mandag 10. juli 2017

Lett blanding igjen...

Det går i mye av det samme her nå, for det er mye repetering av blomstene. Hver iris har 4 blomster, og da varer blomstringen lenge.

Denne Paeonia ITOH 'White Emperor' vil ikke åpne seg mer enn dette. Den står nok litt for skyggefult, så jeg vurderer å flytte den. Hvordan er det å flytte disse peonene mon tro? Noen som har flyttet ITOH peoner?

Rosa mundi

Veldig søt :)

'Princess Alexandra of Kent'

Storklokke/ Campanula latifolia tror jeg...

Clematis 'Miss Bateman'

Iris x pseudata 'Yasha' med vakre "øyne"

Dette er den siste utsprungne av de "nye"
Iris x pseudata 'Tsukiono'

'Yukiyanagi'

Utrolig men sant, men nå regner det her! Ikke de store mengdene akkurat, 4,6 mm så langt i dag. Men alt blir tatt i mot med stor takk nå... Gresset er i ferd med å bli gult, og roser, busker, trær har fått tørkeskader. 

Avslutter med en vakker solnedgang :)

29 kommentarer:

  1. Hello, so glad you had some much needed rain. Your flowers are all lovely, so many pretty blooms. Beautiful view of the sky! Happy Monday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I'm very glad for it.
      Happy Monday!

      Slett
  2. Jeg håber, du får mere regn, jeg ser også gerne noget mere her. Med så skønne billeder må der godt komme gentagelser, det gør jeg jo også.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også at vi begge får. Tusen takk! Ja, sånn må det jo bli.
      Klem

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja, ITOH flytter du som almindelige staudepæoner - når de er visnet ned til efteråret.
    'White Emperor' hører klart til de sarteste itoh pæoner, og den er jo også ret kostbar! Jeg synes blomsten er superlækker præsis som du viser den!
    Fantastiske Pseudata - 'Tsukiono' blev dagens favorit:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ok, takk for oppkysninger. Jeg visste ikke at den var så sart. Den står under en lerk ved siden av en steinhaug. Kanskje den skal bare fortsette å stå der da. Ja, den er jo det. Tusen takk!
      Ja, de er så fine, og den er min favoritt også.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
    2. Det er en sport af den kendte "Yellow Emperor". Og den er langt mindre livskraftig end andre Itoh pæoner.

      Jeg overvejer selv at flytte min, den er ved at blive klemt...

      Slett
    3. Ok, den har jeg ikke sett. Har sett Yellow Crown. Hm, jeg får se hva jeg gjør med min. Du må nok flytte din.

      Slett
  4. Godt at du fikk litt sårt tiltrengt regn, hagen trenger vann. Her får den så det rekker :) God ny uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var høyst nødvendig. Dere har det motsatte problemet :)
      God ny uke!

      Slett
  5. Hei Marit. Er så imponert over irisene dine. Flotte er de. Godt at du fikk litt regn. Det har vi her også, me kunne gjerne fått mer. God ny uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk. Ja, de er så flotte akkurat nå. Regnet var veldig velkomment, men det kunne godt ha kommet mye mer. God ny uke til deg også.

      Slett
  6. Your photos are so refreshing, Marit, and such a burst of beauty and colour!

    SvarSlett
  7. Hej Marit!

    Jag flyttade en Itoh hybrid i fjol våras, medveten om att det inte var den bästa tiden men läget var akut, den hade vuxit ur sin plats.

    Det var ingen lätt sak att gräva upp, rötterna är enorma och en del gick förstås av. Den klarade flytten bra men trots det är nog hösten en bättre tid om man måste flytta dem.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk for dine gode råd. Jeg er veldig usikker på om jeg bør flytte den eller ikke fordi det er litt mørkt der den står. Ellers har den god plass.

      Jeg er redd for at jeg skader den når jeg graver den opp ja. De har store røtter. Høsten er uansett en bedre tid å gjøre det på, ja.

      Klem!

      Slett
  8. Fint bilde av solnedgangen hos deg. Mange flotte planter som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin tirsdag du også!

      Slett
  9. Hej Marit!
    Så vackert med rosor och Iris, och din Pion är fantastisk. Hoppas det går bra med den om du flyttar på den. Vi har fått lite regn i natt, och det behövdes.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!

      Tusen takk! Ja, den peonen er helt nydelig. Jeg har ikke bestemt meg enda om jeg skal flytte den eller ikke. Er redd for å ødelegge den. Så bra!
      Ha det godt.

      Slett
  10. Kommet bittelitt regn her også. Langt i fra nok. Nydelige blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom bittelitt til nå nettopp, så i dag har vi fått 2,8 mm. Men det er på langt nær nok. Vi hadde behøvd en rotbløyte på 30 mm minst!
      Tusen takk!

      Slett
  11. Flotte bilder, Marit! Miss Bateman er vakker, og ble dessverre tråkket i stykker av en hund her en gang - derfor liker jeg ikke hunder i haven. Jeg håper du har fått regn nå for det var veldig tørt. Ha en fin dag og kos deg i haven!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vigdis! Huff da, det er ikke noe gøy. Hunder kan gjøre mye skade, ja. Her har det kommet bare noen få mm av gangen. Det er tragisk tørt her nå dessverre. Håper du har fått mer regn enn meg!
      Ha en fin dag.

      Slett
    2. Jeg var heldig og fikk rotbløyte.

      Slett
  12. Så mycket vackert i dina bilder Marit! :) Nej du ska vänta lite med att flytta pionen till fram i höst när den kan fokusera på att bilda nya rötter. Men om den är hyfsat ny på platsen kan det vara det eller den kyliga våren som gör att blomman inte öppnar sig. Min står i halvskugga och får eftermiddagssol och den öppnade sig. Så kanske avvakta nån säsong till? Jag tycker om att ha de vita pionerna i lätt skugga för de syns så mycket bättre och håller bättre där.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  13. Clematis 'Miss Bateman' and Rose 'Princess Alexandra of Kent' are super. And so is the picture of Ýasha". Gr Jan W

    SvarSlett
  14. Herlig itoh-peon!!! Smelt... du er heldig som har tørkeskade, for å si det sånn. Det har ikke regnet så mye her som på vestlandet, men vært rimelig kjølig og endel overskyet. I dag kom det sol:)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...