torsdag 24. mai 2018

Clematis i blomst, orkidéer og tålmodighet lønner seg...


Jeg kikket i arkivet i bloggen for mai i fjor, og mine trillium blomstret på nøyaktig samme tid i fjor. Hvem hadde trodd det etter den kalde vinteren. Så fort snur det...

Nå har clematis også begynt å blomstre. Jeg kjøpte noen nye i fjor, og den ene har akkurat startet. Jeg tror at jeg kunne hatt veldig mange flere av disse i hagen... ;)


Clematis 'Tage Lundell'som er en alpeclematis

Årets første daglilje. Den kommer nordfra i landet, men ellers vet jeg ikke noe mer om den. Den er den aller første dagliljen som kommer i blomst her og fargen er nesten oransje. Små blomster i forhold til de store hybridene. Noen som vet noe om denne?

Orkidéer i solnedgang... Cypripedium 'Ventricosum' som akkurat som hundetennene bare ble stappet ned i første og beste bed i fjor høst.  De må garantert flyttes, for der de står nå er det for mye sol. Denne minner mye mer om den "ville" ute i naturen. Den er en krysning mellom C. macranthos og C. calceolus. 

Se her! Denne har jeg hatt i minst 10 år. Kjøpte den på Ramme gård og det synes ikke så godt at den er variegert på bildet, men det er den. Den har aldri blomstret, men i år ser det lovende ut! Jeg har den jo mest pga.bladverket, men blomster er jo hyggelig det også :)

 Her er et gammelt bilde av den. Altså er variegert klatrehortensia. Jeg har prøvd å finne navn på den, men det er ikke så enkelt. Det beste jeg har klart å finne er Hydrangea anomala petiolaris 'Silver Lining'. Den skal være fra Japan eller Kina. 

Årets kreasjon av sommerblomster. De mørke bakerst er et skikkelig hopp tilbake i tid. Disse kaltes "spragler" på 80 tallet og var da en stueplante. Jeg hadde da veldig mange forskjellige så klart ;)
Nå finnes de i veldig mange "nye" farger som denne mørke. Ved siden av spanske margeritter som de kalles her/Osteospermum på latin. De grå kalles Dichondra 'Silver Falls'. I fjor hadde jeg omtrent ikke sommerblomster, og de savnet jeg. Hyggelig med litt da ;)

I dag skal jeg på planteauksjon i hagelaget, og planen er å ikke kjøpe noe. Jeg har alt for mye i kasser som venter allerede...

45 kommentarer:

  1. Du har den skønneste botaniske have. Så spændende at se, hvor meget du kan vise af nyt hver dag. Her er de store havevalmuer ved at springe ud, men endnu ikke clematis.
    Jeg er spændt på, om du kan undgå at komme hjem med noget fra planteauktionen i dag :-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De store valmuer er så flotte. Disse alpeclematis er så tidlige. Det blir ingen auksjon på meg i dag, for jeg orker ikke.
      Klem!

      Slett
  2. Spragler, ja... Hadde noen i vinduskarmen på barnerommet i sin tid. Avleggere fra min mor.
    Nå sår jeg spennende varianter med frø bestilt fra Sverige. De er jo suverene "sommerblomster".
    Kjempelekker samplanting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en vanlig stueplante før. Det finnes så mange fine av disse nye, ja. Veldig fine sommerblomster, ja :)

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja, at året har indhentet det forsømte og er ved at lave den ene rekord efter den anden. Det, var der næppe nogen der forudså for 1 måned siden.
    Godt at se den frodige vækst i din have!
    Her er der også tørt, jeg er dog forbløffet over så godt det har klaret sig:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det skal være sikkert! Nei, det hadde jeg nok ikke trodd for en måned siden ;)
      Ja, nå gror det helt utrolig her!
      Det er godt å høre :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  4. My word, Marit, your garden seems to have gone from a snowy hell to a Garden of Eden overnight!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, this year is very unusual. We didn't get spring this year. It went from winter to summer in two weeks.

      Slett
  5. What a very very lovely clematis. Love the shape. Have to look at her at my garden shop.
    Thank you so much and all my best
    Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! There are so many beautiful clematis.
      I wish you a nice weekend!

      Slett
  6. Hei Marit.
    Det er tydelig at med denne varmen tar hagen igjen det forsømte. Her står dagliljene i knopper enda. Flott samplanting. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, i denne varmen blir det meste tatt igjen. Det gjør de andre her også. Tusen takk!
      Ha en fin kveld.

      Slett
  7. Hello dear Marit,
    How lovely your Clematis are! And the Orchids too ... I love them all ♡
    Have a lovely day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,

      Thank you!
      Have a nice evening!
      Hugs!

      Slett
  8. Hello dear Marit!
    A true miracle after the afoul Winter!
    Your Clematis look so beautifully and your garden full of preety flowers and blooms!
    I like especially the purple climates ,the Orchids and the Daylilly!
    Have a lovely day and a happy weekend! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!

      Yes indeed! Thank you!
      I wish you too a lovely weekend!
      Hugs!

      Slett
  9. Hello Marit, your flowers and plants are gorgeous. The clematis is one of my favorites, ours is blooming now too. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! So nice :)
      Happy weekend ahead!

      Slett
  10. Beautiful post, Marit. The Orchids and Daylilly are very special. Clematis blooms here too, Nelly Moser and a Jackmannii spec.
    Your 80's spragler is that a Coleus species? Theyare very nice.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar


    1. Thank you! My Nelly Moser have flowering buds too. Yes, I forgot to mention the latin name. That's accurate Jan!
      Yes, they are very nice.

      Slett
  11. Good afternoon dear Marit,
    What a beautiful clematisses. Never seen them before. The orchids are very special. I can see in your photo's how much you are enjoying in the garden.
    Have a wonderful rest of the day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Thank you! Yes, I enjoy my garden very much.
      Have a nice evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  12. Hej Marit
    Ja sådan går det hvert år, selvom du er langt bagefter, indhenter du os alligevel :)
    Du må have flere clematis, det ser ud til at gå godt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er rart det der :)
      Jeg har veldig mange, og det kommer bilder etterhvert.
      Klem

      Slett
  13. Ja, det er som et mirakel at det kan gå så fort fra vinter til sommer. Hagen er i et herlig sjokk for tiden.Så herlig med 80-talls følelse igjen. Den der kjenner jeg godt fra mitt barndomshjem. Fint at historien går i sirkel. Nyt vårsommeren Marit.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er ganske utrolig. Ja, det er jo litt morsomt med akkurat det. Jeg samlet på de ;)
      Ha en fin helg, Jannicke!

      Slett
  14. Spennende om det blir blomster :-)
    Så nydelig den orkideen er!

    SvarSlett
  15. Varigert klatrehortensia var ny for meg. Nå er jeg nesten ferdig med å plante ut sommerblomster, har som regel en del...
    Tror vel ikke helt at du kommer tomhendt hjem fra et plantemarked:-)
    Håper du får plantet ut en del i helgen/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har jeg ikke sett noe sted etterpå. Oi det høres ut som du har mange sommerblomster!
      Nei, jeg pleier ikke det :)
      Det håper jeg også.

      Slett
  16. Kære Marit
    Det er flotte blade du viser. Klatrehortensiaen er virkelig spændende. Jeg håber den vil skænke dig en blomst - så tålmodig du har været :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Ja, den er spennende, og jeg tror og håper at den vil blomstre i sommer. Tålmodighet må en ha når en holder på med hage :)

      Slett
  17. Så mange vakre planter som blomstrer hos deg nå, Orkideen er en spennende plante.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  18. Du har mange dejlige planter i din have, og klematissen er virkelig sød. Jeg tror ikke, man kan få for mange klematis:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det tror ikke jeg heller :)

      Slett
  19. Hej Marit!
    Klematis kan man inte ha för många av, vacker Tage Lundell. Din krukplantering är vacker, använder också spanska margueriter och silverfalls, men den mörkbladiga har jag inte sett, riktigt fin.
    Har svårt att tro att du inte fick med dig någon planta hem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Nei, det er helt sikkert. Den er så vakker, ja. Tusen takk!
      Jeg fikk ikke vært der, men hvis jeg hadde vært der hade jeg garantert kommet hjem med noe :)
      God helg!

      Slett
  20. Så vakker, jeg elsker å se nydelige farger i hagen din.
    Ha riktig god fredag - jeg ønsker deg moro på planteauksjon :-))
    Været er så fantastisk her hos meg... ha en strålende helg med
    masse hage glede. Hilsen til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Været er så fint her også. 29 grader her nå og masse sol.
      God helg ønskes deg også!

      Slett
  21. Jeg gætter nu på, at du alligevel kommer hjem fra planteauktionen med en kasse fyldt med planter😀.
    Din klatrehortensia har et smukt løv. Det bliver spændende at se den i blomst.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk ikke vært der, men det hadde jeg nok gjort :)
      Den har fine blader, ja. Den har aldri blomstret, så det blir spennende å se.
      God weekend!

      Slett
  22. Hi Marit
    Your garden is so beautiful, spring has come showing all its beauty.
    Wonderful photos.
    Have a lovely weekend
    Hugs
    Maria from
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Maria,

      Thank you!
      Have a nice weekend you too.
      Hugs!

      Slett
  23. Den där svarta "sommarblomman" - WOW!
    kram/Susie

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...