mandag 18. juli 2016

Litt beplanting og stein... Bilder fra nedre del av hagen del 6

Lenge siden oppdatering på det som skjer nede i hagen, og hele tre uker har gått siden sist. Det har for så vidt ikke skjedd så mye der heller i det siste, men noe har da skjedd. Rhododendronene jeg kjøpte har blitt plantet der. Hosta er flyttet, og flere hortensia er også flyttet ned dit. De har stått inne i vinter, og hadde akkurat begynt å blomstre når jeg plantet de der.

Dette er nederst der som jeg har holdt på så lenge. Her har jeg plantet forskjellige hortensia og hosta.

Dette er på midten av bedet. Jeg er ikke på langt nær ferdig plantet der nede, men dette er det som er plantet så langt. Det treet som en bare ser halvparten av en et prydeple som holdt på å dø, og vi flyttet det ned dit som en siste sjanse. Det har overlevd selv om det ser litt dårlig ut. Planten til venstre er en Hydrangea aspera 'Hot Chockolate' som også er flyttet fra trekantbedet.

Her er de nye Rhododendron og flyttede hosta.

Litt skjevt bilde, men jeg tok det med for å vise størrelsen på bedet. Jeg vet ikke hvor mange meter det er, men det er ganske mange ;)


I den siste uken har jeg "hygget" meg med steinhaugen og fikk gjort veldig mye på lørdag. For mye, for i går måtte jeg bare la være å gjøre noe tungt. Kroppen streika, og da er det bare å ta det med ro. Fikk deadheadet roser, og det må jo også gjøres.

 Jeg har nemlig "pyntet" på steinveien jeg lagde for to år siden, og har lagt på en tynt lag med den nye rundsingelen, og nå er den veien mye bedre å gå på, for de steinene som var der fra før var litt for store og ikke så gode å gå på.  Men nå ble det altså mye bedre. Det var ikke helt planlagt å gjøre det, men sånn er det jeg jobber. Plutselig får jeg en ide, og så blir det utført. Sikkert ikke fornuftig med hensyn til hvor mye jeg har å gjøre her, for det blir alltid mye mer jobb enn planlagt. Men det er jo noe med å bli fornøyd da... ;)



Her på bildet til venstre er det de gamle steinene som lå der fra før, i midten til viser jeg begge størrelsene og til høyre er altså sånn det ser ut nå.

Jeg har nå kommet frem til den nedre rosebuen og skal fortsette med å legge ny duk og stein på det som blir de nye veiene i mitt prosjekt der nede. Dette blir knyttet sammen med den veien som jeg nettopp har lagt grus oppå. Jeg fikk også plantet inn 'Old Wollerton Hall' og en hosta som ser ut som den vokser i en krukke. Jeg fikk delt en hosta og røttene ble tredd gjennom hullet i potta og røttene står altså i bakken. Hosta i potter er veldig fint synes jeg, men de trives ikke med å være det om vinteren, så derfor røttene i bakken.

Jeg har fortsatt noen hosta igjen av trekant bedet, men snart er det tomt. Da er det bare å fortsette å flytte enda mer planter fra et annet bed etter at det er tomt...
Mye jobb og mange baller i luften. Enten så får jeg alle i hodet på en gang, eller så går det bra ;)
Det gjenstår å se. Det eneste som er sikkert at i dag skal jeg ta det pent og pyntelig. Jeg har lett for å bli for ivrig mens jeg holder på, og det straffer seg alltid...

44 kommentarer:

  1. Ja du må huske at være forsigtig, ellers tager det lang tid, inden du kommer i gang igen. Bedet ser fint ud, det skal nok blive godt, når du har flyttet det hele.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må jeg nok være, men det er ikke alltid så lett å huske på det. Det skal plantes masse hosta der, og på resten av plassen skal det plantes rhodoer :)
      Klem

      Slett
  2. Jeg hadde mye arbeid, men jeg tror nå det vil bli bedre. Jeg liker å plante trær. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. That is nice, Giga. I love planting trees too.

      Slett
  3. Hej Marit.Så er jeg her igen efter min ferie.Og havearbejde er hårdt...........har selv været rigtig mange timer i haven efter ferien.Men det holder os jo i gang.
    Det er godt nol et stort bed du er ved at beplante.Der skal mange planter til.Men hosta og hortensia er gode planter sammen med rhodoer.
    Godaften i nord Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette
      Det var hyggelig å høre fra deg igjen. Hagearbeide er hardt ja, men det er jo også god mosjon.
      Det blir stor sett hortensia, rhododendron og hosta der. De er gode naboer ja :)
      Ha en deilig dag i syd!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Så flink du er, og så fint det har blitt! Ha en fin sommerkveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin dag i vest :)

      Slett
  5. Good idea to change the size of the rubbles. Much nicer for a walk.
    Your plants will be happy in the new borders, Marit. There is plenty of room and light to grow! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's much better for a walk. I hope so, Jan!

      Slett
  6. i need you to come visit me and spruce up my yard. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I would love to do that, but it's too far I'm afraid ;)

      Slett
  7. Det går jo framover! Og egentlig er det bra vær for graving og tyngre tak...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, det går fremover, og været er helt topp for den slags jobb.

      Slett
  8. En tom bädd var länge sedan jag hade men det är fint när man har allt det utrymmet. och kan tänka stort och inte bara en växt i taget.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en får litt bedre tid til å tenke over hva en vil ha der når det er så stort og tomt.

      Slett
  9. Så mye du får gjort! Kjempefint og kan vi få se et bilde av hele veien når den er ferdig? :-)
    Det blir fint nederst i hagen, om noen år har alle buskene grodd mye større og fylt ut det området helt.
    Håper du har fint hagevær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har fått gjort en god del i sommer. Det skal jeg vise bare jeg blir ferdig :) Det vil gro mer i sammen ja med tiden.
      Jeg har ypperlig hagevær :)
      Håper du også har det.

      Slett
  10. Hei Marit

    Sikken en masse du har fået lavet - det ser godt ud, godt der også er plads til spontaniteter!
    Husk at tage pauser:)
    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det går da fremover. Mye plass der ja, og det kan jo hende det blir litt spontane kjøp også der ;)
      Det må jeg bare, ja.

      Ha en deilig dag

      Slett
  11. Wow you did a lot of work! Must be great to have a garden size like yours. And I agree with you. A Hosta growed in a pot will never show her real beauty. And pot's are always giving problems to servive in the winter.
    Wishing you a beautiful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have done a lot of work there, and I am very happy about the size of my garden. Yes, plants don't like the winter in pots.
      Have a nice day you too, Marijke!

      Rosehugs, Marit

      Slett
  12. Du er ei dyktig dame med stor arbeidslyst !
    Det trengs kanskje timeout for å samle nytt påfyll av krefter.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke alltid at arbeidslysten er like stor, men i sommer så må jeg gjøre dette, for det er så mye som må flyttes på.
      Ja, det er helt sikkert, for det er ikke alltid at kroppen vil være med på dette.

      Klem fra Marit

      Slett
  13. Det ser ut som om du får gjort en god del, for et flott nytt bed du får å plante i! Her har det i følge avisen ikke vært en sommerdag siden st.hans, altså ikke over 20 grader, og i tillegg store mengder nedbør, så her visner og råtner sommeren bort. Dermed blir det heller lite hagejobbing og blogging her. En mister litt motet også når det ikke blir noen bedring, de få timene innimellom med oppholdsvær er ikke engang nok til å tørke plenen. Nei nå er jeg skikkelig lei! Håper solen skinner på deg, i hvert fall! Ha en fin tirsdag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, innimellom så får jeg gjort endel ;) Bedet er stor og foreløpig er det plass til mange planter. Hugg, så trist da! Vi har vært veldig heldige tross alt med været. Noe regn og noe sol, og godt over 20 grader flere ganger i sommer. Det forstår jeg veldig godt! Stakkars dere vestlendinger!
      Her har det vært litt begge deler med som og overskyet, men ikke noe regn. Håper at det snart er bedring i sikte hos deg!

      Klem fra Marit

      Slett
  14. Nydelig grus! Det var så fin farge på den! Litt broket og uensartet, men harmonisk!! Nydelig. Skulle gjerne hatt en slik type:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er fin, for den er blanding av alt fra hvite, grå, rosa og sorte steiner. Kommer fra et lokalt grustak.

      Slett
  15. Hei Marit!
    Som du holder på. Bedet som vokser frem blir veldig fint. Pass på deg selv!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er mye jobb dette her, og det blir litt tvangsmessig, for det er så mye som må flyttes før det skal graves her. Tusen takk!

      Jeg prøver jo på det, men blir noen ganger for ivrig...

      Klem, Marit

      Slett
  16. En blir aldri arbeidsledig når en har hage og det er bra. Men det er viktig å ta en pause når kroppen sier fra,

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant! Bra er det å få seg masse mosjon, men en skal passe på kroppen ja...

      Ha en fin tirsdag du også!

      Slett
  17. Synes du er kjempe flink. Men pass på kroppen. Steinene ble veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg må nok passe meg litt så jeg ikke blir helt invalid...
      Det synes jeg også!

      Slett
  18. Hosta i krukke,men som egentlig står plantet i bakken, var veldig smart! Der ga du meg noe å tenke på:) For et gigabed du lager! Klart dette er mye jobb!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en ide som plutselig ramlet ned i hodet. Jeg har prøvd med hosta i krukker før med dårlig resultat. Men jeg synes det er veldig fint, og så når jeg delte en hosta så hadde den så smale deler og røtter at jeg fikk tredd den igjennom hullet i krukken. At den er plantet i bakken synes ikke :)
      Ja, det er et gigabed ;) Det er det ja!

      Slett
  19. Så fint dere får det!
    Flotte bilder av steinene :-)

    SvarSlett
  20. Så mycket du har gjort Marit. Det är bra att ta det lite lugnt emellanåt. Det är tungt att skotta sten. Men det blir fint.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må ta det med ro innimellom, ellers går det helt galt. Det er tungt ja. Tusen takk!

      Ha det fint!

      Slett
  21. You have done a lot of work, but you will be rewarded with a beautiful new piece of garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I hope it will be ok in the end:)

      Slett
  22. Vilken arbetsmyra du är och så fint det blir!
    Vacker du nedan!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin dag du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...