mandag 3. oktober 2016

Hvitrimet gress, og plantene er i hus...

Ja, plutselig kom de første sikre tegnene på at vinteren nærmer seg. Med en septembermåned som var mer som sommer enn høst, så kommer kulden litt brått på ;)

Litt data fra september og fra Kongsberg målestasjon som er den som er nærmest her:
Snitt temperatur 3, 9 grader over normalen, høyeste temperatur var 27, 4 ,og samlet nedbør var 16, 1 mm. Det sier litt om hvor tørt det er her :(

I alle fall så har det hvert tre morgener nå med hvitrimet gress og et par minusgrader. Det var ingen vei utenom, plantene som skulle inn måtte inn...
Camellia, agapanthus, cordyline, phormium, eucalyptus og oliven står nå trygt i kjelleren. Har fått hengt opp nytt plantelys der nå, så nå bør de klare seg godt hvis bare jeg klarer å huske på å vanne de. Bonsaiene til sønnen står i kjelleren, så det blir mye å passe på. Dessuten er det også så kaldt der om vinteren, at det frister lite å gå dit ;)
Men skal jeg klare å holde liv i de må jeg nok bare prøve!

Nytt plantelys

Disse står under en vanlig sparepære

Trangt om plassen... ;)

Denne agapanthusen står i kjellerommet ved siden av hvor det et to små vinduer

Bonsaier i samme rom

Bonsai som er blitt plantet i en stor krukke, så den er ikke bonsai lenger ;)
Jeg husker ikke hva den heter, men det er veldig flott med mørke blader og små rosa "konfetti" som er rundt om på planten

Skog av små sequoia som også er en bonsai men er en veldig stor bonsai

Ellers er det ingen god stemning her for tiden, for vår elskede katt på nesten 12 år er alvorlig syk. Det er så vondt når dyra blir syke for en blir jo så utrolig glad i de.  Jeg blir så deprimert hver gang dette skjer, for kjæledyr lever relativt kort tid dessverre og jeg har opplevd det mange ganger. Sånn sett skulle en ikke hatt dyr, men samtidig husker jeg også på alle gledene de gir. Det er ikke enkelt dette...

53 kommentarer:

  1. Ser ut som de har det fint der!
    Jeg har aldeles ikke hatt tid til å ta inn noe som helst! Lagt fiberduk over noen. Kommer jo ofte en lang mild periode etter de første frostnettene. Satser jeg på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trist med pusekatten... Er så vondt hver gang, men det hører dessverre med når man har dyr.

      Slett
    2. Jada, de har det helt fint der! Det blir temmelig kaldt der om vinteren, og det liker de. Det blir nok mildt igjen, men når jeg ser på yr er det etter torsdag bare ensifrede grader ;) Jeg liker ikke å holde på ute når det er kaldt.
      Ja, det det er så trist når dyr blir syke, og det er like vondt hver gang, ja. Dessverre er det sånn det er.

      Slett
  2. Tråkigt med din katt. Så bra att du har fått ner växterna till källaren. Jag har börjat ta in mina mest frostkänsliga i vårt orangeri, som är frostfritt.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjedelig. Det er bra ja, for nå har det vært frost i flere netter her. Det er best å få de inn nå, ja.

      Slett
  3. Huff da. Så synd med katten din. Vet akkurat hvordan det er, og tenker som deg at en ikke skulle hatt dyr. Men gleden ved å ha dyr er jo så viktig. Håper det går bra med katten din etter hvert. Skjønner du blir deprimert...

    Plantene dine har det topp innomhus også. Lar du lyset stå på døgnet rundt, eller har du timer på?

    Ha en fin kveld, og god bedring til katten din:) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke noe trivelig akkurat. Nei, det er en høy pris å betale, for det blir så uendelig trist når de en gang er borte. Men det er jo veldig mye glede også. Ja, sånn er det bare.

      De har det bra der ja. Jeg lar det stå på hele tiden, for da lyser det litt inn til de i nabokjelleren som bare har litt dagslys.

      Tusen takk! Ha en fin kveld du også!

      Slett
  4. All those plants inside.....you have a long ´winter´ I suppose they spend 6 to 7 months inside, but you really do take care very good for them. So sad your cat is ill, I know very well how it feels, we have survived already so many pets.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the winter inside and outside as well are 6-7 months.
      I hope I can keep healthy during the winter.
      Yes, I know you know all about it. It's so sad.

      Slett
  5. Hello, I am glad you plants were brought in the house. The frost is early? I am so sorry about your kitty, I wish our pets would never get sick. Happy Monday, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, I am so glad for it! Well, it's quite normal, and sometimes we get warmer weather again. But these plants do not tolerate frost, so therefor I put them inside. The summer is gone here by now.
      Thank you, and I agree!
      Happy new week!

      Slett
  6. Der er godt fyldt op i kælderen, kan jeg se.
    Ja det er trist, når ens kæledyr bliver syg, det kender jeg jo godt.
    God bedring med den
    Trøsteklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt fylt opp, for jeg har jo så mange planter ;)
      Ja, jeg vet at du kjenner til det godt. Det er så trist ja.
      Tusen takk!
      Klem

      Slett
  7. Usch så tråkigt att din katt är sjuk! De blir ju som familjemedlemmar och man saknar dem så när de är borta. Gott att du har alla växter att trösta dig med. Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig og trist. Det er akkurat det de blir,og det er så tomt når de er borte. Ja, det hjelper jo litt det :)
      Klem, Marit

      Slett
  8. Du har full kontroll og klar for vinter.
    Her var nydeleg ver både i går og i dag så no har eg fått unna litt ute.
    Tatt inn alle skaugumknoller og georginer. Men eg har berre småtteri å ta meg
    av samanlikna med deg.
    Gode haustdagar frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det meste under kontroll! Det har vært fint vær her også i flere dager. Kaldt om natta, og varmt midt på dagen.
      Det er mye her, ja ;)
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  9. Svar
    1. Yes, very quickly :( But I'm used to it...

      Slett
  10. Beautiful photos, Marit. I am so sorry about your cat. I have had cats my life (I have a 3 year old, black and white, green eyed male cat named 'Romeo') now, so I really feel for you. Hugs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Linda! We love them so much, and do not want to see them die.
      Hugs

      Slett
  11. Det må have været et stort arbejde at bakse alle de planter på plads. I det mindste er din kat blevet gammel. Vi har flere gange oplevet, at en ung eller yngre kat bare er forsvundet sporløst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var mye arbeide å få de ned der, og jeg tok det i flere etapper. Fikk også god hjelp til å bære de ned.
      Ja, det er sant. Det er jo helt forferdelig når en ikke vet hvor de har blitt av.

      Slett
  12. Du har mange forskjellige planter som må inn, agapanthusen tåler en del frost, det sies at den vil ha litt frost før den kommer inn. Trist med katten som er syk, jeg savner fortsatt kaninen vår. Ha en fin dag, og god bedring til katten hvis mulig. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange forskjellige slag jeg har, og en ting er sikkert og det er at jeg skal ikke ha flere camellia ;)
      Ja, og det fikk den i to netter. Jeg hadde glemt å ta de inn.
      Det er veldig trist med syke dyr, og et stort savn blir det etter de når de er borte. Tusen takk!
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  13. Det är sorgligt när ens älskade husdjur blir sjuka.
    Klem fra Bosse som längtar till våren.

    SvarSlett
  14. Bra at du fikk inn plantene dine før frosten kommer for fullt. Trist å høre om din katt, dyr er en glede så lenge de er friske.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig godt å få de i hus, for nå har vi hatt frost hver natt siden fredag. Det er helt sikkert at de er, men sorgen er desto større når de blir syke.

      Ha en fin tirsdag du også!

      Slett
  15. Hei Marit

    Trist med din kat - men som man siger: De har 9 liv! Håber den bliver frisk - fornuftigt at gardere sig mod frosten - her er den, og hos dig - mon ikke vi også får den at se længere sydpå før eller siden?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er trist, men de har helt rett de som sier det. Nå har han kviknet til igjen. Vetrinæren mente han burde avlives på fredag, men nå spiser han som bare det og går rundt som han ikke var syk i det hele tatt. Utrolig! Ja, det håper jo jeg også.

      Pkantene hadde nok tålt et par kuldegrader, men når det blir frost hver natt så har det ikke noe poeng å ha de ute. Jeg liker best å flytte de inn mens det ennå er levelig temperatur ute ;)
      Ja, det kommer nok til dere også, før eller senere.

      Ha en deilig aften

      Slett
  16. Ja nu er hagesesongen definnitivt over for i år.
    Så nu får vi bare kose oss med høsten og vinteren som er i annmars,

    Fine bilder.

    Ha en fin kveld.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, brått ble den over her også ;)
      Høsten erjo en fin tid den også.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  17. Ja, det måtte jo bli høst til slutt :-)
    Leit med katten deres.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det måtte det jo bli til slutt :)
      Det er veldig leit ja...

      Slett
  18. Frostnetter er ikke noe jeg ønsker meg, men jeg må vel bite i det sure eplet snart jeg også :) Her har det vært frostfritt så langt, og jeg har ikke så mye å flytte inn, så det er fort gjort! Håper det går bra med katten din! Ha en fin høstuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er vel noe de fleste kan klare seg uten :)
      Jeg har så mye at jeg må starte tidlig. Ergerlig hvis de blir skadet av frost nå. Tusen takk!

      Ha en fin høstuke du også!

      Slett
  19. Hej Marit!
    Nu blir det kallare, måste ta hand om min Agapanthus och se om jag kan övervintra den. Tråkigt med din katt, hoppas allt går bra.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, nå er det blitt mye kaldere, -1,5 her nå. Agapanthus må inn nå. Tusen takk!

      Ha det fint!

      Slett
  20. Hei Marit!
    Kjenner at hjertet faller ned i magen. Det er usigelig trist når dyrene våre blir syke.
    Nå er frosten på full gang her. Alle fuchsiane er under tak + +. Mange av dahliane står fremdeles ute. De er tildekka så jeg håper knollene klarer seg. Er glad jeg har høstferie så jeg får gjort noe.
    Håper katten din blir frisk.
    Stor klem fra meg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, alle som har katt/kjæledyr vet hvor vondt det er! Det er så uendelig trist, ja.
      Det er den her også, helt hvitrimet for 5. dag på rad, så det er ingen tvil om at sommeren er over for i år. Godt at du hadde høstferie denne uken, så du rakk å få de inn.
      Det håper jeg også, men jeg tror dessverre at han ikke gjør det. Men han spiser som en hest, og det er da noe.
      Takk!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Så trist med pus... er enig i at det er leit med kjæledyrene som ikke blir så gamle. ♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så trist. De skulle levd mye lenger ja...

      Slett
  22. Här har vi sluppit frost hittills, annars har vi haft det ungefär som ni. Som tur är har jag inte krukor som måste vinterförvaras så det släpandet slipper jag!
    Snygg plantelampa!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er dere heldige, for her har vi hatt frost hver natt i snart en uke. Ja, du har jo ditt flotte orangeri å oppbevare de i :)
      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett
  23. Kjære Marit.
    Så trist å høre at kjære katten er alvorlig syk. De blir en del av familien og man blir jo så glad i de. Jeg minnes hvordan det var når katten min døde for tidlig. Man glemmer aldri, selv om man vet at det er livets gang og alt det der. Varme tanker til deg!
    Klem fra Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jannicke!

      Tusen takk for dine trøstende ord! Det hjelper og trøster!
      De blir som et familiemedlemm ja, og en blir så utrolig glad i de. En glemmer de aldri, nei. Det er livets gang, men hjelper så lite...
      Klem, Marit

      Slett
  24. HÄr i WAles känns det fortfarande som sensommar med soliga dagar, men morgnarna är kallare och vinden också kall.
    Lite skillnad med camelia här och os dej, här är det stora buskar som är ute hela året.
    Ha det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige dere! Men så ligger også Wales veldig langt syd :)
      Så et program på Tv fra Wales i dag, og det er utrolig flott der.
      På Vestlandet her i Nogen kan også camellia stå ute, men ikke her dessverre.

      Ha det fint!

      Slett
  25. En jungel i kjelleren :-D Og her har ikke eplet rullet veldig langt fra stammen skjønner jeg ;-D Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en stor jungel der nå, og det blir der i et halvt år :)
      Det har nok falt litt nærme stammen i alle fall ;)
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  26. Tråkigt med katten och visst kan det vara svårt att acceptera. Insåg att vår katt var sjuk och skulle behöva till veterinär men så ville hon gå ut och det var sista gången vi såg henne. Det blev ett väldigt konstigt slut även fast jag vet att katter gärna drar sig undan mot slutet.

    Trots det är det ändå skönt att ha fått in allt som behöver vinterförvaras. Det har inte jag, inte ett dugg. Och jag lyckades hitta någon medelhavsek som egentligen skulle bli bäst som bonsai. Men jag har ingen aning om var jag ska börja i så fall.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vanskelig å akseptere, og det gjør så vondt for en blir så glad i de. Ja, katter gjemmer seg når de skal dø.

      Her kommer kulden tidligere enn hos deg, så jeg måtte bare ta alle inn. De kunne sikkert stått ute fortsatt, for nå er det mildt vær igjen. Men jeg orker ikke holde på med sånt når det blir kaldt. Nå venter jeg bare på cypridediumene som skal plantes, og så er hagesesongen over for i år.

      Klem, Marit

      Slett
  27. Hej Marit!
    För det första, jag är så ledsen över din katt. Jag vet hur mycket man fäster sig vid sina husdjur. Du får tänka på alla roliga stunder och att han haft ett härligt kattlliv hos er.

    Hoppas att det kommer att gå bra med vinterförvaringen och roligt att din son är intresserad av bonsaier. Just det där med att komma ihåg att vattna när platsen inte är någon man normalt är på är svårt. Kan du inte lägga in någon form av återkommande påminnelse i din mobil eller dator som larmar en gång per vecka eller så?

    Nu ska jag titta på din vackert blommande hosta,
    Kram Anita

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...