mandag 25. juli 2016

Bare om clematis i dag...

Bestillingen min som jeg skrev om i forrige innlegg gikk ikke helt som planlagt, for de hadde ikke oppdatert beholdningen av planter før jeg bestilte. Så de to integrifolia hadde de ikke. Men de hadde 'Betty Corning' og en som heter C. x diversifolia 'Benedikt'. Så da ble det to stk. av den.

Nede i hagen hvor jeg har holdt på så lenge har jeg et gammel stativ som er restene etter et partytelt. Det er et utmerket stativ for clematis og andre klatreplanter. Greit med gjenbruk!

Jeg har nevnt den før, og nå kommer det noen bilder av C. integrifolia 'Star River' ('Zostarri')
Den ble kjøpt for 7-8 år siden og disse integrifolia har ikke hastverk med å vokse for å si det slik, men etter noen år begynner den å komme seg opp i høyden. Ikke alle av de blir så høye heller, så det avhenger litt av sorten.





Vakker ikke sant? Like fin på baksiden som foran. Det beste er at i år har den så mange knopper, så det blir ikke siste gang dere ser denne ;)

'Comtesse de Bouchaud' som ble flyttet akkurat da den skulle begynne å blomstre. Ikke pent gjort, men må en så må en. Halvparten av blomsterknoppene visnet, men nå er den i blomst igjen.

En av de mest blomsterrike og trofaste clematis jeg har. Alle ble klippet hardt ned i vår siden de hadde fryst så mye ned i vinter. Men clematis har ikke vondt av beskjæring, det er bare meg som får det når jeg må klippe de ned ;)  C.'Ivan Olsson'

Denne er også et veldig takknemmelig clematis å ha og som blomstrer lenge.
C. 'Hagely hybrid'

15 kommentarer:

  1. Skønt med clematis, godt comtessen overlevede flytningen midt under blomstringen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,clematis er så fine nå på ettersommeren. Det er veldig bra, ja :)
      Klem

      Slett
  2. 'Hagley hybrid' is one of our favorites too, Marit. The one in the first pictures is new to me. The other two are also very nice. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. It's a beautiful clematis, and it's blooming a lot every summer. It's so many clematis, Jan, so we can't know them all :)

      Slett
  3. Beautiful Clematis, especially the Clem. integrifolia 'Star River'. I'm fond of Clematis, but they are rather unpredictable in their growth. I have planted many, I still have many of them but over the years many died too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Many of them die here too. I love themvery much, but not all sorts are surviving here.

      Slett
  4. Mange vakre clematis. Ønsker meg fler av de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes så mange flotte sorter av de. Kunne godt tenke meg flere jeg også.

      Slett
  5. Hej Marit!
    Helt fantastiska klematis.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk!

      Ha det fint :)

      Slett
  6. Underbara clematisbilder :) Jag väntar med spänning på att knoppar ska slå ut hos några av de jag reafyndade i höstas.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Carina! Så spennende da. Håper du viser bilder av de når de blomstrer :)

      Klem, Marit

      Slett
  7. Så lurt å gjenbruke stativet til klematis!! Det var smart :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...