søndag 4. juni 2017

Litt uflaks...

Ja, i hagen er det små marginer som avgjør om en får sett en blomst åpne seg eller ikke. Jeg har en stor trepeon/P. rockii som i år bare har to knopper. Det skyldes sikkert den kalde våren. Jeg har sett at den har vært på vei til å springe ut, men i det siste har det regnet litt hver dag. I overskyet vær åpner den seg ikke, nei...
Så i år er jeg usikker på om den vil åpne seg før den blomstrer av. Det er meldt om fint vær i morgen, men etter det skal det regne omtrent hver dag... Jeg får håpe at den åpner seg i morgen!

Vakker er den uansett,  men det hadde vært hyggelig om den hadde åpnet seg...

Det samme gjelder denne som også har to knopper i år. Nydelig bladverk på denne Paeonia veitchii


Paeonia obovata har ikke bare vakre blomster, for de har vakre blader også.


Til tross for regnet som har ikke vært mer enn at du blir våt, så har jeg fått jobbet litt i hagen. Nederst der jeg jobbet så mye i fjor har jeg begynt å legge ut mer duk og grus igjen. Det tar evigheter før jeg blir ferdig der, men jeg kommer stadig litt lenger :)

I går pottet jeg opp flere rhododendron som jeg har kjøpt i vår, og de skal stå der nede hvor de egentlig skulle stått i bakken. Jeg har satt de på grønne kasser også kan de leve der nede i skyggen til det blir høst. Da skal de få flytte inn i kjelleren. Alle de jeg plantet ut i fjor kommer nå med noen få grønne skudd, men jeg må bare innse at noen blomster får de ikke når de fryser helt ned. Jeg kjøpte noen fra Bakker i fjor høst og i vår som visstnok skal blomstre på årets skudd.  Det får jeg først se til neste år om stemmer :)

Her kommer et solskinnsbilde fra noen dager siden
Syrin/ Syringa vulgaris 'Primrose' 
Sortsnavnet henspeiler på primula, for knoppene ser gule ut før de springer ut.  Syrinduft er så herlig!

God søndag!

52 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Vi er morgenfriske!
    Ja, det er en flot rockii - lækker farve!
    Obovata, har super blade - man kunne jo ha den bare for det!

    Det ser vådt ud i alle vejr prognoser, så måske er tørken ovre for denne gang?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er vi! :)
      Fargen er lekker på den ja, men jeg savner de flotte svarte flekkene inne i blomsten.
      Ja, obovata kan er absolutt ha bare pga. bladene.

      Ja, tørken er nok over i neste uke, for det ser vått ut omtrent hver dag fremover, bortsett fra i morgen.

      Ha en deilig søndag

      Slett
  2. Nydelig Trepeon P/rockii, håper du får sett den blomstre. Syrinene blomster her også.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør jeg også. Syriner er så fine akkurat nå, og de blomstrer overalt.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Vakre peoner. Og syriner dufter helt fantastisk. En av de sommmerduftene som for meg gir mest fine minner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør de, og jeg tror de fleste har minner om syriner. De vokser jo overalt :)

      Slett
  4. Så fine peoner :) håper de slår ut ballskjørtene snart. Her har det ikke kommet å langt enda, men det kommer etterhvert.... Treg start på våren i år. God søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gjør jeg også. Det kommer nok så langt hos deg også. Det har vært et kjølig og treg vår her også.
      God søndag!

      Slett
  5. Hej Marit!
    Vackra pioner, hoppas de slår ut så du får se dem i full blom.
    Lite halvgrått väder här med, igår kom det några droppar regn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja,det hadde vært fint om de hadde gjort det. Her har det også kommet noen dråper med regn, og mer skal det komme.
      Ha det fint!

      Slett
  6. Håper du får se peonen din blomstre, så fine ut alle.
    Ha en fortsatt fin pinse, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg.
      God pinse til deg også.

      Slett
  7. Nå håper jeg virkelig du får sol, så peonen åpner seg. Vi fikk en fin soldag i går, men i dag er det grått. Tenker det blir en fjelltur i dag, så satser jeg på litt haging på ettermiddagen. Ha en fin pinsedag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er meldt om det i morgen, så det er lov å håpe.
      Ha en hyggelige dag i fjellet :)
      Klem, Marit

      Slett
  8. Jeg håber, du når at se pæonerne udsprungne, så får vi nok billeder :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis den springer ut i morgen, så blir det nok noen bilder, ja :)
      Klem

      Slett
  9. Det er alltid litt spennende med disse som bare blomstrer en kort tid. Det er ikke alltid man får sett dem i sin fineste prakt, men bladene er jo heldigvis fine de også og varer jo desto lengre.
    Fortsatt god pinse!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og en har ikke så mange dagene på seg heller. Men det er jo greit med litt spenning ;)
      Blader er veldig viktig, og de varer jo mye lenger.
      Fortsatt god helg!

      Klem, Marit

      Slett
  10. Syrenerne dufter skønt, men der er i det hele taget så mange dejlige dufte i junihaven.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Det gjelder å få de med seg den korte tiden de varer.

      Slett
  11. Hei Marit!
    Jeg kjenner godt til den ventefølelsen. Krysser fingre for at du får se den i full blomst. Vakre farger.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, sånn er det bare. Jeg håper på det, ja! Jeg har jo sett den mange ganger, men den er like fin hvert år.
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hej Marit!

    Pionernas höjdpunkt är kort och det vill till att vädergudarna uppför sig anständigt när det skall till att blomma. Jaa... obovatas blad är så vackra en prydnad i sig så jag har planterat ut av mina frösådder för jag tycker bladen är så vackra så jag har gärna många av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det er jo sånn det er. Vi vil jo gjerne se de blomstre.
      Håper det skjer i år.
      Obovata har så vakre blader, ja. Jeg har nå 3 stk, og jeg har 3 stk.
      Klem!

      Slett
  13. Håper solen titter frem lenge nok til at du får se peonene åpne seg. Ha en fin 1.pinsedag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo at jeg får se det :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  14. Hello, the peonies and the lilacs look beautiful. I hope they open up soon and the sun is shining. Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
  15. Peonen har fine blomster, selv når de ikke har åpnet seg helt. Får likevel håpe på finvær i morgen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,og det kan se ut som det blir bra vær, så det er lov å håpe :)

      Slett
  16. Hi Marit. The Peonies are beautiful, wet with rain, just a beautiful.
    Good Sunday!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania! Yes, they are so beautiful.
      Happy Sunday!

      Slett
  17. Hoppas din pion öppnar sig helt snart.
    Jättevacker syren, så fint i vitt.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også. Tusen takk!

      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Både blomster og løv er smuk på dine pæoner. Det bliver spændende at se rockii springe ud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg håper på at den gjør det i morgen.

      Slett
  19. So beautiful, Marit! And your first photo is fantastic!!!

    SvarSlett
  20. Det är få växter som jag bevakar så mycket som P. rockii. Det är något speciellt med den. Syrenen var fin, den har jag inte sett förut.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er absolutt verdt å overvåke, og er helt spesielle.
      Det finnes veldig mange fine sorter med syrin, og jeg skulle gjerne hatt flere.

      Slett
  21. Nog är det spännande med buskpion (trädpion)? Min ena har en enda knopp, men den andra har bara växt sig stor och inte blommat än. Hoppas att både du och jag får njuta av fina blommor! Just nu är jag mest glad över att de trivs och växer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke en trådpeon den ene, men den kan ligne :) Så bra at du har en knopp, for denne vinteren har vært hard for mine her. Ja, det får vi håpe på, og være glad for!

      Slett
  22. Good morning dear Marit,
    Your Peony is a beautiful one. I am currious to see her flower wide open.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you! I hope I can show you today or tomorrow. Have a wonderful day!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  23. Det enda negativa med pioner är väl att de blommar över så fort. En vecka eller två så är fägringen borta men förhoppningsvis tar en ny över stafettpinnen. Hoppas nu du får blomning idag och att du får njuta ett litet tag av den.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. De blomstrer litt fort hurtig av dessverre, men vi må nyte de mens vi kan :)
      Jeg håper på det, ja!
      Ha det godt!

      Slett
  24. Håper du får sett trepeonen i dag! Her har vi i alle fall hatt sol i dag - det var deilig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk sett den nesten åpen. Vi hadde også sol i dag, og det var deilig, ja :)

      Slett
  25. Enda en lekker syrin du viser! Kan det bli bedre med knopper av primrose!? Håper du får se peonen din åpne seg. Jeg har tatt inn sommerblomster under verandataket, er redd for regnet vi skal få.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig glad i syriner. Ja, jeg fikk se at den nesten åpnet seg. Det er nok smart, for det er meldt om mye regn fremover.

      Slett
  26. Underbar färg på buskpionen och visst har pioner överlag väldigt vackra blad. Har frösådder av veitchii som blommar i år - hoppas på en vit. Sen tidigare har jag en cyclamenrosa och en ljust grårosa.

    Vet inte om jag missat något... Varför ska du plantera rhododendron i kruka?

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de har det i grunnen alle sammen. Hvit veitchii har jeg aldri sett før, og den hørtes nydelig ut. Håper du får en sånn!

      Jeg har sikkert forklart det litt dårlig. Jeg skal ikje dyrke de i potter/krukker, for det er bare midlertidig. Vi skal grave opp halve hagen i sommer, og derfor har jeg ikke plantet de enda. Så de skal jeg plante bare gravingen er gjort.

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...