fredag 18. januar 2019

Min favorittsommerblomst...

Godt å kunne drømme litt om sol og sommer nå. Her var det -16 grader i natt, og det er iskaldt...

I mange år har jeg sådd lobelia. Det har vært en favoritt i mange år og er det fortsatt.

I vår kjøpte jeg stikingsformert lobelia på gartneriet, og de blomstret helt til frosten kom. De overlevde den mest ekstreme tørke og sviende sol så de tåler mye bare de får vann nok. Jeg hadde de i store potter med god jord og langtidsvirkende gjødsel, og det var nok grunnen til at de klarte seg så godt.

Det blir nok lobelia til sommeren i år også :)

Lobelia er også en blomst som sommerfuglene liker

Denne fargen ser jeg aldri i salg, så den må jeg så selv


Lobelia kan brukes i ampler...

...eller plantes i store krukker.


God helg/weekend!

54 kommentarer:

  1. Lobelian är så söt. Härligt med lite sommarkänsla.
    Vi hade -7° i morse, kallast hittills.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi kan behøve det nå. -12 grader her nå.
      God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Jeg holder også meget af lobelia. Jeg køber den til udplantning i krukker, og jeg glædes over den meget lange blomstringstid. Den tåler en del skygge, uden at det går ud over blomstringen. Den lilla, du viser billeder af, kender jeg ikke, men den er smuk. Jeg holder meget af den hvide.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine og finnes i så mange farger. De blomstrer lenge ja. De som er hvite er også veldig fine.
      God weekend!

      Slett
  3. Hei Marit

    Lobelia er da en vildt differentieret slægt - jeg så engang en totaltrød flot sag - kardinalen:) Lobelia cardinalis.
    -16 -så er det vinter! her kom vi ikke under de -4 tror jeg.

    Håber din ombygning går godt!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er en slekt med store forskjeller. Jeg har sett kardinalen bli dyrket i Bergen, men ikke her. Den er veldig fin :)

      -12 i dag, og det er skikkelig vinter nå ja. Det skal være kaldt fremover også, men ikke fullt så kaldt håper jeg. Men det er stadig 30 cm med snø her, og de isolerer godt nå.

      Snekkerene kommer tilbake på mandag etter en måneds ferie :)
      Da begynner de inne, og da begynner kaoset. Alt blir jo bedre etterpå, så det er bare å holde ut :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  4. De var et must å ha i potter når jeg hadde flyttet hjemmefra, nå er det mange år siden jeg hadde det. De er så nydelige så der spørs om det kommer noen til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er jo så fine, og er hyggelig å ha i potter. Du får prøve å ha noen til våren :)

      Slett
  5. It is quite wonderful, in the dead of winter, to contemplate blooms past and those still to come. Just think how fortunate we are today to have digital photography so that we can look back fondly on our own efforts.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, we are very lucky who have all our digital photos. I long for spring, and the photos helps to remind me what comes ahead.

      Slett
  6. Lobelian är en favorit hos mig också, men jag har svårt att se till att den får tillräckligt med vatten när jag är bortrest. Så synd, för den är så vacker.
    Såg en granne som hade planterat lobelia längs med hela långa trappan så det såg ut som ett vattenfall, det var verkligen flott!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt klart et problem, for de krever mye vann. Den er vakker ja. Det høres veldig fint ut!
      God helg!

      Slett
  7. Lobelia är en underbar blomma. Precis som du upplever jag att favoritfärgen sällan finns till salu. Kanske borde jag tänka om och acceptera handelns uppfattning :) Sticklingsförökad har jag inte prövat men det låter spännande.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Ja, det er bare sånn det er :)
      Vi må nok bare akseptere det.
      Jeg kjøper de på gartneriet her borte og de har jeg ikke sett andre steder. De finnes i lyseblå, lilla, hvite og mørkeblå. Det er akkurat som de er litt større/lengre i blomsten enn de andre.

      Klem, Marit

      Slett
  8. Hej Marit
    Lobelia ser flot ud hos dig, den har jeg ikke.
    Uha det er koldt, vi har omkring minus 2, så det er jo ingenting i forhold til jer.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Den burde du prøve, men de krever mye vann.
      Det er -12 her nå, så litt bedre er det i dag men det er kaldt. Det som skjer når det er så kaldt er at luften blir mye tørrere, og da kjennes det ikke så kaldt ut likevel.
      Klem

      Slett
  9. Lobelia er bare så utrolig fine.
    Det lyder gysende koldt hos jer. Her har vi +1 lige nu, men nu kommer frosten.
    Klem og rigtig god weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. -12 i dag, så det er om ikke annet litt mildere i dag :)
      Klem, og riktig god weekend til deg også!

      Slett
  10. Good morning dear Marit!
    Lovely pictures! The Lobelia is such a beautiful flower and with preety colors too!
    Great capture of the beautiful butterfly! Have a lovely day and a happy weekend! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Dimi!
      Thank you! Yes, they are so pretty.
      I wish you a wonderful weekend!
      Hugs!

      Slett
  11. Det var frodige og vakre Lobelia i mange lekre farger. Det er lenge siden jeg har hatt Lobelia på verandaen, det var kanskje en ide.

    Ha en fin helg i kulden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de finnes i mange flotte farger. Du får prøve noen hos deg når det blir vår :)

      Ha en fin helg i mildværet!

      Slett
  12. Så fina lobelia! blir allt lite sugen på dem men nu har jag nog frön så det räcker för i år.
    Ha en finfin helg!
    Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine, og jeg må ha de hver sommer. Bra å ha mye frø!
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  13. Kære Marit
    De lobeliaplanter, du viser er vældigt fine. Jeg har aldrig rigtigt brugt dem, men det er vist fordi, jeg oftest ser dem i sammenplantninger med røde pelargonier og hvide margueritter, hvilket er for kulørt til min smag. Dine krukker, der kun har lobelier, kan jeg virkelig godt lide.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Tusen takk! De sammenplantingen liker ikke jeg heller ;)

      Ønsker deg en god aften!

      Slett
  14. Hei Marit.
    Så fine lobelia. Sjelden man ser den rosa. Her blir den hvite mest brukt.
    God Helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tusen takk! Ja, den er dessverre ikke ofte å se.
      God helg.

      Slett
  15. Hej Marit!
    Det är en favorit hos mig med, men jag sår den inte själv. Den lila färgade hittar jag ibland, men mest är det blåa och vita. Förra sommaren hittade jag en stjärnlobelia, den vill jag gärna ha igen. Härligt med blommor som klarar sig länge. Din ekorre trivs i den också.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Nei, en må jo ikke så de selv. Blå og hvite er de mest vanlige her også. Stjernelobelia kjenner jeg ikke til. Ja, ikke sant. Den satt oppe i den for det hadde falt fuglemat opp i den :)
      God helg.

      Slett
  16. Da har den virkelig gode kvaliteter, Marit.
    God helg!

    SvarSlett
  17. Hello, Marit! The Lobelia is beautiful. Lovely blooms and plant. I love the purple color but all the colors look pretty. Have a happy day and weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen!

      Thank you!
      Happy Weekend!

      Slett
  18. It's nice to dream about summer and flowering Lobelias in a cold winter. At last we have a tiny bit of frost over here, but I think more is coming. Pffft there they go again my blooming Hellebores and so on.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's so nice to do it now. Ok, you are lucky.
      Helleborus don't like too much frost. They don't thrive here.

      Slett
  19. Hei Marit!
    Lobelia er et must. Den fiolette som du har, er veldig fin.
    Jeg planter noen i kurver og henger kurvene i trær.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, de er jo det. Det er den :)
      De kan egentlig plantes over alt. God idé med å henge de i trær.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  20. Måske skulle jeg prøve en lobelia i stedet for euphorbia diamond frost under min opstammede oliven.

    SvarSlett
  21. Ja, lobelia er uunnværlige. Sådde og kjøpte. Et sommerblomstgartneri i nærheten lager noe de kaller Monet-ampler. Say no more...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en må jo bare ha de hver sommer. Det hørtes nydelig ut. Antar at det er mange farger i de :)

      Slett
    2. En stor og glitrende blanding av alle nyanser, ja.

      Slett
    3. Det tenkte jeg meg ut fra navnet :)

      Slett
  22. Lobelia er et "må ha" om sommeren her også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare, og det er nok mange som må ha de hver sommer :)

      Slett
  23. Ahh, summer ! Sadly still far away !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it takes a while before it comes again...

      Slett
  24. I'm no longer leaving your blog page! It's summer here, warm and butterflies and flowers ...I love It! :)
    Hugs!

    SvarSlett
  25. Hej Marit!
    Jag kan bara hålla med. Lobelia är fantastisk både som solitär och i sällskap med andra. Den vackra färgen på den du sår själv har jag inte sett förut. I affärerna ser man ju mest de "vanliga". Och en av dina finaste bilder där det är lobelia med är ju den i din header, med ekorren. Den är fantastisk!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, det er en flott plante med mange bruksmuligheter, for de passer jo inn over alt. Ja, det er som regel den vanlige blå som selges overalt. Tusen takk!

      Ha en fin uke du også!
      Klem, Marit

      Slett
  26. Efter att ha bott en vecka utanför Bristol, England under en kurs hos bonsaigurun Dan Barton som - förutom alla sina otroliga bonsaier - hade massor av lobelior i gamla engelska skorstenar, så blev jag riktigt förtjust i dom. Dom var otroligt vackra och jag har nu varje år köpt några hos min lokale odlare i Burs - och han har vanliga frösådda men också sticklingsförökade. Och dom senare är otroligt fina.....
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det høres herlig ut å være der! Der skulle jeg gjerne ha vært, for bonsaier er så fine. Ja, lobelia er en fin sommerblomst.
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...