lørdag 25. juni 2016

Endelig blomstrer de...

For  tre år siden kjøpte jeg mange martagonliljer fra Hyde i England. Noen av løkene var skrekkelig dyre. Tror de kostet 23 pund pr. stk, og da kan dere jo regne ut selv... ;)
Ikke løker en kjøper mange av nei, men er man hekta så er man hekta. Jeg vet ikke hvorfor de er så dyre, men kanskje de er veldig få av de...

I fjor blomstret de ikke, men i år er ventingen endelig over. Men først noe annet i hagen...

Starter med min nyinnkjøpte rhododendron, og som dere ser er de nye skuddene helt lyse
Rhododendron 'Koichiro Wada'

Må bare vise frem denne irisen også. Den har spirt i en tue med nellik og ugress, så den er mye lysere enn de andre jeg har. En naturens egen krysning kan en vel kalle den :)

Denne har jeg aldri plantet, men den er der likefullt. Har kommet frem til at det må være 'Arabian Knight'. Det som er merkelig med det navnet er at Hyde kaller den for Arabian Night'. Han bør ha greie på det siden han selger martagonliljer. Så hva som er riktig navn vet ikke jeg med sikkerhet...

Denne vet jeg i alle fall hva heter, nemlig 'Claude Shride' kjøpt fra Eurobulb. Den er egentlig mørkere enn på bildet.


Disse to er også kjøpt fra Eurobulb, og er den "vanlige" martagonliljen. Liker så godt denne med alle prikkene på.

Denne er jeg ikke 100% sikker på hvem er, men den kommer fra Hyde så jeg skal nok finne det ut. Likte den veldig godt...

Denne er i alle fall den som kostet 23 pund og heter enten Pink eller Purple Ozelot. Jeg kjøpte en av hver, men det er i grunnen det samme hvem av de det er sånn sett. Det er bare den ene av de som har blomstret i år, men den kommer nok i blomst til neste år den andre av de også. Det som er så spesielt med de er at de har spraglete mønster over hele blomsten, og ikke bare litt som det er på den på bildet over denne. Moro med martagonliljer! Dyre og vakre...

I natt melder yr om et fryktelig tordenvær, og de har gjort om på værmeldingen veldig mange ganger. Alt fra 30-60 mm med regn har de spådd i de siste dagene.  Tordenvær i 12 timer ser jeg på siste oppdatering, så det er jo bare å ta ut alle kontakter når en legger seg, for det skal starte 06.00. Det er absolutt det verste jeg vet når det blir rett i nærheten, og to ganger på den tiden jeg har bodd her har det slått ned i en bygd rett i nærheten. Da så jeg lynet, og det smalt med en gang. Det var bare så vidt at de som bodde der fikk med seg katten og kom seg ut før huset brant helt ned. Huff og huff,  jeg håper at yr tar feil. De har tatt feil mange  ganger, så en kan jo håpe at de gjør det nå også.

Denne irisen blomstrer nesten alltid når det er tordenvær. Sikkert ikke tilfeldig for det er alltid sist i juni at det er sånt vær her.  Det kom 1 mm med regn i går, derav dråpene på blomsten :)

Bilde av lyn tatt i juni 2009. Pent å se på når det er på bilder... ;)

42 kommentarer:

  1. Hello, beautiful flowers and images. I love the irises. Awesome capture of the lightning. Well done. Have a happy day and weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I love iris too.

      Happy Weekend!

      Slett
  2. Så flotte bilder! Jeg trodde at Arabien nigth var det riktige navnet. De rosa Martagonliljene med prikker er nydelige! Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det trodde jeg også, men det kan kanskje være to omtrent like. Ja, det synes jeg også.

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  3. Nydelige Martagonliljer og Iris som blomstrer hos deg nå. Håper du slipper unna torden og lyn, flott bilde av lynet.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det håper jeg også!

      God helg!

      Slett
  4. Skøn rhodo med det fineste nye løv. Martagon liljer kan jeg også godt lide, men jeg synes, de er for dyre, især hvis de ikke kommer op, så jeg har opgivet at handle hos Hyde, for det er meget dyrt i fragt.
    Torden er ikke rart, det har de lovet her i flere dage, men der kommer heldigvis ikke noget. Jeg håber, at du slipper.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo så fine med det nye løvet. De er dyre ja, og frakten fra Hyde er veldig dyr. Her i Norge må vi også betale for sunnhetsertfikat.
      Nei, torden og lyn er ikke hyggelig. Får håpe vi begge slipper det.
      Klem

      Slett
  5. That was a very good shot of the lightning. I don't know if I like that Rhododendron but it looks rather curious. Wonder how the shrub would look like when it has grown big. Your different Martagon Lilies are really wonderful!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Maybe you would like the flowers :) I guess it will grow much bigger.

      Slett
  6. Så nydelige Martagonliljer! Her har vi masse Martagonliljer i hagen. De fantes her når vi flyttet hit og har spredd seg litt overalt. Håper værgudene er snille mot dere i helgen!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så fine når de forviller seg. Den ene rosa jeg har et annet sted kommer fra et gammelt sted i Sverige. Ja, det håper jeg også på!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Så fina bilder. Hos mig äter liljebaggen upp alla liljor, tyvärr. Så jag har slutat odla liljor. Men såå fint att det fungerar fint hos dig.
    Hälsning Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg er plaget med de jeg også, men de spiser ikke opp alle sammen da ;)
      Så her fungerer det helt fint.

      Slett
  8. Martagonliljerne er vel generelt dyre, måske fordi de er særdeles efterspurgte. Efter Brexit bliver det sikkert billigere at handle med Hyde:-) Tordenvejr om natten er noget nær det værste jeg ved.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nok generelt både dyre og temmelig ettertraktet. Kanskje liljene fra Hyde blir billigere i fremtiden, ja ;)
      Tordenvær om natten er fryktelig, ja. Håper vi slipper unna det i natt!

      Slett
  9. Hej Marit

    Ja, Hyde havde pludselig en masse vildt dyre martagonløg. Jeg mener at huske at han skrev at de var importeret fra Canada, og de var jo iøvrigt nogen vi ikke rigtig kendte her i Europa.
    Mit eget martagon kryds kunne iøvrigt godt ligne en lidt mørk Arabian Knight.

    Her skal vi også have torden og uvejr, måske en gentagelse af forrige nat?
    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan sikkert stemme det. De Pink og Purple Ozelot hadde jeg aldri sett før, men jeg likte de så godt at jeg bare måtte ha de. Så i dag at det var en som ikke hadde sprunget ut,så jeg er spent på om det er en av de.
      Ja, den lignet veldig på den! De mørke er så fine :)

      Ja, dere har vel fått torden flere ganger. Håper vi slipper det, men jeg vil gjerne ha regn :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  10. the dark lilies are beautiful! love the lightning bolt!

    SvarSlett
  11. For nokre fantastiske liljer du har,
    så mange varianter.
    Den dyre er veldig fin, håpe ikkje uveret fær ille med den.
    Eg har ikkje høyrt vervarsling i dag, er på hytta og tar det som
    det kommer :)

    Fin laurdagskveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg liker den veldig godt, og håper at det ikke blir noe uvær her. Ja, vi får ta det som det kommer :)

      Ha en fin lørdagskveld du også!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Fantastiska liljor, mina står i halvsol, så de dröjer ett tag innan de blommar, skall bli spännande, då jag har några som inte blommade förra året. Hoppas inte det blir allt för hårt åskväder.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Tusen takk! Ja, de er så fine. Liljer er verdt å vente på!
      Det håper jeg også.

      Ha det fint!

      Slett
  13. Du har noen helt bedårende martagonliljer. Jeg har den gammelrosa og de begynner når som helst. Håper du ikke får tordenvær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De gammelrosa er så fine :)
      Nei, det håper ikke jeg heller.

      Slett
  14. Så fint du fått med blixten på bild! Varken åska eller regn här på nio veckor. Regn är välkommet!
    Martagonliljen/Krollilja en av sommarens vackraste. Förstår precis att ville ha den helprickiga också.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er nesten som her, men vi fikk litt regn sist mandag. Det er fryktelig når det blir så tørt. Ja, regnet er veldig velkomment nå, for her regner det litt.
      Ja, de er så fine. Den helprikkete er veldig spesiell, og den måtte jeg bare ha :)

      Ha det godt!

      Slett
  15. Hello Marit!
    Once again, I admire in you, true plant rarities.
    I am delighted Lilium martagon. Wonderful.
    Happy week.
    Greetings.
    Lucja

    SvarSlett
  16. Hello Lucia!

    Thank you so much!

    Happy week to you too

    SvarSlett
  17. Nydelig lilje! Helt enig, det er fint med prikker over det hele :-)
    Lynet er finest på lang avstand, ja :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er helt spesielle.
      Absolutt! :)

      Slett
  18. Så flotte martagonliljer! Har tenkt å få tak i noen jeg også. Så gøy med iris som har sådd seg sjøl!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er absolutt verdt å ha i hagen. Det er veldig gøy, ja, for den er mye lysere enn de andre jeg har.

      Slett
  19. Så irisen liker tordenvær? Svært kledelig med regndråper. Har et par nye som holder på å komme nå, og er passe spent. Er jo så mange lekre...
    Gøy når de dyrebare martagons endelig blomstrer! Angrer ikke på den investeringen. De gir mye hageglede tilbake.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg den gjør, for den blomstrer alltid når det er tordenvær ;) Ja, de fleste blomster kler dråper!
      Spennende å vente på nye, og det finnes så mange fine, ja.
      Ja,det er helt sikkert. De er en investering som gir mye glede tilbake :)

      Slett
  20. Kjøpte du R. 'Koichiro Wada' på et vanlig hagesenter ?
    Spennende rhododendron.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kjøpte den på et vanlig hagesenter, men likevel ikke et vanlig. De har veldig godt utvalg av rhododendron.

      Slett
    2. Jeg er spesielt interessert i rhodoer, men denne har jeg ikke sett før.

      Slett
  21. Nydelig iris, den var virkelig helt spesiell!! Kjedelig med tordenvær, får bare håpe regnet gjør godt for hagen!!

    SvarSlett
  22. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  23. Tusen takk! Det ble ikke tordenvær, bare masse regn :)
    Hagen hadde veldig godt av det!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...