onsdag 19. juli 2017

Et hagebesøk, clematis, og 360 grader...

På mandag hadde jeg besøk av Carina som er en dame jeg har blitt kjent med  gjennom bloggen. Litt skummelt å invitere folk inn i hagen som har så mye kunnskap om planter tenkte jeg, men jeg behøvde ikke bekymre meg. Det var så hyggelig å få besøk av henne! Det eneste som var negativt var at timene fløy altfor fort avgårde. Det var som å treffe en tvilling, for vi hadde så mye til felles.
Vi fikk byttet litt planter, og avtalte et nytt møte til neste år. Jeg gleder meg allerede!



Her er noen ferske bilder av Clematis 'Ivan Ohlsson'


Hvis noen tror at jeg har kjøpt meg en drone, så har jeg ikke det. Men jeg har fotografert et bed i hagen fra alle kanter. Dette er et bed som stadig har blitt endret.

Det ble laget i 2011...

...og sånn så det ut den gangen. Det har vært flere planter som har kommet og gått derfra, blant annet den oppstammede lønnen på bildet. Den levde ikke lenge dessverre... Til venstre på bildet sees så vidt en liten lønn...

Sånn ser den ut i dag, og bedet har i vår blitt utvidet med ca en halv meter. 
Vår elskede katt Zafir som døde i vinter ble begravet der. Han var grå i fargen, og vi fant ut at et grått bed hadde passet fint der. Den lille lønnen har utvidet seg med et par kvadratmeter ;)

Det har blitt plantet en Sølvpære der og mange grå planter. Noen har jeg fått og andre har jeg kjøpt. Grå planter er det ikke så mange av har jeg funnet ut.

Vi har fått en gammel krakk, og den passer utmerket her :)

Dette er øvre del av bedet. Her er det plantet en ny liten lønn, men denne vokser litt mer i høyden enn den andre jeg har. Jeg har også en grå olivenplante her, røde Cordyline,  og Phormium som jeg har sådd selv. Ut og inn planter alle sammen som står i potter her ;)

Dette er på andre siden av bedet. Den lille granen synes så vidt på bildet fra 2011. Nå er den ikke liten lenger... ;)

Her er det sett ovenfra

Dette er enden av bedet sett nede fra.

Da var jeg kommet rundt :)

42 kommentarer:

  1. Det er bestemt et flot bed med spændende planter.
    Man kan godt blive afhængig af besøg af andre havebloggere, der er ikke noget at være bekymret for, det er bare så hyggeligt med fælles interesser.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det tror jeg bestemt at en kan. Det var veldig hyggelig, ja.
      Klem

      Slett
  2. Hello, I love the pretty garden. Your clematis are pretty, beautiful blooms. The maple and pine looks pretty too. Enjoy your day and the week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Have a nice day!

      Slett
  3. Hei Marit! Det var virkelig et vakkert og innholdsrikt bed :-)) Det er jo gjerne sånn, med både planter og katter, at noen går og andre kommer. En fin måte å minnes katten på. Her har vi endelig fått noe som ligner på sommer og da stopper alt hagearbeid helt opp ;-D Da er det bare å late seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Tusen takk! Ja, sånn er det bare. Det synes vi også. Så deilig da, og det er dere vel unt. Det forstår jeg :)

      Slett
  4. Hei Marit

    Spændende at se hvordan dette bed har skiftet karakter i årenes løb:)
    Alletiders at du fik besøg af Carina. jeg kan godt forstå at tiden gik alt alt for hurtigt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er i grunnen litt morsomt for meg også. Tiden går, og en glemmer hurtig for fort planter vokser :)
      Det var veldig hyggelig, ja, og tiden gikk så altfor fort.

      Ha en deilig aften

      Slett
  5. Så mange spennende busker du har. Du er veldig flink til å sette planter sammen slik at de harmonerer med hverandre. Et vakkert bed!

    SvarSlett
  6. Ja, det er mye spennende her. Tusen takk!

    SvarSlett
  7. Hej Marit, sikke spændende og flotte planter du har til haven. Godt dunhar dem ikrukker og kan flytte rundt hvor de måtte passe ind. Dejligt med besøg af en bloggen i haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne! Tusen takk! Noen planter må stå i krukker ja, og de kan jo flyttes rundt. Det var veldig hyggelig, ja.

      Slett
  8. Det var mange spennende planter du har i bedet og det ser så frodig ut. Kjekt med hagebesøk av en sjelshagevenn.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var veldig hyggelig.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Hei Marit. Flott bed og mange spennende planter. Sølvpæren med grå planter. Flott. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Tusen takk!
      Ha en fin dag.

      Slett
  10. Hej Marit!
    Trevligt med besök av en bloggvän, förstår att ni hade mycket att prata om. Din rabatt är fin, med många vackra växter. De rödbladiga lönnarna är fina, har du klippt dem, eller är de lågväxande.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det var hyggelig, og vi hadde veldig mye å snakke om.
      Tusen takk! Nei, de er ikke klippet for de vokser sånn naturlig.
      Ha det fint.

      Slett
  11. Jag bara måste hålla med, tiden gick alldeles för fort. På något sätt skulle jag löst det så min dotter hade nycklarna ;)

    Du har en fantastisk trädgård och kunskap likaså. Då är det himla kul att träffas. Vi råkar ju gilla samma plantsläkten därtill.

    Kom hem sent igår kväll och nu ska jag ta itu med sticklingarna.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gikk alt fort fort. Det kunne jo du jo ikke vite at det ble sånn ;)

      Tusen takk! Ja, det er jo veldig fint at vi liker de samme plantene.

      Da har du mye å gjøre :)

      Klem, Marit

      Slett
  12. Kjekt med hagebesøk :) Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  13. Besøk i hagen er kjempetrivelig, det har jeg lært meg med tiden. Før synes jeg det hørtes litt skummelt ut, men hagemennesker er et snilt folkeslag :-)
    Så moro å se utviklingen av bedet ditt!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Ja, det virker skummelt i utgangspunktet, men det er jo ikke ;)
      Ja, det er sant!
      Klem, Marit

      Slett
  14. Grå planter er nydelige! Artig med bilder som viser utviklingen av bed! Et veldig fint hvilested :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Det er artig for meg også :)
      Tusen takk!

      Slett
  15. Fantastisk farge på Ivan Ohlsson!
    Så fint bedet har blitt ☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en flott farge.
      Tusen takk!

      Slett
  16. Absolutely gorgeous, Marit!

    SvarSlett
  17. Nice pictures of the new plants bed, Marit. But most of all I love the pictures of the Clematis. Gr Jan W

    SvarSlett
  18. God idé at fokusere på et enkelt bed. Bedet virker harmonisk og samtidig meget varieret.

    SvarSlett
  19. Så hyggelig med besøk da Marit. Tiden flyr alltid sammen med fine hagefolk. Bedet er virkelig flott og med et særpreg. Du har sansen!
    Hjelpe meg for en varme som kom. Den tar visst igjen for alle de kjølige dagene. Det er rene Sahara tilstanden i bedene mine:)
    Alt godt. Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig hyggelig! Tiden gikk utrolig fort, ja.
      Tusen takk!
      Ja, ikke sant. Det er visst ingen mellomting. Sånn er det her også. Jeg vanner og vanner...
      Ha det godt.

      Slett
  20. Jag har också träffat Carina, hon är jättetrevlig.
    Roligt med trädgårdsbesök och få en ny vän.
    Jättefin rabatt, så bra att man fick se den från många olika vinklar.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er hun. Det er veldig hyggelig, ja.
      Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  21. Hva for deilig hagen du har ... så fint :-))
    Herlig med bloggvenner. Jeg få besøk også fra blogglandia
    i helgen... gleder meg veldig :-)))
    God sommer fortsatt. Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er herlig med bloggvenner, og fint at du også får besøk fra en bloggvenn.
      Kos deg i helgen!

      Fortsatt god sommer ønskes deg også!
      Klem fra Marit

      Slett
  22. Nydelige bilder fra hagen din Marit! Ha en riktig god helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger Johanne!
      God helg!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...