onsdag 6. juli 2016

Rhododendronshopping via omveier...

I flere år så har jeg lest bloggen Høneballehaven fra Samsø i Danmark med stor glede om alle de flotte rhododendron som hun har. Min egen interesse for disse plantene har ikke blitt mindre, heller tvert om... I april fortalte hun meg om en norsk mann som hadde importert rhododendron fra Rhododendronhaven i Danmark, og hun ga meg også mail adressen hans. Jeg sendte en mail og hørte om han hadde noen rhododendron til salgs, og det hadde han. Vi avtalte at jeg skulle komme innom en gang vi var på de kanter av landet og hente plantene, og det var vi i dag. Det passet med en kjapp Sverigetur, og så var vi på hjemvei da vi dro innom han. Kjekt med kart på telefonen, for ellers hadde vi nok kanskje brukt lengre tid på å finne stedet. Men vi fant frem, og det var litt av et sted han hadde. Stor gård, mange kuer, stor hagedam, mange rhododendron og en gedigen kaktus samling! Vi fikk omvisning på gården og det var så mye å se på. Tror aldri at jeg har sett så mange kaktus i en privat samling som der! Glemte helt å ta bilder, men sånn blir det bare noen ganger midt opp i alt sammen :)

Jeg fikk også hentet mine planter, og de som ble med hjem ble disse:

'Great Dane'   blader 
'Golfer'  blader
'September Charm' Denne kan blomstre litt på høsten også
dumicola som er etter hva jeg forstår en ren art og som vokser i Yunan i Kina i 4200 meters høyde. Den bør klare seg her om ikke annet ;)

Så snart skal det plantes :)
Denne mannen hadde importert over 200 rhododendron i vår, og håper å bli med på neste import derfra hvis det blir noe av det til neste år. Det vil tiden vise :)

Så til noen iris igjen som akkurat har begynt å blomstre.

Denne er Iris x pseudata ' Shiriyukyo' som jeg har fra en tidligere import fra USA.  Når jeg ser på bildene fra tidligere år er den mye mørkere i år. Vet ikke hva det kommer av, men  kanskje kommer det av mye sol og høye temperaturer tidligere i vår?

Iris ensata 'Gracieuse'

39 kommentarer:

  1. Vilka fynd Marit. Det kommer att bli jättefint. Men var hittar du plats för alla nya växter?
    Hälsning Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også at det blir. Jeg har laget et helt nytt område klart til mange planter, så jeg skal få plass til de nye :)

      Slett
  2. Jaaa så lykkedes det, du fik nogle rhododendron. Den sidste kender jeg ikke, den skal jeg have kigget nærmere på. Men de to første har jeg også, dejlige planter med flot løv. Dine iris ensata er meget smukke.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Dumicola findes ikke i Rhododendronhaven, hvor mon den kommer fra?
      Klem

      Slett
    2. Ok, jeg trodde at den var kjøpt der, menda vet jeg ikke hvor den kommer fra.
      Klem

      Slett
  3. Rododendron er så fint. Heldige deg☺

    SvarSlett
  4. Hei marit

    Det er da nogle spændende køb - Og alletiders med den sjældne art!

    Du har ret, den ligner ikke så godt din Iris x pseudata 'Shiriyukyo' den ligner mere "Pixie Won" men den har du vel ikke?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er helt nye for meg alle sammen, men ekstra spennende med en art som ikke er så kjent.

      Jo, Karsten, den har jeg også, men det er ikke den for jeg tok bilde av min 'Pixie Won' i fjor og den har mer hvitt på seg tror jeg...

      Ha en deilig aften

      Slett
    2. Kan du også have været udsat for fejlmærkning?
      http://www.ensata.com/HTML/PlantPages/Pseudatas.htm
      http://www.draycott-gardens.com/psframe.html (hans 2016 introduktion "Kojo" er da iøvrigt lækker!)

      Nå, Under alle omstændighder er de begge superflotte Iris:)

      Slett
    3. Hej Karsten

      Ja, det er selvsagt mulig! Jeg skal se på det i ettermiddag. Flotte er de uansett navn ja. Ha en deilig dag

      Slett
    4. Ja, den var lekker den 'Kojo' Jeg tror ikke den jeg viser er 'Pixie Won' for min er mye mørkere.

      Slett
  5. Gratulerer til fine kjøp! 'Golfer' kjøpte jeg for et par måneder siden og den er jeg virkelig glad for at jeg fant - det er en av de absolutt fineste synes jeg! Og nå tenker jeg at du har funnet en bra "Rhododendron-kontakt" for fremtiden også :-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er min store favoritt, og den er så vakker! Ja, jeg håper jo på det, men det er ikke sikkert det blir med det første. Han snakket om annenhvert år, menvi får se... ;)
      Klem, Marit

      Slett
  6. Irises may bloom from me again and again, Marit.
    Good luck with your Rhododendrons. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok Jan, then you are lucky! Thank you!

      Slett
  7. Hej Marit!
    Fina inköp, och dessa Iris är helt underbara. Vilken fin färg.
    Ha det gott / Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett
  8. Gracieuse er helt nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så fin og en av mine favoritter!

      Slett
  9. Grattis Marit till fina Rhododendron! Inte mycket som slår R. `Golfer´ när årets tillväxt visar sig.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gunilla! Det er en utrolig vakker rhododendron, ja. De nye skuddene er veldig fine!

      Klem

      Slett
  10. En havenørd finder altid en udvej:-) Flotte iris.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare ;)
      Tusen takk!

      Slett
  11. Hello, I love your pretty irises. Lovely images. We have rhododendrons all around our yard, they have beautiful blooms. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, rhododendrons are very pretty.
      Happy Thursday!

      Slett
  12. Bra köp! Du har så många vackra växter. Njuter av din bilder!
    Ha det!

    SvarSlett
  13. Nydelige Iris som blomstrer hos deg nå- Rhododendron er vakre busker,spennende med noen nye.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så vakre alle sammen.

      Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  14. Hei Marit!
    Å finne en plantekontakt, er guld verdt. For det ser ut som du har gjort det. Irisene dine er vakre.
    Sitter og ser på semifinalen. Holdt med Frankrike, men nå er jeg ikke sikker. Synes at Tyskland spilte bedre i første omgang.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, det er sant! Håper på det, ja. Tusen takk!
      Jeg synes det er så synd at Island røyk ut. Frankrike er et veldig godt lag.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Aldeles nydelege Iris.
    Eg har berre to fargar, mørk blå og lys blå.
    Du er ein meister med hagestell !

    SvarSlett
  16. Det var da herligt, hvad man kan få af plantekontakter ved at læse om diverse steder på forskellige blogs. Det kan nu også være "farligt"...man kan komme til at forkøbe sig. :)

    Tillykke med dine nye køb - og sikke fine iris du viser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig fint å få kontakter enten på den ene eller annen måte.

      Det er absolutt farlig, ja, for fristelsene er mange... ;)

      Tusen takk!

      Slett
  17. Jag elsker blåa blomster.
    Det är alltid bra med kontakter och Blogglandia är ett sådant bra ställe.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også. Blå blomster er veldig pent.
      Det er sant!

      Klem fra Marit

      Slett
  18. For noen skjønne iris du har. Du har virkelig evnen til å fange skjønnheten deres:)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...