fredag 15. september 2017

De bortgjemte...

 I sommer har jeg fått dilla på sedum og sempervivum/takløk.  Jeg har en "pyntetrapp" hvor de har blitt plantet inn.  I lite jord og under steiner står de, og det blir spennende om de overlever med såpass lite jord som jeg fikk dyttet inn ved planting.





Denne her er plantet rett under det
 øverste trappetrinnet. Bortgjemt og likevel synlig...

Disse to lavendelplantene er også blitt plantet innimellom steiner og er ikke så enkle å legge merke til. 


Må til slutt vise en sedum som blomstrer først nå

Sedum 'Autumn  Charm' som er min store favoritt akkurat nå :)

God helg!

49 kommentarer:

  1. I love your rock garden with succulent!
    Your post inspired me to create my rock garden!
    Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! So nice to hear :)
      Greetings

      Slett
  2. Spennende med Sedum. Ser ut til at du har funnet flotte plasser til de. Ha ei riktig fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er spennende å ha i hagen. Jeg håper de vil trives der. God helg til deg også :)

      Slett
  3. Åh, de er så fine! Bra med sånt som trives med stein :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Godt med noen sånne tørketålende planter :)

      Slett
  4. Jag är också fascinerad av Sedum. Jag har ingen bra plats ute men funderar på att göra en lite större plantering med några stenar att ha i uterummet. Dina sedum är väldigt vackra och jag tycker mycket om dom på bild nummer ett och två. Den som blommar är väl vad vi kallar kärleksört tror jag. Så fint med variegerade blad.

    Ha en skön fredag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, både sedum og sempervivum er flotte planter. Det kan jo bli veldig fint, Anita! Ja, det finnes veldig mange fine å få kjøpt av de. Det er den samme,ja. Jeg er veldig glad i alt som har variegerte blader :)

      Ha en fin kveld og god helg!

      Klem, Marit

      Slett
  5. Hej Marit
    De er da også fine, jeg har kun, det vi kalder husløg og lidt Sedum ikke meget. Husløgene er kæmpestore.
    God helg til dig
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, de er så fine. Husløk og takløk er samme plante. Jeg har også noen som vokser innved en mur som er ganske store.
      God weekend!
      Klem

      Slett
  6. Hei Marit

    Det var da ikke de værste at få dille på!
    Og der er så mange i begge slægter og utallige selektioner og hybridder.
    Selv har jeg fået en del Jovibarba - dem tror jeg du ville synes om!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Nei, det er en flott dille! Her har jeg kun sett disse og aldri Jovibarba. Jeg måtte google navnet, og det står at de er nært i slekt. Så de som selges her uten navn kan i teorien være de? De ser jo veldig like ut. Ja, jeg liker alle disse sukkulente plantene :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  7. 'Autumn Charm' lever da virkelig op til sit navn. Jeg kan også godt lide sedum. Og så er det en fordel for mig, at de fleste er nemme og tørketålende.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er jo det som er fordelen med de, for de tåler tørke og dårlig jord bedre enn de fleste. Det eneste de ikke tåler er mye vann.

      Slett
  8. De pynter virkelig opp, takløkene, og gjør mye av seg🦋😁Selv om de er grønne. Understreker omgivelsene så fint!! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de. Flere av de har faktisk andre farger også, for noen av de er mørke røde :)
      Det gjør de. God helg!

      Slett
  9. De er så fine! Jeg får mere og mere sansen for de små plantene.
    God helg, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de, og det får jeg også!

      God helg, Kathrine :)

      Slett
  10. Husløg kræver lidt tid til fordybelse af beskueren for at komme til deres ret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de passer ikke inn over alt, men på noen steder de veldig godt inn.

      Slett
  11. Very nice and bright pictures, Marit.
    Have a nice and bright weekend too.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  12. Hej Marit!
    Taklöken är fin, har delat på mina och hoppas de växer till sig, de brukar inte behöva så mycket för att trivas.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er så fine. Det har jeg også gjort med de jeg har. Nei, de kan godt trives i lite jord og ha det tørt.

      God helg!

      Slett
  13. Hei Marit. Takløk er flotte. Det er ikke mye jord de skal ha. Det viktigste er at de ikke drukner. Du har plantet de på den rette plassen. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Nei, det er det som er så fint med de, for de trives godt med lite jord. Det eneste de ikke liker er mye vann, ja. Jeg håper jo det.
      God helg.

      Slett
  14. Hello, I like the pretty Sempervivum. Looks like a pretty rock garden. The sedum is pretty, lovely photos. Happy weekend to you!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I try to make some small rock garden here.
      Happy weekend to you too!

      Slett
  15. Fina foton på dina Sedum. Gillar dem också. De sprider sig i min grusträdgård. Men skatorna gillar att plocka loss dem så ibland ser det inte så roligt ut.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er fine planter. Her har de også spredd seg litt noen steder, men her har skjærene latt de i fred. Det kan jeg forstå.

      Slett
  16. Hei Marit!

    Takløk er innmari fint. Jeg putter dem rundt omkring. De er flotte med rim på seg. Og de er innmari fine sammen med stein.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de er veldig fine, og det gjøt jeg også. Har staplet de inn mange steder i sommer. Det gleder jeg til å se. De passer til stein, ja.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  17. All the amazing lives.
    And they are so beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, there are so many different lives, and they are so beautiful. We are lucky who can see them all.

      Slett
  18. Jeg er på en lynvisitt Marit.
    Som du skjønner har det vært andre ting enn hage som har hatt førstepri hos meg.
    Trivelig å se innom deg igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg forstått. Hyggelig å høre fra deg igjen, Martin.

      Slett
  19. Så fint det var med Sedum og stein.
    Tenker du er lettet over at dere er ferdig med den verste gravingen i hagen. Det var ikke lite heller.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine sammen ned stein. De passer godt sammen med mindre steiner/grus også. Ja,jeg er så glad for at vi er over det verste. Ikke sant ;)

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  20. Så flott sedumtrappen ble. :) Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  21. Wow, it looks amazing!!! You did a very good job. Have a great week:)
    Henry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Have a great week you too :)

      Slett
  22. Hi Marit, The succulents are well suited to the rock.
    Good week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania,

      Thank you!

      Have a nice week!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...