lørdag 1. juli 2017

Nye iriser på gang...

I går åpnet den første av veldig mange iriser seg, nemlig pseudata. Det er mange knopper på gang, og mange har aldri blomstret før. Mye å glede seg til!

Denne oppdaget jeg i kveldslyset i går og den har blomstret før
Iris x pseudata 'Kinshikou'

No name, altså uten navn. Iris sibirica et eller annet. Denne står nede i hagen og blomstrer derfor senere enn de som står i full sol.

Denne vet jeg faktisk  heller ikke navnet på. Den minner om I. x robusta 'Gerald Darby' for den har de samme svarte stilkene. Men denne er mye, mye høyere.  Tror den er 1.20 eller noe sånt. 

Da var det over til noen andre blomster, nemlig peonene. De fleste av de har jeg fått og de er navnløse de også. Men vakre er de uten navn likevel :)



Denne kjøpte jeg på hagemessen det første året jeg var der av noen fra Nederland som solgte div. peoner. Plasseringen er tilfeldig, men noen ganger er en litt heldig. Synes den gule hostaen og peonen kledde hverandre.

Den ville ikke åpne seg noe mer denne valmuen som om ikke annet har riktig farge.  
Tror det kan være Papaver orientale 'Manhattan'

'A Whiter Shade of Pale' blir bare vakrere for hver dag som går...
Regndråpene på rosen er ikke pga. regn nei...
I går vannet jeg i 3 timer og det var bare i halve hagen. Det er håpløst når det blir så tørt som nå, for jeg klarer ikke å vanne alt. På mandag er det spådd hele 2 mm, så det er ikke mye hjelp å få... ;)

I går flyttet jeg mange hosta igjen, og nå er begge bedene nede i hagen helt ferdige. Disse er ikke hentet fra skråningen, men fra bak kjøkkenet. De måtte opp fordi jeg hadde plantet de så tett. Kjekt å ha overskudd av hosta både her og der :)

God helg/weekend!

35 kommentarer:

  1. Good to start the weekend seeing this whiter shade of pale.
    Again my favorite flower. I wish you a nice weekend, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a good start, Jan. Have a nice weekend you too!

      Slett
  2. Jeg føler med dig, det er rædsomt at mangle vand. Jeg har også flest navnløse pæoner, den hvid-gule ligner Imaculée, min er forsvundet desværre. Min iris Gerald Derby er også meget høj, måske bliver den så høj med tiden.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig, og det så trist å se at planter henger pga. tørke. Ja, den kan ligne på den, ja. Ja, det er mulig. Min er ikke så høy, og det eneste jeg husker er at denne het noe annet.
      Klem

      Slett
  3. Iriser, Roser og Peoner blomstrer her også nå, det er en deilig tid!
    Ønsker deg en god helg!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! :)

      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  4. Vackra irisar, pioner och så underbar ros! Trist med torka. Här regnar det och har gjort i två dagar. 40 mm så här långt. Det var välbehövligt och jag är glad att slippa vattna på ett tag.
    Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er trist. Så bra at du har fått regn.

      Klem, Marit

      Slett
  5. Hej Marit.Her er der bare kommet SÅ meget regn.Så lidt solskin ville væe godt.
    Iris er forlængst slut her.Og pæonerne kan bestemt ikke lide al den regn og blæst.Har heller ikke navne på mine pæoner.....men smukke er de.
    Dejligt at du nu er færdig med dine bede med hosta.
    Rigtig dejlig weekend oppe nordpå Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Så deilig da. Her er det veldig tørt nå. Peoner liker ikke regn, nei. De blir alt for tunge. Det er de!
      Ja, jeg er glad for det.
      Riktig god weekend til deg også i syd.
      Klem, Marit

      Slett
  6. Hello, these are all lovely images and flowers. I love all the irises, peony and the pretty poppy. The rose is gorgeous. Happy weekend to you!

    SvarSlett
  7. So beautiful and refreshing, dear Marit! I hope you have a great weekend, dear friend. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, dear Linda!
      Happy weekend to you too!

      Slett
  8. Peonen og hostaen passet veldig godt sammen!
    Ja, varmere vær gir mer vanning :-)

    SvarSlett
  9. Hei Marit. Flotte iriser og peoner. Det vannes og vannes. Selv om vi fikk mye regn på onsdag, er det tørt. Peonen ved siden av hosta er et blinkskudd. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk! Ja, det er ikke annet å gjøre. Her har vi ikke fått regn på lenge. God helg.

      Slett
  10. Tenk om noen kunne ha fordelt regnet litt mer, så hadde det vært perfekt! Det har vært fantastisk med tre dager uten nedbør her. Det blir nok ikke vannkrise i brønnen i år, tror jeg. Nydelige blomster du viser i dag, spennende med så mange irisknopper hos deg. Jeg gleder meg til jeg får mer erfaring med irisplantene, de er så nydelige. Ha en fin lørdagskveld. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk om noen kunne ha gjort det. Det er bra at dere har fått sol. Neppe!
      Tusen takk! Iris er en spennende slekt med mange forskjellige arter.
      Ha en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  11. Det er en imponerende samling iris du har. Jeg håber, der snart kommer regn hos dig, havevanderen batter ikke ret meget.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har veldig mange. Det er lov å håpe at det kommer noe. Jeg har brukt spreder i dag, og det hjelper ikke mye,nei.

      Slett
  12. Good evening dear Marit,
    Wow what a colection of irisses your have. They are all very special to me. Your peonies are breathtaking. I have only one and I am greatfull that I could see it's flowers because most of the years it ended up on the ground by rain and wind. And your rose ahhhh I wish I had space to plant it. So gorgeous.
    Have a wonderful evening and hopefully you get some rain!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Thank you! I'm glad thay you could see your peony. I can understand that. You need more space in your garden :)
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  13. Hei Marit

    Hernede er der kommet nok ialt en 25mm, og der skal komme mere i løbet af ugen, så det er helt ok!
    Vi må håbe du også får - De tror jo på endnu et frontsystem tilnæste helg... Vi får se!

    Lækker pseudata, det øje er altså imponerende!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Så flott da! Jeg skulle ønske det kom noe regn her også. Ja,vi får se.

      De er så fine ja. Det ser ut som et øye, ja. Snart kommer det noen nye i blomst.

      Ha en deilig søndag

      Slett
  14. Her vannes det også. Liker ikke å sette spreder på bedene nå siden det er så mye flotte blomster. Men det trengs vann!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør ikke jeg heller, men noen ganger så må en. Men det nytter ikke å gjøre det når en har peoner i blomst ;)
      Det er helt sikkert!

      Slett
  15. Det var nydelige Iris og Peoner som blomstrer hos deg nå. Regn har vi nok av her omtrent hver annen dag.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det høres deilig ut akkurat nå, for her føles det som en ørken.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Vakre Iris og Peoner. Den første Irisen var helskjønn :-) Her har regnet startet igjen, skulle ønske jeg kunne sende noe til dere.

    Ha en fin søndag!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det hadde vært fint om det hadde vært mulig :)

      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Fantastisk fine roser, peoner, iris og valmue! Fin farge på den, ja:) Gjør jo ikke noe om peonene mangler navn, når de er så fine...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det går helt fint :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...