tirsdag 24. april 2018

Jeg klarte ikke å la være...

I går var jeg innom Plantasjen, og der så jeg at de hadde fått de samme hortensia/hydrangea som jeg hadde i fjor sommer som het 'Magical Four Seasons'. De blomstret uavbrutt i flere måneder, og de aller fleste av de har overlevd i kjelleren i vinter. Noen har fått litt lus nå på seinvinteren, mens andre ikke. Men de er jo ikke i blomst noen av de ;)
Så det ble med hjem to stykker i går (så klart). En rosa og en blå. Når våren kommer og fristelsene står i kø så er det slutt på måteholdet ;)


Disse skifter farge hele tiden, og går fra lyse til mørke nyanser.
De er ekstra lyse nå, for de har ikke stått ute. Når de kommer ut i lyset blir fargene skarpere. 

Dette er de to camelliaene jeg kjøpte tidligere i vinter. Pga. at de har stått veldig kjølig, så har utviklingen stått omtrent stille. Men nå er knoppene snart klare til å åpne seg. 

Ikke så lenge til nå!

Her kommer en forklaring på hvorfor denne hadde så annerledes blomst  i år. Det har den enkle forklaring at jeg hadde lest på feil navnelapp... ;)
Den heter C. 'Nuccio's Cameo'. Rett skal være rett!

Denne heter 'Nicky Crisp' og er en av de tidligste som blomstrer her. Dvs. den starter i mars i kjelleren,  og blir så flyttet til drivhuset hvor den nå står. Det er allerede veldig fullt der og enda har ikke frøplantene kommet dit. Samme trangboddhet som i fjor og  som i alle andre år ;)
Når en er hagegal er 10 kvm. alt for liten plass på våren. Det er meldt om nattefrost i tre netter fremover, så jeg må bare ha plantene der til faren for det er over. Så da må det jo bli trangt om plassen der ;)
Jeg har fått lappet det sammen, så det går bra å ha plantene der nå. 

48 kommentarer:

  1. Marit, those camellias are gorgeous, they are along with roses the plants I love most, my camellias are full of blooms and can't wait to see them open, they usually begin to bloom in may, my hydrangeas on contrary are losing their leaves till spring. Have a wonderful day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello MDN, Thank you! Yes, they are lovely plants. I love roses too. Have a nice evening!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Så fina både Hortensiorna och Cameliorna. Men hur är det med snön, är den borta? Tippade att den skulle vara borta i morgon, men det verkar inte så om de lovar nattfrost.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Det skal jeg skrive om neste gang ;)
      Den er ikke borte. Nei, snøen kjøler ned luften her. Så det er nok fare for nattefrost fremover.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Hej Marit
    Det er svært at modstå fristende planter, nu hvor vi trænger til farver.
    Flotte camellia, det er nok meget godt at have dem inde, mine kan ikke lide den voldsomme blæst, blomsterne bliver mere og mere brune.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert. Vi savner farger, ja. Da er det lett å bli fristet, ja. Tusen takk!
      Ja, de kan uansett ikke plantes ute her, så jeg må ha de inne.
      Klem

      Slett
  4. Hei Marit

    Hortensia er noget af en favorit i din have, Og det er ikke kun "limelight"! Hvor mange forskellige er du efterhånden oppe på?
    3 dage med nattefrost, hvis det er det, så er det jo super, sodste år havde vi en hård frostnat i maj, mener jeg at huske?

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, jeg er veldig glad i hortensia, og jeg har veldig mange forskjellige her. Det vet jeg ikke, men det er helt sikkert flere enn 10 :)
      I fjor snødde det her i mai, så du husker riktig. Jeg håper at det snart er slutt på det her.

      Ha en deilig uke

      Slett
  5. Good evening dear Marit,
    It's hard to visit a nursery ore gardencentre without some new plants (fun). I do recognize that feeling!!! Your Hortensias are so gorgeous.
    I lost one of mine during the cold period. Your Camelia is really beautiful. And so many buds! I love the color of her flowers.
    Have a wonderful evening and I hope for you that the frost during the night's will stay away.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Yes indeed! :)
      Thank you!
      I remember it, but I hope you can plant some new.
      I think it will be frost tonight, but soon it will go away. I wish you a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  6. Hello dear Marit! Wonderful pictures!
    Your hydrangeas are gorgeous with lovely colors too!
    Your Camelias are so preety and full of blooms!
    You sure take care of them during the Winter
    Enjoy your evening! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!

      Thank you! Yes, I have to take good care of them during the winter.
      Have a nice evening!
      Hugs!

      Slett
  7. Så fina Hortensior du köpt, förstår att du inte kunde motstå dem. Älskar hortensior. Och dina kamelior, helt underbara. Härligt det måste vara att gå ner i din källare och se all blomning.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg trøster meg med de gjennom hele vinteren. Nå er de flyttet ut i drivhuset.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  8. I think it is time for a change in your header, Marit. That blustery, snowy landscape should be replaced with some of the lovely colourful flowers you are now presenting.

    SvarSlett
    Svar
    1. I fully agree with you, David. I will do it soon.

      Slett
  9. Hei Marit.
    Flotte camellier du har. Helt nydelige. Jeg var også på plantasjen idag. Klarte å holde meg. Såvidt. Skal også ha meg 2 stk. etterhvert. Jeg kjøpte meg buskbom og potter. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, det er vanskelig å holde seg nå.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  10. Nogle er narkomaner - andre er åbenbart "plantomaner", og jeg tænker begge dele er lige svært at blive helbredt for.
    Jeg forstår godt din afhængighed af planter, og synes også du fortjener lidt forkælelse ovenpå den lange vinter. Er sikker på du finder gode steder til de nye Hortensier. Måske er der blevet plads i haven efter sneens hærgen, noget andet er om der er blevet mere plads i kælderen... Nå, den tid den sorg.

    God fornøjelse med dit plante-forår!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har helt rett. Jeg er helt klart plantoman. Jeg er som et lite barn i en leketøybutikk.
      Jeg har lengtet etter vår så lenge ja, så nå blir det ekstra mye blomster her. Ja, jeg gjør nok det. Jeg tenkte faktisk på det i dag :)
      Det blir jo bare mindre plass der...
      Men den tid, den sorg.
      Tusen takk!

      Slett
  11. Hei Marit!
    Når det gjelder hage bryr jeg meg ikke så mye om måtehold. Camellianene er himla vakre. Har en som står i veksthuset nå med store knopper. Det er lykke.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Nei ikke jeg heller. Da er det bare å hygge seg :)
      Det er de, ja. Absolutt lykke, ja.
      Så fint at du har det!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Hello dear Marit!
    I love your hydrangeas ... Very nice colors!
    And Camelias are very beautiful and full of buds.
    Enjoy your day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Thank you!
      Have a nice say!
      Hugs!

      Slett
  13. Underbara hortensior! Och tänk att man, läs jag, kan vara så svag för rosa.. och att det alltid behövs mer rosa. Det inser jag när jag tittar på dina kamelior. Men först behöver jag lösa större vinterförvaring. Förstår dilemmat med växthuset...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, rosa må vi ha mere av :) Det er jo en vakker farge og spesielt på camellia. Ja, det forstår jeg at du behøver.
      Drivhuset kommet uansett til å bli revet. Der skal vi bygge en garasje, men jeg tror at jeg setter opp et veggdrivhus på siden av den.

      Klem, Marit

      Slett
  14. Vakre Hortensia i ulike farger. Cameliaene dine er et syn, skjønner godt at du liker dem.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  15. Det blir veldig vakker med hortensie dine begge to :-)))
    Din kamele er så fint. Vi har i nærheten en stor kamele camellia treet,
    den stor i slottet Pillnitz i slottparken og ha en stor huset rundum... jeg tenker, jeg tar en tur og lege i blogg for deg - camellia er 8,90 m høye og 11 m bred :-)) Vakker å se.
    God uke fortsatt. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, gjør det! Jeg vil gjerne se bilder av de :)
      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  16. Beautiful, Marit. Hortensia en Camelia are my today's favorites.
    Great pictures. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! I love them both very much.

      Slett
  17. Vilka jättevackra hortensior Marit! Förstår att du inte kunde hålla igen utan fick med dig ett par hem. Roligt med din camellia med de "randiga" knopparna. Ska bli roligt att se hur den kommer att se ut utslagen. Mina camellior har snart blommat färdigt för den här säsongen nu. Men dom börjar ju tidigt också. Jag har njutit ända sedan februari så jag kan inte klaga.

    Önskar dig en fortsatt skön onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Nei, jeg kunne jo ikke la de være igjen så klart ;)
      Jeg er så spent på å se hvordan blomsten blir. Det kan ikke være lenge til de åpner seg nå. Ja, dine vegynner mye tidligere enn mine, for der mine står er det mye kaldere. De har jo en lang blomstringstid tross alt.

      Ønsker deg en fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Vanskelig å motstå fristelser nå. Merker at når jeg går rundt i hagen her, blar i hageblader og kataloger, er det endel jeg får lyst på.
    Men, her må det ryddes ferdig først:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare etter en lang vinter. Her ligger det fortsatt snø, så det er lenge til at jeg kan rydde ;)
      Så jeg putter plantene inn i drivhuset så lenge. Der har jeg litt av hvert nå som venter på varmen ute :)
      Ha en fin dag.

      Slett
  19. Gode hortensiatips å ta med seg. Ønsker deg flotte vårdager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse blomstrer i evigheter, og er så fine. Du burde prøve de :)
      Kos deg i hagen din!

      Slett
  20. Hello Marit, your hydrangeas are beautiful. I love the Camelia blooms and buds. I am sure you find much joy in your garden! enjoy your day and week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! Yes, I do :)
      Happy Thursday!

      Slett
  21. Ja, ja, du får i alle fall mange hortensia å beundre ;-)

    SvarSlett
  22. I love hydrangeas of all colors. The camellias are beautiful. Unfortunately, I do not have one, because I have no place to store them in winter. I hope that the flowers will soon come to the garden. Regards.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, me too. I love all their colors. It's sad that you have no place to store them in winter. They need a chilly place during the wintertime.
      Regards

      Slett
  23. Hei Marit!

    Vakre camelliaer! Og det er jo litt kult at hortensiaen kan skifte farge etter lysforhold og ph i jorden.

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Den skifter ikke farge etter lyset men de blir skarpere i fargen :)
      Men ph i jorda endrer fargen, ja :)
      Hortensia er morsomme planter :)

      Ha en fin dag!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...