mandag 21. mai 2018

Litt nytt...

De nye er egentlig fra i fjor, men det er første gang de blomstrer her :)

Bildene kommer i tilfeldig rekkefølge. Det blir ikke mye tid til blogging nå, så i dag er det blogging fra mobilen.

Dette er Rhododendron 'Frosthexe' og den ble kjøpt i fjor. Fargen er lillarosa hvis det er noe som heter det... ;)

Denne kjøpte jeg også i fjor. Liten og søt med enkle blomster. Anemonela thalictroides 'Amalie'

Pinnen bak er ikke for å  støtte opp planten altså... ;)
Den står der for å markere at det er en blomst der. Den er nemlig så bitteliten...

Årets første iris! Den har vært borte i flere år, men etter at jeg fikk luket og ryddet i det store irisbedet så kom den igjen. Når jeg fikk den het den Bruno. Jeg vet ikke noe mer om den. Jeg tror den til hører barbata-nana, altså lave tidlige iris.

Se på dene her da! Det er utrolig hvilket hell jeg har hatt med hundetenner i år! Denne står nede i hagen hvor det er mye skygge, og jeg plantet de på høsten 2016. I fjor kom det ingen blomster. Jeg mistenker de for å ikke like barfrost. Tykt lag med snø ser ut til å fungere godt om vinteren for de. Kjøpt som 'Snowflake' men jeg tror ikke det er den. Ligner mer på 'White Beauty'. Uansett navn er den så fin!

Her har den selskap av to store hvite treblad/Trillium grandiflorum

Jeg er ikke helt sikker på hvilken sort dette er...

Fylt blåveis/hepatica. Pga.skyggen blomstrer de der fortsatt :)

En ny rhododendron som er kjøpt på Vegge gartneri i år. Jeg måtte jo en tur dit her en dag. Som om ikke jeg hadde kjøpt nok av de fra før så måtte denne bittelille 'Mist Maiden' bli med hjem. Den hadde nemlig et nydelig grått belegg/indument og i tillegg hadde den en rosa blomst som ropte på meg ;)
Den var rosa i to dager, og etterpå skiftet den til helhvit blomst. Sånn er det noen ganger.

Dråpene på blomsten skyldes vanning og ikke regn dessverre. Men jeg skal ikke klage. Jeg er utrolig heldig som har et nå velfungerende vanningsanlegg igjen. Min mann fikk fikset det, og i går vannet jeg i mange timer. Pumpen står dypt i Numedalslågen som er Norges tredje største elv, og den renner kun 300 meter herfra. Så den går ikke tom med det første :)

Men det hender vi må flytte pumpen lenger ut, for selv en stor elv skrumper inn når det ikke kommer regn. Det er meldt opp mot 30 grader i slutten av langtidsvarselet. Hjelpe og trøste sier jeg bare. 

Ha en ny fin uke!

58 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Heldige dig der har vand i nærheden trods alt, men det er ikke sjovt at stå og vande i flere timer, det kender jeg, der er så meget andet, der var sjovere at gøre, til gengæld kan vi nyde solen imens :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg er veldig heldig tross alt. I går vannet jeg i 5 timer! Jeg kan sette på spreder, men pga.blomstringen vil jeg jo ikke ødelegge blomstene. Ja, det er nok annet å gjøre, men jeg nyter jo solen mens jeg holder på så klart :)
      Klem

      Slett
  2. Det er som at gå tur i Botanisk Have, når jeg ser dine smukke planter. Og hvor er du heldig at have vand fra elven nær ved! Her er tørke et meget stort problem i øjeblikket. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er veldig heldig. Det er et stort problem her også, for nå er det meget stor skogbrannfare. Det er noe jeg virkelig frykter.
      Klem

      Slett
  3. Du har så mange spennande og sjeldne planter,
    og du har oversikt over namn og historie til alle.
    Den irisen ser nydeleg ut !

    Ha ein fin andre pinsedag.
    Her skin sola, men det er kraftig vind.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har jo det, og jeg er jo også en plantesamler :)
      Den er veldig fin, ja.

      Ha en fin ny uke!
      Klem fra Marit

      Slett
  4. Deilige farger... hilsen til deg.
    Ha riktig fin annen pinsedag. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en ny fin uke!
      Klem fra Marit

      Slett
  5. The blooms are beautiful and I admire your tenacity in bringing the water from the river for your garden. It is not hard to understand why you have little time for blogging!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. It was my idea to have this watering system here, but my neigbours use it too. Water is always a need. No, at this time of the year I have a lot to do outside in the garden.

      Slett
  6. Sånne små nydeligheter!
    Alle blå- og hvitveisene mine har ikke startet blomstringen ennå. Lekkert med hvit Rhododendron synes jeg. Har ønsket meg i flere år, og nå gleder jeg meg veldig til den jeg kjøpte på salg på tampen i fjor skal blomstre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Her de snart avblomstret. Det gikk uhyggelig fort i år...
      Ja, de er så lekre. Får håpe du er heldig da! :)

      Slett
  7. Hello, beautiful blooms and photos. I am glad you have water pumped now to your garden. I have seen many wild Trillium lately, they are lovely. The iris is one of my favorites. Have a happy day and new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! The wild trilliums are so beautiful. Iris is a very nice flower, and I have a lot of them here.
      Happy new week!

      Slett
  8. Nydelige blomster.
    Her holder jeg på å skape meg et blomsterbed,å da er bloggen din en fin kilde for inspirasjon.
    Her i nord regner det veldig for tiden,så ikke mye å se til sol og mange pluss grader. Men det kommer vel.
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var hyggelig å høre. Stakkars dere! Får håpe at det bedrer seg etterhvert.
      Ha en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hello dear Marit!
    I know you’re enjoying your garden now that the weather is good!
    Beautiful flowers and blooms! Lovely pictures of the rhododendron and the Iris...such beautiful colors!Have a lovely day and beautiful week! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!

      Yes,I love this warm weather we have here right now.
      Thank you!
      I wish you too a lovely week!
      Hugs!

      Slett
  10. Jeg syns de anemonene er så søte :-)
    Har foreløpig fått dem dårlig til, men det går alltids an å forsøke på nytt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Anemonene er alltid så søte :)
      Ja, det burde du gjøre!

      Slett
  11. Du har så mange fine og sjeldne Marit. Jeg studerer hver og en av de nøye. Trillium er virkelig flott. Jeg må nok skaffe meg en. Er de vanskelige å få til? Nydelig Anemone og Iris. Jeg plantet to lave av lignende sort i fjor. Håper de kommer om et par år. Det tar sin tid med Iris, i alle fall i min hage. For et sommervær vi har. Blomstringen går nesten for fort og jeg vanner for harde livet.
    Ha en fin uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Trillium er veldig fine,og de trives godt her. De liker halvskygge og lett jord. Iris liker å få rhizomene/knollene bli stekt av sola, så ikke plant defor dypt.
      Ja, det er helt utrolig det været vi har nå. Ja, det gjør jeg også.
      Ha en fin uke, Jannicke!

      Slett
  12. Hei Marit.
    Du har mye forskjellig i hagen. Imponerende at du husker navnet på de. Nydelig farge på irisen. Her vannes det for harde livet, og finværet skal bare fortsette. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Jeg prøver jo, men ellers har jeg bloggen som et arkiv. Det er umulig å huske alle navn selv. Det gjøres her også. Det må til, ellers dør plantene.
      God uke til deg også.

      Slett
  13. Lurer på om jeg også har denne frosthexe, må sjekke lappen når jeg får tid. Min blomstrer også nå. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har vært solgt her i Norge også hos Hageland, så det kan godt hende at du også har den. Ha en fin kveld!

      Slett
  14. Hej Marit!
    Mycket fint hos dig, och din Iris är mycket vacker. Jag delade mina förra året, så det kanske inte blir några blommor i år. Min hundtandslilja kommer inte att blomma i år heller. Får nog flytta på den. Det har varit riktigt varmt idag igen, lite för varmt för att vara i solen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, hvis de deles kan de hoppe over et par år med blomstring. Så trist da! Får håpe at du lykkes. Sånn har det vært her også. Det blir litt for varmt.
      Ha det godt.

      Slett
  15. Hei Marit

    Dette er et helt fantastiskt år. Så meget der kommer i blomst som tidligere har været vanskeligt!
    Vejrudsigterne svinger ganske forfærdeligt - igår lovede de regn nu igen idag ingenting, ja, andet end det sædvanlige "om en uge".
    Så på den ene side er vi jo begejstrede men på den anden frygter vi tørken og middelhavsklimaet.....

    Og imens regner det i Italien:)

    Super du har dit vand, andre vil måske komme til at få tørre brønde i sommer!

    Vi håber det bedste - heldagsregn snart!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er et år med store kontraster. Ja, det er helt spesielt. Her melder de kun om en ting, tørt varmt vær uten en dråpe regn. Det er som været har snudd helt om.

      Ja, det er helt supert, og jeg er veldig heldig som har det. Det blir garantert mange tørre brønner, ja.

      Det hadde vært godt med en dag med regn, ja...

      Ha en deilig ny uke du med

      Slett
  16. Hei Marit!
    Det er så fantastisk at alt bare ligger og venter og slår til. Jeg blir glad over hvor mange planter som er så robuste. Klarer en lange vinter, med kulde og mer enn nok med snø.
    Må bare si at jeg ikke helt klarer å nyte nå. Det er for mye som skal skje.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er jo det. Det er jo nesten utrolig hva de tåler. Jeg føler det samme. Det skjer rett og slett for mye på en gang, ja.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  17. Så fint att ni fick ordnat med bevattningen. Nu behövs det i värmen. Både Erythronium och Trillium är så fantastiskt fina växter. Hör till mina favoriter.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig godt. Det er veldig tørt her nå. Ja, de er så fine, og de er mine favoritter også.

      Slett
  18. Ja, nå er det travle dager og det skjer masse hele tiden. Bildene man tok igår er plutselig ikke lenger aktuelle for det endrer seg masse fra en dag til en annen. Så flott at du har vanningsanlegget ditt. Med en stor hage og masse nye planter trenges det vann.
    Det virker som at stort sett hele Skandinavia har det tørt om dagen og at alle (ihvertfall vi hagegale) lengter etter en regndag eller to, vi får krysse fingrene for at det blir snart.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå går det virkelig unna med plantene. Det er sant! Det nytter ikke å vente med bildene, nei ;)
      Det er veldig godt å ha det ja. Det trengs mye vann nå ja. Ja, det kan virke sånn. Vi får ta en regndans :)
      Klem, Marit

      Slett
  19. Hi Marit!
    Beautiful flowers, I love the iris and the rhododendron.
    Happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you!
      Happy new week to you too!

      Slett
  20. Det er ekstreme vejrforhold, du oplever i år, men godt at du kan vande ordentligt igen i det flotte, men tørre sommervejr. Hvor har du ellers mange lækre ting, der blomstrer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er jo nesten underlig at plantene tåler disse store svingningene i temepratur og vær.
      Godt at jeg får vannet, ja. Tusen takk!

      Slett
  21. Ser igjen at vi må få oss en hvit hundetann:-)
    Det blir ikke så mye blogging her heller. Siden jeg ikke kan være så mye på nett for tiden, velger jeg å legge inn kommentarer på andres blogger, og ikke svare på vår blogg.
    Skal få endret lyset på skjermen.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er nr.2 i år, så nå har du blitt påminnet den to ganger :)
      Den er så fin, og jeg vil også ha flere av de.
      Nei, det er ikke så lett å få tid til alt sammen.
      Ha en fin dag!

      Slett
  22. No frost, but a snow blanket is super ..... so you always learn something new. Beautiful series, Marit. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!
      I wish you a nice week.

      Slett
  23. Lovely to see the beautiful flowers in your garden.no time for blogging everybode is outside in the garden enjoying the beautiful weather.
    Have wonderfull day
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, we must enjoy this lovely weather. Have a wonderful day you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  24. Kære Marit
    Du er heldig med gratis vand - her er det knasende tørt flere spadestik ned. Vi vander det vigtigste. Jeg frygter de kommende uger, må jeg tilstå, selv om sol og varme er dejligt. Det er svært at få det hele.
    Den lille hundetand bliver bittelille sammen med dine trillium - det viser størrelsen rigtig godt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, jeg er veldig heldig. Det er fryktelig med en sånn tørke. En må jo bare velge til slutt om hvilke planter som skal få vann. Det er trist at det blir sånn. Ja, det er vanskelig, for vi vil jo gjerne ha fint og varmt vær.
      Ja, de er veldig små i forhold til trilliumene.

      Slett
  25. Beautiful Flowers. Hsve a Happy Day.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Have a Happy Day you too!

      Slett
  26. Utrolig mange spennende planter du har i hagen,Marit.
    Trillium er så flott:)
    Godt at vannforyningen er sikret, tror det blir en tørr sommer.
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger Marie! Ja, de er så flotte.
      Det er jeg veldig glad for, for det er ikke meldt om regn i de neste 10 dagene.
      Ha en fin uke!

      Slett
  27. Mmm den där älven låter bra... Hundtandsliljan är helt säkert inte 'Snowflake' den är en av de första dens-canis hybriderna att blomma, blir aldrig så hög och har en röd ring i botten av blomman. Det är högst, högst sannolikt det andra namnet du hade på förslag. Trilliumen kan vara en T flexipes - fruktämnet ska vara helt vitt och jag har för mig att ståndaran/pistillerna också är ljusa. Har bilder men de har jag lyckats gömma på bloggen.

    Hoppas lite fint väder är kvar när jag kommer hem men det är kluvet för en veckas regn är nödvändigt.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig bra.
      Nei, den er nok ikke det. Den kan ha vært feilmerket også. Den ligner mye på White Beauty den også. Samme det bare den blomstrer :)
      Den kan være den eller simile. Tror det kan være den etter å ha sett på bilder.
      Her ønsker jeg meg en dag eller to med regn. Skogbrannfaren er veldig stor her nå.

      Klem, Marit

      Slett
  28. Herlige bilder. Mai været kan vi ikke klage på, nei. Utrolige kontraster i dette landet. Kos deg i varmen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, været i Norge er ofte delt i to. Vi får nyte det så lenge vi har det. Du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...