fredag 24. november 2017

Farger...

Blommig fredag igjen...

Spennende tema denne gangen, for farger er noe jeg har vært opptatt av så langt jeg kan huske. Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av farger, og derfor har jeg også mye meninger om det ;)

 Jeg starter med å si at mine synspunkter er veldig subjektive, jeg uttaler meg kun om hva jeg liker/misliker og har stor forståelse for at andre mener noe annet :)
Det er jo godt at vi alle er forskjellige og at vi liker ulike ting. Tenk så kjedelig det hadde vært hvis alle var like...

 Blått har alltid vært en yndlingsfarge, men jeg har egentlig lite av det i hagen. Det må gjøres noe med!

Kjekt å ha mobile planter, og Agapanthus har en nydelig blåfarge...

 I årenes løp har jeg hatt div. favorittfarger som lilla, rosa og hvitt. I en periode ble det mye rosa og mange solhatter, men jeg blir aldri lei den fargen...


Grønt er en selvskreven farge å like når en holder på med hage og blomster.

Grønt er godt å ha i hagen, og det er en farge jeg ikke kan være foruten...


Så kommer vi til de fargene jeg til tider har mislikt sterkt...

Jeg snakket en gang med en dame i en klesbutikk og hun ble fyskisk uvel av røde plagg akkurat som meg.  Det er altså ikke bare meg som har det sånn. Kanskje farger påvirker oss mer enn vi er klar over? Det er altså de røde, gule og oransje fargene som jeg ikke har likt.

Det som er litt morsomt er det at jeg liker alle farger bare de er blandet med hvitt. Altså de som kalles pastellfarger. Det er de sterke fargene som jeg ikke liker. Kanskje det skyldes oppveksten på 60-70 tallet med brunt, grønt, oransje og gult i store mengder som har skylden? ;)

Men ingen regel uten unntak. I sommer blomstret en daglilje for første gang som jeg har sådd fra frø.

Jeg ble nesten satt helt ut av hvor vakker jeg syntes at den var....
Ikke så lett å ikke  bli betatt av denne... :)


Etter denne "oppdagelsen" bestemte jeg for å utfordre meg selv angående farger i hagen. Fra før er det som nevnt mye rosa, lilla og hvitt her. Så jeg gikk til det skrittet å kjøpe noen  stauder i gult, rødt og oransje. Røde var de kanskje ikke, men noe i nærheten.

Som denne 'Moerheim Beauty'.  Jeg oppdaget at jeg likte den også :)

Og denne... :)

En av fargene jeg ikke har nevnt så mye er fargen grå. Jeg har blitt veldig glad i grått i de siste årene, men egentlig er det en gammel favorittfarge den også. I 9. klasse strikket jeg en grå genser, og den brukte jeg helt til det ikke var noe igjen av den ;)

I sommer lagde jeg et nytt bed bestående av bare grå planter, og det ble jeg veldig fornøyd med.

Jeg lengter etter våren og alle fargene igjen. 

God helg!

Se flere fargerike innlegg her!

50 kommentarer:

  1. Men visst har man känslomässiga reaktioner på färg, både på kläder och i trädgården. Håller med om att vitt (och grönt) är nödvändigt utomhus för att både förstärka och lugna övriga färger. Din frösådda daglilja var verkligen fin. Förstår att du gillar den.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er vi bare. Hvitt og grønt må en ha mye av. Tusen takk!

      Slett
  2. Har litt med stemning og årstid å gjøre det med farger for meg, tror ikke det er noen farger jeg ikke liker, men kanskje nyanser. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nyanser er også viktig.
      Ha en fin helg.

      Slett
  3. Hej Marit
    Ja farver er noget underligt noget, for vi ændrer smag med tiden. Et er vi dog enige om, det skal ikke være postkasserødt :)
    Med hensyn til farver kan jeg nævne, at jeg var inde for at købe en overdel/bluse i dag, jeg vidste ikke, hvad jeg ville have, men jeg var ikke i tvivl om, hvad jeg ikke ville have. Det var noget med farver og mønstre :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, vi gjør jo det. Det er noe underlig med det, ja. Der ervi veldig enige :)
      Det er nesten enklere å ta det den veien, for da vet en i alle fall hva en ikke vil kjøpe. Ja, den kombinasjonen blir fort for mye... :)
      Klem

      Slett
  4. Beautiful & colorful series, Marit. I recognize that longing for spring. Have a good weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, when I look at the pictures I long for summer. The winter here is too long.
      I wish you a nice weekend.

      Slett
  5. Hei Marit. Flotte bilder. Skjønt å se noen sommerbilder igjen. Når det gjelder farger er vi heldigvis forskjellig. det hadde blitt kjedelig hvis vi alle tenkte likt. God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, det synes jeg også. Det synes jeg erveldig bra at vi er. Det hadde vært kjedelig, ja.
      God helg.

      Slett
  6. Blooming Friday indeed. The colors are amazing and the flowers really beautiful.

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
  7. Hello, your flowers and all the colors are just beautiful. You have a wonderful to enjoy! I am now wishing for spring, I wish it was here already. Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!
      Yes, we must hope for a early spring.
      Happy Friday!

      Slett
  8. Egentligen gillar jag ALLA färger i trädgården, men dom måste växa på ett sånt sätt att dom passar ihop - eller inte passar ihop alls utan bryter mot varandra! Färg är ju så vansinnigt subjektivt att man nästan inte kan prata om färg i detalj med andra, ibland inte ens med sina närmaste. För om en nyans av en färg inte tilltalar en, så kan en annan svagt ändrar nyans vara ens favorit!
    GLAD HELG
    Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig sant det du sier! Det er et vanskelig tema/emne å diskutere, og det blir også veldig subjektivt.
      En kan nesten bli uvenn med sine nærmeste pga.farger :)
      God helg!

      Slett
  9. Hei Marit

    Sikken nogen dejlige sommerbilleder.
    Selv er jeg jo stort set glad for alle farver, bare de ikke skyldes sygdomme og dårligdomme.
    Gul havde jeg det tidligere mere blandet med - men jeg har ikke så mange gule, så nu er jeg glad for dem jeg har:)
    Flot daglilje! Var det Tamberg frø?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det er deilig å se noen sommerbilder nå, for nå er det så mørkt og trist ute. Heldigvis kan vi nå telle ned til solen snur igjen :)
      Ja, jeg vet at du liker stort sett alle farger. Gult er en av de vanskelige ja, men har jeg også begynt å like den i små mengder. Spesielt de lysegule liker jeg veldig godt. Jeg hadde en gang besøk av en mann som påpekte at jeg hadde mange gule blomster til å ikke like gult ;)
      Ja, den er så flott, og ja det er en fra Tamberg. De har så mange flotte krysninger. Det tok ca 6 år før den blomstret, men den var verdt å vente på.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  10. Mange flotte farger i hagen din :-)
    Alle har vel sine favoritter, og bra er det. Fin med forskjeller ja :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det synes jeg er veldig bra :)

      Slett
  11. Hej Marit!
    Visst förändras smaken undan för undan, finns dock en färg som jag fortfarande har svårt för och det är orange. Fina bilder från din trädgård.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den gjør jo det, og det er jo også fint at den endres. Oransje klarer ikke jeg heller. Tusen takk!
      God helg!

      Slett
  12. En hage uten fargeinnslag, eller helt i hvitt er ikke noe for meg heller (selv om det er lekkert). Moorheim er en skikkelig beauty, ja, og det er jo morsomt at man dytter litt på grensene når det gjelder preferanser :) De eneste jeg er temmelig sikker på at jeg fortsetter å mislike er den skittengule gullris og buskmure. De har jeg avskydd siden jeg var bitteliten...

    SvarSlett
    Svar
    1. Farger må til ja, selv om bare hvitt er veldig fint. Men det er det ikke mange som har :)
      Dytting på grensene er veldig greit å gjøre. Buskmure hater jeg også, og berberris. Men det er pga. tornene. Noen minner sitter godt i, ja...

      Slett
  13. Grönt är en självklar kontrast i och framhäver de andra förgerna i en trädgård.
    Dagliljans kraftfulla färg är helt fantastisk.

    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den fargen kan en ikke klare seg uten. Den er så fin, ja.
      God helg!

      Slett
  14. Jeg kan rigtig godt lide, at du har udfordret dig selv på farver, som du havde det svært med. Der findes jo utroligt mange smukke blomster, som man ellers ikke ville kunne glæde sig over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg er helt enig med deg. Det er jo veldig mange flotte blomster i disse fargene.

      Slett
  15. Hei Marit! Nei det mangler nok ikke på farger hos deg :-)) Jeg fikk også lengsel etter vår og sommer! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Nei, det gjør det ikke :)
      Det er lett å få det når en dykker ned i arkivene fra i sommer!
      God helg!

      Slett
  16. Härligt inlägg, håller med dig:). Pastelliga färger är mjuka och sköna, de lite starkare i rött, gult och orange har jag börjat gilla på senare år.
    Lika fina bilder som alltid
    Fin helg till dig Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er godt er at smaken endrer seg. Tusen takk!
      Fin helg til deg også.
      Klem, Marit

      Slett
  17. Det er sjovt, jeg kan nikke genkendende til meget af det, du skriver om farver, og om den udvikling du har gennemgået. Men jeg har også været barn og ung i den brune og orange tid, og jeg tror, det har været medvirkende til min afstandstagen var disse farver.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror nok at jeg ikke er alene om å ha det sånn. Nettopp, og den perioden gikk få upåvirket av.
      Hilsen Marit

      Slett
  18. Har inte heller varit förtjust i de starka gula tonerna eller orange för den delen. Men så fick jag växter och de planterades i två rader med phlox, agastache och veronicastrum bakom och det blev så himla vackert i mina ögon. Så nu gillar jag de gula rudbeckiorna och coreopsisen även om jag inte går jättenära för det blir aningens överväldigande.

    Silverplanteringen var fin och jag tänker att de mörkröda bladen är fina till :) Sen upplever jag din trädgård som övervägande grön pga alla hostor, träd och buskar. Då kan du leka friare tror jag.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, sånn er det bare. Jeg merker at jeg er i endring i synet fargene, så det er jo litt gøy.

      Jeg likte også den beplantingen, og vinrødt og sølv passer godt i sammen. Tror det blir flere beplantinger med de fargene. Mye grønt her, ja :)

      God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Färg betyder så mycket. Konstigt, men jag dras alltid åt det rosa-lila i trädgårdar, vet inte varför.
    Tack för fina bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de virkelig! Det gjør jeg også.

      God helg!

      Slett
  20. Det var ett väldigt intressant inlägg Marit! Jag tror att det är många som har svårt för de starka färgerna som just rött, gult och orange. Jag har nog själv haft svårt för dom och föredrar exempelvis milt gult. Men precis som du så har jag blivit mer och mer förälskad i dessa färger. Din daglilja är fantastiskt vacker. 'Moerheim Beauty' har jag själv liksom den gula solbruden du visar på bilden under. Jag har också en klarröd temynta som jag bara älskar. Den har blivit en stor favorit i trädgården. Mycket tror jag det beror på att den växer bland buskar där den lyser upp bland buskarnas blad (som går i brunt och vitt). Det är intressant det där med färger och jag tror precis som du att vi har mycket med oss från vår uppväxt.

    Önskar dig en fortsatt skön helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Farger er nok noe som opptar mange, og de sterke fargene er det mange som liker/misliker. Det er godt at vi er forskjellige. Jeg vet at du liker de, og når jeg ser dine bed med azalea i disse fargene synes jeg jo det er veldig fint. Lyse gult liker liker jeg veldig godt. Det er jo litt gøy å utfordre seg selv. Ja, det synes jeg også, og gøy at den endelig blomstret. Ja, plassering har mye å si på hvordan fargene vises frem. Ja, oppveksten har mye å si. Jeg hadde foreldre som elsket rødt, og jeg hatet det. Det var mye bråk om klær når jeg var liten. Det sitter utrolig nok i fortsatt i minnet.
      Ha en fortsatt fin helg du også!
      Klem, Marit

      Slett
  21. Hei Marit!
    Dette var det morsomt å lese og kjempefine bilder. Farger gjør klart noe med en. Jeg er veldig glad i sterke farger. Farger gir assosiasjoner og vekker minner. Rødt og oransje synes jeg ofte gir meg et løft. Jeg blir rett og slett glad. Blått er kanskje den fargen jeg setter høyest. Det er så mange vakre blomster i ulike nyanser av blått.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk! Ja, jeg vet at du er så glad i det. Jeg synes jo at bedene dine er så fine, og fargesammensetningene er så vakre. Blått er en nydelig farge ja.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  22. Du har ein utruleg flott hage !!
    Håpe du har fine førjulsdagar.
    Klem frå Anne-Mari
    Eg er heilt einige i at namnet på terroristen på Utøya ikkje bør nemnast meir.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Håper du også har fine dager!
      Nettopp!
      Klem fra Marit

      Slett
  23. Jag skrattar så gott och igenkännande. Vi är helt klart fler här som växt upp under samma färger och inte klarat att ha dem i våra trädgårdar förrän vi nu helt förvånat upptäcker att vi kan ändra oss! För min del var det Linnétagetesen i somras som gjorde mig överlycklig, fast den är helt fel färg och fastän jag inte tycker om tagetes ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er flere som sier det :)
      De fargene må hatt stor innvirkning! 70 tallet gjorde helt klart noe med oss angående farger. Ja, det er jo litt kult at vi kan gjøre det. Tagetes klarer ikke jeg å ha, ennå... :)

      Slett
  24. Hei Marit
    Så godt du skriver om farger. Det er utrolig hvor mye de faktisk betyr for oss og hvor mye minner og følelser de skaper hos oss. Fasinerende, synes jeg. God søndag til deg.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke

      Tusen takk! Ja, det er fascinerene dette med farger, og det engasjerer oss mer eller mindre. Det er mye minner og følelser knyttet til det, ja.
      God søndag til deg også,

      Slett
  25. Virkelig herlig med fargene du deler, nå når hele hagen er nesten fargeløs.
    Fantastisk flott lys i bilde nr.3;)
    Ønsker deg en fin ny uke.

    SvarSlett
  26. Godt å se litt farger på denne tiden. Rene vitamininnsprøytningen. Blått er jeg også veldig glad i. Mye fine farger i hagen din. Grå planter var veldig fint. Det er jo bra at smaken kan endre seg :-)
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...