torsdag 19. september 2019

Innehaging neste...

I dag tidlig var det kun 0,5 grader her, og det var helt hvitrimet i hele hagen. Det er alt for tidlig, men det er nok bare et skremmeskudd. På lørdag er det meldt om 22 grader, så det blir nok varmere igjen.

Men det er et signal jeg ikke liker, for det er jo dette som kommer fremover. Jeg forbereder kommende vintersesong med mange nye stueplanter :)

Orkidéer har jeg mange av, og flere av de er i blomst omtrent hele tiden og det er jo hyggelig.




Dette er en av de få jeg har navn på, og den heter 'Wild White' De blomstrer hele tiden og er bare helt utrolige.


 Jeg får hageabstinenser bare ved tanken på vinter, så noe må jeg ha å stelle med. Tenk at jeg fra oktober skal tilbringe nesten 6 måneder fremover uten å være i hagen :(
Det er til å bli dårlig av bare ved tanken... ;)

Så nå prøver jeg ut noen planter som  for meg  er helt nye, nemlig en stueplante som heter Begonia rex. Jeg husker at min tante hadde de i stuen på 70 tallet.

Det er nå kommet  i mange nye farger og mønster.
De minner meg litt om heuchera, og Terra Nova Nurseries som har mange flotte heuchera og har også mange fine  sorter av Begonia rex.  Sånn som f.eks.  'Silver Bells' og 'Garden Angel Silver'.
I varmere strøk går det an å overvintre de ute ser jeg, men ikke her. Så jeg får hygge meg med de inne  når de ikke kan plantes ute.

De jeg har ser sånn ut:

 DS Swan denne sees også på det siste bildet over her.
'Princess of Hannover'
'Etna'
'Fireworks'
'Magic Colors Bolero'
'Dewdrop'

'Magic Colors Bolero'

Ønsker dere en fin kveld!


44 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja du er hårdt ramt havemæssigt, jeg fortsætter længe endnu og skal i hvert fald have mine daglige ture rundt i haven, vi får jo ikke sne, som I gør, tænker jeg.
    Jeg har også en enkelt begonia, den ligner din og er meget flot. Jeg er stolt af, at jeg har holdt liv i den ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, jeg er det, og det plager meg ;)
      Vi får som regel ikke snø så tidlig, men det pleier å bli så kaldt. De har blitt populære igjen etter å ha vært borte i noen år. Så bra da! Jeg håper jeg klarer å holde liv i mine.
      Klem

      Slett
  2. Å fysj! Litt tidlig å starte innehaging synes jeg.
    Du har jo så mange fine orkideer! Ja, den tanteplanten finnes i mange kule mønster. Egentlig tror jeg vi trenger en pause fra den intense hagesesongen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jo jeg også. Neida, jeg skrev ojtober, så det er ennå 10 dager igjen 😉
      De har blitt populære igjen etter en lang pause. Det er veldig mange fine av de, ja. Ja, vi gjør jo det, men samtidig så vi, jeg ikke ha det 😉

      Slett
  3. Uha kun ½ grad i morges - det var tidligt, Marit.
    Lige som dig synes jeg også, det er meget trist, at havesæsonen snart er slut. Men det er dejligt, at du kan glæde sig over mange smukke stueplanter.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble plutselig veldig kjølig. Ja, det er så trist. Sommeren går så alt for hurtig. Ja, det hjeloer mye det :)
      Klem

      Slett
  4. Oh Marit, I cannot even imagine you spending six months without going into the garden. We will all have to find pictures of cheerful plants to send to you to help with the doldrums. In the meantime, maybe we should be warning your poor husband of the bear with a sore head he is going to have to live with!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for beeing so understanding, David ;)
      He knows everything about it. After about 30 years he shoud know ;) Yes, send wonderful photos of flowers

      Slett
  5. Hei Marit.
    0,5 grader var ikke mye. Her har det vært 4-5. Litt for tidlig til å slutte i hagen for i år synes jeg. Det kan enda bli flere fine dager.
    Flotte orkideer. Fine blomster til å ha inne.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Nei, det var veldig kjølig, og jeg var ikke klar over at det kunne bli så kaldt i går kveld. Jeg har ikke tatt inn noe enda.
      Ja, jeg far ikke slutte nå, men det går mot vinter. Ja, det gjør det helt sikkert.
      Tusen takk. Ja, det er de.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Mange fine orkideer :-)) Vår stue blir så varm når vi fyrer i ovnen om vinteren at jeg har gitt opp å ha potteplanter. Men vi har jo blomster ute nesten hele året ;-)) Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det kan være et problem, ja, og jeg kjenner til det. Ja, du har jo et fint klima, og jeg er grønn av misunnelse helt til du nevner vind og regn :)
      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  7. Håper du klarer å holde på ute litt lenger, fint med planter inne også, men selv er jeg ikke så flink til det. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Jeg er veldig glad i stueplanter.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  8. Flotte orkideer! Det var dejligt at se et indlæg med stueplanter. De har ikke så stor bevågenhed på haveblogs, men det er jo dejligt at have nogle potteplanter at hygge sig med i vintertiden.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Så hyggelig å høre, for jeg ser at det er nesten ingen som skriver om det. Ja, det er helt sikkert.

      Slett
  9. Hei Marit

    Det kan virke tidligt med let frost, men er det ikke ret normalt med let nattefrost nu i midten af september?
    godt du har de indendørs sysler - Orkideer er fine! Og din Begonia dille er da alletiders!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er alt for tidlig, men det blir nok litt varmere igjen etterpå. Jo, det er alltid en sånn periode, og så nlir det mildere igjen. Ja, noe må jeg holde på med om vinteren. Orkidėer er så fine ja, og en ny dille er jo bare morsomt å få :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  10. Your orchids are gorgeous, and wonderfully photographed. Good idea to enjoy indoor gardening during your cold months!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I need my my indoor plants during the winter.

      Slett
  11. Så mange flotte orkideer du har som blomstrer, jeg får de ikke til å blomstre igjen. Begonia rex husker jeg som stueplante fra barndommen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det var mange som hadde de som stueplante før, og nå har de blitt populære igjen.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. I Danmark har vi typisk en kold uge og måske lidt sne i okt-nov. Det har et besyemt navn, jeg ikke hudker, men hvert eneste år siger folk at "uh, vinteren kommer tidligt i år. Den bliver lang." Derefter får vi varme igen. Jeg håber for dig, at den nylige kulde var udtryk for det samme.
    Jeg husker min mormors begonia rex. Den var kæmpestor med masser af blomster. Dit hjem må være lige så flot som haven.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel sånn hvert år tror jeg :)
      Det håper jeg også, for det er for tidlig med vinter alt nå. Begonia rex har fått ny interesse, for de har blitt veldig populære i det siste. Det er om ikke annet mye som blomstrer inne også :)

      Slett
  13. Hello dear Marit,

    The time has come that you show us the flowers inside! Your orchids are gorgeous !
    Only 0.5 degrees? That's cool! The nights here were also cool , 6-8 degrees. But in the weekend will be 25 degrees! Yes! Summer is back! :))
    Have a great weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Yes, indeed! Thank you. Yes, it was very cold here yesterday. O hope the summer comes back here too :)
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  14. Seks måneder er lang tid at skulle undvære haven. Du må se at få bygget det orangeri, så sæsonen bliver forlænget🙂 Din man ville sikkert også hurtigt vænne sig til at nyde sådan et fristed.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er planen å bygge noe sånt ja, men ennå har vi ikke fått svar fra kommunen. Ja, det tror jeg helt sikkert han også vil like 😊

      Slett
  15. Hej Marit!
    Så fina orkidéer , brukar köpa mig några, de blommar ganska länge, men har svårt att få dem att blomma om. Har lyckats några gånger. Det är mycket svalare väder nu, vintern blir lång om det blir kallt redan nu. I morgon skall vi få 20 grader, det ser jag fram emot.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Her kommer mange av de igjen etter en pause. Vi får håpe at det er lenge til at vinteren kommer.
      Det skal bli 20 grader her i morgen og det gleder jeg meg til.
      God helg!

      Slett
  16. Hello, Marit! Your orchids are beautiful. We had a cold spell for a little while, temps in the low 40's. It is warming up again this weekend, it will feel more like summer. Enjoy your day, wishing you a happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen!
      Thank you. Today it have been like summer here too. Very nice.
      I wish you a nice day, and a happy weekend to you too!

      Slett
  17. Hei Marit.
    Mye som står igjen å gjøre i hagen fortsatt hos oss. Og jeg ser faktisk fram til vintertiden, med tid til å lese, stikke, bake m.m.
    Slo til på et supertilbud på store Crassula i går. Befinner meg i Oslo uten bil, så det blir en utfordring å få dem med hjem, sammen med koffert og bag...på trikk, buss og tog. Men de kommer til å bli flotte i vinduene hjemme:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,
      Ja, det er det her også. Jeg fytter roser for harde livet. I morgen er det meldt om 20 grader, og da skal jeg holde på til jeg stuper. Så gøy da! Da har du litt av en utfordring. Får håpe du får de hjem like hele :) Crassula er veldig fine.
      God helg!

      Slett
  18. Det er veldig hyggelig med stueplanter også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Vi må jo ha litt planter inne også :)

      Slett
  19. Hello Marit!
    Wonderful orchids! I hope the cold is delayed.
    Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!

      Thank you! The cold have delayed yes, and today have been like summer and 21 C degrees.Happy weekend!

      Slett
  20. Very nice and wonderful colors !

    SvarSlett
  21. I love your orchids, Marit. Especially the last photo of 'Wild White'. I have no success with them last time. Maybe it's dry air in the apartment in winter. Begonias are pretty plants too, some of them blossom. It's a pleasure to see home plants during cold season, I agree.
    By the way, cold weather delayed till next week.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda! Orchids can be difficult to keep during the winter. Yes, some of the begonias have cute flowers. Yes, it helps to have houseplants during the winter.
      So nice to hear! We had 21 degrees yesterday.

      Slett
  22. I love orchids! Your orchid collection is just wonderful!
    Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I love them too. Thank you!
      Greetings

      Slett
  23. gta 5 apk
    Hay bandas que te marcan, que en un momento de tu vida escuchas y te acompañan por muchos años, es el caso para mi de Anathema. Banda que po...

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...