mandag 17. juli 2017

Clematis tid...

Dette er en planteslekt jeg liker veldig godt. De er litt anonyme tidlig på våren, men utover sommeren så kommer de virkelig i gang. I hagen så er det spesielt en som jeg er veldig glad i...



... og det er denne. Det er noe med fargene på den som jeg liker så godt. 
Clematis 'Ivan Olsson' Den er oppkalt etter en svenske, ja :)

Clematis 'Romantika' igjen. Den får dere nok se mange bilder av, for den fargen er bare så vakker.

Og hva er så dette? Jo, det er en skakk Iris ensata som vokser i et forlatt bed med masse ugress. Irisen skal graves opp snart. Jeg hadde helt glemt den bort, men i går sto den plutselig der og blomstret.

 Vi har fått vite at gravingen i hagen starter ca. rundt 1. august. Det er ikke  mindre enn 4 personer som det må passe for på samme dag,  så det skal ikke bli enkelt å få det til å passe for alle nei... Rørleggeren, graveren, konsulenten og til slutt en mann fra kommunen.  Grøftene kan ikke graves igjen før han har sett på de. Hjelpe og trøste sier jeg bare...

Jeg tar med til slutt noen roser. 'Our Last Summer'

Det holder ikke med dobbel dose...

Nei, det ble trippel dose av nettopp 'A Whiter Shade of Pale' . Den er så riktblomstrende og det er så mange knopper på gang. Jeg har ikke mindre enn 3 stk.  av denne, så det blir nok flere bilder av denne også :)

I dag får jeg hagebesøk langveisfra, og det gleder jeg meg virkelig til. 

Ha en fin dag!

60 kommentarer:

  1. Hej Marit

    Ivan Olsson er da ualmindelig ren og fin, og med god kontrast til de mørke støvdragere.
    Morsomt med din forvildede ensata, det ser da ud som om den klarer det meget godt!
    Alletiders at der nu er en dato på graveriet, nu når din UFO skal i jorden;)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er den virkelig. Den er en av de storblomstrende jeg liker aller best. Den er så stille og rolig :)
      Ja, det kan se sånn ut! Ensata tåler veldig mye. De tåler egentlig hva det skal være disse som er mørk lilka. Tror det må være en av de opprinnelige sortene som de andre er krysset ut i fra.
      Ja, ikke sant. UFO'en skal snarest graves ned, ja. Jeg skal være veldig glad den dagen jeg slipper å se den mer :)

      Ha en deilig ny uke du også!

      Slett
  2. Clematis er min yndlingsplante blandt mange yndlingsplanter :)

    God fornøjelse med havegæsterne i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vet jeg! Der er vi veldig enige :)
      Sånn er det med meg også. Den er en av mange yndlingsplanter :)
      Tusen takk!

      Slett
  3. Dejlige clematis og roser, du viser. Jeg er også vild med farven på 'Romantica'.
    Du må hygge dig med dine havegæster!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, den har en skjønn farge :)
      Det skal jeg!

      Slett
  4. Flotte klematis, jeg går og venter i spenning her også, plantet noen klematis i fjor, men de har ikke begynt å blomstre ennå. Håper gravingen går greit. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er det alltid så spennende å vente på. Det finnes så mange fine av de.
      Ja, det gjør jeg også bare vi kommer så langt :)
      Ha en fin dag.

      Slett
  5. Held og lykke med graveriet. Det er da godt der nu er sat dato på, så kan du se en ende på det. Den er dejlig din Ivan Olsson med de mørke støvdragere, men også roserne. Bare nyd det hele inden invasionen af grave-folk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant, og nå ser jeg frem til å få det ferdig ja. Det skal jeg!

      Slett
  6. Det var nydelige Klematis som blomstrer hos deg nå. Rosen "A Whiter shade of Pale" var lekker, skjønner godt at du er betatt av den.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er noe for seg selv.

      Ha en fin mandag!

      Slett
  7. Nydelige bilder av clematis!
    Ja, det er mye logistikk med graving😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er det, og det må passe for alle samtidig :)

      Slett
  8. Rigtig fine blomster, du viser i dag - Ivan Olsson er så smuk med den lyse farve og de mørke støvdragere og ja, jeg komplimenterede også Romantika sidst du viste den, bare så lekker.
    Ligeså rosen A Whiter Shade of Pale.
    Måske har jeg ikke fået læst godt nok med her - hvad er det for noget gravearbejde, der skal laves?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, disse clematisene er så lekre.
      Vi må grave opp halve hagen, for det skal graves ned en ny septiktank. Så det blir flytting på veldig mange store planter i noen dager før vi blir ferdig.

      Slett
  9. Hej Marit!
    Vackra klematis, Ivan Olsson har en fin färg. Vackra rosor, ser så friska och fina ut. Hoppas att det går bra med grävning och inspektion.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, det håper jeg også, men det er ikke før 1.
      august at det skjer noe her :)
      Ha det bra.

      Slett
  10. Ivan var vacker men jag har aldrig hört talas om honom förut så svensk jag är :) Jag är glad att jag köpte en del Clematis för 2 år sen. De är inte så kraftiga ännu men börjar visa sina rätta jag. Sen är jag svag för färger som den i 'Whiter Shade of Pale'.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er han! Du kan jo ikke ha hørt om alt du heller selv om du er svensk!
      Jeg googlet det bare, for jeg syntes at navnet hadde svensk klang :)
      Clematis behøver noen år på seg, men så begynner de å vokse.
      Det er jeg også! :)

      Klem, Marit

      Slett
  11. Beautiful flowers! I like clematis, but prefer roses.
    Good week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I love them both :)
      I wish you a nice week!

      Slett
  12. Hei Marit. Flotte clematis og roser. Jeg skjønner du er betatt av "Whiter shade of Pale. En nydelig rose. Lykke til med gravingen. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, det er en nydelig rose.
      Ha en fin mandag.

      Slett
  13. Hello Marit. Imagine a picture of your garden: 'Last summer' with 'Ivan Olson', listening to 'A whiter Shade of Pale', isn't that 'Romantika'?
    What kind of picture will that be? A beautiful one! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Jan,

      Yes, I can imagine it, and I guess it would be a beautiful picture :)
      Have a nice evening.

      Slett
  14. Godt at I nu har fået en dato på, der er ikke længe til.
    Jeg kendte ikke Ivan, han er vældig fin, det er sidstnævnte rose også :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så bra, og nå ser jeg bare frem til at det blir ferdig.
      Ivan er veldig fin, ja. Der er vi veldig enige :)
      Klem

      Slett
  15. amazing blog with gorgeous blooms,loved it

    SvarSlett
  16. Hello, I love the various colors of the clematis. Beautiful roses and blooms. Happy Monday, enjoy your day and new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Happy Monday, and enjoy your week ahead!

      Slett
  17. Hei Marit! Skikkelig lekker den første klematisen din :-)) Roser nyter jeg jo bare på andres blogger, siden jeg fremdeles ingen roser har :-)) Med unntak av de som klorer seg fast rundt i uren her.. Ha en flott ny hageuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Tusen takk! Ja, du gjør jo det, men tror du ikke noen ville trives hos deg? Du har jo klima til det :)
      Ha en flott hageuke du også!

      Slett
  18. Ja, flotte klematis kommer nå! 'Romantca' er en av de fineste. Lurer på om jeg har han svensken? Jeg er så vidt i gang med sommerens store oversikt- og merkeprosjekt. Rosene først, selvfølgelig.
    Det var da voldsomt til grave(opp)styr.
    Nydelig rose med attraktivt navn også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,ikke sant! Det er jo nå alle de seneste kommer i gang. Det er ikke godt å si. Jeg har kjøpt min hos Rom hagemiljø for et par år siden. Ja, det er klart! Det skulle jeg også ha gjort. Ja, det har vært planlagt i et helt år, for det skulle egentlig vært gjort i fjor sommer. Men pga. sommel i kommunen så var det ikke godkjent før langt ut på høsten.
      Ja, den er nydelig, og det er sangen også :)

      Slett
  19. Clematisen är fina i år tycker jag. Ivan Olsson har jag aldrig hört talas om men jag är väldigt svag för vita eller mycket ljusa blommor.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Så kult at du har hørt om en ny clematis i dagda. Det er jeg også.

      Slett
  20. What a glorious burst of colour and beauty!!!

    SvarSlett
  21. Nydelig Marit! Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger Johanne! Ha en fin kveld.

      Slett
  22. Hej Marit!

    Mycket vackra Clematis du visar, själv lyckas jag inget vidare med dessa förtjusande klättrare. Spännande med Iris ensata, de tycks överleva även om förutsättningarna inte är de bästa. Jag har bara en enda som jag verkligen "duttat" med men den levererar bara blad.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Det var jo trist å høre at du ikke har noen, for de er så fine fra nå og utover høsten.

      Ja, de tåler veldig mye, og er så fine akkurat nå. Kanskje du skal slutte å dulle med den :)

      Klem!

      Slett
  23. Hej Marit, sikke flot din Ivan Olsson er. Ja en ny septiktank, så bliver der rod i haven. Jeg håber det går godt og du får mulighed for at lave om påmdine bede. Det ved jeg du har tænkt på, ikke. God dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne,

      Tusen takk! Det blir mye rot ja, og det går nok fra vondt til verre før det blir bra. Jo, det er nettopp det jeg har tenkt på! :)
      Ha en god aften.

      Slett
  24. Så vakre bilder og så nydelige blomster. Den hvite klematisen er kjempefin, likeså den lilla og når du i tillegg viser nydelige svakt rosa roser, ja da er det perfekt. Spennende å lese navnene på alle sammen. Ingen av de har vi her hos oss enda fargene stemmer helt med det jeg liker best. Ha det fint. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så fint, kanskje det blir noen nye planter på deg :)
      Ha det godt.

      Slett
  25. Hei Marit. Så fine klematiser du viser til oss. Jeg plantet min første klematis for ett år siden, ingen blomstring enda, men jeg venter tålmodig:-)
    Hilsen fra Finnmark. Inna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inna! Så hyggelig å høre fra deg igjen! Tusen takk! Så spennende da, og jeg håper at du får se blomster på den!

      Slett
  26. Kjempefine klematis og roser!! Det er en fantastisk tid nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert :)

      Slett
  27. Klematiser er jo så fine! Jeg har for liten hage til å ha så mange av dem, skulle gjerne hatt flere. Den Romantika har akkurat samme farge som jackmanii. Så flott den var!
    Det blir nok litt styr når gravingen starter. Håper det vil gå fort, selv om det alltid tar lenger tid enn de sier.
    Ha en fin fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! De krever noe plass, ja. Bør helst ha anledning til klatre. Den er så fin ja, og skikkelig mørk i fargen.
      Ja, det gjør det garantert, og ting tar tid ja. Mye mer tid enn hva en tror...
      Ha en fin dag du også! :)

      Slett
  28. Den hvite Klematisen din er bare helt nydelig! Er det septiktank du skal grave til? Vi hadde en skikkelig sjau i hagen sist høst, skiftet til et renseanlegg. Store deler av hagen ble ødelagt av graving og kjøring. Nå er det i orden og glemt. Jeg ønsker deg lykke til og håper det blir greit å fikse alt etterpå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er det vi skal gjøre vi også. Det blir nok en del ødelagt, ja...
      Det håper jeg også! :)

      Slett
  29. Hej Marit! Nu var det ett tag sedan igen som jag bloggade. Förutom att det är sommar så har jag fått lite problem med min dator. Den är helt enkelt för gammal. Jag ska byta i höst/vinter och innan dess får jag låna min mans dator när min inte räcker till. Det blir lite jobbigt att hoppa mellan två datorer. Och så måste jag ju vänta tills hans är ledig också :)

    Vilka vackra clematis du har. Hos mig har bara ett fåtal börjat blomma, det är viticella-clematisarna. Och 'A whiter shade of pale' är otroligt vacker. Så ren och fin på något sätt.

    Såg att det är dags för grävning omkring den 1 augusti hos dig. Inte långt kvar nu. Hoppas det går så bra som möjligt, att dom inte kör sönder i trädgården med maskiner.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja,det er det virkelig! Jeg forstår at uten data er det jo umulig å få blogget. Jeg kjøpte meg ny i fjor, og det har jeg ikke angret på. Ja, du må nok bare kjøpe dev en ny! :)

      Tusen takk!

      Ja, det er ikke lenge til. Det gjør jeg også, men jeg har en vond klump i magen. Det blir et mareritt, men jeg håper jo at det går så bra som mulig.

      Ha en fin uke du også!

      Klem, Marit

      Slett
  30. Klematis och rosor - favoriter här också. 'A whiter shade of pale' har jag inte men det borde jag ser jag på dina bilder!
    Hoppas att grävandet inte gör alltför stora ingrepp i dina odlingar!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som har de som favoritter. Ja, det er en utrolig vakker rose! Du må se om du kan få tak i den :)
      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...