behøver ikke beskjæring. Gruppe to blomstrer omkring slutten av mai til begynneksen av juli, og de behøver heller ikke noe klipp. Gruppe 3 som er de som blomstrer fra juli og utover, og de kan beskjæres tidlig på våren hvis det er nødvendig. Mine fryser såpass mye ned at her er det ikke nødvendig.
      De må vannes i sånn ekstremtørke som vi har hatt i år.

      Ja, jeg har bare en, men søte er de :)

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  21. Wow ! Your clematis are so beautiful !!
    Have a happy new week !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!

      Happy new week to you too!

      Slett
  22. Hei Marit.
    Vakker clematis! Jeg er ikke så god på navn, men noterer ned viticella clematis :-)
    Takk for enkel forklaring til Kathrine, den var grei for meg også:-)
    Har syntes det har vært litt mer komplisert enn det er.
    Nyt sensommeren/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!

      Tusen takk! Viticella eller italiaclematis blomstrer sent på sommeren, og har til felles at de er hardføre. De har mindre blomster, men er veldig fine.
      Bare hyggelig! Det enkle er ofte det beste ;)
      Ha en fin uke!

      Slett
  23. Gorgeous Clematis! I love them but never saw them in person, I think my climate isn't suitable for them.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! They maybe need the cold period we have here in the winter.

      Slett
  24. Hello dear marit
    What a wonderful clematis and so special that it brings flowers so late in the summer.
    Have a wonderful day
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,

      Thank you! Yes, they flower so late in the season, and I love them for it.
      Have a wonderful day.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  25. Nydelige, både clematisen og dahlia'n.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...