onsdag 17. september 2014

Barndommens skrekk...

Fra jeg var lita jente var det et insekt jeg fryktet mer enn noe annet, nemlig øyenstikkeren! Det fryktelige navet satte et uutslettelig inntrykk i meg. Jeg fatter ikke hva de som navnga den tenkte på den gangen den fikk det norske navnet, for alle andre navn er jo mye bedre. Trollslända på svensk, guldsmed på dansk og dragonfly på engelsk. Jeg tror ikke at jeg var det eneste barnet som var livredd for at den skulle stikke ut øynene mine eller stikke meg i øyet...

Nok om det, for nå er jeg ikke redd de ;-) Faktisk er jeg veldig fascinert av disse store flotte insektene som flyr fortere enn lynet. Her er det masse vann i nærheten med både Lågen og bekken her. Men det var først etter at vi lagde hagedammen den kom inn i hagen. Jeg har jaktet på den med kamera veldig mange ganger, men har ikke lykkes før her om dagen. Da så jeg at den holdt på med egglegging hvor den stakk halen/bakparten inn i alle kriker og kroker ved hagedammen. Da sto den stille et lite øyeblikk, og nok til at jeg fikk tatt bilde av den :-)

Her er den oppe i Skjærsminen og spiser ett eller annet...
Den sto veldig lenge stille akkurat der.


Litt av et insekt...


En kan jo fortsatt bli litt skremt av den... 

...men den er jo veldig vakker...

Her er det til og med to stykker på en gang!

Klikk på bildene så får dere se den enda bedre :-)

40 kommentarer:

  1. Litt av noen bilder av øyenstikkeren i aksjon! Jammen bra man blir kvitt noen av barndommens redsler (jeg var livredd for stankelbein!). Norsk navnesetting på insekter, og ikke minst planter er ofte ganske merkelig og uforståelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var skikkelig gøy å få tatt bildene av den :-) Det er godt at redselene er borte ja, og jeg likte heller ikke stankelbein. Men jeg var ikke livredd de som barn , det var bare denne øyenstikkeren som jeg virkelig var redd.
      Ja, det skal være sikkert!

      Slett
  2. Øyenstikkere er noen vakre skapninger når en kommer nær nok, de liker nok å være i nærheten av vann. Flotte bilder.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er veldig vakre. Tusen takk!

      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Åhh vad fint med trollslända i trädgården! Det är vattnet som fattas här hos mig!
    Men vilket otäckt namn den har hos er! Förstår att du var rädd att få ögonen utstuckna!
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin! Navnet er grusomt, ja...
      Som barn så ble en jo bare veldig redd den :-)

      Slett
  4. Mosaiktrollsländorna är så fantastiskt vackra. Så fint du fångat den på bild./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er utrolig vakre. Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Jeg har tenkt akkurat det samme; hvordan i alle dager kunne man finne på å kalle den for øyenstikker... Her i Danmark heter den guldsmed, et fint navn på et vakkert insekt :-) Vi har hatt, og har ennå, mange av dem i haven, men å fange et på kamera, er jo helt håpløst...
    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det danske navnet er jo vakkert og mye bedre enn det norske navnet.
      Det er flere her også, og de er så raske og nesten umulig å få tatt bilder av, ja...

      Ha en fin dag!

      Slett
  6. Guldsmede er så smukke og elegante! Godt du ikke er bange for dem længere! Jeg vidste ikke at I kalder den øjenstikker. Det er et lidt ærgerligt navn for det smukke insekt at flyve rundt med ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig! Nei, nå er jeg ikke redd de mer ;-)
      Ja, det burde ha vært en annet navn på de, for de fortjener et vakrere navn.

      Slett
  7. Så fine da! Navnet kommer av at de før i "gamle dager", trodde at de kunne stikke ut øynene på bufe(husdyr), etter det jeg har kunne lese meg til.
    Flotte bilder da! Et tips kan være å komme seg ut tidlig om morgenen nå på høsten, før de blir varmet opp av sola. Da kan en komme helt nært, for du er ferdig med skrekken ja?

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine! Ok, takk for opplysninger om hva som kan være grunnen til navnet på de.
      Tusen takk! Ja, det er sikkert et godt tips, men jeg vet ikke hvor de holder til før jeg ser de fly omkring. Skrekken er borte, ja :-)

      Slett
  8. Fantastisk flotte er de :) Heldigvis er vi ikke redde lenger, ikke for øyenstikkere iallefall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Nei, det er helt sant :-)

      Slett
  9. Det er flotte bileder, du har taget af det smukke dyr med det mærkelige norske navn. Her har vi et insekt, der kaldes ørentvist, og man sagde i min barndom, at de kravler ind i vores ører :-)
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var da også et merkelig navn, Gitte! Navnsettingen på insekter kan være underlig.

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  10. i'm glad you got over your fear. :)

    SvarSlett
  11. Men trots att den hade det vackra namnet trollslända på svenska så var jag också livrädd för den när jag var liten. Tyckte den var så stor och så kom den flygande så snabbt, som en helikopter. Men precis som du så är jag inte längre rädd för trollsländorna. Vilka härliga trollslände-bilder du tagit. Bilden som du också har i din header på bloggen är fantastisk med den grå stenen, trollsländan, de rosa blombladen och det stilla vattnet. Mycket vacker och rogivande.

    Ursäkta att jag inte varit inne och kommenterat så mycket den senaste veckan. Vi har lite internetstrul som vår operatör håller på att titta på. Vi tappar linjen med jämna mellanrum så det är lite frusterande. Men förhoppningsvis kommer det att lösa sig.

    Önskar dig en fin onsdag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er et skremmende insekt når er er liten, for de ligner på et helikopter, ja!
      Godt at vi er kvitt skrekken :-)
      Tusen takk!

      så ergelig da Anita, men håper at det ordner seg snart. Internettproblemer er ille!

      Ha en fin torsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei Marit

    Øyenstikker troede jeg bare betød "øjne på en pind"? Men det er måske også noget med at nogen troede at de kunne stikke folks øjne ud?

    Det er nyttige dyr der tager mange myg og fluer:)
    Fine billeder!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg tror nok at du kan ha rett i det, at det kanskje er det det egentlig betyr.
      Det var det vi trodde som barn, så jeg var livredd når jeg så de :)

      Ja, det er godt å høre at de også tar mange insekter. Her har det nesten ikke vært mygg siden i juni, men vi var veldig mange fugler her som snapper insektene til mat for ungene. Har sett flere med nebbet fullt av insekter.

      Tusen takk!

      Ha en deilig dag

      Slett
  13. Det er rart med det navnet. Som barn trodde vi også at den kunne stikke ut øynene våre..... Nydelige bilder i alle fall :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en unødvendig navn på et vakkert insekt.
      Tusen takk!

      Slett
  14. Skrekk ja, jeg husker også de digre, blå, farlige helikopterne. Nydelige bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er visst mange som har hatt den skrekken forstår jeg :-)
      Tusen takk!

      Slett
  15. Fine bilder. Ganske lekre der de flyr, merker at de tiltrekkes av ferskvannet i hagedammene. Takk for hyggelig hjelp idag.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de svever fort og er i aksjon hele dagen. Vannet i hagen liker de veldig godt ja.
      Takk for hyggelig samtale i går :-)

      Slett
  16. Ja det lyder bedre med guldsmed. Fine billeder du fik taget, jeg har også været heldig et par gange. Det er rart, når de vil sidde stille :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Tusen takk!

      Ja, jeg har sett at du har vært heldig og har fått tatt fine bilder av den :)

      Slett
  17. Disse var jeg også redd for når jeg var barn:-) Her har vi også noen som svermer rundt dammen - aldeles nydelige, men jeg har ikke klart å ta bilde av de ennå dessverre.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er åpenbart mange som har vært redde for de her i Norge pga. det ubrukelige navnet ;-)
      De er veldig vakre ja. Ikke gi opp!

      Klem!

      Slett
  18. Jeg hørte på radioen i sommer at det kommer av at den har øyne på stilker, og at folk etter hvert feilaktig har begynt å kalle den øyenstikker. Den stikker ikke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er nok forklaringen! Nei, den stikker aldri ;-)

      Slett
  19. Kære Marit
    Fantastiske billeder og fortælling! De grå sten er meget smukke som baggrund.
    Jeg elsker de fine vinger...
    Kram
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jette
      Tusen takk! Ja, de steinene er jeg veldig glad i. Liker så godt den grå fargen på de, så de har jeg rundt hele dammen her.
      Vingene deres er veldig flotte, ja!

      Klem

      Slett
  20. Hei Marit! Dette var det veldig fascinerende å lese og ikke minst se. Har aldri kommet så nær som du har gjort. Ser bare den litt store kroppen og sølvvingene.
    Husker godt at jeg lukket øynene. Tenkte at jeg kunne bli blind. Kunne være interessant å vite hvorfor den heter øyenstikker.

    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Jeg har jaktet på den i flere år, så det var på tide at jeg lykkes synes jeg :-)
      Vi er mange som har vært livredd den åpenbart...Tenk så dumt det er pga at ubrukelig navn...
      Den Lykkelige Hagen skriver over her at hun hadde hørt på radioen at den hadde øyner på stilker og derfor feilaktig har blitt kalt øyenstikker...

      Ha det godt!

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...