søndag 30. juli 2017

Sedum dilla, og dagliljer i utvalg del 2...

Diller kommer og går, og jeg har nå fått en ny dille, nemlig sedum. Dillen er egentlig ikke ny, for jeg har alltid likt de. Men nå begynner de å snike seg inn i flere bed, og da begynner jeg å omtale de som en dille ;)

Jeg har kjøpt flere opp i gjennom årene og i vår kjøpte jeg Sedum 'Blue Pearl'. For mange år siden kjøpte jeg Sedum 'Postman's Pride' og Sedum 'Xenox'.  'Postman's Pride' har aldri trives, så det flyttet jeg her om dagen i et siste forsøk på å få den til å overleve.

Her er mitt siste kjøp, Sedum 'Chockolate Drop' og fra før har jeg Sedum 'Autumn Charm'.  Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte flere av den, men de er enkle å formere. Det  tar bare litt tid, for de vokser ikke så fort.

Takløk/ Sempervivum er også en ny dille. Jeg lagde en steintrapp for mange år siden og ved kanten av  den skal disse få være.  De tåler jo alt bortsett fra mye fuktighet, men det er ikke noe problem i en trapp med bratte kanter.

I dag ble jeg ferdig med kanting av grus inntil steinbelegget. Enn så lenge, for i dag har mannen min lagt litt mer stein. Så inntil videre er jeg ferdig ;)
Det ble en jobb mot klokka og regnværet som skulle komme. Vi ble akkurat ferdig, og jeg fikk lagt på fugesand og kostet det ned da de første regndråpene kom. Regnværet varte kun i 10 minutter, men det er lov å håpe på mer...

Det er jo så deilig å bli ferdig med så mye jobb! Bilder av det kommer en annen dag.

Mens jeg holdt på ute før i dag måtte jeg flytte to dagliljer, og da fant jeg to lapper. Dette er dagliljer jeg har sådd selv med frø fra Tamberg. På den ene sto det 'Night Ember' x hemerocallis, og den andre het 'Maria Callas' x hemerocallis.

Denne hadde ingen lapp, men det er fra lignende kryss.

Dette er den som det sto 'Maria Callas' x hemerocallis på.
Den er halvfylt i  den ene blomsten.

Jeg har ellers luket og luket i dag, og fått bort et umulig ugress. Er redd det kommer tilbake igjen, for det skal bare en liten rotbit til og så kommet det tilbake. Ugresset heter ugressklokke på norsk/ Campanula rapunculoides. Jeg hater det ugresset, men jeg skal i såfall bekjempe det heretter!

Her er en annen også av de jeg sådde. Heleniumen jeg plantet her om dagen har omtrent samme farge.

Her er noen andre som blomstrer også nå.



Jeg skal så noen flere til vinteren igjen. En kan jo ikke få for mange av disse :)

36 kommentarer:

  1. My father was fan of Maria Callas. It's good to see a flower as pretty as her voice..... Nice series Marit, have nice sunday evening. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, indeed, Jan! She had a beautiful voice.
      Thank you!
      I wish you a nice evening too.

      Slett
  2. Your photos bring me much joy, dear friend. Thank you so much for sharing.

    SvarSlett
  3. Postman's Pride er et morsomt navn. Håper den trives på sitt nye sted :-)
    Ugress ja, det har mer enn nok livskraft.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :) Det håper jeg også.
      Det skal være sikkert!

      Slett
  4. Hei Marit

    Postmamns Pride har jeg i Värmland, den trives fint der - midt i ormens hoved - masser af sol og super dræn.
    Alletiders at du blev færdig før regnen. Hernede har det regnet så det rækker længe: 21mm på under ½ time...
    Flotte dagliljer du viser og dejligt at se dem uden sneglebid!
    Den der flotte klokkeblomst er vist noget besværligt ukrudt, godt jeg ikke har den;)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Så fint at den trives der, og det håper jeg min også vil.
      Det var mye regn på kort tid! Her har det kun 5 mm.
      Ja, her har jeg ikke snegler. Har ikke sett noen i år.
      Den er et fryktelig ugress ja,
      og vær glad for at du ikke har den :)

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  5. Så mange flotte dagliljer du har. Skjønner godt at du har fått dilla på Sedum for de er vakre. Jeg har utvidet noen bed i sommer og har lurt litt på hva jeg skal fylle dem med. Tror kanskje noen Sedum vil gjøre seg ja. Takk for inspirasjon.
    Ha en fin uke, håper du får mer regn. Her har vi plenty :-)
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så mange fine nye sorter av de. Det er sikkert noe du kan bruke der, ja.
      Jeg håper vi får mer ja, for her er det knusk tørt. Dere har vel det som vanlig :)

      Slett
  6. Sedumdilla har jeg egentlig hatt i mange år. Synes bare ikke så godt blant alle de storblomstrete primadonnaene :) Er noe trivelig med de tykke, rund bladene, og spennende med alle de fine fargevariasjonene. Hilsen (endelig) lykkelig eier av en helt sjokolademørk som de hadde der i Lier :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg også, men de er mer stillferdig av seg, og drukner litt i sammen med primadonnaene, ja ;)
      Vi må huske på å ikke glemme de bort!

      Så bra da! Den er utrolig lekker :)

      Slett
  7. Hello, lovely colored daylilies. They are all beautiful. I am not familiar with Sedum, I will google some info. Happy Sunday, enjoy your day and new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I hope you can find some info. I'm sure they grow in USA too. Happy Sunday!

      Slett
  8. Godaften Marit.Sedum har jeg også mage af.Men min hvide er bare så smuk.Men den helt mørke er jeg også meget glad for.Smukke dagliljer.Er næsten sikker på at den sidste du viser er den samme som jeg også viser.Den har rigtig mange blomster i år.Tror at al det vand vi har fået har fået billerne til at holde sig væk.
    Rigtig dejlig aften oppe nordpå Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. God aften Jette. Sedum er en stor slekt. De mørke av de er fine, ja. Tusen takk!
      Ja, det kan nok være noen du har også.

      Riktig god aften til deg også i syd.
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Det var en fin Sedum, finns många mörka hos dottern, de är riktigt fina. Ogräset som du bekämpar finns också här, en otroligt svår växt att få bort, om den fått fäste i rabatten. Kallas knölklocka hos oss. Har lyckats rätt bra hemma hos mig, men den finns kvar hos dottern. Riktigt fina dagliljor, och vilken tur att du fick lite regn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, de er veldig fine.
      Ugressklokke er et forferdelig ugress, ja. Må bare prøve å bli kvitt det.
      Ja, endelig regner det her også.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Så skønne dagliljer, jeg håber, du fik luget ugræsset op.
    Du får tit nye diller :) jeg er vist ikke med på denne.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør jeg også. Det gjør jeg, ja :)
      Snart er du også med!
      Klem

      Slett
  11. Sedum er en flot plante, i nogle ag de store haver har de store bede med forskellige sedum, det sr godt ud.
    Ja, vi kan luge og luge - det trænger ofte i år.
    Flotte dagliljer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fine planter. Det kan jeg tenke meg, ja. Luking må til, men vi har vært heldige her i så måte med tørken. Selv ugresset stoppet å vokse :)
      Tusen takk!

      Slett
  12. Snyggt med serum tycker jag, men de jag hade blev alltid så höga och rangliga och ville lätt lägga sig ner.
    Dagliljor är så himla fina och du har så många olika sorter.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flere av de gamle sortene som ble det. Håper denne nye ikke blir det. Ja, de er veldig fine.

      Klem, Marit

      Slett
  13. Hei Marit. Flotte liljer. Det er så mye lekkert, at en kan bli helt dårlig. Nydelig sedum. Du kan gjerne få litt regn av meg. Her er det klissvått. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, det er helt sant, og jeg blir noen ganger helt dårlig ;)
      Tro det eller ei, men i går fikk vi 17 mm med regn her. Utrolig deilig når det var så tørt.
      Ha en fin dag.

      Slett
  14. Dagliljer og Sedum er flotte. Det er morsomt å se mange forskjellige.
    Ugressklokke har vi også. De har alltid vært her. Liker dem svært dårlig.
    Klem og god natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de er flotte, og begge slekter har så mange sorter.
      Samme her, den var her når vi flyttet hit. Jeg har aldri klart å utrydde den. Møkkaplante!
      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  15. Fine dagliljer og sedum. Jeg beundrer din arbeids- og gjennomføringskapasitet. Her klarer jeg ikke å konsentrer meg om en ting, begynner på mange forskjellige prosjekter samtidig og klarer ikke å bli ferdig. Men nå er det skjerpings:-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det kan sikkert se sånn ut, men hadde du sett alle de uferdige prosjektene som er her så hadde du forstått at ikke alt er gjort ferdig ;)
      Sånn er jeg også, men har vært mer strukturert i de to siste årene.
      Ha en fin uke!

      Slett
  16. Du har så mange nydelige dagliljer, Marit. Jeg har fått flere avleggere, men de har ennå ikke blomstret. Jeg skal prøve å flytte noen av dem over i et mer solrikt bed, så kanskje det kommer seg. Takløk kjøpte jeg fire nye av ifjor, men ingen har overlevd, dessverre. Det var nok det med fuktigheten som slo feil... ha en fin sistedag i juli, det går nok mot sensommer enten vi vil eller ikke. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så viktig med sol for disse dagliljene. Mine står i solrike bed og blomstrer hele tiden. Så lys er veldig viktig for de. Takløk har nok ikke gode vilkår i Bergen, for da må de nok ha veldig god drenering.
      Ha en fin siste julidag du også, Anne-Kristin! Det er litt vemodig at det nå er siste sommermåned vi går inn i.
      Klem, Marit

      Slett
  17. Hej Marit!

    Att få dille hör till trädgårdslivet i allra högsta grad. Så spännande när man hittar nya arter att borra sig ned i. Taklöksdillet delar jag med dig!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, ikke sant. Det er jo det som er så morsomt, for vi hageglade har så mange planter å få dilla på :)
      De er veldig fine!

      Klem!

      Slett
  18. Så fine dagliljer Marit! Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  19. Den mørke sedum blev fundet af et belgisk postbud i hans egen have, deraf navnet. Det irriterende ukrudt, du nævner, kaldes havedag på dansk😞

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...