torsdag 13. desember 2018

Ny rekord...

Jeg har satt en egen rekord i å holde liv i noen planter som vanligvis dør etter meget kort tid hos meg ;)

Det er jo så morsomt når en endelig lykkes. Som den observante  leseren sikkert får med seg med en gang så dreier det seg selvsagt om inneplanter. Dvs. det er slik at de kan være ute så lenge det ikke er frost, men så må de inn.

De jeg snakker om er alpefiol/cyclamen, altså stueplantevarianten, Cyclamen persicum.

Jeg kjøpte en kurv med to stykker som var plantet sammen med  gress i midten av september og den sto på trappen ganske lenge.



Dette bildet ble tatt i oktober. De ble flyttet fra trappen og satt inn ved veggen ved vinduet for da var det kuldegrader flete ganger. Der var det litt varmere, men til slutt ble den flyttet inn i en kald gang.

Der står den fortsatt, og det ser ut til at den blomstrer og trives. 


Ikke dårlig etter nesten 3 måneder...


I går var jeg på det lokale gartneriet og ble som vanlig fristet over evne. Så da ble det med to hvite alpefioler hjem.

Cyclamen persicum Super Serie 'Picasso White' tror jeg de heter.

Bladene er så fine på de. Så gjenstår det å se om disse trives like godt som de andre jeg har fra før. Gangen er ikke like kjølig som før pga. bytte av vinduet der, men det er jo  bare bra, dog ikke for cyclamen innendørs ;)

Her står det litt om stell  (på engelsk)
De skriver at de skal ikke utsettes for temperaturer under 10 grader. Mine sto ute inntil veggen når det var kuldegrader og det gikk helt fint, men en skal helt sikkert ikke gjøre det for mye ;)

Her holder de hverandre med selskap :)


38 kommentarer:

  1. Hei Marit, ja de er fine.
    Har hatt en hvit cyklamen ganske lenge, nå skranter den veldig, er det for varmt for den i stua kanskje?

    Ha en fin dag, klem,
    Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida,

      Ja, de er så fine, og spesielt de hvite. Jeg vil tro at det er årsaken ja, for jeg får de kun til å overleve hvis det er litt kjølig der de står.

      Ha en fin dag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Looks to me that they are getting along very well together, Marit. Better watch out you don’t have little pink offspring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it looks like that David. I wouldn't mind some pink offspring :)

      Slett
  3. Hello, they are both looking beautiful and look nice sitting together by the window. They found a happy place. Enjoy your day and the weekend ahead!

    SvarSlett
  4. Hello dear Marit!
    Your Cyclamen are looking so beautiful!
    Love the Cyclamen with the white color!
    Thank you for sharing! Have a lovely day! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!

      Thank you! I love the white cyclamen too.
      Have a wonderful day!
      Hugs!

      Slett
  5. Flot rekord :-)
    Jeg er spændt på, hvordan de trives indendørs hos dig. Jeg har ikke rigtig haft held med dem her i stuen, hvor vi opholder os. Jeg tror, de har haft det for varmt.
    Jeg kunne ellers godt tænke mig at få nogen igen. Farverne er skønne hver især.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også :)
      De lilla har stått inne siden i midten av november, men de stpr som nevnt i en litt kjølig gang. De trives nok ikke så godt i en varm stue, for de dør her hver gang jeg prøver ;)
      Ja, de finnes i mange fine farger.

      Slett
  6. Dine alpevioler er så fine, Marit. Hvor er det flot, at du har holdt liv i dem så længe! De skal åbenbart have en periode med mere kølighed, end jeg kan give dem indendørs her. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes de er så fine, og det så morsomt å endelig lykkes med de etter utallige forsøk. De trives mye bedre hvis de får stå kjølig, ja.
      Klem

      Slett
  7. Hei Marit.
    Flotte alpefioler. Jeg lykkes ikke så bra med de. Har det nok litt for varmt. Synd, for de er så fine.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne- Lise

      Tusen takk! Ja, det er det som er problemet med de, for de trives ikke i en varm stue. Det er synd, ja.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  8. Hei Marit

    Det er da alletiders at det lykkes nu - og de ser da ud til klare sig så godt at de måske overlever til du kan plante dem ud når våren kommer, det ville da være morsomt:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det synes jeg er så fint. Disse her kan nok stå ute om sommeren, men de vil ikke kunne overleve ute. Så hvis de overlever vinteren, så kan jeg jo bare sette de ut. Det hadde jo vært morsomt om de overlevde ute, men det gjør de dessverre ikke. Tror ikke de gjør det i Danmark heller... ;)

      Ha en deilig aften

      Slett
  9. Tillykke med det, flot klaret - dem kan jeg ikke holde liv i, jeg har opgivet.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har prøvd utallige ganger før jeg lykkes med de ;)
      Klem

      Slett
  10. Så fina cyklamen du har, lycka till med dom. Det har inte blivit av att jag köpt cyklamen ännu i vinter.
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin kveld!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!
    De är riktigt fina, har köpt cyklamen som jag haft inne, men det längsta jag klarade dem var ungefär en månad, sen var det slut på dem. Nu blir det inga fler.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja de er jo det. De er dessverre ikke enkle å få til.

      Ha det godt.

      Slett
  12. Wow! Det var lenge. Tror aldri jeg har klart å holde liv i cyclamen så lenge. Fine er de også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lenge til meg å være ;)
      De er veldig fine ja :)

      Slett
  13. Flot gået. Efterhånden er jeg begyndt at tænke på stueplanter som en slags buketter, fordi jeg har mistet håndelaget og måske også lidt lysten til at få dem til at trives. I en lang vinter er de dog bare guld værd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå at du gjør. Det er nettopp det de er, og her er vinteren veldig lang. Så jeg må ha litt innendørs hage mens jeg venter på at den som er ute blir til vår :)

      Slett
  14. Har samma erfarenhet som du.. De är svåra inne. Enklare med sorter jag kan odla ute. Dina har så vackra blad. Har inte tänkt på det förut. OCh vitt är vitt lite i en klass för sig :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de fleste som har prøvd har erfart det samme. De trives egentlig best med å ha det kjølig.
      Bladene er det jeg blir tiltrukket av på disse. Hvit farge er alltid fint :)

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hei
    Så gøy! Disse er jo så fine.

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Ja, det er så gøy, og fine er de.

      Slett
  16. Nydelige Cyclamen som blomstrer hos deg nå, fine dekorasjoner til jul.
    Jeg har aldri prøvd Cyclamen, men det frister når dine ser så frodige ut.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er fine nå til jul. De er plantet med lecakuler i bunnen og jord rundt plantene. Håper de nye hvite trives også.

      God helg!

      Slett
  17. Hello Marit. How beautiful flowers! I like most that white cyclamen. Have a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Anu!

      Thank you! I love white flowers very much.
      Have a nice weekend!

      Slett
  18. How nice, Marit. Your cyclamens are so brave plants, grow in cold weather. I love them too but have no them now, because of dry air at home they died. Lovely composition of their colors!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they tolerate very much. They don't thrive in a warm livingroom. Thank you, Nadezda!

      Slett
  19. Good morning dear Marit,
    It's great that the cyclamen are doing so well at your place. I've tried them many times but inside the house it's difficult to keep them alive.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke!
      Yes, I'm very happy about it. They are difficult to have indoors. They thrive in cool temperature.
      Have a wonderful day you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...