søndag 18. juni 2017

Planting i jordbærtårn...

Her om dagen fikk jeg de jordbærtårnene jeg bestilte.  Det var bare å sette i gang og finne frem jord og jordbærplanter. Siden jeg har skrevet om de før, så tenkte jeg at jeg kunne vise hvordan de ble.

Sånn så de ut når de var tatt ut fra esken

Under pottene var det spor, slik at de står støtt når en setter de i sammen

Her er de satt i sammen


Da var det bare å fylle de med steiner i bunnen. Jeg har jo en haug på flere tonn med småstein, så det var i grunnen kjekt å ha nå ;)
I hver potte er det plass til et lite vannmagasin inne i hver potte en fyller opp med stein/leca til det punktet. Jeg valgte  å bruke stein i stedet for leca, for jeg tenkte på vind og fare for at de kunne velte.  

Halveis ferdig



Helt ferdig! De tar veldig liten plass, og for folk med f.eks. en liten terrasse er det jo perfekt. 36 stk. jordbærplanter på minimal plass :)

Korona, Bounty og Florence er jordbærsortene jeg brukte.  Jeg har gjemt på lappene med navnene, slik at jeg kan sammenligne og finne ut hvem sort jeg liker best :)
I år blir det nok ikke så stor avling, men håper at det kan bli det til neste år. 

44 kommentarer:

  1. Det er en rigtig god idé med jordbærtårne, eller som vi har det: en plantereol med jordbær. Endnu har sneglene ikke fundet dem og som du siger fylder de ganske lidt i forhold til et jordbærbed.

    hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er jo det som er så smart med de, nettopp at de tar så liten plass.

      Slett
  2. Supert konsept, må jeg si! Det blir spennende å se hvordan de utvikler seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet ikke så mye om dette, så det blir spennende å se.

      Slett
  3. Hej Marit!
    Vilken fin odling det blev. Mina jordgubbar som blivit röda, hade någon redan smakat på.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Så heldig du er! Det er tidlig med modne jordbær allerede nå.
      Ha det fint!

      Slett
  4. Mmm... så bra det blev! Jag tänker på min mamma, snart 85, som envisas med ett stort jordgubbsland i marknivå. Först ska det rensas och sen plockas, plockas, rensas och frysas. Och eftersom landet ligger mellan två bergväggar så blir det varmt ocskå... :)

    Tack för tipset! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble veldig bra. Det måtte da være noe for henne! Enklere å stelle og plukke bær, ja.
      Du må nok foreslå det for henne! :)
      Klem, Marit

      Slett
  5. Jeg er redd for det blir flere tårn på meg også etterhvert. Jeg kan fort bli vant til å plukke jordbær på terrassen, og slippe å luke i jordbærbed.. Jeg puttet lekakuler i mine - tenkte ikke helt på vinden, men må nok passe på utover sensommeren ja. De står ikke værhardt akkurat nå, men vinden har en lei tendens til å snu nærmere høsten. Jeg får potte om dersom det blir et problem. Du får dra på butikken etter kremfløte! ...om en stund ;-) Lykke til med tårnene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for de kan jo egentlig brukes til alt mulig. Urter, sommerblomster osv. Det er vel bare fantasien som setter grenser der. Det er egentlig ikke mye vind her, men noen ganger kommer det noen kast som velter både det ene og andre. Så jeg gjorde det med en gang,også var jeg ferdig med det. Ja, det er jo enkelt å gjøre om på det. Nja, det er nok ikke med en gang ;)
      Takk, og det samme til deg!

      Slett
  6. Vilken fin idé, tack för tipset. Bra för mig som inte har så mycket plats nu längre:)
    Ha en fin söndag
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, de passer jo supert hos de som ikke har så god plass. Jeg har ikke dårlig plass, men synes de var så praktiske. Da kan jeg sette de under tak, og samtidig får de mye mer sol enn nede i hagen.
      Ha en fin søndag!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Hei Marit

    Spændende tårn og hvem ved, måske du allerede får lidt jordbær i år?
    Smart med de tunge sten i bunden!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan se ut som det blir noen få. Det synes jeg også, for jeg tenkte på at kunne velte hvis de var for lette. Det hender at vi får noen vindkast som velter både detcene og andre.

      Ha en deilig søndag

      Slett
  8. Den var smart. Så flott å kunne plukke jordbær på terrassen. Spennende å se hvordan de ble satt sammen. Lykke til med avlingen. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en smart oppfinnelse. Tusen takk!

      Slett
  9. Hello Marit, the strawberry towers look really good! They take little space, look orderly, are easy to care. We have a small strawberry field, but I would really like to find those pots, also for other plants.
    Thank you for the great tip. Have a happy Sunday!
    Klem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sara,

      Yes, it's a very smart thing. Yes, you can use it for herbs or flowers.
      Happy Sunday to you too!

      Halaus! :)

      Slett
  10. Hello, the strawberry planter is wonderful. Your plants looks like they are off to a great start. I love strawberries, yum! Happy Sunday, enjoy your day and new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, strawberries taste very good.
      Happy Sunday!

      Slett
  11. Beautiful plant pots, Marit, very original.
    The strawberry plants are beautiful.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are something new here, Jan. Yes, their flower is very pretty.

      Slett
  12. Oj, vilken smart grej! Tänker förstås på hur trevligt det är när man kan gå och plocka lite jordgubbar när man håller på i trädgården.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig smart, og spesielt for de med liten plass. Det er også en bra ting en kan gjøre :)

      Klem!

      Slett
  13. They are unique and beautiful!

    SvarSlett
  14. Sånne har jeg ikke sett før. Kjempesmart! Takk for tipset :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Firma heter plukkselv.no, og de har mange bra ting til hagen også av andre ting. Bare hyggelig! :)

      Slett
  15. Smart jordbærtårn, og at det kan plasseres på terrassen også. Ha en fin søndagskveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flere fordeler med det. Ha en fin kveld du også! :)

      Slett
  16. Så praktisk! Der slipper du nok besök av snegler også, som jeg opplever som et problem med jordbærplantene mine.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig praktisk, ja. Jeg tror nok at jeg slipper det.
      Klem, Marit

      Slett
  17. Hei. Spennende konsept. Du får nok litt jordbær i år skal du se. Et stort pluss at den tar liten plass. Ønsker deg en god uke.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, jeg håper jo at jeg får smake på de allerede i år. Det er kjekt med sånne på flere måter, men også at det tar liten plass.
      Ha en fin uke du også.

      Slett
  18. Fiffigt. Hoppas du får en fin skörd. Antar att du lämnar dem i tornet över vintern?
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fiffig. Håper jo på å få noen modne bær i år. Jeg kommer til å demontere de og sette pottene i drivhuset med litt dekke over de.

      Slett
  19. De var skikkelig fikse! Jeg tenkte umiddelbart at dette hadde vært noe for barnebarna som elsker å dyrke spiselige ting :-)) Fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er for barnebarna jeg har kjøpt de. De elsker bær og kunne plukke bær selv. Mine er ikke så opptatt av dyrking ennå :)
      Fin ny uke til deg også.

      Slett
  20. Smart måte å dyrke jordbær på.
    Lukke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det disse pottene er. Kjekk oppfinnelse!
      Takk,

      Slett
  21. Smart sak, og fint for de med liten plass også. Kan de overvintre i de pottene?
    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg vil sette de i drivhuset og dekke de til. Må prøve å overvintre de.
      Ha en ny fin uke du også! :)

      Slett
  22. Hei. Har ikke så mye peiling, men vil gjerne prøve meg på litt jordbærplanting i år. Jeg bor i nord- norge, og lurer på om du kan si meg når det er best og plante da? Tenkte jeg skulle starte med 9 planter. Regner med det er nok med 1 i hver potte!? Hvilken sort er best og mest hardfør?
    Mvh Silja Nielsen

    SvarSlett
  23. Stilig! Hvor mange jordbærplanter fikk du plass til i hver potte (altså i hver treer)? :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...