torsdag 8. november 2018

Dyrehagebesøk...

Nok en grå dag her med regn og 6 grader. Jeg viser i dag bilder fra en dag i juli, og håper at dere kan hygge dere med et veldig langt innlegg i dag :)

På en av sommerens varmeste dager reiste jeg med sønn og to barnebarn  til Den lille dyrehage.  Den ligger ganske langt herfra med over to timers bilkjøring. Jeg hadde nok av tid til å tenke på hvilke dyr som jeg ville møte der. Jeg har i mange år hatt stor angst for orm og slanger, og det visste jeg jo at det ville være der. Men jeg hadde lovet barnebarna å være med og da måtte jeg jo det! :)

Når vi kom frem var vi først ute og hilste på noen dyr som gikk ute. Det var griser og geiter. Det yngste barnebarnet var meget skeptisk for å si det mildt til den store geitebukken ;)
Ute var det både surikatter og lemurer, og de var så søte. De lever fritt både inne og ute.

Etter å ha sett på de gikk vi inn en dør som førte oss til en fuktig og varm  atmosfære. Der gikk det flere veier som førte oss nedover og nedover. Da var det bare å stålsette seg.

Der  kommer en rett inn i en regnskog.  Noe av det første en ser er en stor krokodille , og så ser en skilpadder, aper, ender, lemurer, sommerfugler, øgler og.... slanger.

Kl.13. hver dag er det på programmet "Hold en slange", og det eldste barnebarnet hadde vært der en gang før med sin far og holdt  da en slange rundt halsen. Hun ville det igjen, og min plan var å gå ut før klokken ble 13.00 og holde meg på et annet sted langt unna.

 Jeg trodde nemlig at de skulle gjøre dette inne, for det hadde de gjort sist fortalte de meg. Det var jo så mye å se på, og frem til klokken 13.00 gikk tiden så fort mens vi var der. Plutselig kom det to folk fra dyrehagen med hver sin slange i hånden. For å komme meg ut før de måtte jeg i såfall gå forbi dem og det var ikke aktuelt uansett. Jeg gikk derfor etter de og da skulle jo barnebarnet holde en av de. Motvillig ble jeg stående å se på, og plutselig syntes jeg de var noen små kryp som jeg ikke brydde meg om i det hele tatt. Når det ene barnebarnet ville ha en av de rundt halsen måtte jeg da også tåle å se på det...

Det gjorde jeg, og plutselig var de ikke  så skremmende mer, i hvert fall ikke der og da. Det skal sies at inne i regnskogen i en av de kunstige elvene der så har de en kjempestor pytonslange, og den var jeg ikke interessert å se på uansett. Men disse små slangene var ikke så skremmende tross alt. Hvem hadde trodd det... ;)

Jeg så nemlig ikke for meg at jeg skulle takle å se slangene såpass godt som jeg tross alt gjorde. Eksponeringsterapi kan abosolutt ha noe for seg! Min svigersønn har en maken slange som den ene de viste frem der (en eller annen pytonslange) så jeg har en stående invitasjon til å se på den hvis jeg vil, men det har jeg ingen lyst til.  De er ikke giftige, men det får da være måte på... ;)

Vi fikk også sett wallaby (små kenguruer) og emu der. De små wallabyene gjemte seg dessverre bort i den lille skyggen som var der, så de fikk jeg ingen gode bilder av. Det var ikke lov å gå bort til de på deres uteområde, så de fikk sitte der i fred.  De var nye i dyreparken i år, så det var mange som ville se de, men heldigvis respekterte folk deres område så ingen gikk bort til der de gjemte seg.
Her er litt info om Wallaby.

Så over til bildene. De er mange og kommer i litt forskjellig rekkefølge siden vi gikk frem og tilbake mellom ute og inne dyrehagen.

Mystisk gris.... 

Geiter og geitebukk. Imponerende horn!

Det minste barnebarnet var meget skeptisk til å hilse på den... 

Denne krokodillen bodde alene på et stort område. Den var det ikke mulig å hilse på heldigvis... ;)

Det var skikkelig jungelfølelse der inne med store grønne planter. Denne kunstige regnskogen var spennende å se på for meg som liker grønne og blomstrende inneplanter :)

Denne lille apen var utrolig søt


Det var flere ender der


Denne var også veldig søt

Lemur som vasker halen, og dette var et veldig morsomt dyr som vi så mye til der, for de var både ute og inne.

Disse øglene bodde i egne huler med glass utenfor. Til venstre for dette var det slanger i lignende huler, men de tok jeg ikke bilder av.


Denne lille apen holdt til over inngangspartiet. Navnene på disse små apene som var der fikk jeg dessverre ikke med meg. 

Emu ute i parken


Dette er Surikat som var små og søte og som bodde i en innhegning for seg selv



Disse sommerfuglene fløy overalt der, og det var mange forskjellige. De finnes garantert ikke ute i norsk natur ;)

En tenksom liten fyr


Sommerfuglen og blomsten igjen. Jeg vet ikke hva den heter, men fin var både den og sommerfuglene.

Denne fikk servert bl.a  vannmelon og det likte den veldig godt

Bildebeviset på at jeg sto og så på. Dette var en av de som jobbet der og som holdt den "lille" pytonslangen. Det var bare å stille seg i kø for de som ville holde en slange. Det var alt fra små barn til godt voksne som ville det.

Vi gikk ut og inn mellom den dyrehagen som var inne og den som var ute. Lemurene hadde egentlig sitt eget uteområde hvor de skulle være inngjerdet, men de var utrolig smarte og smatt ut når vi og alle andre gikk inn til deres uteområde. De gikk bare bort til innedyrehagen så de ble ikke borte. Der fikk de små apene som nevnt vannmelon, og det ville jo lemurene også ha så klart ;)

Ringhalelemur heter denne.

Søte dyr, og de minner mye om litt store katter

Dette er inne fra regnskogen hvor det satt hele familier av de. Jeg prøvde å telle de, og de var nok ca 10 lemurer alt i alt der.


Dette er en dyrehage som passer for barn opp til ca. 10 år. Det er ingen aktivitetspark med masse lekeapparater ute, men heller en oppdagelsespark. Dyrene gikk fritt ute på sine områder og så ut til å trives veldig godt, og vi fikk sett de på nært hold når de ble matet.  Til tross for at det var  32 grader i skyggen den dagen så hadde vi en veldig fin dag der. 

44 kommentarer:

  1. Hello, this zoo looks very nice. It is great to have the hands on experience. I am not brave to hold a snake, but I can look at them. The little monkey is cute. I love all the animals and great photos. Happy Thursday, enjoy your day! Have a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it was a very nice place to visit. I would never have hold the snake, never! Thank you!
      Happy Thursday!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Vi har pratat om det förut, vi delar obehaget över ormar. Ja, det hjälper att konfronteras med sin rädsla. Vi har ormar här, mest snokar men ibland dyker det upp huggormar också. Jag vill inte bli överraskad av dem så jag har alltid ormglasögon på mig, rent intuitivt så kollar jag alltid runt där jag rör mig. Men jag har tvingat mig själv till att se på dem, ta kort av dem och inte rusa bort i panik. Det har definitivt blivit bättre men bra blir det aldrig. Jag är egentligen inte rädd för att bli biten, det är bara något så vedervärdigt obehagligt med de ringlande kropparna.

    Bra gjort Marit!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, vi har sbakket om det før, og vi er veldig enige om det. Det er snok og huggorm i nærheten her også, og snoken har jeg sett flere ganger. Bra blir det aldri nei, men bedre enn å få panikk. Ja, de er motbydelige når de bukter seg bortover.
      Takk!

      Klem!

      Slett
  3. Hei Marit.
    Det sies at det hjelper å bli konfrontert med ting som en har redsel for. Som du vet hadde jeg aldri gjort dette. Du er sprek Marit. Noen av barnebarna har slanger av gummi. De har fått streng beskjed om å gjemme de når jeg er på besøk. Får fullstendig hetta. Det er vondt å ha det sånn.
    Vi har også dyrepark her i Kristiansand. Slangehuset holder jeg meg langt unna.
    Fin torsdag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne- Lise
      Ja, det sies så. Jeg er glad jeg gjorde det, for det hjalp faktisk. Ja, det tror jeg på, og gummislanger er veldig naturtro. Ja, det er helt sikkert.
      Der har jeg vært en gang for lenge siden, og slangehuset har jeg aldri vært heller.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  4. Det var da vist en god dag, og ikke mindst fordi du overvandt dig selv og blev stående og så slangen. Godt vi ikke har den slags i naturen og haverne. Så flyttede jeg i lejlighed :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var i grunnen det på alle måter. Det er sant, og vi er heldige som ikke har det. Helt enig! :)

      Slett
  5. Sikke en spændende dag I havde, Marit - men måske lige lovlig spændende for en som dig, der ikke er glad for slanger :-) Jeg håber, du er lidt mindre bange for slanger nu. Det er meget flotte billeder, du har tage! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Gitte, det var en spennende dag, nesten for spennende. Det hjalp litt ja :)
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  6. Hello dear Marit!
    Great captures and wonderful pictures of those beautiful animals in the Zoo!
    I’m sure your grandchildren where thrilled visiting the Zoo! ! I’m afraid of the snakes...but the monkeys are so cute! Thank you for sharing! Have a lovely afternoon! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you! Yes, they was very thrilled. Me too!
      Have a lovely evening!
      Hugs!

      Slett
  7. Så spennende! Og at du virkelig ble der og så på! Kanskje det blir til hjelp neste sommer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en spennende dag! Det er lov å håpe på det :)

      Slett
  8. Hei Marit

    Flot du overkom din instinktive rædsel for ormene - slanger. Den har du ofte beskrevet her på bloggen:)
    I forhold til hvor varmt det har været denne sommer synes jeg ikke der har været mange slanger i år. Måske deres byttedyr har været for få?
    Men alletiders at du klarede det!
    Måske, næste sommer, når du ser en snog, så bliver du bare stående?
    Vi får se:)
    Dyreparken ser iøvrigt ualmindelig hyggelig ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg har gjort det mange ganger, men jeg håper jo at det hjelper til neste år. Det er faktisk tre år siden jeg har sett orm her.
      Ja, det er jo mulig at de har funnet lite mat. Det var ikke "museår" i fjor, og heller ikke i år ser det ut som. Ja, jeg er jo glad for det. Jeg gjorde det for tre år siden, så det er jo mulig at jeg blir stående en gang til hvis jeg ser en snok. Ja, vi får se :)
      Det var en fin dyrehage, ja.

      Ha en deilig aften du med

      Slett
  9. Åh, det ser hyggeligt ud! Jeg har besøgt så mange af den slags steder med mine børn da de var små. Nu venter jeg på børnebørn ... :-)
    Jeg kan heller ikke lide slanger, men jeg er ikke SÅ bange for dem. Det er derimod min datter, og jeg kan - fra hende - genkende din beskrivelse af din slangefrygt.
    Knus fra Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig hyggelig! Neimen så koselig da! Jeg har tre stykker og de er jo bare så fint å få de på besøk.
      Ja, det har du fortalt om før, og jeg føler med henne.
      Klem fra Marit

      Slett
  10. Hej Marit
    Flotte billeder du har taget der, men sikken en udfordring, du blev udsat for, godt du klarede det. Jeg kan godt forstå, at du var bekymret inden :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, det var litt av en utfordring, men det gikk godt.
      Klem

      Slett
  11. Hei Marit!
    Så tøft. Det er oppmuntrende å se at ting kan forandre seg, at skrekk kan slippe taket. Spennende sted dere har vært på.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er jo det, for da er det jo håp for at den fobien kan bli litt mindre. Det er et flott sted, ja.
      Ha det godt!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Jag gillar inte heller ormar, men tror att det är värre att bli överraskad av dem i naturen. Modigt av dig att stanna kvar och se dem. Ser ut som en fin djurpark.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Nei, det er ikke så mange som gjør det. Ja, det er jo det.
      Det er e vekdig fin dyrepark, ja.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hello Marit: The most important thing is that you had a fine time with your grandchildren, and you see, those little snakes are not so bad after all.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David,
      Yes, that's true, and we had a wonderful day. Maybe they are not so bad...

      Slett
  14. Så mange spennende dyr i dyrehagen, synes du var tøff som ville se på slangene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var mange spennende dyr der, ja. Det med slangene gikk veldig fint tross alt.

      Ha en fin dag!

      Slett
  15. Tænk engang! En udflugt med børnebørn kan altså også indeholde dramatik.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn kan det bli. Jeg visste jo om at slangene var der på forhånd, men jeg hadde ikke tenkt å se på de.

      Slett
  16. En dejlig billedserie. Det er altid spændende at se på dyr, og ikke mindst når man er sammen med børn - også selvom du fik visse udfordringer!
    Hav en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det synes jeg også, og med små barn er det ekstra spennende. Visse utfordringer var det ja men det gikk overaskende bra.
      God weekend!

      Slett
  17. Fint djurparksbesök i somras. Många roliga djur att se på, men ormen kan jag var utan,tack.
    Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et fint besøk vi fikk der. Ormene jan vi godt unnvære, ja.
      God helg!

      Slett
  18. Hello. Wonderful serie of great animals.

    SvarSlett
  19. You obviously enjoyed a wonderful day Marit. Your photos are beautiful!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I had a wonderful day there. Thank you!

      Slett
  20. Hello Marit, lots of wonderful critters you shared with us. It looks like you and the children had a wonderful day at the zoo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, we had a wonderful day there.

      Slett
  21. Hello Marit, I enjoy this critter post and your wonderful photos. The butterflies are beautiful. I would never hold a snake. Thanks so much for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your day and weekend! PS, thanks also for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! Happy Sunday!
      Thank you for hosting!

      Slett
  22. Looks like a very nice zoo. I love those cute little monkeys.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was, and I love the cute little monkeys too. I have never seen them before.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...