torsdag 27. juni 2013

Iris og akeleier igjen...

Først til været. Det regnet fra kl 12 på dagen i går til kl 10 i dag. Det kom ganske nøyaktig 30 mm, og regnet kom ikke så hardt. Så det er ganske så perfekt med vann i hagen nå. Det var tørt mange steder, så nå har alle planter fått det de trenger :-)

Vi la ned den store hageslangen på 70 meter(!) ned til froskedammen for to dager siden og lot vannet renne der i en halv time. Vi er så heldige å ha et privat vanningsanlegg her som henter vann i fra Numedalslågen, så der er det nok å hente i fra. Med så stor hage som jeg har og med en liten brønn, så hadde det ikke nyttet å ta vann derfra. Det har jeg gjort en gang, og tømte brønnen helt. Så dette var noe jeg fikk naboene med på, og de er strålende fornøyd med å ha ubegrenset vanntilgang hele sommeren. Kjekt til å vaske bilen, fylle opp badebasseng osv.

I dag trenger nok ikke rumpetrollene noe vann, men det er snart sånn at vi ikke kan gå der mer. Nå har de fått bakbein, og har kravlet seg opp på kanten. Snart er de over alt der nede antar jeg. Jeg leste at hvis en frosk legger 5000 egg, så vil ca 5 av de leve opp til at de får formert seg når de er 3 år. Så dødsraten er temmelig fæl... Den største trusselen er at eggene tørker ut innen de blir til frosker. Det har jeg forstått, så det er derfor vi har fylt på utallige liter med vann der nede. Nå er de snart blitt til frosker, og da er min barnevakt over... Godt å slippe dette mer. Til neste år skal de eggene som blir lagt der tatt opp og flyttet denne "nye" froskedammen, og så blir min dam tømt tidlig på våren. Jeg har ikke tenkt til å stelle med dette halve sommeren til neste år, nei... ;-))

Her om dagen da det var så fint vær tok jeg mange bilder. Her kommer det noen av de...

















47 kommentarer:

  1. Applaus for strålande innsats med å redde froskane. Vi kan få gjort mykje i det små når kvar og ein tek eit tak der vi ser det kan kome til nytte.
    Flotte irisar og akeleier!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Else! Ja, vi må gjøre det lille vi kan få gjort for skapninger ute i hagen.

      Slett
  2. Det er flot, alt det du gør for at redde frøerne, jeg kan godt forstå, at du gerne vil slippe til næste år, der er nok at se til i forvejen i en stor have.
    Det var da pænt meget vand I har fået. Her regner det en stille regn og har gjort siden kl. 11, jeg håber det regner af snart, så jeg kan komme ud og lave noget igen.
    Flotte iris og akelejer du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært veldig tidkrevende, så det er greit å slippe å gjøre dette til neste år.
      Ja, det regnet veldig godt her i går, og det er godt å slippe å vanne selv. Men som du sier, det må holde opp så en kan få gjort noe annet i hagen. Takk :-)

      Slett
  3. Så mange flotte Iris og akeleier du har i hagen din. Kjekt at overgartneren vanner, det gjør han her også.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, det er absolutt best når regnet kommer fra oven, for det er mye jobb å vanne når en har så stor hage som jeg har. Godt at du også får litt regn bare det holder opp igjen.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  4. Flotte iris og akeleje. Ønsker dig en god torsdag:) Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ønsker deg en god fredag/weekend. Klem Marit

      Slett
  5. Skönt att du snart kan släppa alla tankar och bestyr med grodorna:).
    Du har så många fina iris och aklejor. Den sista aklejan har en helt underbar ljusblå färg.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert. Jeg gleder meg til at de kan gå/hoppe selv og klarer seg selv på egen hånd. Tusen takk. Den siste akeleien har jeg sådd selv for noen år siden.

      Ha det godt, Maria!

      Klem Marit

      Slett
  6. Oh MARIT!!!!
    Beautiful photos and flowers!!!
    Lucia

    SvarSlett
  7. Iris og akelejer kan man ikke få for mange af! Og vores er afblomstrede, så det er godt at du er leveringsdygtig i billeder :-) Håber at din frøredningsindsats kommer til at bære frugt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert! Ja, det er jo flott at du kan få sett disse blomstene to ganger :-)
      Ja, jeg håper da det. Hvis mange av de lever opp til å bli voksne frosker, er det jo verdt arbeidet.

      Slett
  8. Du har mange flotte iris og akeleier. Nydelige blomster begge deler. Må si du har gjort en stor innsats å redde rumpetrollene. Klematisen i hagen min er Miss Bateman. Den blir stor og frodig i år. :)Nå regner det i strie strømmer ...igjen. Ble en kjapp gange fra drivhuset og inn for regnjakka hang i gangen. Er jo ikke noe kaldt , bare vått. :) ha en trivelig ettermiddag. Klem Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så det var den som du hadde i hagen din. Den hadde jeg en gang. Kanskje jeg må kjøpe den på nytt. Det regnet her også igjen i går, men da bare litt. Truende skyer i dag også, så det blir nok mer regn... Ha en fin dag du også. Klem Marit

      Slett
  9. Hvor er I heldige at have ubegrænset adgang til vand hele sommeren - det er en stor fordel, når man har mange blomster. Og sikke nogle dejlige billeder du har taget! Jeg er imponeret over alt det, du gør for at redde frøerne. Men det bliver nu rart at slippe til næste år.
    Ha' en dejlig aften! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig fint å kunne bruke så mye vann en bare vil. Det er viktig når en har en stor hage.
      Tusen takk! Ja, men jeg slipper nok ikke helt til neste år heller, men da flytter vi eggene så tidlig på våren at ingen rumpetroll vil klekke i hagedammen min. Det var i alle fall teorien...

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  10. Froskenes beste venn!! Klapp på skulderen til deg for super innsats.
    Fine blomster du viser.

    Ha en strålende kveld.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-)

      Ha en strålende dag!

      Slett
  11. Flott innsats for froskene, Marit. Og nydelige iriser har du mange av, akeleiene også.
    Ha en strålende kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er mange iris her, ja... ;-)

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Det er bare å pøse på for iris og akeleier blir vi aldri lei av! Herlig :)

    SvarSlett
  13. Så mange fine iris og akeleier du har=) Jeg er imponert over alle sortene du har i hagen=) Litt regn er jo fint, men jeg liker ikke at det blir for mye. Håper du har det fint=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mange sorter her, og iris en en dille jeg har hatt i mange år. Ikke rart at det er mange her da... ;-)
      Ja, litt regn er helt fint bare det holder opp igjen. Ha en fin dag/helg!

      Slett
  14. These Irises and Aquilegias are really beautiful portraited.

    SvarSlett
  15. Vilka underbara bilder på irisar och aklejor...sköna att vila ögonen på...=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
  16. Hei Marit

    Godt at se Iris (og akelejer!) stadig i blomst hos dig - her er der kun spuria og ensata som mangler.

    30mm så ville jeg også være tilfreds, især hvis de næste mange dage ville give tørvejr og en 22-24 grader:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, her er det riktig mange som fortsatt er i blomst, og det er jo hyggelig. Jeg venter på ensata jeg også, men de er ofte mye senere her.

      Ja, det var godt med alt regnet, for i neste uke skal det ikke komme noe ser det ut som på værmeldingen. Veldig godt med så mye på en gang bare det blir fint vær etterpå :-)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  17. Nydelige akeleier! Du har hatt litt av en jobb med de froskene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har vært veldig mye jobb, og nå håper jeg at de snart kan klare seg selv :-)

      Slett
  18. Oh that looks just gorgeous Marit. You did a great babysitting job for your young frogs. My compliments.
    Have a wonderful evening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke!

      I am a little tired of babysitting now... :-)

      Have a wonderdul day!

      Slett
  19. Oy oy så nydelige Iris og akeleier.
    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
  20. Så nydelige bilder du har tatt av irisane og akeliene dine.....vakre.
    Ha ein fin kveld, MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ha en flott dag. Klem fra Marit

      Slett
  21. Pomogłaś żabkom i jesteś wielka. Śliczne kwiaty, ciesz się nimi. Pozdrawiam.
    Hjulpet frosker og du er stor. Vakre blomster, nyte dem. Hilsen.

    SvarSlett
  22. Utrolig flotte akeleiebilder.Du bruker selvsagt makto - og stativ? Flotte iris, som er absolutt på topp ti av favorittene mine. Grønne fingre er bare fornavnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, disse er tatt med en telelinse og ikke stativ... ;-) Ja, iris er på topp her også.

      Slett
  23. Dina grodor är nog glada att ha en sån snäll barnvakt! Hoppas de äter upp alla sniglar som tack för hjälpen. Underbara bilder på dina Iris!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper da det! Jeg er ikke plaget med snegler her, men hvis det skulle dukke opp noen håper jeg at froskene spiser de opp, ja...
      Tusen takk. Klem Marit

      Slett
  24. Å så mange fine iriser og akeleier! Det er det rene kunstverk. Utrolig skjønt med iris, skulle ønske de ikke var så svindyre, så kunne man stappe dem ned overalt. Iris er virkelig blant hagens aller yndigste - nesten litt beskjedne, der de står, slanke og rette og gir plass til gode naboer rundt seg.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...