tirsdag 30. september 2014

Vinterforberedelser...


 I går i det deilige solskinnet begynte jeg på skikkelig høstopprydning her med å tømme drivhuset for tomater, og rydde der. Fikk tatt inn nesten alt av hagemøbler bortsett fra noen stoler som kan være greie å ha hvis været fortsetter å bli fint etter neste uke. Jeg klippet ned alle Dahlia og satte de klare i kasser til å bæres ned til kjelleren. Jeg var veldig heldig med overvintringen av de sist vinter, så jeg gjør et nytt forsøk i vinter også. Men selv om jeg synes de er veldig fine, så er det mye jobb med de synes jeg...

Jeg hentet frem mange store plastpotter i går, og skal i dag potte om de store Camelliaene som skal inn for vinteren. Jeg er bare så usikker på hvor jeg skal sette de. Med større potter trenger de større plass inne, og de burde helst stått i gangen hele tiden for der er det kjøligere enn på planterommet. Men det er det ikke plass til hvis jeg potter de om...

Vanskelig å ha det optimalt for alle planter som må inn...

Det er fortsatt mye som blomstrer som bare det i hagen, og det er bare å nyte de mens det er fint vær. I morgen skal det regne litt, men så skal det bli fint vær igjen inntil lørdag. Da begynner regnet som skal vare så langt som de melder, nemlig til neste torsdag...
Vi har ikke fått mye regn på veldig lenge, så naturen har helt sikkert veldig godt av det før vinteren kommer. Det er bare å bli ferdig med alt som må gjøres før vinteren i hagen, for snart blir det garantert kjøligere uansett.

Her kommer noen bilder fra forrige uke :)


Disse halvfylte cosmosene liker jeg så godt...

Echinacea 'Piccolino' som nå har fått sin ekte farge. Når jeg tok bilde av den første gangen var den lys rosa. Det jeg ikke tenkte på var at den hadde vært inne i en pappeske i flere dager. Men sånn skal den altså se ut :)

Dette er Hydrangea serrata 'Blue Bird' som får de flotteste høstfarger. Hortensiadilla har ikke blitt mindre med tiden, nei... Jeg kjøpte en H. serrata i fjor som lever i beste velgående, så jeg krysser fingrene for at denne også overlever neste vinter. Til neste år så står H. quercifolia 'Snowflake' på innkjøpslisten. Den er i beste fall helt på grensen i herdighet, men jeg må bare prøve den.... ;)




Høstanemonene bare fortsetter å blomstre enn så lenge...

'Claire Renaissance' med mange nye knopper. Det ser ikke ut som den tror at det snart er høst...

'Mortimer Sackler'

48 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig set fyldt cosmos før ... De er fine!
    Ja, selv om det stadig nærmest er sommer, må vi jo nok berede os på at vinteren kommer. (Jeg glæder mig allerede til foråret ;-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine! Dessverre så kommer vinteren før eller senere, men det må vi bare komme igjennom. Våren kommer etter den, og den liker vi :)

      Slett
  2. Vilken fin färg på cosmosen! Jag har bara sett den i en röd färg tidigare.

    Ha det kjempegott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en nydelig farge! Cosmos er blitt min nye favorittblomst :)

      Ha det kjempegodt du også! :)

      Slett
  3. Kære Marit
    Jeg er virklig imponeret af alle de forskellige slags blomster du har!
    Du er bare SÅ glad for blomster. Dejligt...

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette

      Tusen takk! Jeg er det vi her i Norge kaller å være hagegal, og det er en herlig hobby. Jeg er veldig glad i blomster ja... :)

      Klem

      Slett
  4. Nydelige blomster. Det er inspirerende å lese om andre som koser seg i hagen. Hyggelig å rydde litt opp til neste sesong også. Mine Dahlia har knapt blomstrer enda. De står med knupper nå. Har liksom ikke råd til å ta de inn heller, så jeg får bare vente og se hva som skjer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, kosen i hagen er viktig å skrive om, for det er en viktig del av det er å ha hage. Rydding i hagen hører med på denne årstiden, så det må vi ta med et smil :) Mine dahlia tørket så mye i sommer for jeg har de i potter, så de var ikke fine nå likevel. De står best ute ja, så jeg hadde ventet var jeg deg ja.

      Slett
  5. Jeg har også begynt på høstarbeidet, men vi har hatt mye regn i det siste så det går litt sent.
    Kjekt med det som blomstrer nå i slutten av september.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er best å drive med høstarbeide når det er fint vær! :)
      Ja, jeg nyter alt som blomstrer nå, for jeg vet at snart er det slutt på blomstringen...

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  6. Ja der er noget at se til med vinteropbevaring af både det ene og det andet. Jeg krydser fingre for, at det går godt med dine Camellier, det er vanskeligt med dem.
    Dine halvfyldte cosmos er meget fine, jeg har ikke Mortimer Sackler, den ser fin ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb med det som må inn. Jeg håper at camelliaene klarer seg ja, men det er så vanskelig hvor jeg skal sette de. Flere av de har knopper, og de vil ikke trives inne i en varm kjeller...
      Tusen takk! Den rosen er veldig fin ja, så der har du nok en sort å lete etter :)
      Klem

      Slett
  7. Du har så mange smukke blomster, Marit, og jeg kan godt forstå din hortensiadille - jeg er også vild med hortensiaer :-) Her er der vist ikke en eneste blomst tilbage, men svampene myldrer op, og bladene er ved at få høstfarver.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er ikke vanskelig å like de :) Det begynner å ligne på høst her også, for trærne begynner å få fine farger her også.

      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  8. Ja det er mye arbeid med disse plantene, gitt. Jeg kjenner til problemet med at pottene blir større og større og plassen desto mindre. Jeg er imponert over dere som orker å ha georginer! Det må være mye jobb!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg skrive under på! Jeg måtte til slutt potte om alle camelliaene som skal inn for pottene de sto i var for små. Når ta de mye større plass i kjelleren, og det er ikke bra ;)
      Georginer er så vakre at de er verdt jobben, bare vent til du blir bitt av den basillen... ;))

      Slett
  9. that pale pink rose is just so lovely.

    SvarSlett
  10. Vakkert, vakkert :) Puhh, det er litt jobb i høsthagen kjenner jeg på nå om dagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye jobb, det er helt sikkert!

      Slett
  11. Hej Marit.Dejligt at du stadig har smukke blomster i din have.................men synes det er tidligt at du har klippet dine dahlia ned.
    Smuk dobbelt cosmos............den vil jeg klkke efter til foråret.
    Camelia har jeg aldrig haft................men smukke er de.
    Her har det også regnet i dag...........så dejligt at vi nåede at plante vores nye bed til i går.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette
      Grunnen til at de er klippet ned er at de fikk tørkeskader før i sommer da det var så varmt. Jeg klarte ikke å passe de med nok vann dessverre siden de sto i potter. Så derfor ble de fort så stygge, og derfor klippet jeg de ned nå. Håper at alle knollene klarer seg i kjelleren i vinter også.
      De doble cosmos er veldig flotte, så de burde du lete etter ja!
      Camellia er veldig vakre , og de har en skjønnhet som overgår det meste.
      Ja, det er alltid godt å få litt regn etter planting av nye planter!

      Ha en deilig dag!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Det er vel slik hos dere som her at det egentlig er litt i varmeste laget i kjelleren fortsatt. Jeg har ikke noe annet sted å sette plantene, så det blir der :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er altfor varmt i kjelleren fortsatt, så det må kuldegrader til for at det skal bli sånn passe temperatur der... Jeg har heller ikke noe annet sted å sette de, så jeg må bare få satt de der etterhvert.

      Slett
  13. Jeg står nok i akutt fare for å pådra meg en hortensiadilla jeg også :-)) Gjett hvem som har skylden?! Men så er jo diller til for å deles?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg tar gladelig på meg skylden! Ja diller er absolutt til å deles ;-)

      Slett
  14. Her var det mye nydelig, tenk at vi skriver oktober veldig snart.
    Jeg prøver å rydde litt planter bort men det er ikke lett når de står i full blomst ennå.
    Løk må bare vente for det er litt for varmt, men plutselig er det ikke stas å være ute lenger verken for folk eller blomster.

    God kveld til deg Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det er ikke lett å rydde i alt som fortsatt blomstrer, men snart blir det kjølig, og da vil jeg ikke holde på med det ;)
      Jeg tror at løkene tåler det, for de er jo i bakken hele sommeren når det er varmt.

      Ha en fin dag, Marit!

      Slett
  15. Det blomstrer så vakkert!
    Hadde store planer om å rydde drivhuset osv. Så greide jeg å "beskjære" høyrehanda, og får ikke gjort det dugg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Huff da, det hørtes ikke bra ut. Håper det går bedre med den nå!

      Slett
  16. Hei Marit

    Sikken mange gøremål du har disse dage - nu må du ikke blive stresset;)

    Jeg er endnu ikke ramt af Hortensiadillen, men hvem ved?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Det er mye å gjøre ja, men jeg blir ikke stresset ;) Jeg begynner i god tid, så slipper jeg det. Høsten og vinteren vet jeg kommer og det er så mye å gjøre ute at jeg må begynne tidlig for å rekke alt.

      Jeg er sikker på at du også kunne bli rammet av den... ,)

      Ha en deilig dag

      Slett
  17. Hej Marit. Vilken underbar färg på den halvfyllda kosmosen! Så mycket i blom hos dig. Jag har inte gjort några vinterförberedelser alls, jag har teakutemöbler så de står ute hela året.
    Men dahlian ska in när frosten kommer, hoppas det dröjer.
    Så vackra höstanemoner. jag har inga alls i år.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Maria! Tusen takk! teakmøblene tåler det sikkert veldig godt. Jeg tror mine også kunne stått ute, men synes det er greit å rydde de inn. Her får vi noen ganger veldig mye snø, og da har de det best inne i boden.
      Ja, dahlia må inn før frosten, men det drøyer nok en god stund enda før den kommer håper jeg...
      Da må du få kjøpt deg noen høstanemoner, for de er så vakre!

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Så vakre de halvfylte Cosmosene er. Har du sådd disse også Marit?
    Jeg har ikke begynt å rydde inn hagemøbler ennå. Tull egentlig, fordi vi sitter kun på noen få av stolene. Håper regnet holder seg unna enda en stund...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig vakre, og jeg sådde de i vår de også, men var ikke klar over at de måtte såes mye tidligere. Da vet jeg det til neste vår :)
      Det var det jeg også fant ut, for det holder egentlig med et par stoler.
      Her regnet det i går, men det skal bli fint i dag igjen :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  19. Hej Marit
    Den halvfyldte cosmos er rigtig sød. Dem har jeg ikke set før :-) Ja det er et stort arbejde med vinteropbevaring og det kan være svært at give planter og knolde de rigtige betingelser men vi må gøre vores bedste.
    Kh Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja, den er veldig søt! Ja, det er ikke bare enkelt å få oppbevart planter og knoller gjennom vinteren. De skulle helst hatt det kjøligere enn det er i kjelleren min nå, så jeg må bare vente med å sette de inn. Vi må bare prøve så godt vi kan, ja :)

      Ha en god dag!

      Klem

      Slett
  20. Det är mycket arbete som ska göras så här års! Skönt när det är gjort och allt är på plats inför vintern. Så fina dina halvfyllda cosmos är, förstår gott att du gillar dem. Ha en skön vecka/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er en god følelse når alt er på plass.
      Tusen takk!

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Hei Marit.
    Her var det mange flotte godbiter. Det er jo helt fantastisk at det fortsatt holder slik, så langt ut i sesongen.
    Nyt dagene.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi

      Tusen takk! Ja, det er jo bare fantastisk når det er så langt ut på høsten som nå at så mye blomstrer fortsatt.

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  22. Hei, så flink du har vært. Jeg har ikke klippa ned mine georginer ennå - de blomstrer så flott fortsatt. Det er vel veldig lurt å få de opp når jorda er ganske tørr? Problem med å få plass og samtidig gi stor nok potte, kjenner jeg igjen... Skulle hatt en digert orangeri ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det er en stor fordel at jorden er ganske tørr, den må i alle fall ikke være klissvåt! Ja, det er et evig problem med planter ;-)
      Orangeri skulle jeg også gjerne hatt!

      Slett
  23. Så yndige de lyserosa rosene var! De passet godt til oktober. Med sin bleke farge. Nydelig mot løvet. Det må vi kunne kalle høsttrøst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er sant! Noen gleder må vi jo ha på denne høsten også :)

      Slett
  24. Hei Marit! Det er så mange valg man må ta nå. Dahliane står der og nesten strutter. Har hørt at de bør få en frostnatt for at de de skal få beskjed om å ikke spire for tidlig i kjelleren, men de kan jo, ikke stå ute til evig tid.
    Har fått en kamelia av Jan Edgar ( han med mange vakre kameliaer). Den må bare overleve, men er ganske usikker på hvor den skal plasseres. J, det er kjempevanskelig å finne den optimale plassen.
    Det er i hvert fall nydelige bilder du hat tatt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er ikke enkelt når de står i full blomst, men når frosten kommer er det ikke hyggelig å holde på ute... De skal helst ha en frostnatt ja, det har jeg også hørt. Mine står ute i kasser som skal stå der til det blir frost.
      Ja, jeg "kjenner" han, og han har inspirert meg til å skaffe meg mange camellia! Det er ikke enkelt, nei, for de er jo egentlig uteplanter.
      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett
  25. Such beautiful flowers! Wonderful!

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...