søndag 2. juli 2017

Stort og smått...

I dag kommer litt av alt mulig.  Jeg er stadig på etterskudd med bildene, så her kommer en liten "opphenting" :)

Fikk tatt et bedre bilde av denne valmuen i går for da hadde den åpnet seg helt. Fargen er en jeg liker veldig godt :)
Papaver orientale 'Manhattan'

Dronningen over alle andre peoner :)
Paeonia lactiflora 'Sarah Bernhardt'

Ny peon som blomstrer for første gang.
Paeonia lactiflora 'Candyheart'

Rosa mundi med sine spennende mønstre. En blir jo bare glad av denne :)

Sjokoladecosmos

Nede i det "gule" hjørnet i hagen vokser denne kaprifolen. Den har et minus og det er at den ikke dufter. Men jeg kjøpte den pga. bladene, så da får jeg tåle det ;)
Lonicera periclymen 'Harlequin'

Sammen med kaprifolen vokser denne nye hvite clematisen. Den heter C. viticella 'Maria Cornelia'.

Denne plantet jeg i fjor i samme område, altså nede i hagen ved det rustne stativet.
Den heter 'Myrvold' . Neppe et godkjent navn, men en lokal plante som selges på hagesenteret Myrvold og som de har satt i produksjon. Får mer og mer sansen for disse "små" clematisene. De har et problem, og det er klatringen. De klatrer ikke så godt som de andre, så de må ofte bindes opp er min erfaring.
Det er en Clematis integrifolia

Avslutter med dagens søteste rose
'Mordens Blush'

Ønsker dere alle en fin søndag!

45 kommentarer:

  1. Flott den øverste valmuen. Her har jeg ikke sett at noen valmuer har begynt å blomstre ennå, bortsett fra de oransje orientvalmuene da, jeg får ta en tur rundt i hagen og se hvordan det står til når regnværet gir seg. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den liker jeg veldig godt også. Heldige deg som får regn.
      Ha en fin søndag.

      Slett
  2. Very nice pictures, Marit. Clematis jackmanii purpurea 'zojapur' in our garden brings small flowers too and indeed climbing is a problem. I'm fond of chocolate so your Cosmos is my favorite picture today. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! I had to google your clematis, and it was very beautiful. Climbing can be a problem with many of them.

      Slett
  3. Norden blush er noget så fin. Nej, integrifolia typerne kravler i stedet for at klatre, det er nu også charmerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en søt rose. Det er nettopp det de er, og de er veldig sjarmerende, ja.

      Slett
  4. Hello, these are all gorgeous blooms. Beautiful photos. It is hard to pick a favorite, I love them all. Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
  5. Herlige bilder. Mordens blush har havnet her også. Spent på den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, da blir du ikke skuffet :)

      Slett
  6. Clematis 'Maria Cornelia' är verkligen fin och litet ovanlig. 'Dronningen over alle andre peoner', håller med dig Sarah is the Queen! Ha det bra

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,den er ny og jeg kjenner den ikke fra før. Ja, det er hun :)
      Ha det godt.

      Slett
  7. Min 'Sarah Bernard' ser ut til å ha dødd i år. Jeg kjøpte den som en bitteliten plante ifjor og jeg tror at det nok har vært for tørt der den står. De er jo så fine så jeg får nok kjøpe en til.
    Små Klematiser liker jeg også, men det er som du sier. De må få hjelp hvis ikke ligger de bare på bakken.
    Ønsker deg en fin juliuke!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd at den døde da! Tørke er nok ikkebra i etableringen, nei.
      Ja, de behøver hjelp og spesielt når det blåser. Da ligger de som slakt.
      Ha en fin uke du også!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Hej Marit.Lidt stort og småt er nu også godt.Og sikke da en yndig rose.
    Og her er næsten alle mine pæoner slut.Men smukke er de jo.
    Rigtig dejlig søndag knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, det er jo det. Tusen takk! De blomstrer hurtig av dessverre. Det er de, ja.
      Ha en fin ny uke.
      Klem, Marit

      Slett
  9. Beautiful blooms, Marit!

    SvarSlett
  10. Åh så mycket vackert. Skulle gärna ha chokladblomma i en kruka på balkongen och Rosa Mundi på landet. Maria Cornelia är så himla fin.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De sådde jeg med frø fra Impecta i vår. De kan du jo plante :)
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit!
    Vackert, har en liknande vallmo som jag inte har något namn på. Den kommer lite här och där och gillar den mycket. Sarah är drottningen, absolut. Men din nya klematis är också fin, och rosen.
    Små skönheter allihop.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, Sarah er dronningen :)
      Ha det godt.

      Slett
  12. Åh, Sara Bernhard. De er så flotte. Kjøpte en i fjor, men må nok vente til neste år med å se den i blomst :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så fin. Det kan ofte gå et eller flere år før de blomstrer. Der må en ha tålmodighet :)

      Slett
  13. Hei Marit. Nydelige bilder. Peonen - Candyheart er nydelig. Flott valmue. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ha en fin ny uke

      Slett
  14. Smukke Sarah Bernhardt - altid så fin.
    Maria Cordelia er nu også smuk
    Tak for dejlige billeder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er alltid så fin. Tusen takk!

      Slett
  15. Det er en fin blandet "sommerbuket". Især er de to clematis yndige.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  16. Hei Marit

    Lækker Morden rose - de fik bare lavet så meget godt!
    Superflot form og farve på 'Myrvold' navnet er sikkert ikke registreret, men det går nok:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er flotte roser de har laget, og denne er så fin. Jeg har ikke sett noen av de andre her.
      Nei, det er ikke registrert, men flott er den. Det tror jeg også :)

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  17. Kjempefine klematis, rose og dronning-peon!! Enig i at den bare er fantastisk fin:)

    SvarSlett
  18. Wow !! I love all these beautiful flowers !!
    Always nice to stroll through a lovely garden !
    Greetings

    SvarSlett
  19. Good morning dear Marit,
    Fantastic flowers to enjoy in your garden. I love the peonies. And Morden Blusch is so breathtaking.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning Marijke,

      Thank you!
      Have a wonderful day you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  20. Flotte planter som blomstrer hos deg nå :-) Sarah Bernhardt har jeg kjøpt meg i år for den må man liksom ha i hagen :-) Nå går jeg og venter på at Bowl of Beauty skal blomstre. Kun en blomst, men jeg er veldig spent. Håper bare ikke den er feilmerket. Det er så spennende når man har gått og ventet på blomstring i flere år. Mordens Blush så riktig lekker ut.

    Ha en fin ny uke!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den hører liksom med :) Mange blomster er dessverre feilmerket, men får håpe at din er den riktige!
      Ja, det er helt sikkert. Peoner blomstrer som regel aldri første året uansett, men plutselig så er de der :)
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  21. Valmuen din var veldig spesiell og vakker. Mange fine peoner har du også:-). Det er en fin tid med mye som blomstrer! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  22. Så flotte Peoner, klematis og nydelig rosa valmue! Ha en fin sommerkveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin sommerkveld du også! :)

      Slett
  23. Mycket fint i bilderna :) Här har rådjuren börjat dela min smak för C integrifolia... De frösådda jag har blir aldrig mer än ca 60 cm men en jag köpte klänger i ett litet träd. Har du prövat att sätta de i buketter?

    Kram, Carina

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...