mandag 12. juni 2017

Ny iris, og besøk av sørgekåpe...

I dag har jeg fått luket det ene store bedet her, og det tok sin tid. Helt til slutt når jeg var ferdig med lukingen så plantet jeg fire roser som har stått på vent ganske lenge.
'Louise Odier'
'Morden Blush'
'Romanze'
og 'Schneewitchen' som jeg kjøpte med 30% avslag på lørdag.
I dag mens jeg luket gikk jeg over alle rosene, og det er faktisk liv i alle sammen så vidt det er. De skyter helt nede ved roten, men det er liv i de om ikke annet. Jeg fjernet en som var helt død, og det var 'Evelyn'.  Det var som forventet så det er helt greit.

Mens jeg vandret i hagen i dag så jeg en iris som jeg ikke har sett før. Den må ha krysset seg med noen, for dette var en frøplante som plutselig har dukket opp. Det ser jeg skjer flere steder :)

Helt klart en sibirica, men den hadde et litt spesielt mønster. Jeg har veldig mange av disse, og at det da plutselig oppstår en ny variant er ikke så rart. Jeg får jo litt igjen for å ikke luke de bort ;)

Jeg oppdaget plutselig at sommerfuglen Sørgekåpe/ Nymphalis antiopa var på besøk. De pleier jeg ikke å se før i august, så det var jo tidlig. Mulig at den er en fra i fjor kanskje? Det er tatt med mobil langt unnna, og med lysegrønn thuja som ble det litt merkelig farge på den. 

Her er et bilde fra i fjor med riktige farger

Jeg fikk nesten sett den helt åpen, men den var helt tydelig skadet av regnet.
Paeonia rockii 'Xue Lian'

Det er noen flere rockii med knopper, så jeg håper de får blomstre uten regnvær

44 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Det var da en lækker iris, imponerende åretegning!
    Den må du passe på:)

    Her synes jeg også jeg ser mamnge overvintrende sommerfugle, mange er med meget slidte og flossede vinger. De lægger nok æg så vi får flere til eftersommeren.
    Her hsar jeg også n2 rockiier som står med store knopper, jeg er ret spændt!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, den skal jeg passe på.
      Jeg har også sett noen andre sommerfugler, og de ser litt slitte ut, ja. Jeg håper at de gjør det, ja,for de er jo så fine på sensommeren.
      Det skal bli spennende å se de!

      Ha en deilig ny uke!

      Slett
  2. Din sørgekåbe ser hel og fin ud, også fin irisfrøplante. Det lønner sig altså ikke at luge alt flittigt😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den så hel og fin ut. Nettopp, det lønner seg ikke å luke for mye :)

      Slett
  3. Du verden for en lekker Iris! Pass den godt så den vokser seg stor og fin. Jeg har også en del Iris som har frøsådd seg, men de aller fleste blir bare "vanlig blå".
    En nydelig sommerfugl du har fått besøk av! Jeg synes det har vært ganske dårlig med sommerfugler så langt i år, har bare sett noen få.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg skal gjøre det. De fleste gjør jo det,men noen ganger dukker det opp noen spesielle. Ja, den kalde våren har nok noe å gjøre med det.
      Klem, Marit

      Slett
  4. Flot iris og flot billede af sørgekåben. Godt alle dine roser har klaret det. Jeg havde opgivet to af mine, men jeg lod dem stå, og så kom de alligevel, det var dejligt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er bra. En skal ikke gi de opp for tidlig. Så bra!
      Klem

      Slett
  5. Hei Marit
    Litt av en innsats du har lagt ned i det store bedet. Du er driftig! Helt uvanlig og flott mønster på Irisen. Artig hva som kan komme ut av krysninger. Nå vil jeg ha finvær. Skal visstnok bli bedre fremover.
    God uke til deg!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke!

      Ja, det var så mye ugress at det var en fryktelig jobb. Nå er det blitt mye bedre.
      Ja, det var artig. Det vil jeg også ha! Det får vi håpe.
      God uke til deg også!

      Slett
  6. Flott Sørgekåpe, og Iris med spennende tegninger. Jeg har også fått luket det ene store bedet mitt i dag, så da er vi to. Jeg følte at jeg nesten ble oppspist av Knott, men jeg ga meg ikke før jeg var ferdig :) Ha en fin ny uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nydelig. Så bra! Det er mye jobb, men jeg ble også ferdig. Deilig å bli ferdig med det.
      Knott er det mye av her også.
      Ha en fin uke!

      Slett
  7. Hei. En nydelig iris. Jeg syns det er lite sommerfugler. Blir vel bedre når sommerfuglbuskene begynner å blomstre. Godt at rosene dine har klart seg. Det er knott her også. Ønsker deg en fin uke.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja, det er ikke mange, men de kommervel etterhvert. Knott er helt pyton!
      Ja, jeg er glad for det.
      Ha en fin uke!

      Slett
  8. Brilliant and beautiful light and colours, Marit!

    SvarSlett
  9. Vilken spännande överraskning och mönstret var både vackert och intrikat på irisen. Jag beställde de pseudator du inte hade och de är planterade. Ser ut att må bra hittills. Schneewittchen, om det är den som egentligen ska kallas Iceberg är min absoluta favoritros om jag bara får välja en :) Men namnet har använts och används för två olika rosor.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en spennende overraskelse å se den plutselig stå der :) Mønsteret ligner på en jeg har i et annet bed langt unna, men insektene gjør som de vil. Så spennende da!
      Ja, Iceberg ervel det egentlige navnet. Den er så vakker, og nå håper jeg denne overlever. Jeg hadde den i et annet bed, men der var det for mye leire.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Så lekker irisen var. Og herlig når sommerfuglene begynner å komme. Jeg tok mitt "jordrottebed" i går, så da er vi tre :-). Fin følelse å se at rosene har overlevd. I år har det tatt sin tid før de og andre planter har startet sesongen, så godt å være litt tålmodig. Her er det ikke knott, men i går begynte myggen å surre. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så vakre, og jeg lengter etter de. Så bra! Endelig kan vi få jobbe ute i hagen igjen. Ja, det er jo fint at de har overlevd, selv om de kommer helt nede fra rota. Tålmodig må en være når en har hage, ja!
      Ikke knott? Trodde den var overalt. Mygg har det vært lite av så langt, men den kommer nok. Ha en fin dag!

      Slett
  11. Hej Marit!

    Det var då en vacker Iris, den får du ta hand om. Spännande är det med nya korsningar.

    Ja, fjärilarna har inte haft det lätt denna vår och försommar på grund av det växlande vädret. En mycket vacker bild av den stiliga sorgmanteln som du har fotograferat.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det var en herlig overraskelse å se den stå der. Det er det absolutt.
      Nei, det må ha vært en fryktelig vår for de med varme og kulde om hverandre. Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  12. Good morning dear Marit,
    What a stunning Iris you have. I love the flower of your peony. I think your new roses are a very good choice. In my little garden the Historical roses do much more better as the modern do. I am looking forward to see the flowers of your new planted roses.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! Yes, I hope they are good choice. I'm tired of roses who dies here, but I will always try some english roses. Winchester Cathedral have survived, so that's nice!
      Have a wonderful day!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  13. Kjekt at de fleste rosene dine har overlevd vinteren. Nydelig sommerfugl Sørgekåpe.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Den er så vakker, ja.
      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  14. Hej Marit!
    Vilken vacker överraskning, en fantastisk Iris. Fjärilarna har inte visat sig på ett tag, men det regnar alla dagar, och bara lite sol emellan.Synd att pionerna inte hinner visa upp sig från sin bästa sida, innan regnet förstör.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det var en byggelig overraskelse. Sommerfugler liker ikke regn, og ikke peonene heller. Ja, det er synd.
      Ha det fint.

      Slett
  15. Så gøy med en ny iriskrysning. Den var flott. Håper det snart slutter å regne slik at vi får nyte blomstene.

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig gøy. Tusen takk! Det er helt sikkert. Mest opphold her, men det har kommet et par skurer i dag også.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  16. Det er da skønt for dig at alle roserne har overlevet det besværlige vejr, og smukt at se sørgekåben igen. Den er så flot! Her ser vi den senere på sommeren - måske.
    Fin Iris!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig, for jeg trodde at alle var døde. Den er veldig flott, ja. Det gjør jeg også som regel, så denne har nok overvintret.
      Tusen takk!

      Slett
  17. Hello, I love the pretty iris and the beautiful peony. The butterfly is beautiful, lovely closeup. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
  18. Today it's butterfly time, Marit. What a beauty, I've never seen this species, only at photos. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, indeed! It's a very beautiful butterfly, and I love to watch it.

      Slett
  19. Så fint mønster på irisen! Morsomt at de krysser seg :-)
    Vi har en Louise Odier, og er veldig fornøyd med den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig gøy! Det var godt å høre :)

      Slett
  20. Hei Marit!
    Kjempefin iris. Det er fascinerende å se hvilke mønstre naturen kan lage.
    Så vakker den er, sommerguglen-
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. Utrolig hva som kan oppstå.
      Det er den :)
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Så koselig et besøk! Den har jeg aldri sett i hagen her. Og jeg viste ikke at iriser krysset seg, men de er jo så like mange av dem, så det er kanskje ikke så rart heller. De er kanskje som akeleiene enkelte av dem?
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,den har vært her i tre år, og før det hadde jeg ikke sett den. Jo, de er omtrent som akeleiene, men de fleste blir vanlig blå. Så det er gøy når noen uvanlige dukker opo :)
      Ha en fin kveld :)

      Slett
  22. Sørgekåpen er så vakker, også gjør navnet liksom at den blir enda vakrere... herlig iris!

    SvarSlett
  23. Sørgekåpen er så vakker, også gjør navnet liksom at den blir enda vakrere... herlig iris!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...