onsdag 5. juli 2017

En liten shoppingtur...

I dag bestemte jeg meg for å ta en liten handletur til favoritthagesenteret i Nykirke. Vegge gartneri må berømmes for alt det spennende de har. De har et veldig godt utvalg av alt fra busker og trær til roser og stauder. Jeg var egentlig på jakt etter en Cercis canadensis busk med røde blader, men prisen og høyden på planten gjorde at den ble forkastet. Den var litt for høy for min lille bil ;)
I tillegg er herdigheten på den her litt på grensen.

Så da  fant jeg noe annet jeg har fra før, og de vet jeg overlever her. Den ene er en ny navnesort.

 De som ble med hjem var:

Acer palmatum Dissectum 'Firecracker'.
Den andre heter Acer palmatum 'Bloodgood'. Denne har jeg to stk. av fra før, og den ene ser nesten svart ut. Det gjorde denne også, så derfor ble den med hjem. Jeg er så glad i disse mørke bladene :)

Jeg fant to lyseblå delphinium og en ny staude (for meg). Jeg har flere andre av de som på norsk kalles blodtopp, men ikke denne som heter Sanguisorba hakusanensis 'Lilac Squirrel'. Jeg har lest at de kan være litt "ville", men jeg har plantet de ut mot en skråning og da gjør de ikke så mye. Hvis de gror innover i bedet får jeg heller spa de opp.

Delphinium elatum hybrid 'Darwin's Blue Indulgence'

Bilde tatt nå i kveld av denne Acer palmatum 'Firecracker'. Den er veldig mørk i bladene.

Acer palmatum 'Bloodgood'. Også denne med nesten svarte blader. 


28 kommentarer:

  1. Jättefina blodlönnar, skulle gärna prova en mindre variant på balkongen.
    Det finns väl något som heter "blodplommon" också, den vill jag också ha. Snyggt med mörkbladigt.
    Trevligt med en liten shoppingtur.
    Godnatt
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja,det kan du sikkert, for ikke alle blir like store. Ja,det finnes noe som kalles for blodplomme også. Den har også mørke blader.
      Ja, det er jo det :)
      Godnatt.
      Klem, Marit

      Slett
  2. Så mye flott! Og så liker jeg riddersporer godt. Før samlet jeg, da hadde jeg mange. Nå har jeg rundt ti igjen.
    Japanlønn er jo fine da. Jeg har bare en, kjøpt på tilbud. Prisene er nok for høy på mange av dem til min lommebok.
    Og så mange flotte iriser under her! Ha en fin fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Riddersporer er så fine. Jeg har hatt flere, men de går ut. Vet ikke hvorfor. Så jeg har nå bare disse to. Ja, det er de. Prisene der jeg var i dag er ganske rimelige i forhold til mange andre steder. I tillegg får jeg 10 % i avslag fordi jeg er hagelagsmedlem. En må ta med seg alt ;)
      Dette jeg kjøpte i dag kom på 1100 kr. Det hadde kostet mye mer et annet sted, så jeg er godt fornøyd med dagens tur :)
      Ja,de er så fine.
      Ha en fin kveld :)

      Slett
  3. Hei marit

    Alletiders med en shoppetur! De lader til at være velassorterede hos Vegge gartneri!
    Delphinium er en spændende slægt jeg godt kunne blive forfalden til:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er det. Jeg har "kun" vært der en gang i år, sånåvar det hyggelig med et nytt besøk. Ja, det er helt sikkert. Ingen andre i nærheten har et sånt utvalg. Hvis du har lyst kan du gå inn på www.veggegard.no og se på plantelistene deres.
      Ja, de er så fine. Jeg vet ikke hva jeg gjør galt med mine, men de trives ikke her. De skal ikke tørke for mye, så nå skal jeg passe på de med vann. God drenering bør de også få.

      Ha en deilig aften

      Slett
  4. Det kan bare ikke bli for mange av de vakre lønnene :)
    Artig, den lilla blodtoppen! Bra jobba av Princess A. of Kent! Geoff H. har jeg hatt i mange år. Virker som en seig "stayer".
    Jeg har planta og planta og planta meg i hjel de siste dagene. Blir jo aldri ferdig! Må kutte ut å bestille all verdens, og kutte kraftig ned på såing neste år (sa jeg i fjor også)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert. Jeg tror at jeg kunne hatt en hage som var full av bare lønner :)
      Den var så søt, og jeg har bare sett bilder av den.
      Ja, ikke sant. De tåler virkelig mye, ja.
      Hehe, det lyder kjent. Skal ikke, skal ikke, men når våren kommer er det glemt ;)

      Slett
  5. Hei Marit. Lønnene er nydelige med det mørke bladverket. Kunne godt tenkt meg en Acer palmatum "Bloodgood". Nydelig farge på delphinium. Ha det godt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise. Ja, det er de. Ja, den burde du skaffe deg, for den har så mørk farge. Ja, den er nydelig.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Mørkt bladverk er virkelig vakkert! Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Ha en fin dag :)

      Slett
  7. I love the blue blossoms in your first photo, Marit! Beautiful!

    SvarSlett
  8. Vilken vacker lönn, bilden du länkat till där den väller ut som ett rött vattenfall... Jag planterade ju en Cercis canadensis 'Forest Pansy' förra sommaren, ett litet exemplar. Den har överlevt men bröt sent och ser lite trött ut, jag har väl zon 2-3. Nu brottas jag med låt den stå eller gräv upp och sätt i kruka...

    S hakusanensis var/är läcker... men, jag har en och jag tror det är hakusanensis. I vart fall en varning den sprider sig och har djupa rötter. Jag fick ut den i gången och då blev det jobbigt. Så en kontrollerad växtplats behövs. RHS skriver så här..

    "'Lilac Squirrel' is a herbaceous perennial to about 1m, with a mat-forming, running rootstock. The foliage is blue-green with rounded, wavy-edged leaflets and the flowers, produced from midsummer to early autumn, are pinkish-purple, fluffy, hanging, squirrel tails"

    Oavsett är det en väldigt vacker perenn.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er helt nydelig på det bildet. Garantert tatt i England ;) Den blir nok ikke sånn her.
      De hadde en liten busk av den der jeg var også, men den så ikke noe bra ut, litt sliten den også. Så jeg tok ikke sjansen. Hos deg går det kanskje å ha den i krukke, ja.

      Ja, jeg har lest om de før at de kan spre seg, så det er kanskje skummelt å ha de i nærheten av andre planter, ja...
      Hm, må tenke på det der. De jeg plantet i fjor har ikke spredd seg, men denne her var mye større. Huff, den var jo så fin. Jeg så den i blomst der, og jeg ble helt forelsket med en gang.

      Ja, det er den.

      Klem, Marit

      Slett
  9. Blodlønnene er så utrolig fine. Trenger egentlig fler av de jeg også. Ha en super dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. En trenger egentlig veldig mange av de :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Hej Marit!
    Alltid trevligt att få shoppa lite nytt, och att besöka välsorterade trädgårdshandlar. Vackra träd, och riddarsporren är vacker. Är riktigt förtjust i dem, det har blivit fler av dem i min trädgård.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er jo det. Tusen takk! De er veldig fine, ja.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Kjekt med litt shopping innimellom, mye spennende du fant deg.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert :)

      Ha en fin torsdag.

      Slett
  12. Hello, wonderful choices. I love the Delphinium Darwin's Blue is lovely.
    Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it's a nice color.

      Happy Thursday!

      Slett
  13. Beautiful blue color this 'Darwin's Blue Indulgence' has, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  14. Delpinium har ikke jeg heller sett før. Virkelig flott! Er antakelig bare noen få plantesenter som har den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! På norsk heter de riddersporer, og er egentlig helt alminnelige i salg på denne tiden av året. Men ikke alle hagesentere har de.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...