torsdag 18. april 2019

Opprydning og blomstring...

I går begynte jeg å rydde litt ute. Det er utrolige mengder med glava/isolasjon som ligger rundt huset etter all renoveringen både inne og ute. Det er umulig å få opp alt, men jeg har fått begynt.

Det var så godt og varmt når jeg holdt på, og det var helt nydelig å være ute i sola. Nå skal det være slutt på nattefrost fremover i følge yr, og det er jo bra. Etter å ha jobbet i flere timer måtte jeg ha en vandringsrute gjennom hagen. Det meste av det jeg plantet i fjor ser bra ut. Jeg fant en helt død rhododendron, men både heuchera, roser og det jeg har sett så langt ser helt ok ut. Jeg har vært litt forsiktig med å ta bort blader og vissent løv så langt pga. nattefrosten. Men nå skal det bort :)

Spennende former og farger!

Helleborus orientalis blomstrer så fint.  I Danmark kalles de for påskeklokker, og det navnet passer veldig godt nå :)



Hepatica nobilis

Helleborus niger


Blåfarge som blir lilla i sola...

Snøstjerner/ Chionodoxa

Riktig farge i skyggen...

Det er jo fælt å klage alt nå, men det er allerede veldig tørt ute nå til tross for at snøen nettopp har smeltet her.
Jeg ser for meg en sommer med mye vanning...

God påske!

48 kommentarer:

  1. Hei Marit, så nydelig blomstring du har fått, det er godt våren endelig har kommet til deg også. Det kjedelige med oppussing og renovering er alt avfallet, det tar ofte en stund å bli kvitt alt. Håper du får tid til å nyte påsken innimellom ryddingen. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Tusen takk! Ja, det er utrolig godt etter en lang vinter. Det er så kjedelig ja, men sånn er det bare. Mye jobb ute med opprydning i år. Det gjør jeg så klart :)
      Ha en fin påske og våruke du også!
      Klem fra Marit

      Slett
  2. Så vackra vårblommor önskar dig en glad påsk kram Nina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en god påske du også.
      Klem fra Marit

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja, sådan er det så ofte efter håndværkere, det hører sig ligesom med.
    Og hvert år bliver vi begejstrede over de lækre nobilis - "Er de ikke lige en smule mere blå end sidste år?" ;)
    Ja regn ville bare være godt - du har vel stadig sne?

    Ha en glad påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er bare sånn det er, men de har faktisk ryddet mye likevel. Men dette småtteriet som ligger rundt omkring får jeg nok bare ta :)
      Blåfargen er det ikke noe å si på. Det er mulig, men da må jeg sammenligne bilder. Jeg synes de er så fine, og da er det vår på ordentlig når de blomstrer :)
      Ja, det ville være godt. Joda, i halve hagen på nordsiden ligger det stadig snø. Det er bare så tørt at yr har allerde varslet om moderat brannfare. Det er jo helt utrolig, men det har ikke kommet snø og nedbør siden begynnelsen av mars tror jeg, så det hadde vært godt med en dag med regn.

      God påske!

      Slett
  4. Hello dear Matit!

    You have very nice "Easter bells" :)
    Here is the earth also very dry ... and we are only in April!
    I really don't want to think what will be in the summer!
    I wish you a wonderful Easter weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Thank you! Yes, I guess it's like that many places in Europe. Not me either!
      I wish you too a very nice Easter weekend!
      Hugs!

      Slett
  5. You already have lots of colour, Marit. I will have all my fingers and toes crossed for you that warm, gentle rains come overnight each night to keep your plants watered, well, colourful, bright and happy! Then you will be happy too!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, now the colors are coming. Thank you!

      Slett
  6. Hello, lovely plants and flowers. Your garden is looking beautiful. I hope you have some rain too. Happy Thursday, enjoy your day. Have a great Easter Weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I hope for some rain. Happy Thursday, and have a great Easter weekend you too!

      Slett
  7. Hej Marit!

    Härliga bilder du visar, du ser att våren snart är ifatt alla andra trots den mängd snö du hade i vinter. Vi har sommarvärme här, helt otroligt!

    Önskar dig en Glad Påsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Ja, snøen smelter fort bare det blir varmt nok :)
      Det er det her også, 17 grader i ettermiddag!

      God påske!

      Slett
  8. Nu kan du endelig komme i gang, det er skønt, godt at læse, at der kun er død en rhodo. Pludselig er der meget at se til hos dig. Mange skønne billeder du viser.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig er det vår her. Så langt har jeg har sett en død rhodo, og håper at det ikke er flere. Men det har ikke smeltet over alt enda. Tusen takk!
      Klem

      Slett
  9. Dine påskeklokker er bare så smukke - ja, det er alle dine billeder.
    Her er alt også frygtelig tørt - jeg er begyndt at vande nogle af mine planter hver dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Eet vil jeg tro, for dere har jo heller ikke hatt snø. Vann må nok til fremover ja.
      Klem

      Slett
  10. Opprydding må til, men med hyggelig belønning etterpå går det an :) Påskeklokker kan vi jo likegodt kalle de!
    Tror jeg foretrekker å vanne framfor å bli vannet hele sommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, for det blir jo så fint etterpå :)
      Jeg synes det passer veldig godt, ja.
      Ja, det er jeg enig i. Merkelig at det ikke kommer noe nedbør.

      Slett
  11. Hej Marit!
    Helt fantastiskt väder idag, man tror knappt att det är sant, efter de kalla dagarna. Så vackra blåsippor och julrosor, de är så fina. Ser väldigt torrt ut här med.
    Ha en riktigt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det var det her også i dag. Utrolig flott vær. Tusen takk!
      Vi behøver nok snart noe regn, ja. God påske!

      Slett
  12. Så mye vakkert som allerede blomstrer hos deg!
    Helt fantastisk vær i dag, men enig i at det er litt for tørt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært helt nydelig i dag, men det er skummelt tørt allerede...

      Slett
  13. Fine blomster :-)
    Ja, så langt er det veldig tørt. Får håpe det blir en mer alminnelig sommer i år enn i fjor :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det får vi håpe på :)

      Slett
  14. Hei Marit!
    Nydelige vårbilder. Blåveis er utrolig vakker. Har den i hagen, men den trives ikke spesielt godt.
    Ha det godt og god påske! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det er de. Så synd da.
      Her sprer de seg. Ha det godt, og god påske!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Det blir alltid endel opprydning i hagen om våren. Nydelige Juleroser og blåveis.

    Ha en fortsatt fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jo det hvert år, men her er det ekstra mye i år. Tusen takk!

      Fortsatt god påske til deg også!

      Slett
  16. Nu starter din havesæson for alvor 😊

    SvarSlett
  17. Det börjar bli riktig vår hos dig nu Marit! Och det är samma här, det är varmt och jättestort och dom varnar hela tiden för markbränder. Det har varit flera i vårt närområde redan. Just nu känns det som om torkan från förra sommaren fortsätter. Men ... det är kanske för tidigt att säga nu. Såg att jag hade massor av knoppar i min Helleborus orientalis. Tycker om det fina namnet ni har på den.

    En riktigt skön påskhelg önskar jag dig!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, til slutt kom den hit også, Anita. Det gjør de her også, og jeg tenker med gru på den tørre sommeren som var i fjor. Vi har skog på alle sider, og en blir jo bekymret for brann. Det er sikkert for tidlig å si enda, men tørt er det allerede nå og det lover ikke godt. Så fint da! De er så vakre, og godt at de trives hos deg også. Det er egentlig et dansk navn, men jeg synes det passer bedre enn juleroser. Det er jo efentlig de hvite som kalles det.

      Jeg ønsker deg også en god påskehelg!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Good evening dear marit
    It is fantastic to see the beautiful flowers your garden is bringing. In Holland the drougth is a real big problem. The beautiful weather is great to have but we need rai desperately.
    Have a wonderful easter
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,

      Thank you! Yes, the drought will soon be a problem here too. It's sad to wish for rain, but we both need it...
      Have a very nice weekend!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  19. Hello Marit.
    It's garden time.
    Happy Easter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania,

      Yes, now it's garden time.
      Happy Easter!

      Slett
  20. Jag gissar på att du inte tillbringar många timmar inomhus längre. Förstår att du har fullt upp. Hoppas vårvärmen spritt sig till Norge också och att du trivs i dessa Påsktider.
    Påskklem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Du gjetter helt riktig Bosse! :)
      Det var 17 grader her i går og det er jo så flott å være ute nå. Håper du også har fint vær!
      Påskeklem fra Marit

      Slett
  21. Hei Marit! Godt all snøen er vekke :-)) I dag har jeg faktisk vannet her i Bergen, rett nok store urner, men likevel veldig tidlig.. Jeg ønsker deg en fortsatt fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja, nå er snart all snøen borte og godt er det. Det er jo nesten utrolig til Bergen å være ;)
      Fortsatt god påske!

      Slett
  22. Wow, all those colors ! Makes me happy !

    SvarSlett
  23. Vakre bilder, så godt nå når snøen blir borte og man kan få vekk alt vissent løv.
    Må vel begynne å vanne snart om dette fine været fortsetter.
    Kos deg ute!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, nå er det bare å sette i gang ute. Mye løv og kvister som vanlig. Cannibg tror jeg blir nldvendig veldig snart. Kos deg ute du også!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...