søndag 21. mai 2017

Ny hortensia...

En gang i vinter bestilte jeg en hortensia/hydrangea 'Hobergine' på det lokale gartneriet her, og som skulle være lilla etter bilder på nettet. Her om dagen fikk jeg beskjed om at den var kommet. Det blir veldig spennende å se om den er så lilla som på dette bildet. Etter at jeg bestilte denne kom jeg plutselig over 2 stk. mørk lilla hortensia. Så nå har jeg mange :)

Sånn ser den ut akkurat nå. Til høyre på bildet skimtes den ene lilla jeg har fra før.

Glaucidium palmatum i knopp

Rhododendron yak. 'Dreamland' blomstrer som bare det

Rhododendron 'Wren'

I morgen skal vi ha planteauksjon i hagelaget her. Det ser ut som vi får fint vær i morgen, så det går an å håpe på bra oppmøte :)


40 kommentarer:

  1. For en nydelig Hortensia. Glaucidium palmatum får jeg ikke til her, men den er skikkelig fin. Lekre Rhododendron du har. Her er de også i farta nå. Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den ser veldig fin ut på bildet. Så synd at du ikke får den til. Den rosa trives veldig godt her. Tusen takk!
      Ja, nå er tid for de.
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  2. Hei Marit

    Hortensia er nu faktisk ganske flotte i løvet. Det er ikke kun blomsten der udmærker slægten!
    Glaucidium har jeg i hvid i Danmark, den vil jeg prøve heroppe!

    Flotte Rhododendron, det bliver spænfdende at se dine nye!

    Ha en dejlig ny uge:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er de faktisk. De er dekorative uten blomster også.
      Jeg har den også i hvit, men jeg har glemt å se om den har overlevd. Den rosa/lilla klarer seg veldig fint her, så den burde gå hos deg i Sverige.

      Ja, de er så fine, og jeg gleder meg vilt de de bevynner å blomstre.

      Ha en deilig ny uke du også!

      Slett
  3. Jättefin hortensia, snygg färg.
    Lycka till med plantauktionen.
    Kram Maria

    SvarSlett
  4. Hei. Flotte rhododendron du har. "Wren" er nydelig. Å den som hadde mer plass. Det skal bli spennende å se den fargen. God kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja, Wren er fin. Ja, plass blir det fort for lite av. Ja, jeg er spent på den.
      Ha en fin dag

      Slett
  5. Ja så har du flere mørke hortensia, det er godt. Wren har jeg også og har haft i mange år, men den er ingen succes her hos mig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg nå og det er bra, for de er jo så vakre. Ikke det? Det er noen få ting som vokser bedre her enn hos deg, og da er jo Wren en av de :)
      Klem

      Slett
  6. Flott Hortensia, og Wren var veldig fin! Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin ny uke du også!

      Slett
  7. Vacker hortensia! Tror jag ska gräva upp och kruka mina så jag får se blommor nån gång. De överlever varje vinter men fjolårsskotten fryser bort. Underbara rhododendron och hakeauksjon låter spännande :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Ja, det skal jeg også gjøre med flere av de jeg har, for de blomstrer aldri når de fryser ned. Har kjøpt noen nye fra Bakker( av alle steder), og de skal blomstre både på fjorårets grener og årets. Det skal bli spennende til neste år å se om det stemmer.
      Planteauksjon er alltid gøy, selv om det er endel planter som jeg ikke vil kjøpe ;)

      Klem, Marit

      Slett
  8. Wow, so beautiful, Marit!

    SvarSlett
  9. Good morning dear Marit,
    What a wonderful Hortensia you have. I love to see it color later in the season. I wish I had the Glaucidium. The flowers are so special.
    Have a wonderful day Marit
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      Yes, they are so lovely. I hope it soon will bloom. The Glaucidium is very special andbeautiful.
      Have a wonderful day you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. Hej Marit!

    Glaucidium är en av vårens favoriter här. Den lilablommande frös blommorna på men den vita är på gång.

    Underbart vackra är dina Rhododendron i blomning!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, de er så vakre. Jeg har glemt å se etter min hvite om den lever. De hvite er så sjeldne her.

      Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  11. Lilla hortensia er nydelig. Lysegul rododendron også. Spennende med planteloppemarked, vårt er litt sent i år, ikke før i juni. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er like gøy hvert år :)
      Ha en fin dag.

      Slett
  12. Rhododendron and Hortensia I know, Marit. To see the full flowers of Glaucidium Palmatum I had to google, they are beautiful. Gr jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I can understand that you had to google it. Glaucidium palmatum is a seldom plant here as well. Beautiful, but rare.

      Slett
  13. Hortensia er vakre busker, nydelig farge på din. Rhododendron blomster også her i disse dager.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Nå er det tiden for de, ja :)

      Ha en fin mandag!

      Slett
  14. Hej Marit!
    Vackra rhododendron, den gula färgen är riktigt fin. Hortensia är fina, och den lila färgen är mycket vacker. Skall bli spännande att se om den blir så mörk som på länken. Var på växtmarknad igår, och så blir det igen nu på veckoslutet.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Tusen takk! Jeg håper at min får den fargen, for den er jo så vakker. Det høres bra ut!

      Ha det godt!

      Slett
  15. Så flott da! Alltid spennende med nye blomster.
    Glaucidiumfrø fikk jeg av Marit(Ranten)og de spirer. Håper de vil blomstre også etter hvert.
    Og den Fritillaria pallidiflora i innlegget under her, var da veldig flott!
    Ha en fin mandag:-) Vi fikk en skikkelig regnværsdag i dag,)



    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo det. Så bra da, det har jeg aldri prøvd. Det tar nok noen år vil jeg tro :)

      De er så fine, ja!

      Ja, da var det din tur :)

      Ha en fin mandag!

      Slett
  16. Så flotte fargene... lykke til fortsatt.
    Takk for vakre bilder.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  17. Hello, the rhododendron blooms are beautiful. I love the various colors and flowers. Happy Monday, enjoy your new week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! They are so pretty right now.
      Have a nice day!

      Slett
  18. Det blir spennende å se fargen på hortensiaen! Den er jo veldig fin allerede :-)

    SvarSlett
  19. Spennende hortensia og flotte rododendron!

    SvarSlett
  20. For noen herlige bilder du tar, Marit. Du er en dyktig fotograf! Må jo stadig innom for å sjekke om det har kommet noe nytt, og det gjør det jo rett som det er ;-). Elsker denne bloggen din! Hilsen Solveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Solveig! Så hyggelig at du stakk innom :)
      Tusen takk! Ja, her er det stadig noe nytt ;)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...