lørdag 2. juli 2016

Ny dille som er vanskelig å bli kvitt...

I går fikk jeg hagebladet Norsk Hagetidend i posten, og der var det en annonse som jeg festet meg med og som jeg tenkte jeg skulle finne ut mer om. Innen jeg kom så langt fikk jeg en telefon fra ei venninne på Vestlandet som også hadde sett denne annonsen, og visste sånn ca hvor dette gartneriet lå. Det ligger veldig langt herfra, ytterst på Karmøy for å være presis. Det heter Solheim gartneri og det er så gøy å lese om nye etableringer av små bedrifter som satser friskt. Vel, min venninne sa at hun hadde sett at de hadde St. Paulia, og da måtte jeg jo inn og se på siden det har blitt en ny dille innendørs for meg ;)
Hjelpe og trøste, det skulle jeg jo ikke gjort  for da var veien ikke lang til en liten bestilling.
Nå har jeg snart ikke plass til flere innendørs planter... ;)

De andre stiklingene jeg har kjøpt før kommer ikke derfra, og de har også vært ferdig rotede planter. noen av de jeg har bestilt nå er bare blader, og da må jeg få de til å rote seg selv. Det har jeg aldri gjort før, så det blir spennende.

Her er litt av samlingen så langt av de jeg har fra før

De vokser fint synes jeg

Det er spesielt de med variegerte blader jeg velger, men også for blomstene sin skyld på de. De er faktisk veldig søte :)

Variegerte blader liker jeg som kjent godt, og en kaprifol jeg viste her om dagen er et eksempel på det.

Den dufter nesten ikke, men den har vakre blomster og blader. En kan ikke alltid få alt... ;)
Lonicera periclymen 'Harlequin'

Her er et bilde av min nye 'Eden' rose med regndråper på. Det har faktisk kommet omtrent 20 mm på noen få dager nå, og det regner nå også. Så tørken er avlyst for denne gang...

Også en dille som jeg har ;)
Lilium martagon 'Moonyeen' tror jeg...

'Mrs. R.O. Backhouse'

God helg!

42 kommentarer:

  1. Veldig spennende med å få Pauli til å rote seg fra blad. Har ikke prøvd det. Håper du forteller om hvordan det gjøres☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg prøve ut, og fortelle hvordan det går med det :)

      Slett
  2. St.Pauli liker jeg også, spesielt de med hvite blomster. Nydelige Martagonliljer som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine med hvite blomster også. Vi er jo glade i hvite blomster, så jeg må nok kjøpe noen av de også. Tusen takk!

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  3. Hello, your new plant is pretty. All your flowers are gorgeous. Happy weekend to you!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!

      Happy Weekend to you too!

      Slett
  4. Diller er moro og spennende! Potteplanter var greia for meg når jeg bodde i leilighet, men nå har den intressen sluknet og jeg har bare noen få igjen. God helg!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Det har vært sånn for meg i mange år også, men i de senere år har gleden over potteplanter kommet tilbake.

      God helg!

      Klem

      Slett
  5. Den dille følger jeg ikke med på :) jeg har ikke så mange planter indendøre. Vi fik 14 mm i nat, det var nok. Heldigvis blev det solskin til blogtræffet :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kan jo ikke ha alle diller til felles ;)
      Her har det kommet 30 mm på noen få dager. Så bra!
      Klem

      Slett
  6. Jeg turde næsten ikke læse dit indlæg, for diller har det jo med at smitte. Heldigvis blev jeg ikke ramt denne gang. Liljedillen er er absolut farligere for mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, så jeg forstår det ;)
      Du har smittet meg med opptil flere!
      Liljedillen er skummel, ja...

      Slett
  7. Dillen av olika slag hör trädgårdslivet till, ibland går de över men inte alltid. Ett livslångt dille är väl bara så underbart, tänk så mycket man får lära sig!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så absolutt! Nei, noen ganger varer de veldig lenge.
      En lærer mye av de, ja, og det er jo veldig gøy med diller da :)
      Klem

      Slett
  8. Vi hadde hagevandring til Solheim gartneri tidligere i vår i Haugesund hagelag, jeg hadde ikke anledning den dagen så jeg har ikke vært der, men hørte det hadde vært mye spennende å se der. Har vært på foredrag om eksotiske vekster med Olga, som driver det tidligere. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes spennende ut med et besøk der! De har veldig mye fint har jeg sett på hjemmesiden deres. Så de holder mange foredrag også. Det er dessverre litt for langt unna her til at det blir noe besøk der, men det er jo fint å ha et sånt sted i nætheten for dere på Vestlandet.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  9. Hei Marit

    det har du ret i - det er godt at nye kræfter kommer med friske ideer og tiltag, de prøver lykken på den gode måde!
    Nå, så man har fået endnu en dille;) Martagondillen deler vi jo, og med dine lange vintre er det godt med lidt indendørs diller!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er det så absolutt! Vi trenger flere slike :)

      Jeg har visst det! Vintrene her er så lange, og da må jeg ha noe å pusle med :)
      Martagondillen er en fin dille!

      Ha en deilig aften

      Slett
  10. Uha...de der diller er farlige...en ting er for pengepungen...men det er faktisk værre med pladsmangel.
    Jeg troede kun jeg havde en lille dille med storkenæb....så kom der også lige clematis..pelargonier....og dahliaer...og så småt også roser...(og dem har jeg SLET ikke plads til flere af!).
    Men, det er jo også det hyggelige ved at interessere sig for planter :)

    Hav en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er devirkelig, og de er dyre også. Som du sier så er plassmangel et problem, og det er sånn både inne og ute her.
      Vi får nye diller hele tiden, og da blir det dårlig plass ;)
      Ja, det er det!

      Slett
  11. Jeg frygtede også lidt at læse indlægget pga smittefaren :) men indendørs planter er ikke i så høj kurs hos mig. Hvor er den sidste martagonlilje flot. Jeg fandt en engelsk side med martagonliljer i dag. Uj, hvor er der mange flotte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være skummelt å lese om andres diller,for enkan lett bli smittet! :)
      Da er du utenfor smittefaren du også ;)
      Martagonliljer er så fine. Kanskje det var Hyde&son du fant? Det er der jeg har kjøpt mesteparten av de jeg har. Ja, det er i alle fall en smittsom dille!

      Slett
  12. St.paulia er vakre, forstår at de lett kan bli en dille!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sikkert, og jeg visste ikke at det var kommet så mange nye spennende bladmønster :)

      Slett
  13. Hei Marit!
    De er flotte planter. Husker at moren min prøvde seg på bladformering. Husker ikke hvordan det gikk, men det er visst ganske vanlig å formere dem på denne måten.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er de. Det var mye mer vanlig før, og jeg tror min tante også drev med det. Jeg må nok bare prøve meg frem.
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  14. St Paulior är underbart söta och dina hade så läckert bladverk. Tack och lov en utmaning som jag nog inte kommer falla för... Jag lyckas inte sköta dem så de överlever. Men variegerade blad är läckra :)

    Skönt att vi fått nederbörd :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte, og det er egentlig for bladverkets skyld at jeg samler på de. Nei, det er flere som sier det samme som deg, men jeg synes det er så hyggelig å ha de å stelle med om vinteren. Savner hagen mye da. Ja, bladene er veldig fine og varigerte blader er fint samme hva slags plante det er ;)

      Ja, nå har vi fått masse regn her, og det er herlig!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Vilken fin samling du har. Jag tror att du alltid kommer att ha platser till nya blomstervenner.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg gjør nok det, men det begynner å bli liten plass her nå :)

      Klem fra Marit

      Slett
  16. St Paulia belongs to our household, for years we enjoy the different colors. Lilies are wonderful, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. I have also ordernary St. Paulia, but I have never seen these with special leaves before. Yes, they are wonderful, Jan!

      Slett
  17. At fingrane dine er grøne er det iallfall ikkje tvil om.
    Nydelege blomster !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Tror mine fingre egentlig er ganske svarte til tider ;)

      Slett
  18. Hej :
    Ja det er farligt at blive ramt af diller.
    Jeg har også nogle men det er udendørsplanter.
    Hosta, hepatica, orkideer og pæoner.

    Jeg kan se at du også er ramt af hostadillen.
    skønne og fordringsløse planter.

    Hilsen Bente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Ja, ikke sant! Det er ikke bare på innendørsplanter jeg har diller, det er minst like mange utendørs også. Hosta, hepatica, helleborus, heuchera, clematis, roser osv :)
      Hosta er noe jeg har samlet på i mange år :)
      De krever så lite ja, og er så fine.

      Slett
  19. Hei Marit :-)
    Gratulerer, du vant min giveaway! Jeg trenger adressen din så send meg gjerne en mail til: masvinge@bbnett.no med adressen så sender jeg den snarest mulig. Tusen takk for alle de koselige kommentarer du ofte legger igjen på bloggen min. Og så håper jeg at duken faller i smak :-)
    Ha en fin søndagskveld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann!

      Neimen så hyggelig da! Jeg som nesten aldri vinner noe :)
      Det skal jeg gjør. Det er da alltid så hyggelig å lese på bloggen din. Nydelige roser, og så mye fint håndarbeide du lager. Det store teppet i rosa nyanser du lagde i fjor er utrolig vakkert.
      Det gjør den garantert!

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  20. Hej Marit.UHA !!!diller er da farlige...........men fine er de små planter.Er nok mere til de smukke Martagonliljer.
    Og her kommer der ustandselig byger.Men planterne suger jo al vandet til sig.
    Står med det ene ben på vej til London og Hampton Flower Show.
    Og du kan tro jeg glæder mig.Vi høres ved i næste uge med masser af billder.Rigtig god uge Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, det er de virklig, men sånn er det bare for oss som holder på med planter. Heldige deg som skal dit! Forstår godt at du gleder deg!
      Ta mange bilder der borte da!

      God uke til deg også, klem!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...