fredag 28. oktober 2016

Grand Finale... del 2

Ja, nå begynner det å bli slutten på de flotte fargene og løvet har falt av på mange trær. Disse bildene ble tatt på tirsdag, og det sees godt at det er høst her. Dere får leve med at det ble så mange bilder, men det var vanskelig å utelate noen. Hvis noen synes jeg har mange lønner/Acer i hagen har de helt rett. Jeg simpelthen kan ikke få nok av de... ;)

Denne lønnen kjøpte jeg i fjor når vi var på hagelagstur. Acer palmatum  som jeg ikke husker sortsnavnet på akkurat nå.

Utrolig men sant. Kjempeverbena, Verbena bonariensis blomstrer fortsatt!


Acer palmatum 'Atropuroureum' får de flotteste høstfarger. Disse to kjøpte jeg som små planter for noen år siden, men jammen har de vokst mye.

Det snek seg med en selvsådd stemorsblomst også ;)

Nok en lønn. Acer pseudoplantanus 'Esk Sunset'

Dette er den eldste lønnen jeg har. Den ble plantet som det første tre her når vi flyttet hit for 10 år siden. Acer palmatum 'Atropurpureum' heter den også. 

Så et lite hopp til været. I løpet av siste 14 dager og spesielt sist helg kom det veldig mye regn her. Bare fra søndag til mandag kom det 50 mm, og jeg er så fornøyd med det. Jeg tror vi har fått over 100 mm til sammen på 14 dager.  Alle thujaplantene/vintergrønne busker og trær har fått den nødvendige fuktighet i bakken, og det illustreres godt med dette bildet som er et hull i plenen etter at trær ble gravd opp i august. Leiren i bakken holder veldig godt på vannet...

Dette er Acer pamatum 'Bloodgood'

Iris ensata med flotte høstfarger de også

Acer campestre Nana 'Compactum'

Acer palmatum 'Garnet'

Så over til et tre som ikke er så kjent for sine flotte høstfarger, men som får et nydelig fargeskifte på høsten. Lerk/ Larix kaempferi 'Stiff Weeping'. Dette treet passer godt i små hager da det vokser nedover i stedet for oppover som de fleste andre lerker gjør ;)


Denne lerken her kjøpte jeg som et oppstammet lite tre og sto plantet i en stor potte. Når vi flyttet hit ble den selvsagt med, og ble plantet ut i veldig god muldjord i bakkant av et av de store hostabedene som skjerming mot vinden fra nord og vest. i løpet av 10 år er det blitt et stort tre som får en kjempefin høstfarge. Larix kaempferi 'Blue Dwarf'

Helleborus niger 'Marlon' bare fortsetter å blomstre!

Et av mange favoritttrær, Acer palmatum 'Black Lace'

Hjerteglød, Disanthus cercidifolius med flott farge, endelig!

Så et bilde som illustrerer høsten og bladfallet som jeg tar hvert år, også i år :)

På onsdag var det 8 grader på kvelden her, og det er jo uvanlig varmt til å være i slutten av oktober. I dag tidlig var det -1,  og det er ikke så galt det heller ;)
I går kom solen igjennom det grå skydekket, og det er første gang på over 14 dager at den var å se...

Nå skinner den så flott ute, og jeg skal ta noen siste bilder av løv med sol i bakgrunnen. Så det kommer nok noen siste høstbilder før det hele er over. Høsten er en fin tid, og det gjelder å nyte de siste fargene før alt blir helt grått og brunt.

God helg/weekend alle sammen!


52 kommentarer:

  1. Wonderful series, Marit. I enjoyed the colors in your garden
    and wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! I wish you a nice weekend too!

      Slett
  2. Spændende om du kan lave en lignende farverig kavalkade en gang mere. Jeg er lidt misundelig på alle dine flotte acer. Hos os er de tilbøjelige til at blive angrebet af svamp. Men naur/ acer campestre er der heldigvis ingen problemer med. Den er også flot for tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var ute i solskinnet i dag og fikk tatt noen nye bilder. Men da er det nok også slutt, for nå lå det veldig mye løv på gresset. Det er nok mer fuktig hos deg enn her, og det forklarer nok soppangrepet. Det har jeg ikke her (ennå). Ja, det er en flott acer!

      Slett
  3. Hello, beautiful Autumn leaves and colors. Your garden is lovely. Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
  4. Gurimalla så flotte fargar.
    Lønn er vakkert i alle varianter og dine er fantastiske !
    Her er skikkeleg ruskever i dag, storm og regn.
    Rekna med at alt bladverk legg seg på bakken fort.
    Men me kan ikkje klage, ein slik flott haust kan eg ikkje hugse me har hatt før.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Lønn er flotte om høsten, ja!
      Det hadde vi her i 14 dager, men i dag kom endelig solen :)
      Det gjør nok det, ja. Det har vært en veldig fin og tørr høst her, så jeg var glad for regnet.

      God helg!

      Slett
  5. such gorgeous color. those japanese maples are glorious!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, they are so wonderful :)

      Slett
  6. Høstfargene er vakre spesielt lønnetre får vakre farger.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lønnene er virkelig fargerike nå på høsten!

      God helg!

      Slett
  7. Hej Marit.Hold da helt op.........det var da mange smukke acer du har.Og sikke farver de viser lige nu.
    Er da også meget glad for dem jeg har.Men de er da ved at smide bladene nu.
    Og op mod 1 mm regn er da noget.Her skinner solen lige nu.Håber på godt vejr i næste uge.God weekend oppe nord på Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Tusen takk! Ja, fargene er fantastiske akkurat nå. Det gjør de her også så jeg i dag. Om et par dager er det ikke mange igjen dessverre. 100 mm med regn er mye ja! Det gjorde den her også i dag :)
      God weekend til deg i syd!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Hej Marit!
    Jag har inte hunnit vara inne hos dig på länge nu och ser vilka vackra Grand Finalbilder du lagt upp. Två härliga inlägg som sprakar av färg och höstkänsla. Ja nu rasar löven snabbt. Vi har haft gråväder länge men idag har solen skinit fast det har blåst och löven har yrt i luften. En del regn har kommit och det är bra för naturen. I nästa vecka har dom spått snö här. Hoppas det är fel.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja, nå er det lenge siden jeg har hørt noe fra deg! Nå må du snart akrive noe på bloggen din :)
      Ja, det er flotte farger her akkurat nå, men det varer nok ikke lenge. Det har blåst en del her i dag også. Da raser løvet hurtig av. Alt regnet er veldig bra for naturen, ja! De melder om snø her også i neste uke :(
      Det får vi håpe på,ja!

      Ha en fin helg du også!

      Klem, Marit

      Slett
  9. Fantastiske farger på lønnetrærne deres!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de har flotte farger akkurat nå :)

      Slett
  10. Jeg har også mange løn i haven, de er så flotte, og nu fik jeg endda navnet på den jeg har, atropurpureum tak for det, til gengæld får du navnet på din dissectum :) Sikken en masse regn I har fået, så må I kunne klare jer lidt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har sett at du også har riktig mange flotte, Lisbeth!
      Så fint at du fikk navn på din. Jeg visste faktisk at den het det, men jeg glemte å skrive hele navnet.
      Den heter Acer palmatum dissectum 'Garnet' :) Langt navn...
      Ja, nå klarer vi oss lenge med alt det regnet. Tror naturen behøvde det etter den lange tørken vi har hatt.
      Klem

      Slett
  11. Hei Marit

    Ja 100mm på 14 dage, det var da alletiders!
    jeg har det ligesom dig at hvis noget interesserer mig så går jeg seriøst til det!
    og det må man sige du gør med Acer - du har rigtig mange flotte!
    Og så må jeg give dig ret med lærken, specielt i Sverige er jeg glad for den, fordi den beholder sine gyldne nåle meget længere en birken.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er veldig bra at vi har fått så mye regn!
      Det har jeg merket meg at du gjør ja :)
      Acer er en spennende slekt, og de er en av mine mange diller!
      Lerk beholder nålene helt til snøen kommer, og det gjør ikke bjørkene, nei.
      Ha en deilig aften du også!

      Slett
  12. Very beautiful, Marit! I love your photography! :)

    SvarSlett
  13. Ja, Acer er superfine, tilogmed lettplasserte! Falt helt for din Acer campestre. Det har ikke kommet så mye regn her, neten bekymringsfullt tørt i jorda. Vanner også rosene når jeg legger løk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine hele sesongen egentlig. Den er fin, ja. Har en til som er variegert, men den er ikke like fin på høsten. Vi har vært heldig som fikk så mye regn nå.

      Slett
  14. Härliga höstfärger i din trädgård. Ha en skön helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! God helg til deg også :)

      Slett
  15. Hei Marit!
    Lønn er flotte om høsten. De er nesten de som gir mest fargeopplevelse. I dag har jeg nesten hatt sommerfølelse.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de er så fine. Det ser en i byer også hvis de har noen lønner som er plantet. I dag dag var det nesten sommer, ja. Litt mye vind her i dag.
      Klem, Marit

      Slett
  16. Det er ikke mye som slår rødfargen på japanske lønner om høsten.
    Vakkert !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, det er vel ingen som slår den til de japanske lønnene :)

      Slett
  17. Underbart Marit! Tack för fina lönnbilder, jag vill plantera fler lönnar men tycker det är svårt att välja i plantskolan. Då är det praktiskt att ha sett bilder hos andra. Höstfärgerna hos Larix är underbara.

    Slängde mig ut med kameran igår eftermiddag när jag kom hem från Indien. Hos mig är det mest gräs som glöder. Träden är mest gröna eller helt avlövade. Ska visa det när jag får upp bloggen igen om 2-3 dagar :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Ja, lønner kan en ikke få for mange av!
      Det er vanskelig å velge, ja,for det finnes jo så mange fine. Ja, da blir det litt enklere.

      India? Så langt unna du drar når du først reiser da! ;)
      Gleder meg til å se bildene dine!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Så vackra höstbilder och så flotta färger!
    Så annorlunda mot här i Spania där det fortfarande känns som sommar.
    Ha det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nok anneledes i Spania nå på denne tiden.
      Ha det fint!

      Slett
  19. Wow, flotte, smukke, kraftige farver. Jeg havde en smuk acer i forhaven, men dem var syg, så den fjernede vi helt, da vi omlagde forhaven i foråret.
    Alt efter, hvordan jeg får ryddet op i Flammebedet næste forår, så vil jeg overveje om ikke jeg kan få plads til en ny acer. Den ville pynte fint i det bed.
    Hav en dejlig weekend.

    SvarSlett
  20. Tusen takk! Ja, de får kraftige farger om høsten, og en liten acer vil nok passe godt i ditt flammebed!
    Ha en deilig weekend!

    SvarSlett
  21. Selvsådde stemor er jo så søte!

    Ha ei kjempefin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte! Den har tålt både frost og regn, men ser litt nedtrykt ut ;)


      Ha en fin helg du også!

      Slett
  22. Lønnetrærne dine er så fine! Skulle ønske at japanlønn overlever hos oss. Jeg har en nyplantet i ei stor krukke som vi har satt inn i fjøset. Er spent på om vi klarer å overvitre den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er nok helt i grenseland hos deg. Her er det H4 og det går helt fint. Men i en garasje bør det jo gå bra.

      Slett
  23. Fantastisk mange og flotte trær i hagen din, Marit. Må være herlig å vandre rundt der. Nyt det fine været og ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er bare å nyte finværet så lenge det varer. Til uka kommer vinteren...

      Slett
  24. Wonderful autumn colours in your garden Marit, especially the Japanese acers are stunning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Yes, they are so pretty in the autumn.

      Slett
  25. Så fint att din Disanthus cercidifolius äntligen visar färg. Min är också fin nu, orange och röd. Rött är snyggt men jag är imponerad av din Acer campestre, gillar att den blir rund.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig fikk den de flotte fargene! Hyggelig at din også har det nå. Nå har jeg endelig funnet sortsnavnet på den, og den heter Acer campestre Nana 'Compactum' Den får en fin rund form, ja.

      Slett
  26. Ja det var verkligen många lönnar, och väldigt fina allihop! Av sista bilden att döma har du en flott park och inte någon liten villaträdgård! Hur stor är din/er tomt egentligen?
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har 2 mål, 2000 kvm. som er snart helt beplantet :)

      Ha det godt!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...