onsdag 12. juli 2017

Spennende blomster...

Jeg hadde fra før bare sett bilder av den, men når den plutselig sto foran meg måtte den bli med hjem.

Sånn henger den ut fra planta. Den minner mye om en flaskekost, men navnet tilsier vel at det skal være en lilla ekornhale den minner om :)
Sanguisorba hakusanensis 'Lilac Squirrel' . Flotte og vanskelige navn på disse plantene. På norsk blodtopp. Jeg har blitt advart om disse plantene, og vet ikke om jeg bør grave den opp og plante den i en potte. De skal sette rotskudd har jeg blitt fortalt. Jeg har ikke hatt de før, så erfaringer fra andre mottas med takk.

Flott blomst på denne også. Svarthyll/ Sambucus 'Black Lace' På den er det egentlig bladene og fargen på de jeg liker, men blomstene er jo en ekstra bonus :)

Clematis integrifolia 'Rooguchi'

Clematis integrifolia 'Myrvold'  Jeg synes disse staudeclematisene er så fine. Utvalget av de har blitt mye bedre de siste årene.  Jeg kjøpte flere av de i fjor, og det angrer jeg ikke på nå. Disse blomstrer fra nå og til langt ut i august.

Tar med en sommerfugl til slutt. Jeg har sett veldig mange av de nå i sommer, og håper at det er et godt tegn. Jeg vil gjerne se mange av de i august også.

45 kommentarer:

  1. Hei Marit

    De Sanguisorba jeg er stødt på har vist ikke spredt sig mere end normale stauder. Men det var nu ikke i egen have så der er der nok andre der ved bedre.
    Flotte Clematis du viser - mindre prangende end andre, og det kan jeg lide:)
    Dejligt at høre du har godt med sommerfugle, det har jeg ikke her i DK - men nok i det svenske, det håber jeg:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er jo ikke godt å si. Jeg får følge med på den og se om det dukker opp skudd på steder den ikke skal.
      Disse staudeklematisene er mindre prangende, men er veldig fine. Ja, alt må ikke være så stort.
      Ja, jeg er glad for det. Jeg har mye brennesle her helt bevisst, for mange sommerfugler er helt avhengig av nettopp den planten. Hos deg er det kanskje ikke så mye av det?
      I Sverige er det nok flere.

      Ha en deilig aften

      Slett
    2. Ja, i Sverige har jeg masser brændenælder, gamle sätermarker der er fyldt med dem, i Danmark er der lidt i haven, men det meste går til gødningsvand jeg laver:)

      Slett
    3. Ja, det kan jeg tenke meg. Jeg har også pleid å lage det, men ikke i år. Jeg skal klippe de ned nå så de ikke frør seg. Det er et forferdelig ugres, men sommerfuglene må ha de og jeg vil ha sommerfugler. Ergo må jeg ha de her :)

      Slett
  2. Beautiful nature series, Marit! Thank you so much for sharing, and I hope you are having a great week! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Linda!
      I wish you a nice week :)

      Slett
  3. Hello, pretty flowers, love the purple color. The butterfly is lovely.
    Enjoy your day and the week ahead!

    SvarSlett
  4. Hej Marit
    Jeg har ingen erfaring med Sanguisorba, men det er ellers en flot blomst, også dine clematis er flotte.
    Jeg forventer snart at se mange sommerfugle, i august plejer der at være mange.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, vi må håpe at vi får mange sommerfugler i august!
      Klem

      Slett
  5. Hei Marit. Flotte clematis. Sanguisorba har jeg ikke noen erfaring med. En nydelig lilla farge. Det blir nok flere sommerfugler etterhvert. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, fargen er nydelig. Det får vi håpe.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Black Lace är så läcker. Grattis till nya fina växter.
    Mycket fjärilar här i Kroatien också:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den. Tusen takk!
      Det høres bra ut :)
      Klem, Marit

      Slett
  7. Så bra at du fikk tak i C. i. ´Myrvold´. Klematis blir jeg bare mer og mer glad i. Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg så glad for. Det var jo hos deg jeg så den først. Veldig fin farge. Det gjør jeg også.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  8. Spennande plante. Greie du å hugse alle desse rare namna ?
    Flott svarthyllroser, her er berre dei kvite. Fine dei også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er spennende. Hvis det er noen jeg glemmer, så finner jeg det skrevet opp i bloggen. Den bruker jeg som et arkiv.

      Ja, de er så fine. Hyll har vakre blomster uansett.

      Slett
  9. Sanguisorba hakusanensis 'Lilac Squirrel' sprider sig inte här hos mig. Men den är verkligen läcker. Jag har den på flera ställen i perennarabetterna och den kommer snällt tillbaka varje år. Det tar flera år att bygga upp en stor planta så du behöver nog inte vara så rädd för rotskott.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for god info! Da skal jeg la den stå der den står. Håper at den kommer igjen her også.

      Slett
  10. Staudeklematis er virkelig attraktive!
    Hadde ikke vært redd for å prøve den fine, lilla blodtoppen. Andre arter og sorter har i alle fall ikke vært til besvær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Moro at det har kommet så mange fine av de. Ok, det er godt å høre.

      Slett
  11. Fin Klematis du har. Det finnes jo et hav av ulike Klematis typer som alle er helt fantastisk flotte, jeg må nok ha flere i min hage. Din svarthyll er så mørk og fin i bladverket. Er dette blomster og bær du kan bruke til noe spiselig? Jeg har laget egne svarthyllplanter i år av en svathyll som står i grensen til naboens nabo. De er helt grønne i bladene, men blomstene er ganske like.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er sant. Utvalget av de har jo bare økt med årene. Ja, jeg tror at de kan brukes på samme måte som de andre svarthyllene. De er jo i slekt, så det er svarthyll den svarte jeg har også.

      Slett
  12. Good morning dear Marit,
    So lovely to see what is coming in to bloom in your garden. I had a white Sanguisorba at the side of my pond. I had to take it out because this plant got so huge. It was a white one. In my garden it survived the winters we had. Not only the flowers are special but I love the foliage.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! Yes, in your country you have a very mild climate. I guess they don't grow so big here. Yes, the foliage are very beautiful too.
      Haveva wonderful day.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  13. Nogle sanguisorba bliver virkelig store, men ikke på en ustyrlig måde.Jeg kender dog ikke din. Fine billeder af dine små clematis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har sett bilder av noen som har blitt veldig store, og det ønsker jeg ikke at denne skal bli der jeg planter den. Jeg får følge med på den.
      Tusen takk!

      Slett
  14. Tycker om den mörka, mättade blå färgen i clematisarna. Tänk om ekorrarna skuttade runt med svansar i den där härliga rosa tonen :) 'Black Lace' blommade första gången hos mig nu och kombinationen av de rosa blommorna och de mörka bladen är läcker.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar


    1. Ja, det gjør jeg også. Liker så godt disse blå nyansene.
      Ja, tenk om det. Det hadde vært noe! :)
      Jeg har en variegert hyll her med grønne og hvite blader. Den må du gjerne ta stiklinger av!
      Ja, de bladene og blomstene er så fine i sammen.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Very nice butterfly and picture, a nice contrast with the pebbles. I've seen a lot of 'Neslesommerfugl' and some others on our Budleja last weekend.
    Google translate writes you have been warned for the 'Lilac Squirrel', why?
    It looks pretty. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, it's like that here too. 'Neslesommerfugl' is one of the most seen butterflies here.
      It's because of it's spreading habit. It can be too "wild" in the garden. Yes, it's very pretty.

      Slett
  16. Den ser da sjov ud den der egernhale....kan desværre ikke komme med gode råd, da jeg slet ikke kender planten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er helt i orden! :)

      Slett
  17. Hei Marit!
    Nydelig farge på blodtoppen. Har hatt blodtopp i 3 år og kan ikke se foreløpig i hvert fall, at den sprer seg.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, den er så fin. Ok, takk for opplysninger. Jeg lar den stå og prøver om det går bra.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Hei Marit
    Jeg plantet den blodtoppen for et par år siden. Foreløpig er den under kontroll, men skal følge med skjønner jeg. Synes de er så artige. Staudeklematisen var jo aldeles nydelig. Skal se etter de. I år har jeg ikke hatt så mange sommerfugler som jeg pleier, men minnes at når Solhattene begynner å blomstre, så er de der plutselig:)
    Nyt dagene.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke
      Ok, det er fint å høre at den ikke blir så vill som jeg trodde da. Det kan jo lønne seg å følge med på den. Ja, de er så fine. De kommer nok i august.
      Kos deg!

      Slett
  19. Morsomt med blomster litt utenom det vanlige.Ha en fin kveld Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Denne er noe for seg selv.
      Ha en fin kveld du også Inger Johanne!

      Slett
  20. Hej Marit!
    Har ingen erfarenhet av den växten, men den är fin. Fjärilarna har börjat visa sig igen här också.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Så bra at sommerfuglene er kommet til deg også.
      God helg.

      Slett
  21. Så fin sommerfugl som er innom, og flotte staudeklematis! Ekornhalen var spennende!!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...