onsdag 13. juli 2016

Min aller første dille...

I dag vil jeg starte med å takke for alle trøstende ord og forståelse i forbindelse med det forrige innlegget. Det varmer meg helt inn i hjertet, så tusen takk alle sammen!

Iris er en plante som jeg alltid har likt,  og en av de aller første plantene jeg kjøpte i min første hage var nettopp iris. Iris var også min aller første dille, så de har jeg et nært forhold til. Jeg har etterhvert fått en stor samling av de, og i fjor kjøpte jeg mange fra USA og de heter Iris x pseudata.  De er en krysning melleom I. ensata og I. pseudacorus. Jeg hadde tre fra før og de brukte to-tre år på å blomstre, men disse her som  jeg kjøpte i fjor  har flere av de allerede blomstret. Gledelig! Disse er veldig hardføre og er sikkert H6 eller noe sånt. Blomstrer i midten av juli, og da er jo de "vanlige" avblomstret for lengst. Hyggelig å ha iris blomstring senere på sommeren også.

Denne pseudata er en relativt ny krysning, og det eneste som er dumt med de er at de ikke setter frø. Så de kan kun formeres ved deling.

Jeg tok bilder av de i går før regnet kom. Lyn og torden omtrent hver eneste dag i den siste uken, så nå håper jeg på mer stabilt vær fremover :)

Jeg begynte så vidt i går på min "lille" 14 tonns haug med singel, og hentet noen få trillebårer. Begynte med å pynte på den veien som  jeg lagde for to år siden, for den består av litt større stein og når jeg legger på disse nye jeg kjøpte som er størrelsen mindre blir det mye bedre å gå på den veien. Jeg kjenner i dag at det er bare å ta dette med ro, for det er fryktelig tungt. Men litt skal jeg gjøre i dag også før tordenværet kommer igjen...

Men nå til noen bilder :)

Iris x pseudata 'Take No Sato' som er utrolig vakker i mine øyne. Se bare på det fine mønsteret i blomsten!


Jeg er mer enn begeistret over disse ja, Det ser ut som noen har tegnet med blekk på blomsten eller noe sånt...
Iris x pseudata 'Yukiyanagi'

Denne er litt preget av mye regn men tar den med igjen likevel. 
'Iris x pseudata 'Kinshikou'

Tar med denne igjen også, for nå har den fått "normal" farge igjen. Det var bare den første blomsten som jeg viste 6. juli som var så mørk. Vet ikke hvorfor det er sånn noen ganger...
Iris x pseudata ' Shiryuko' som er den som jeg kjøpte for tre år siden. Liker så godt årene som flyter ut i blomsten på den også. Irisdillen blir nok aldri borte tror jeg ,)

45 kommentarer:

  1. Hei Marit

    Nej. Irisdillen er da alletiders!
    Og x pseudata er nyskabende - man kombinerer den lange tradition med fantastiske ensatas med det totalt markante øje i pseudacorus -

    Og en flot import du koordinerede sidste år!
    Specielt de amerikanske typer findes jo slet ikke på det europæiske marked.
    Jeg er spændt på hvormange af mine i Sverige der har klaret sig:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er den! Iris kan en ikke få for mange av. Pseudata er noe nytt ja og flotte er de alle sammen! Dessverre for andre folk er de lite kjent, så det går nok ennå noen år før en ser de i salg her.
      Ja, det blir spennende!

      Ha en deilig dag

      Slett
  2. The job seems to be getting bigger as I look at the large numbers, Marit. 14 tons of gravel, I wish you a lot of success spreading it all out. You're lucky that around you there's so much in bloom. While you rest you can dream about how more beautiful the garden will be when everything is ready. Today's photos are beautiful again. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Jan, it's a heavy job, but I'm in no hurry. It takes a lot of hours and my back don't like it either. But a little every day goes well.
      Thank you!

      Slett
  3. Jeg synes, dine nye iris er smukke, selvom jeg ikke deler din dille. Det er rart at have noget smukt at kigge på som afveksling, når sliddet med grusbelægningen bliver for hårdt. Mærkeligt nok figurerer dit indlæg ikke på min blog, selvom du åbenbart lagde det op for 9 timer siden, og det kan ses på Hageblogger.no.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare, vi kan ikke ha dilla på det samme :)
      Jeg er stadig bortom bedet å ser på de nårnjeg jobber med grusen, og de er en belønning i seg selv.
      Jeg er så sint på Blogger fkr at de ikke gjør noe med de problemene sine som mange opplever. Det har tatt 9 timer både i dag og sist gang før innlegget syntes på blogglistene. Men på hageblogger var innlegget etter 28 minutter!
      Jeg kan ikke forstå hvorfor det er slik...

      Slett
  4. Det er ikke vanskelig å forstå iris-diller, jeg har bare noen få, men flere står høyt på ønskelisten! Jeg følger en amerikansk bloggside som heter world of Irises, den kan anbefales om ikke du allerede følger den. Hos meg er det så lite som blomstrer akkurat nå, rosene som skulle vært på topp er nesten alle ødelagt av alt regnet... Jaja, været er det vanskelig å gjøre noe med. Ha en fin kveld, Marit! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, i alle fall ikke for oss som liker de veldig godt ;)
      Den siden har jeg ikke hørtbom, nei. Må undersøke den!
      Rosene tåler dessverre dårlig alt dette regnet som er for tiden. Sånn er det her også, og de råtner bort.
      Det er helt sant! Ha en fin kveld du også!

      Klem fra Marit

      Slett
  5. Så utrolig nyydelige dine Iriser er! Iriser kan nok lett bli en dille ja, så absolutt! Ha en fin sommerkveld Marit :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så lett å få dilla på de :)
      Ha en fin kveld du også, Inger Johanne!

      Slett
  6. Du har så fantastiske iris. Blir helt betatt, jeg. Synd du ikke kan kan sende de buormene hit til meg. Jeg vil gjerne ha de!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg skulle gjerne sendt deg alle som er her hadde det vært mulig... ;)

      Slett
  7. Uha der kunne jeg nemt få en ny dille :) Hvor er de fine.
    Jeg så en bueorm til morgen, men den var død, jeg tænkte straks på dig :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kunne du nok få! Tusen takk,og det var da pent at du tenkte på meg da ;) Døde buormer kan jeg like!
      Klem

      Slett
  8. Tenk at det finns så mange typer Iris, det visste eg ikkje.
    Eg har gamle løkar som eg fekk av mor mi.
    Nokre få av den lyseblå eg viste i innlegget mitt, og mest mørkeblå
    i to varianter.
    Namnet på dei veit eg ikkje.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes veldig mange sorter av iris! Siden det er løk du har så kandet tyde på at det er en hollandica type uten at jeg vet det sikkert. Den du viste var veldig fin!

      Slett
  9. Når du viser oss Iris på en sånn flott måte, da forstår jeg godt at du har fått dilla på de. Jeg overraskes stadig av det utrolige omfanget av flotte planter i din hage. Den lyse Irisen er bare helt fantastisk. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre, og veldig lett å få dilla på de :)
      Det er mange planter her, ja, og det er en stor hobby for meg. Tusen takk!

      Slett
  10. Iris-dillen er bare en av mange diller vi har felles :-) Egentlig burde jeg jo ikke lese dine innlegg om Iris -da vil jeg bare ha flere hele tiden og det har jeg strengt tatt ikke plass til......eller?
    14 tonn singel, du trenger ikke gå på helsestudio du nei:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :) Nei, egentlig burde du la være ja, men det er ikke så lett å la det være. Du finner sikkert plass eller så lager du nye bed ;)
      Nei, det trenger jeg ikke med den haugen ;)
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hello, your irises are all just beautiful. Gorgeous photos. I must say I am amazed at all the hard work you put into your lovely garden. It shows thru all your gorgeous flowers. Happy Wednesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! My garden is a kind of living. I use all my spare time there, and I love to work there ;)
      Happy Wednesday, enjoy your day too!

      Slett
  12. Den lyseste var helt nydelig!

    SvarSlett
  13. Det måtte jo være Iris!
    Ikke engang hørt om disse her. Virker jo veldig bra.
    Nr. 2 er min favoritt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det måtte jo være det :)
      Nei, de er nok ukjente for folk flest, og det tar nok noen pr før de selges i hagesenterene tror jeg.
      Ja, den er flott!

      Slett
  14. Your Iris are so beautiful. I have so much respect for you that you write almost every day a new post.
    Hope you are doing well.
    Rosehugs from Holland

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke! That was very kind words :)
      Yes, I'm all right. Hope that you are too.
      Rosehugs from Norway!

      Slett
  15. Fantastiska iris!!!
    Idag skiner solen över mej i Wales, det var ett tag sedan nu!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det gjør den faktisk her også akkurat nå etter 10 dager med tordenvær og regn!

      Slett
  16. Underbara bilder Marit! Och underbara sorter du fått tag i. Det måste bli en beställning till våren och då vill jag inkludera den här typen. Så småningom ska jag visa bilder från en irisanläggning i Tokyo. Man hade planterat ensata hybrider som en flod genom landskapet - mäktigt :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Ja, de er så fine at jeg er så fornøyd med de. Det burde du ja, og de tåler mer enn mange ensata.
      Det gleder jeg meg til å se!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Ooh...je irissen zijn geweldig! En zoveel verschillende!
    En wat een kleuren!
    Ja hier komt ook nog steeds veel regen, maar vanaf volgende week verwachten ze stabieler weer met zon en veel meer droog.

    Ooh ... you irises are great! And so many different!
    And what a colors!
    Yes here is also still a lot of rain, but next week they expect more stable weather with sunshine and much more dry.

    Love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gerry!

      Yes, I hope the weather gets better next week, and the forecast seems good. I hope you will get better weather too!

      Love, Marit

      Slett
  18. Iris er vakre når de blomstrer, skjønner godt at du blir betatt av dem.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! De er veldig lett å bli betatt av:)

      Ha en fin dag

      Slett
  19. Hei Marit!
    Iris kan jeg godt forstå kan bli en dille. De du viser er utrolig vakre.
    Her tordner det også med jevne mellomrom. Mørke skyer seiler opp.
    Ha det så godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er flotte blomster. Tusen takk!

      Her har det faktisk tordnet i 10 dager i strekk. Håper på bedre vær fremover, og det ser bedre ut i følge yr.
      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Nydelige iriser!
    Den på bilde nr. 2, med "blekk" er helt utrolig! Skjønner at det ble en dille av det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, de er veldig fine. Sånt blir det fort diller av ;)

      Slett
  21. Nydelige iris!! Så bra at du får til import.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...