onsdag 14. juni 2017

Grønt er skjønt...

Det er liksom ikke måte på det som skjer ute i hagen akkurat nå. Iris, akeleier, primula, rhododendron, syriner, peoner, clematis , dagliljer og sikkert noe jeg har glemt blomstrer på en gang.  Det er i et sånt tempo at en nesten ikke får det med seg.

I går var det 23 grader og skyhøy luftfuktighet. Etter først så utrolig mye regn og etterpå varme, så blir det så en nesten besvimer av luftfuktighet når sola steiker.

Men plantene trives veldig godt!

Paeonia 'Athena' i solen. Jeg har virkelig begynt å like denne fargen :)

Noe annet jeg liker er grønne blomster.  Jeg tror at dette er 'Evergreen' som faktisk blomstrer enda! Snakk om å være grønn, og den har også et lite hint av rosa...

Mere grønt...Akeleie/Aquilegia 'Woodside Variegated' . Disse liker jeg veldig godt!

Denne har hvite blomster, men jeg har en med samme bladverk som har blå blomster også. Så de kan ha hvite, rosa og blå blomster. 

Mer variegert bladverk, og hvem er nå dette?
Jo, det er Stjerneskjerm/Astrantia 'Sunningdale Variegated' som på forsommeren har et fantastisk bladverk. 

Dette er Primula sieboldii med div. hosta i bakgrunnen

Nok en Primula sieboldii. Jeg er så lei meg for at min hvite P. sieboldii 'Snowflake' har dødd i vinter. Dessverre er disse P. sieboldii kortlivede her...

Iris siberica 'Pleasures of May'

Hortensia/Hydrangea 'Pink Lollipop' som er plantet i bakken og skal bli der som et eksperiment. Denne sorten skal nemlig blomstre både på fjorårskudd og årets, men det finner jeg ikke ut før neste vår. Har en til som har samme egenskaper og heter 'Minty Ice', men den har ikke begynt å blomstre enda. Disse kjøpte jeg i fjor høst fra Bakker, og har hatt de i kjelleren i vinter.  Koselig med hortensia som blomstrer nå. Disse står plantet i surjordbedet nede i hagen.

Jeg har kjøpt jordbærplanter til "tårnene" mine, og de sortene heter Fragaria 'Florence', 'Bounty' og 'Corona'. Den første er ukjent for meg, men er en senere sort enn de to andre. Jordbærtårnene kommer i posten i dag, så i dag skal det plantes jordbær :)

50 kommentarer:

  1. Sikken da en smuk pæon du starter med, lidt speciel farve ja, men jeg synes nu, at den er fin. Jeg kan godt lide varigeret løv, jeg har også den stjerneskærm, den er rigtig fin, det er iris sibirica også.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Den så jeg først hos Karsten, og ble helt betatt av den. Ja, fargen er spesiell. De varigerte bladene er så fine, ja. Iris er alltid fine :)
      Klem

      Slett
  2. Super billeder! Din have ser smuk og frodig ud. Det bliver spændende at få tilplantet dit jordbærtårn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, nå er det frodig her. Mye regn og varme etterpå gir gode vekstforhold. Ja, jeg er spent på det.

      Slett
  3. Så deilig det høyrest ut med temp over 20 gr.
    Nydelege blomster du viser.
    Her hos oss er det Rhododendron i mange fargar som dominerer. Eg blir aldri lei av å nyte dei. Berre så synd at sesongen er kort. Heldigvis er det ikkje uver, litt regn , men ikkje vind.

    Ha ein fin junidag.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var helt nydelig i går. Tusen takk! Rhododendron er utrolig flotte, men varer dessverre så kort tid.
      Ha en fin dag!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Det var et spennende "tårn" du har bestilt til jordbærene dine. Corona er favoritt jordbærsort her. Juni er en flott grønn måned hvor alt er friskt og grønt.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal bli spennende å se hvordan de blir. Corona er vel den mest brukte jordbæret her omkring, men hørste at en jordbærprodusent her brukte Florence. Den kommer med bær litt senere enn de andre. Ja, det er helt sikkert.

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  5. Hei Marit

    Dejlige billeder "Athena" præsenterer sig flot med lidt vanddråber på:)
    Fin lys I sibirica du har - den ser ud til at trives!
    Her er det allerede en fin sommerdag, stille og klar sol:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er en flott peon. Jeg la ikke merke til regndråpene før du sa det :)
      Ja, den er en av mange iris her, og de trives veldig godt. De vokser til store tuer i løpet av noen år.
      Det er det her også :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Underbar grönska och blomning :) Pionhybriderna blommar här också nu, faktum är att den sköna 'Athena' har blommat över. De variegerade aklejbladen med vita blommor skulle passa förträffligt i en plantering här.

    Får nog kika efter hortensiasorterna du har. Mina kommer tillbaka men efter att ha frusit ner totalt = 0 blommor. Ska gräva upp och sätta de i kruka istället.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så synd at din 'Athena' er avblomstret. De varer dessverre så kort tid. Ja, de er veldig fine. Jeg kjøpte den på et gartneri i fjor. Jeg har tidligere sådd de, men de fikk blå blomster.

      Ja, gjør det. Jeg kjøpte mine hos Bakker i fjor høst og i vår. Nå har de dem ikke ser jeg, men kanskje de kommer til høsten igjen. Det er så ergerlig når de fryser ned. De tåler ikke mye.

      Klem, Marit

      Slett
  7. Wonderful flowers. I really like the soft green tones as well as the colors of the petals.

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
  8. Hej Marit!
    Det gäller att hinna med allt som slår ut. Vi hade en underbar eftermiddag och kväll igår, och idag ser det ut att bli en lika fin dag. Så skönt. Frodigt och fint hos dig, en vacker pion och Iris.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det er helt sikkert. Det hadde vi også i går, og i dag også.
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  9. Så holdt regnen altså endelig op, og solen kom frem. Tillykke med det! - eller er det nu for meget?
    Vi er jo ikke nemme at stille tilfreds.

    Jeg synes du har helt ret, når du siger der ikke er måde med det der sker i haven netop nu. Mådehold er ikke moderne i min have heller.
    Men sikke dejlige Iris og skønne grønne bladværk du viser. Bare dejligt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Vi har 24 grader og helt vindstille. Vi er ikke enkle å gjøre fornøyde, nei. Det er utrolig deilig bare det kommer litt vind :)

      Ja, det er veldig mye som blomstrer nå. Måtehold kan en ikke kalle det, nei ;)
      Tusen takk!

      Slett
  10. Very beautiful and refreshing, Marit! Your photos are fantastic!

    SvarSlett
  11. Hello, lovely plants and blooms. My favorite are the peony and the hydrangea. Beautiful images. Happy Wednesday, enjoy your day!

    SvarSlett
  12. Hei. Flotte bilder. Vi henger oss opp i blomstene og glemmer mange ganger bladverket. Her var masse fint Marit. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja,det er lett å glemme det i all blomstringen. Ha en fin kveld.

      Slett
  13. Ja, ting springer ut i et tempo som om de skulle ha betalt akkord for det....
    Grønt er skjønt, særlig i ulike fasonger og fargevariasjoner :)
    Vakker peon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, og det er ikke enkelt å få med seg alt. Det er helt sikkert! :)
      Tusen takk!

      Slett
  14. Oj, så mye som blomstrer!
    Leit med de plantene som ikke klarer seg over vinteren da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye som blomstrer. Det er trist ja, for det er noen planter en savner mer enn andre.

      Slett
  15. I dag tror jeg, at irisen er min favorit, den er smuk både i form og farve. Men hvor går det hele dog hurtigt, man må huske at nyde, mens tid er.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er alltid så fine både i form og farge. Ja, det er sant, for tiden går så hurtig. Vi må huske på det, ja!

      Slett
  16. Hej Marit.Det er da smukke billeder du viser i dit indlæg.
    Og er da vild med den smukke iris.
    Her vokser det hele.......også ukrudtet.
    Har jo travlt med at gøre hus og have klar til salg.
    Men nu er rosene godt i gang.Må huske at tage billeder af dem.
    Rigtig dejlig aften oppe nordpå Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Tusen takk! Ja, de er så fine. Ugresset vokser helt vilt her også. Det forstår jeg veldig godt. Det må du huske på.
      Ha en deilig aften i syd!
      Klem, Marit

      Slett
  17. It's a pleasure to walk with you in your garden, Marit.
    Beautifful plants and flowers. Gr Jan W

    SvarSlett
  18. Pionen är underbar, älskar färgen. Snygg äng av iris.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  19. Du har så mye spennende i hagen din. Der skulle man gjerne vært og vandret. Forstår godt at det er mye som skjer i hagen da. Nyt det. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye rart her :)
      Jeg prøver å få tid til å nyte det hele, ja.

      Slett
  20. Oj, så mycket vackert i din trädgård Marit! Regn och värme , då exploderar det i naturen.

    Jag gillar P. sieboldii, här sprider dom sig lite för mycket så jag måste dela med jämna mellanrum. Men de kräver regn vilket vi också fått en del av nu.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gunilla! Ja, da skjer det mye på en gang.

      Det har ikke vært noe problem her, for her blir de borte etter en tid. De er veldig fine, ja. Regn må til på det meste av planter.

      Klem!

      Slett
  21. Det var da en veldig lekker akeleie! Jeg viste ikke at de kunne ha sånne blader.
    Ja, det skjer mye ute i hagen, og jeg kan bare se det fra vinduet her. Sol ute, men mere regn skal komme, så da får jeg bare ta igjen hagearbeidet når foten blir bra. Kanskje det spirer i bedene noe jeg hadde kommet til å luke bort om jeg var ute,)
    Veldig lekker iris, og søte primulaer!
    Ha en fin hagedag, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin i bladene. Det går an å så de, men det er bare et fåtall som får sånne blader dessverre. Ja, det skjer veldig mye nå. Huff, får håpe at du snart blir bedre i foten!
      Tusen takk!

      Ha en fin dag du også, Kathrine!

      Slett
  22. Spennende med jordbærtårn, høres praktisk og plassbesparende ut. Ha en fin dag Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er faktisk veldig plassbesparende. Ha en fin dag, Inger Johanne!

      Slett
  23. Good afternoon dear Marit,
    What breathtaking peonyflower. It's great to read that your garden is an explosion of growth and beautiful flowers. Enjoy the beauty that your garden brings you.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,
      Thank you! Now it's really lovely here. 24 degrees and no wind. Yes, I try to do that.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  24. Heisan. Jeg fikk pottene i posten i forgårs, så igår plantet jeg jordbærtårnet. I mitt gror det utelukkende Corona. Det ble skikkelig bra! Nå skal jeg bestille en til til urtene mine. Utrolig praktisk tårn, som tok svært liten plass på terrassen min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Neg fikk mine i går og hadde bestilt 2 sett med en gang. Jeg plantet i alle de i går, og de tok veldig liten plass ja. Veldig kjekt produkt!

      Slett
  25. Herlighet, så mye fint. Det er synd vi ikke rekker å nyte dem alle i ro og mak. Tiden strekker ikke til med jobben som stadig kaller og alt som bare må gjøres i hagen nå.

    SvarSlett
  26. Beautiful flowers and leaves. I love Peony and Iris.
    Hugs!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...