tirsdag 18. desember 2018

En årlig tradisjon...

Noen ting må en holde fast med som tradisjoner rett før jul. For meg er det en morsom ting å holde på med midt blant gaver, innpakking og hamring på veggene. Det er tredje året at jeg får denne ene mailen før som får meg til å sette meg rett ned og drømme.

Det er mailen om rhododendronimport fra Danmark jeg snakker om og det er  den som får meg helt vill. I sommer sa jeg at jeg ikke skulle ha flere rhododendron, men det var da og ikke nå... ;)

Nå har kulden senket seg bokstavelig talt for det var -15, 8 grader her i dag tidlig. Så da er det så godt å ha brennende ved i ovnen, og kunne google rhododendron fra Rhododrendonhaven.dk.  Da kan julestress bare forsvinne og jeg kan lengte etter våren igjen. Jeg vet at en sånn kulde normalt varer bare en dag eller to, men jeg er likevel litt bekymret over mine planter fra Danmark som ble plantet ut i sommer. Det er 20 cm med snø her nå, og det kan komme så mye som 30 cm til med snø innen julaften. Så her ser det ut som det blir en hvit jul.

Fristelsen ble alt for stor, og her er de 5 plantene som fikk passere nåløyet for galskap midt på vinteren. Når jeg bestilte over 40 stk. i fjor så burde de holde, men dere som er hagegale vet hvordan det er... ;)

Bestillingen ble:

2 Rhododendron Wine and Roses som har det nydeligste indument på baksiden av bladene. De har også flotte blomster.

1 Dagmar
1 Cunninghams White
1 Eliza Hyatt

Cunninghams White var min aller første rhododendron som jeg kjøpte for mange år siden. Den er en av de mest alminnelige å få kjøpt, men den er ikke mindre verdifull av den grunn for meg. Den blomstrer tidlig til her å være, dvs i slutten av mai. Den er den aller første av de jeg har til å blomstre, så derfor setter jeg ekstra pris på den.  Sent i høst måtte vi flytte den jeg har her pga. at vi skulle skifte kledning på huset. I tilfelle den ble flyttet for sent og ikke skulle overleve har jeg nå bestilt en som er 1 x 1meter høy og bred. Hvis det går bra har jeg to :)





De enkle hvite blomstene med et hint av rosa på knoppene er jo bare så fin.


44 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Ja, den er flot 'Cunninghams White' og et ret enkelt kryds.
    Kan godt forstå at du lige måtte finde nogen rhiodoer på listen!
    Her er dagene ikke kolde på samme måde som hos dig - lige over frysepunktet og sneblandet regn indimellem - ikke lige havevejr:)
    Men vi nærmest os hastigt festdagen på fredag!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja, det er en flott plante, og så trives den så godt her i nord.
      Det var jo nesten ikke til å unngå ;)
      Ja, det vil jeg tro at de er, for når dere får isblandet regn, så får vi snø. Hagevær er det ikke nei ;)
      Det har allerede begynt å snø, og i morgen blir det mosjon i form av snømåking.
      Det gjør vi, ja!

      Ha en deilig aften

      Slett
  2. Jeg forstår dig så godt, og at du drømmer om nye rododendronplanter :-) Hvor lyder det smukt med jeres sne!
    Vi har en kæmpe stor park her i Nordsjælland, hvor der er cirka 2.000 rododendronbuske - Nivågårds park - og den ville jeg gerne vise dig :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å høre at du gjør det ;)
      Jeg er så glad for snøen nå, for det er så pent ute og skikkelig julestemning.
      Ja, hvis jeg noen gang skal til København, sø skal jeg si i fra. Den parken er helt sikkert helt fantastisk når de blomstrer der! Det hadde vært hyggelig, ja!
      Klem

      Slett
  3. Hej Marit
    Ja den park drømmer jeg også om at se :) Flere rhododendron, ja selvfølgelig skal du have flere, så længe du har plads, den er jeg helt med på. Cunninghams White er kønnest i knop, godt den er hårdfør, jeg tror bestemt, den klarer flytningen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det vil jeg tro :) Ja, selvfølgelig måtte jeg ha flere, og det er delvis din skyld ;) Wine and Roses så jeg hos deg i sommer. Den måtte jeg bare ha.
      Ja, den er fin i knopp. Den klarer det nok håper jeg.
      Klem

      Slett
  4. Åh, det var da en dejlig julebeskæftigelse, Marit! Jeg vil da egentlig også hellere købe rododendron end hænge lyskæder op. Jeg elsker forår og somme og have ...
    God aften til dig!
    Knus fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, Nana! Det gjør jeg også :)
      God aften til deg også!
      Klem fra Marit

      Slett
  5. Hvor jeg misunder dig al den smukke og lunende sne :-)
    Selvfølgelig måtte du have lidt rhododendron... Jeg kender det godt, men 'heldigvis' er min have så lille, at jeg simpelthen SKAL begrænse mig. I hvert fald til små planter :-))))
    Det bliver spændende at se de nye planter i blomst. i morgen er vi en dag nærmere blomstringen ;-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det forstår jeg veldig godt :)
      Ja, sånn er det bare, og snart har jeg ikke mere plass jeg heller ;)
      Små planter er da også fine :)
      Det kommer garantert bilder! Det er godt å tenke på :)

      Slett
  6. I have Cunningham white in my garden but it overwinters not well and sometimes blooms in autumn.
    I hope all is well, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. So sad to read about Nadezda! It bloomed this autumn here too. They often do.
      All is well! I hope you are all right, Nadezda.

      Slett
  7. Hello dear Marit!
    Beautiful pictures! Your rhododendrons are so preety !
    Like especially the Cunningham white! Have a lovely evening! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you!
      Have a nice evening you too!
      Hugs!

      Slett
  8. Ja, når du har 40 fra før, blir det vel alltids plass til 5 til ;-)
    Flotte planter!

    SvarSlett
  9. Marit, Marit, I think we have to send you for an extended stay at the Rhododendron Addiction Clinic. You will need the most radical form of therapy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, David, I'm a plantoholic, and love it :)

      Slett
  10. Det er viktig å holde tradisjoner vedlike, det blir kjekt med nye Rhododendron til våren. Jeg har allerede bestilt frø, selv om jeg skulle vente til romjulen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Ja, tradisjoner er viktige å holde på. Frø har jeg ikke bestilt enda, men må nok få gjort det i romjulen.

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Ja, her er det bare å drømme seg bort. Og det handler jo julen om :)
    Kos deg!

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert!

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Hei Marit!
    Cunninghams White klarer seg veldig godt her også. Jeg setter også veldig pris på den siden den blomstrer tidlig sammen med den lave, røde som heter scarlet wonder.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Ja, det er en sort som tåler mye, og blomstrer tidlig. Fint at den trives hos deg også.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hej Marit!
    Vilken skillnad på temperatur, vi har runt 0 grader, men vi har fått lite snö, så det är vitt ute. Vackra rhododendron du beställt, fint med det vita och lite rosa inslag. Hoppas de du planterade i år, klarar sig bra under snötäcket.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er helt sikkert. Sånn kulde pleier aldri å vare lenge, og akkurat nå er det -4 grader og det kommer mer snø. Så fint at du også har fått litt. Ja, jeg håper på at det går bra.
      Ha det godt.

      Slett
  14. Hello Marit. Beautiful Rhododendrons. Have a happy week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Anu,

      Thank you.
      I wish you a nice weekend ahead.

      Slett
  15. Hei Marit.
    Viktig med tradisjoner. Rhododendron er nydelig. Jeg skjønner godt at du har bestilt flere når du har plass. Ikke noe snø her. Flere plussgrader.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne- Lise
      Ja det er hyggelig med ulike tradisjoner. Det er jo bare koselig med noe vi gjør hvert år. Fortsatt er det litt plass, men disse blir nok de siste tror jeg.
      Her er det -3 og lett snø.
      Ha en fin dag.

      Slett
  16. Good morning dear Marit,
    If you have the space and you love Rhodo's order them. They don't like my claysoil helas. Beautiful photo's of your white one. Temeratures are so different overhere. No white Christmas but +10C. Send some snow and cold to Holland (fun). Have a wonderful day. Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Godd morning dear Marijke,
      Yes, I still got a little space left here, but soon I must stop. Thank you! + 10 is much in December. I would gladly do it if it's possible :)
      Have a nice day.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  17. Hello, you must have lots of room for plants. The rhododendron blooms are beautiful. Lovely pretty white with pink. Enjoy your day and week ahead. Merry Christmas to you and yours.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, I still have some space left in my garden. Thank you!
      Happy Wednesday, and Happy Christmas to you and your family!

      Slett
  18. Man har et standpunkt, til man tager et nyt. Sådan sagde en tidligere dansk statsminister. Selvfølgelig måtte du da have flere Rhododendron.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare sånn det er, og det var kloke ord fra en tidligere statsminister. Ja, selvfølgelig :)

      Slett
  19. Selvfølgelig skal du da have lidt flere rhododendron til næste år - det er en dejlig "juletradition" du har der.
    Vi har også to stk. Cunninghams White og jeg elsker den selvom den er almindelig.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Det er jo fint med noen nye juletradisjoner :)
      Jeg synes de er så fine selv om den er alminnelig. Det gjør da ikke noe at den er det.
      Klem

      Slett
  20. Blomsten på Cunninghams White er rigtig nydelig. Selve planten ved vi jo også er robust, så den kan du være sikker på, der vil klare sig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Den tåler hva det skal være, så den tåler nok flyttingen også.

      Slett
  21. Minus 15 grader, ja då behöver man drömma sig iväg till en annan årstid.
    Vill önska dig en God Jul. Nadolig Llawen från Wales med plus 6 grader, sol och grön gräsmatta (men har regnat och blåst mycket de senaste dagarna).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det varte kun en dag,så nå regner det og er rundt 0 grader. Tusen takk! God jul fra Norge til deg!

      Slett
  22. Litt annerledes førjulstradisjon, men ein fin ein.
    Rhododendron er den flottaste planta.
    Lukke til.
    Eg vil ynskje deg god jul og eit godt nytt år.
    helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, men det er en hyggelig førjulstradisjon.
      De er veldig flotte, ja. Tusen takk!

      God jul og godt nytt år ønskes deg også.
      Klem

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...