tirsdag 16. januar 2018

Innesnødd...

Her kommer et lite livstegn herfra. Jeg er bokstavelig talt innesnødd! Her har det pr, nå kommet et sted mellom 50- 70 cm med snø på to dager, og det bare fortsetter å snø. Tror det er langt over en meter snø totalt. Det har ikke vært så mye snø her siden vi kjøpte huset i januar 2006.   I går var vi ute og måket to ganger, og den siste gangen vasset jeg i mørket med snø omtrent opp til hoftene  for å måke av drivhustaket. Det er helt på grensen av hva det tåler, og nå er det kommet så mye snø etter det at jeg vil ikke kunne komme frem dit igjen tror jeg uten å måtte måke meg gjennom så mye snø. Det er veldig mange meter når en må måke seg dit for hånd. Snøen som har kommet er blytung, for temperaturen ligger akkrat rundt 0 grader.

Dette er kritisk for flere, for strømmen/elektrisiteten har vært borte hos mange, for trær knekker over strømlinjene. Her kom  heldigvis strømmen tilbake nå nettopp, men den har vært borte flere ganger. Vi kommer heller ikke ut av gården til tross for at vi måket den helt tom  for snø i går kveld 22.30. Vi fikk i går kveld kjørt til matbutikken, og fikk "hamstret" mat for noen flere dager. Dette skal gi seg i løpet av dagen, men pr. nå snør det som bare det. Naboen vår med traktor har ikke fått brøytet enda, så her er vi værfaste akkurat nå. Vi venter også på et gigantisk takras som henger ut akkurat nå. Det verste er at det er ikke mer plass å legge snøen, for det er fullt over alt.

Det er sjeldent det kommer så mye snø her, for det er veldig lenge siden som nevnt. Men det skjer...

Et bilde sier mer enn tusen ord heter det. Vi flyttet bilen igår 22.30, og alt dette rundt bilen er kommet på 12 timer.  Det er minst 30 cm som ligger og venter på oss nå, og når takrastet kommer ned blir det enda mer som må bort. Puh...

57 kommentarer:

  1. Oj, oj Marit, det är inte kul! Jag vet hur jobbigt det kan vara när också strömmen försvinner, det är ett rent h...e. Här har det också börjat snö men framförallt blåser det riktigt hårt sedan i morse och jag oroar mig också för strömmen just nu.

    Jag hoppas verkligen att nederbörden upphör och att ni får behålla strömmen! Håller tummarna!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, dette er ikke kult i det hele tatt. Dette er alt for mye snø på en gang. Akkurat nå var jeg ute ogmåket snø, og da hørte jeg at flere trær knakk. Det er jo det som skjer og plutselig faller trærne over en strømlinje. Det har vært strømbrudd mange steder i natt og i dag i nærheten.
      Det blåste mye her også i går, så kanskje det er det samme været som er på vei østover mot deg? Får håpe at du får beholde strømmen!

      Klem!

      Slett
  2. Det kalder jeg ægte vintervejr med alle de glæder og gener, det medfører 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det holder med vintervær nå her nå. Snøen kommer sikkert til å ligge til mai eller noe sånt ;)

      Slett
  3. Uff, det er skummelt når snøen lavar ned i så store mengder.
    Her heime er ikkje meir snø, men isen er standhaftig så det er skummelt langs vegane.
    Håpe snøinga gir seg snart hos deg.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Is er skummelt nok, ja. Nå har det akkurat sluttet.
      Klem fra Marit

      Slett
  4. Wow, that is too much snow. I hope your power stays on, the heavy snow can bring down tree branches. Take care and stay warm! Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's too much snow here now. It seems it's ok for now, but you never know with the tree branches. The snow is very heavy. Thank you, and I will.
      Happy Tuesday!

      Slett
  5. Hei Marit

    Her faldt det hele som regn - 6mm... i Värmland har de kun fået 14mm endnu så længe.
    De mængder du har fået de kan give store ødelæggelser i skoven ja - specielt birken knækker tilsidst.
    Mon ikke naboen kommer snart og rydder hos jer med traktoren? Det kan være han kan få tagraset med?

    Vi må ikke håbe det ligger til maj! Ja, det regner sikker bort i midten af marts:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Dere er da heldige! Skulle gjerne hatt alt som regn jeg også.
      Jeg har hørt trør knekke før i dag, så det skummelt.

      Joda,han har heldigvvis vært her, dog for takraset kom ned. Men nå er all snøen ryddet bort for denne gang.

      Nei, det håper jeg ikke på. Nå ønsker jeg meg en varm mars måned! :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Nok nå!
    Fikk høre at det hadde vært en brøytetraktor i veien en time før jeg dro ut. Likevel måtte jeg vasse i tung snø til midt på leggen for å komme til bussen...
    Det verste skal være over, men fytti så tung å måke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert!
      Det har vært helt ufremkommelig her i dag også. Ja, nå er det over for denne gang. Håper det er veldig lenge til neste snøfall!

      Slett
  7. Oj, det var mye! Det har kommet en god del her også, men ikke riktig så mye :-)

    SvarSlett
  8. Dette var i meste laget. Her er det bare sludd og slaps, men det er bedre enn de mengdene med snø som dere har fått. Kanskje du kan ta i bruk skiene for å komme til drivhuset. Skummelt med så mye snø på drivhustaket. Får håpe at det gir seg snart.
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! Heldige dere som får det så lettvint. Jeg må ha med meg gardintrapp for å komme høyt nok opp, så det må nok håndmåkes bort dit.
      Det har sluttet å snø nå, heldigvis :)

      Slett
  9. Det var rejäla mängder snö ni fått! Förstår att det är jättetungt att skotta bort. Hoppas det har slutat snöa nu, och hoppas det går bra för ditt växthus och att ni får behålla strömmen.
    Här har vi också fått snö i natt, men den håller på att regna bort nu.
    Stor kram från Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det var veldig tungt, ja. Det har sluttet å snø nå ja, og nå blir det veldig kaldt. Strømmen har vært stabil i mange timer nå, men leste at det var noen rett i nærheten som hadde mistet den. Det er så mildt hos deg,så du slipper sånt vær som dette.
      Klem fra Marit :)

      Slett
  10. Du verden, Marit! Skal si det har kommet mye til deg! Håper det går bra med busker og trær i hagen din, og at drivhuset holder.
    Er det meldt mere snø nå da?

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det håper jeg også, men det vet jeg ikke før det blir vår. Akkurat nå ser jeg bare konturer av thujahekken mellom oss og naboen. Den er på minst 1 meter, og det sier jo litt. Jeg fikk av så mye snø på drivhuset i går, at jeg tror det går bra. Jeg må måke det en annen dag, for nå er jeg utslitt ;)
      Nei, nå skal det bare bli kaldt fremover, og det er helt greit.

      Slett
  11. Hej Marit
    Det er mange år siden, jeg har set så meget sne, jeg skal da lige love for, at I har fået meget. Det er hyggeligt med sne, men det der er da lige ved at være uhyggeligt. Det værste er, at det er tung sne, jeg håber planter og drivhus klarer det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det tror jeg nok. Det er så mye at en blir helt matt. Hyggelig med snø i moderate mengder, men det vi har fått nå er alt for meget. Når strømmen går er det ikke hyggelig, nei. Det håper jeg også.
      Klem

      Slett
  12. Det var da voldsomt! Godt det snart skal gi seg. ♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er lenge siden vi hadde så mye snø.
      Heldigvis har det sluttet å snø nå :)

      Slett
  13. Fy for pokker.

    Jeg kan godt huske hvordan det er med meget sne og strømmen der er gået. Det har jeg prøvet dengang jeg boede ude på landet. i 2007. Strømmen var væk i over et døgn. Det var dælme koldt og klamt indenfor, da fyret jo var gået ud pga manglen på strøm.

    Håber det snart bliver bedre hos jer, så I kan bevæge jer omkring igen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si. Vi har heldigvis mye brensel igjen,så her var det uansett ikke kaldt inne.
      Ja nå er snøen blitt ryddet bort her, så nå er det fremkommelig igjen. Her er vi tross alt vant til vinter, men det er mange år siden vi hadde så mye snø.

      Slett
  14. Hei Marit.
    Det var da voldsomt. Det er mye arbeid med så mye snø. Her er det mildt og det har regnet og regnet, men nå kommer kulda. Bare 1,5 km inn i landet er det full vinter. Det er bare her helt ute ved kysten vi har gått fri. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er jo voldsomt med sånne mengder når alt kommer på en gang. Der er blitt kaldt her også nå. Ja, det er vel sånn det er ute ved kysten.
      Fin kveld til deg også.

      Slett
  15. Herre min! Kanskje litt i overkant selv for en Østlending?! Nå snør det her også, våt tung snø som nok smelter vekk i morgen. Om det ikke fryser på da.. Men vakkert er det! Lykke til med måkingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt klart i meste laget for meg dette her. Jeg er vant til snø her, men ikke i sånne mengder og så våt snø. Heldige deg som blir så fort kvitt den. Vakkert er det ja.
      Takk!

      Slett
  16. Det var alvorlig mye snø dere har fått, som skaper mye arbeid med måking. Vi har fått 5 cm i morgentimene og det skal fryse på.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skaper veldig jobb når det kommer så mye på en gang. Da får du kanskje beholde snøen i noen dager da! :)
      Ha en fin onsdag!

      Slett
  17. Usch... tung snö är helt vidrig att jobba med. Har bara varit med om att få så mycket snö en gång som jag kommer ihåg. Men då var vi tvungna att hjälpas åt för att ens få upp ytterdörren. Och sen vadade jag till midjan i snö. Det tog en stund att skotta då också.

    Men det är ju väldigt tråkigt för skogen och din trädgård med all blötsnön. Vi fick 30 cm här i december och den knäckte mängder med toppar inne i skogen.

    Hoppas det har slutat nu! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,tung snø er ikke bra når det kommer sånne mengder på en gang. Jeg ser omtrent ikke noe til hagen i det hele tatt. Thujahekken stikker opp av snøen, og jeg vet ikke om det er blitt skader på den. Det er unulig å se om det er skader før til våren. Må bare håpe på at de klarer seg!
      Det sluttet i går ettermiddag, og etter det har det ikke kommet noe mer snø heldigvis!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Hej Marit!
    Det är längesedan jag sett så mycket snö.Det har snöat hos oss i två dagar, men det är lätt pudersnö och har inte blivit mer än någon decimeter. Det yr och flyger omkring. Tungt att skotta så mycket snö, hoppas att dina växter klarar sig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det tror jeg nok!
      Jeg må bare håpe på at det går bra.
      Ha det fint!

      Slett
  19. Not the way you want to find your car, to be sure!

    SvarSlett
    Svar
    1. No, I don't like to find it like that!

      Slett
  20. Beautiful picture, Marit!! Do you still like snow??
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!
      I like snow up to 50 cm, but after that I don't like it!
      Now I hate it...;)

      Slett
  21. Det er godt at have lidt forråd i huset, når der kommer så meget sne. Det er ikke rart at være sneet inde, og det er da slet ikke rart hvis strømmen forsvinder, og så er det jo et kæmpearbejde at få det skovlet væk. Her i det snefattige Vestjylland har vi fået vinterens første sne, men der er så lidt, at jorden knap er dækket.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, for i sånne sitvasjoner kan mye skje. Det gikk heldigvis godt, og strømmen har vært stabil.
      Det var mye arbeide ja, men heldigvis fikk vi god hjelp av naboen med traktor. Da tok han og ryddet vekk veldig mye for oss. Får håpe at dere slipper sne og frost.

      Slett
  22. Oi, det var de voldsomt! Sånn var det her på julaften, og dagen før nyttårsaften. Brøytebilene kjørte seg fast og strømmen var borte hele julaften. I dag er vi uten vann. Håper dere ikke mister strømmen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er mye vær i dette landet. Får håpe dere har fått igjen vannet!
      Vi har fått igjen strømmen, og den har vært stabil etter det.

      Slett
  23. Jaggu er det store forskjeller i landet. Hos meg er det nesten bart (men glatt).

    Jeg så på rhododendronlista i forrige innlegg. Det er mange spennende navn som jeg ikke har sett før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! Heldig deg minus glatta da. Den får vi siden i vinter :(

      Ja, det er mye spennende der,og jeg gleder meg veldig til våren :)

      Slett
  24. Ja det ble voldsomt dette snøværet! Vi har heller ikke hatt så mye snø på mange år. Men i dag har jeg måkt så jeg til og med fikk opp døra på drivhuset og jeg kom meg inn. Drivhuset har heldigvis klart seg fint. Også har jeg sådd i dag;)
    Håper det snart slutter å snø og at dere finner en plass å gjøre av alt. Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det ble det. Ja, det er noen steder det har kommet sykt mye snø. Så bra! Jeg skal måke på drivhuset i morgen og så frø jeg også.
      Plass til å tippe det er faktisk et stort problem her, for det er fullt over alt. Men jeg har begynt å lage en ny vei hvor jeg kan tippe mye.
      Ha en fin dag du også :)

      Slett
  25. Men Marit! Det låter inte roligt, inte roligt alls. Förstår om det är oroligt. Vilken tur att ni hunnit bunkra lite mat i varje fall. Jag har faktiskt hört på vädret här att dom pratat om att det kommit så mycket snö på vissa ställen i Norge och jag har undrat om det var hos dig. Och det var det alltså. Jobbigt om strömmen försvinner och jag förstår hur oroligt det måste vara när det gäller tak som måste skottas för att inte knäckas. Och om det är tung snö så är det ju inte alls bra för växterna heller. Här har vi fått vår första snö för 2018 men bara 6-7 cm så det är ingenting. En meter snö, jag får gå tillbaka till vintern 2010/2011 då vi hade väldigt mycket snö här. Då var vi tvungna att skotta taket på vårt hus.

    Håller tummarna för att snöfallet har slutat nu och att ni snart kan ta er ut igen och att det inte blivit skador på tak och växter. Och att ni har ström.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal jeg virkelig si at dette er ikke kult i det hele tatt. Ja, vi kom ut og fikk handlet mat før vi snødde inne. Nå går det helt fint, og alle veier er oppe igjen :)
      Ja, det er her og flere andre steder som har fått veldig mye snø denne uken. Nei,det er ikke bra for plantene i hagen, men det er så mye snø at jeg får ikke sett hvordan det er med de. Her er det så bratte tak at bare det blir mildt så faller snøen av taket av seg selv.
      Det sluttet å snø i går ettermiddag, og strømmen har vært stabil etterpå.
      Vi hadde også mye snø i 2010,men det var likevel mindre enn det er nå.

      Klem, Marit

      Slett
  26. Vilka mängder snö. Helt sanslöst. Hoppas ni får behålla elen. Det är ju alltid kämpigt när den är borta. Man blir ju förstås orolig för växthus och annat som inte tål hur mycket belastning som helt. Hoppas det inte blir mer snö nu på ett tag.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alt for mye. Ja, den har vært stabil etter at den kom tilbake. Det er jo det en blir. Jeg har sett sett drivhus som har blitt ødelagt av snø. Nei, det håper jeg inderlig at det blir veldig lenge til!

      Slett
  27. Hei!
    Nå er det ikke plass til mer snø. Det er nesten umulig å komme seg til jobb og hjem igjen uten å bruke et hav tid. Nå må det slutte å snø.
    Ha det godt! Klem Anne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Nei, nå holder det med snø, for det er ikke plass til mer her heller. Det må det!
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...