torsdag 21. juli 2016

En liten ny bestilling...

Jeg har i det siste lukket øynene for alle mulige tilbud, så jeg har holdt meg i skinnet mht. til shopping. Men det forhindrer ikke meg å bli fristet likevel, og i dag ble det en liten bestilling til ROM hagemiljø. Gratis frakt og 10% rabatt fordi jeg er medlem i hagelaget gjør det fristende ;)
Det som ble bestilt er:

Clematis integrifolia 'Fascination'
Clematis viticella 'Betty Corning'
Clematis integrifolia 'Roogushi'
Tiarella 'Pink Skyrocket'

Jeg har fått helt dilla på Clematis integrifolia, for der nede i hagen hvor jeg holder på nå, så har jeg en sånn som i år er aldeles full av knopper og skal snart begynne å blomstre. Den skal jeg vise bilder av bare den begynner. Jeg har mange andre clematis, men av denne gruppe 3 har jeg ikke mer enn en. Så det skal det bli forandring på nå ;) Der hvor jeg holder på nå har jeg en clematis til som egentlig har overlevd bare på trass tror jeg, for den har ikke fått stell eller vann. Nå har jeg luket rundt den og fått gitt den masse vann, og den har kvittert med noen nydelige blomster.

Clematis 'Romantica' fotografert i motlys. Se på det merkelige kronbladet med mønster på! Det oppdaget jeg faktisk ikke før etterpå når jeg så på bildet...

Fotografert i skyggen på kvelden. Den er veldig mørk i fargen da.

Spørsmål om navn på rose. Jeg finner i mine opptegnelser ikke noe som passer. Engangs blomstrende men med lang blomstring. Svak duft og er svak rosa men skifter til nesten hvitt. oppfører seg som en klatrerose og er ca 1,20 nå. Noen som vet hvem det er?

Det er 5 sommerfugler som jeg klarte å få med på bildet, men jeg telte til 9. De er så glad i denne Sedum ett eller annet. De er akkurat i området der jeg holder på, og de elsker å sitte på grusen/singelen jeg legger ut. Den blir så varm og det liker de :)




Mer dagliljer! De er så fine akkurat nå. Det er så mye som blomstrer nå at jeg rekker nesten ikke å få tatt bilder eller blogget om det ;)



Iris x pseudata uten navn i dag. Jeg har vist de før, så navnene finnes i tidligere blogginnlegg.
Jeg er så glad for at jeg har kjøpt de, for de er så vakre!

Noen andre som er vakre er disse, nemlig Solhatt/Echinacea som nettopp har begynt å blomstre. Jeg er så fornøyd med at de kommer så fint igjen, i alle fall de fleste av de. Skal en lykkes med solhatt bør de stå i sandblandet jord, og i en lett skrånende helling. Da renner vannet vekk, og er det noe de ikke tåler så er det stående vinterfuktighet. Dette er 'Coconut Lime'

Prinsessen over alle prinsesser ;)
Echinacea ¨Double Pink Delight'

Nå skal jeg ut i steinhaugen og trille noen lass før det blir for varmt. I går var det 27-28 grader og vindstille. Jeg klager ikke altså... ;)

Håper dere andre også har fint vær. Vi her på Østlandet ligger i le av fjellene og får egentlig veldig mye fint vær. Stakkars de som bor på Vestlandet som knapt har hatt sommer på en hel måned, bare masse regn. Leste at de skulle få et massivt tordenvær i dag. Huff, håper at de snart får bedre vær der, og at tordenværet ikke kommer hit ;)

Ha en fin dag uansett vær!

37 kommentarer:

  1. Clematis er så flotte! Blir spennende med de du har bestilt :-)
    Ja, det er godt med varmen her sør nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, clematis kan egentlig ikke få for mange av :)
      Det er deilig, ja!

      Slett
  2. Her er det også rigeligt varmt, men endnu holder vi det ud :)
    Sjovt at du nu er tidligere end mig i hvert fald med Echinacea.
    Rosen kender jeg desværre ikke.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er deilig nå, og vi holder det ut, ja :)

      Nå har jeg omtrent tatt deg igjen, og det er gøy at jeg er foran deg med Echinacea :)
      Nei, jeg regnet nesten med det. Men det gjør ikke noe, den blomstrer fint uten navn også!
      Klem

      Slett
  3. Clematis er så fine, og det finnes så mange varianter! Vi har hatt litt varme her også, men nå i skrivende stund bøtter det ned :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de,og det finnes så mange forskjellige. Håper at dere får mer sol og varme! Skulle gjerne ha sendt dere litt :)

      Slett
  4. Klematisene du har bestilt ser kjempe fine ut! Jeg het at jeg siklet på disse for en stund siden, men det ble med"siklingen" :) Nå er det nydelig sommervær, og det er bare å nyte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er de, men dessverre så var de utsolgt for to av de. Men det var flere som jeg kunne tenke meg der, så det blir nok en ordning. De har mye fint i nettbutikken, ja!
      Ja, det er helt sikkert!

      Slett
  5. Smukke dagliljer, iris og solhatte du viser. Clematisen er også meget smuk. Jeg kan da godt forstå du kom til at købe flere clematis...det tror jeg også jeg kommer til....senest til næste forår kigger jeg forbi westphal.de igen... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Clematis kan en da ikke få for mange av? ;)
      Du er heldig som har Tyskland så nærme, og at Danmark er medlem av EU! :)

      Slett
  6. Igjen mye vakkert du viser, Marit! Disse dagliljene likte jeg godt, synes ofte dagliljer kan være litt for falmet i fargene. Irisene dine kan jeg ikke få nok av, så de må du gjerne vise ofte for min del! Klematis har jeg ikke annet enn en alpeklematis jeg fikk i fjor. Jeg hadde to før, men de døde for meg. Ha en fin helg!
    Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det finnes så utrolig mange dagliljer, og der tror jeg det finnes noe for enhver smak :) Jeg viser de så lenge de blomstrer, men dessverre er det snart slutt på de. Har hatt iris i blomst siden mai, så jeg skal ikke klage på det :)
      Klematis er en spennende slekt.
      Ha en fin helg du også!

      Klem fra Marit

      Slett
  7. What a beautiful flowers you are showing Marit. I love the iris. So colorfull. I buy a echinacea every year but it does'nt survive our wet winters. I wish I could teach certain plants how to swim (lol).
    Have a beautiful weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke! I love the iris too. I can't have enough of them. Yes, maybe they must learn to swim ;)
      They need drier soil to survive the winter. Here the ground freezes, and we have snow. I think they like it, because mine have survived this winter with -24 degrees.

      Have a wonderful weekend!

      Slett
  8. Ja, nå har du ventet lenge!
    Vakker blomstring, ikke minst dagliljer, hvit Iris med lilla og klematis! Skal innrømme at jeg økt mengden klematis i hagen også i år. Fra integrifolia-gruppen har jeg plantet 'Swedish Bells'. 'Roguchi' har jeg hatt lenge. Kjempefin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja du mener det ja! Det er bra for der er vi enige ;)
      Tusen takk! Klematis er så vakre, og jeg ønsker meg flere av de. Dessverre så viste det seg det at nettsiden ikke var oppdatert, så de hadde ikke denne 'Roguchi' I steden bestilte jeg en som heter 'Benedikt', og håper at de har den. 'Swedish Bells'var nydelig! Disse integrifolia er så vakre og litt undervurdert av hagesenterene. Jeg får prøve å bestille flere av de til neste år.

      Slett
  9. Så gøy med litt nytt i hagen. Utrolig mye fint hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det alltid :) Tusen takk!

      Slett
  10. It's a celebrity in your garden.
    It's a pleasure to see it!

    Love, Gerry

    SvarSlett
  11. Det var noen nydelige Klematis du har bestilt deg, Klematis er vakre klatreplanter. Så mye vakkert som blomstrer hos deg nå.
    Her på sørvestlandet er ikke været så ille med fin temperatur.

    Haen fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så godt å høre at været er bedre hos deg. Her er det 27 grader og overskyet. Godt og varmt :)

      God helg!

      Slett
  12. Så fin den lilla klematisen var. Jeg har også noen klematis på ønskelisten. Syns egentlig ikke vi har hatt så verst vær i haugesund, men det har gått hardt utover peoner og roser i de verste bygene. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg liker den også veldig godt. Det er jo fint at du har hatt bra vær. Har lest om bergensere som ikke er like fornøyd med været ;)
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  13. Det ville vært større bombe hvis du ikke hadde nye planter i kikkerten Marit :)
    Den hvite irisen med lilla i midten er min favoritt av blomstene du viser her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja du sier noe, Martin ;)
      Den er en av mine favoritter også.

      Slett
  14. Gratulerer med fine innkjøp! 'Betty Corning' har jeg i hagen ogå og den er så søt med sine små klokkeformede blomster.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det ble litt endringer i kjøpene, men 'Betty Corning' hadde de. Gleder meg til å se den blomstre.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hej marit.Hvor har du mange smukke iris og liljer.
    Og rosen kender jeg desværre ikke navnet på.
    Her har vi det mest fantastiske vejr for tiden.Og det kan sommerfuglene jo godt lide.
    Smuk klematis.........dem kan man bestemt ikke få for mange af.
    Rigtig dejlig søndag aften til dig Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Tusen takk! Vi har også veldig flott vær her, 28 grader nå.
      Clematis får en ikke for mange av, nei!

      Ha en fin søndag aften du også!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Ja, nå blomstrer det i eksplosiv fart. Så mange skjønnheter hos deg nå. Vakre solhatter, iris og ikke minst dagliljer. Sistnevnte er så skrantne hos meg i år. Nesten som om de tørker ut før de rekker å blomstre. Kanskje den langvarige varmen og tørken plager dem litt? Klematis er det ikke mulig å få nok av. Fine sorter du har bestilt og ikke minst vakker lilla farge på den du viser frem. Nyt sommerdagene Marit.
    Beste hilsen fra Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det mye som blomstrer på en gang i hagen. Tusen takk!
      Det kan jo være tørken kanskje, men mine står også tørt så jeg vet ikke om det bare er det. Står de i sol? Mine står i sola hele dagen og det trives de med. Klematis får en ikke nok av nei!
      Nyt sommerdagene du også, Jannicke!

      Slett
  17. Enig med Jannibele, her var det mange skjønnheter, og sjeldenheter! Det er godt dere har fått endel fint vær, så alt fremstår i sin prakt. Her har været tatt seg litt opp endelig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Vi har hatt mye fint vær ja, og godt at dere også får bedring i været! :)

      Slett
  18. Önskar jag gjort som du... Stängt ögonen för tillbud och öppnat dem nästa år igen. Det blev en stooor irisbeställning från samma leverantör som du köpt från och pioner på rea. Så nu är det till att gräva igen. Dina bilder är underbara men som du kanske förstår så tittar jag mest på irisbilderna nu.

    Kram, Carina

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...