torsdag 6. juli 2017

En ufo har landet... ;)

I dag når jeg kom hjem fra Kongsberg så jeg noe merkelig i hagen...

Den kan jo minne om en UFO ikke sant? ;)
Så dramatisk var det nok ikke, men det er septiktanken og div. rørdeler som har kommet. Rørleggeren skulle bestille deler før vi skulle begynne, og det var det som kom i dag. Marerittet nærmer seg...

Jeg har som nevnt vært på Kongsberg i dag, og har vært på Gulljazz. Min far bor på Skavangertun sykehjem, og derfor var jeg der i dag. Det er andre gang dette blir arrangert, og det var veldig mye folk der. Det er blitt veldig populært hos både beboere og pårørende. Musikken var faktisk veldig bra! Jeg er nemlig egentlig ikke så stor fan av jazz, men når musikk blir fremført så bra så må en jo bare like det ;)
Disse på bildet er fra Tønsberg, og før det var det en dansk jazzsangerinne som heter Majken Christensen som tolket Ella Fitzgerald. Hun var utrolig dyktig!


Så over til litt blomster...

Clematis vitacella 'Maria Cornelia'

Dronningen av roser er 'Constance Spry'. Den tåler omtrent hva det skal være.  Den står plantet i skyggen av et lerketre, og står plantet ved siden av en steinhaug.  Den har blitt redusert av vinteren den også. I fjor var den 3 meter høy, og i år bare 2 meter ;)
Hvis en klatrerose som skal tåle det meste er det bare å plante denne. Den er en Austinrose fra 1961. Den remonterer ikke, men har veldig mange blomster.

Så var det på tide med noen irisbilder...
'Kinshikou'

'Okagami'

Denne er ny i dag. Iris x pseudata 'Yukiyanagi'

Det samme er denne. Iris x pseudata 'Take No Sato'

40 kommentarer:

  1. Good evening dear Marit,
    That will be a heavy job to get your new UFO into the ground. Constance Spry is growing in my neighbourghs garden. It's always fantastic to see how many beauty flowers it's bringing. And fantastic new Irissis.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Yes, but we are not going to do the job ourselves. A man with a digging machine will help us.

      It's a beautiful rose, and it's nice that you have it in your neighbours garden.
      Yes, that's true. Thank you!

      Have a wonderful evening you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  2. Hei Marit. Det er litt av en jobb dere har foran dere. Marerittet er snart over, bare de får satt i gang. Constanse Spry er en flott rose. Nydelige iris du har. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er helt sikkert. Det håper jeg på,for nå er jeg lei av å vente på dette.
      Tusen takk!
      Ha en fin kveld.

      Slett
  3. Hej Marit
    Flotte iris. Sådan en ufo kender vi godt, der er også plantet en i vores have :) Jorden skred sammen, så det var ikke helt nemt for dem, men det lykkedes til sidst, og det fungerer udmærket :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, dere gjør nok det :)
      Det blir nok litt av en jobb her også.
      Klem

      Slett
  4. Hei Marit!
    Endelig, kan man vel endelig si. Få himmellegemet under jorda så fort som mulig. Vakre iris. De ser japanske ut.
    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, endelig. Da er det bare å vente på at de skal komme i gang. Jepp, det skal komme der det hører hjemme :)
      Tusen takk! Ja, halvparten av denne krysningen er japanske, så de har beholdt det.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Hei Marit

    Med en god maskinfører,så skal din UFO nok komme fint i jorden, det er alle rørene der skal til den der giver roderiet i haven, forstår jeg?

    Men mon ikke de også er gode til det? Det tror jeg!

    Sikken nogen lækre Pseudata, jeg glæder mig til at se nogen af de amerikanske, altså dem der også er fremkrydsede i USA.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det tror jeg også. Ja, de må grave disse spredegrøftene så langt vekk, for de tok mange jordprøver her og det var for mye leire. Så de må grave mye her. Steinveiene blir ødelagt og planter må graves opp. Jeg gleder meg ikke...

      Ja, når alt er på plass og planter er flyttet blir det sikkert bra til slutt. Det åpner seg jo nye muligheter når en har en gravmaskin til hjelp.

      Ja, de er så lekre. Håper at du får sett dine også.

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Hej Marit!
    Dina Iris är så fina. Klematisen Maria Cornelia är mycket vacker. Skall skaffa några nya och denna blir absolut en kandidat. Hoppas arbetet med ufon går bra.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, det er en fin clematis.
      Det håper jeg også.
      Ha det bra.

      Slett
  7. Din rose er vel nok smuk, især blomstens form. Jeg holder meget af Austinroser.
    Det er nok bedst at grave ufoen ned i jorden, hvis du sender den til fjerne himmelstrøg kommer du nok alligevel til at savne den😉.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det synes jeg også. Jeg er også veldig glad i Austinrosene og deres form. Dessverre trives ikke alle her i mitt kalde klima. Ja, den må nok ned i jorden så jeg er sikker på at den forblir der 😉

      Slett
  8. Jeg er så glad for at vi gravde det vi skulle før det ble noen hage her. Jeg føler med deg.

    Majken Christensen har faktisk sunget på låven her sammen med Ski storband. Det var en stor opplevelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det forstår jeg veldig godt at du er. Septikanlegget fungerte helt fint inntil forrige vinter da vi fikk problemer. Nå har det fungert helt fint etter det, så jeg angrer litt nå. Men da blir det i orden en gang for alle, og det er jo bra.

      Det tror jeg på, for hun var utrolig dyktig til å synge!

      Slett
  9. How gorgeous, Marit! So beautiful and refreshing!

    SvarSlett
  10. Held og lykke med septiktanken - det bliver nok noget værre rod, men ender sikkert med et godt resultat.
    Jazz og blomster klæder hinanden fint!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir mye rot, og det blir nok verre før det blir bedre. Men jeg håper at det blir bra til slutt.
      Ja, ikke sant! :)

      Slett
  11. Håper det ikke blir for mye graving og rot i hagen. Ikke så morsomt, men fint å få gjort. Jeg beundrer dine iris. De er nydelige! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør nok dessverre det, men det må bare gjøres. Ikke morsomt i det hele tatt, men en må ta det som det kommer.
      Tusen takk! Ha en fin dag!

      Slett
  12. Jazz är så otroligt brett och det finns mycket jag gillar men en del experimentell - då stänger hjärnan av.

    Tittar mycket på olika typer av avloppslösningar. Där jag ska bygga är hög skyddszon och därför högsta kravnivån. Helst en lösning som kräver minimalt i löpande utgift.

    Irisbilderna... wow så läckra :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo nettopp det jazzen er. Helt enig, da lukker jeg ørene ;)

      Skal du bygge? Så spennende! Ja, det er forskjellige løsninger på det. Noen av de er ganske dyre i fortsettelsen også. Den vi kan ha her har ikke løpende utgifter.

      Tusen takk! :)

      Klem, Marit

      Slett
  13. Vakre Iris og en nydelig rose "Constanse Spry! Det var en stor ufo du har fått i hagen, blir sikkert bra når den er gravd ned.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er stor og jeg skal være glad når den er gravd ned.

      Ha en fin helg.

      Slett
  14. Hello, I am sure the jazz band sounded great. Your rose, clematis and irises are all lovely. I am partial to the irises. I hope all goes well with the septic tank installation. Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, the music was great. Thank you!

      Happy Friday and Happy Weekend!

      Slett
  15. Kanskje den kom fra Hessdalen,) Håper det går fort og (nesten) smertefritt, men den så veldig svær ut.
    Du har veldig mange iris nå. Har du flere også? Tipper det,)Veldig fine!
    Jeg hører endel på jazz. Favoritten er kanskje Keith Jarrett, men også mye fra 50-tallet. Litt sånn sommermusikk det.
    I dag blir nok min irisfavotitt Okagami. Flotte kontraster på den.
    Riktig god helg, Marit!


    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det :)
      Den er stor ja. Nei, har jeg ikke så mange flere iris. Noen få til har jeg jo. Tusen takk!
      Ja, noe jazz er absolutt ok å høre på. Det er veldig fengende noe av det.
      Den er veldig fin, ja.

      God helg til deg også!

      Slett
  16. Huff ja, dette er ikke moro. Men av erfaring kan jeg si at det blir bra når det er ferdig, ihvertfall ble det det for vår del. For "på kjøpet" fikk vi en ommøblering av hagen og nå noen år senere er jeg fornøyd med resultatet......men det tar tid.
    Lykke til med det store prodjektet!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan en trygt si. Men som du sier så kan det sikkert bli bra til slutt. Det blir litt ommøblering her også, og det kan sikkert bli bra til slutt. Tid tar det garantert, ja.
      Tusen takk!
      Klem, Marit

      Slett
  17. Det er bra "ufoen" er kommet, sånn at dere får det overstått :-)
    Jeg liker jazz, når den er av det lette slaget :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bra. Delene er nok bestilt i god tid førferien, så jeg tror ikke at det skjer noe før i august.
      Ja, ikke sant :)

      Slett
  18. Håper dere snart er i havn med ny septik, det er litt av en sjau. Og det har jo ført til mange forandringer:-)
    Godt du har begynt å like jazz, det er nok vår favoritt musikk, og noe av grunnen til at vi stadig drar til Danmark på jazzfestivaler... Maiken sprer mye glede.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er i hvertfall den innenen måneds tid håper jeg. Ja, det har allerede blitt forandringer her, og det er jeg glad for.
      Så hyggelig da! Jeg er nok mer glad i rock og country, men det var absolutt bra det jeg hørte. Ja, hun var veldig dyktig!

      Ha en fin dag.

      Slett
  19. Hej Marit!

    Ja, nog liknar det en UFO alltid! Jag förstår att det kan kännas lite nervöst med tanke på trädgården att det skall grävas men numera är de så skickliga med sina maskiner så det kommer att gå bra. Men skönt är det när det äntligen är över och du kan fritt planera din trädgård igen!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, den ligner veldig på en UFO. Jeg håper på det ja. Det skal bli herlig når det hele er over, ja.

      Klem!

      Slett
  20. Inspirerende det du skriver om Constanse. Jeg må visst flytte mine, litt nærmere der vi faktisk oppholder oss, de er litt for langt unna der de står i hagen:)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...