tirsdag 24. mai 2016

En bekymring mindre, navn på peon og litt annet...

Mye på hjertet i dag! Ute øsregner det og det blåser, så det blir nok ikke mye hagearbeide i dag heller.
Regnet er veldig velkomment, men det holder her nå...

Jaja, over til overskriften. I går kom min mann hjem og sa at han hadde brukt en gravmaskinkjører herfra på en jobb han gjorde på Kongsberg. Han var så dyktig sa han, at han skal bruke han her når vi skal i gang med å grave. Han skal da flytte alle de store trærne, busker osv. og da får de med så mye jordklump at da tror jeg det går veldig fint. Puh, en ting mindre å bekymre seg for ;)
Jeg har forståelse for at andre "vanlige" folk bare rister på hodet og mener at trær og planter er det nok av, men vi hagegale er veldig glad i de plantene vi har og vil gjerne ta best mulig vare på de... ;)
Sånn er det bare!

I går fikk jeg nok et navn på en plante jeg har. Jeg fikk hjelp av Carina i Sverige som fortalte at den peonen jeg viste i går heter Paeonia officinalis 'Mollis' Etter hva jeg har lest meg frem til så er dette en art som ikke finnes opprinnelig i naturen, og blir mellom 30-70 cm høy. Min har aldri blitt høyere enn 25 cm, men det er nok den likevel.

Her er bilder fra i fjor


Den er en insektmagnet...


Bladverket er hårete og rødbrunt når den først kommer på våren. Den blomstrer omtrent på denne tiden, så den er min tidligste peon i blomst.

Så over til hun jeg kjøper hepaticafrø av. Hun heter Gunhild Poulsen, og jeg leste faktisk om henne på en norsk blogg for første gang i april i fjor. Jeg er så betatt av blåveis og har flere sorter, men det er de fylte som jeg har fått dilla på i de siste årene. Det er den blå som heter 'Andersens' Dream' (som det er bilde av i bloggen jeg linker til) som jeg i år har kjøpt frø av i år. Bare så det er sagt, det er ingen garanti for at mine frøplanter vil se ut som den, men de har anlegg for å bli sånn ;) Hun selger også frø av Hepatica japonica, men de tåler ikke under -10 sa hun til meg, så de har jeg ikke tørt å teste ut. Best å holde seg til nobilis frøene ;) De spirer også veldig lett, og det har jeg sett her også, for de blir spredd med maurene som hepaticafrøene kleber seg til bakbena på. I bedene mine dukker det stadig opp nye frøplanter av de. Så maurene er mine gode hjelpere i hagen når det gjelder frøspredning. Hepatica frø trenger også stratifisering (kuldebehandling) for å spire. Tålmodighet er en dyd heter det, og det skal være sikkert og visst når en driver med frø til blomster som det tar 3-4 år før en får se i blomst ;)

Takk for alle innspill og tips om bloggproblemer som jeg skrev om i går. Jeg trodde kanskje at det var bare meg som hadde disse probleme, men det var det så absolutt ikke! Det var mange som skrev om og fortalte at de hadde akkurat de samme problemene som meg. I går når jeg utga blogginnlegget så testet jeg ut å markere oppe i adressefeltet, og så trykke enter 5-6 ganger. Gikk så inn på selve blogginnlegget via "Blyanten" nederst i innlegget og trykket så oppdater. Da kom det inn i blogglisten etter 13 minutter. Merkelig at det skal være så mye jobb, men sånn er det bare...
Nå skal jeg gjøre det samme nå ved utgivelsen av dette innlegget, og se hvor lang tid det tar i dag før det synes i blogglisten...

Korrigering: Jeg gjorde det samme i dag som i går, men nå har det tatt 1,5 time uten at innlegget synes i blogglisten...

Korrigering nr. 2  Det tok nøyaktig 3 timer før innlegget kom i blogglisten...


Rhododendron 'Wren' med regndråper på...

52 kommentarer:

  1. Nydelig rhodo og peon! Så fint at du kan få god hjelp til å redde trær og busker. Synd at det skal være så vanskelig å komme opp i bloggrullene. Når det gjelder været: jeg fristes ikke jeg heller av denne vinden selv om det er noe ugress som venter på meg ... Ha en finfin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. ps dette nye innlegget er ikke blitt oppdatert i listen på min blogg.

      Slett
    2. Nei, det stemmer helt! Det tok nøyaktig tre timer før innlegget var på listen min :(

      Slett
    3. Tusen takk! Ja, det er godt å få hjelp når en skal flytte trær. Ja, det er synd, og det skal jo ikke være sånn!
      Været er rått og guffent ja, og nok ugress her også. Men det blir ikke tatt i dag ;)

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  2. Flott at dere har fått tak i dyktig graver :-) Da kan du iallfall slappe litt mer av med tanke på busker og trær. Vakker peon.
    Har nå tekt meg ut en tur i regnet for å vaske endel krukker som ikke ble tatt da jeg pottet om pelargonia og andre overvintringsplanter. Alt for bløtt til å luke.
    Ha en fin dag, og lykke til med dataen.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig bra! Da vet jeg at de mest sannsynelig overlever flyttingen. Tusen takk!
      Ja, det er mye som kan gjøres i regnet. Jeg skal en tur i drivhuset og jobbe der. Det er bløtt ute, ja.
      Takk! Ha en fin dag du også!

      Slett
  3. Hei Marit

    Klart at problemet ligger hos blogger, jeg har det også lidt i perioder. men ikke så slemt som det du beskriver.
    Alletiders at du har fået en aftale med en dygtig maskinfører til gravearbejdet.

    Ville gerne have lidt af din regn - sol og en 24 grader nu....

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det ingen tvil om :( Jeg håper at det bedrer seg!

      Det er veldig bra ja, og han skal være utrolig dyktig til å behandle planter pent i følge min mann. Han brukte han til en jobb i går og ble veldig imponert :)

      Jeg skulle gjerne ha sendt deg litt regn. Her er det kun 12 grader og surt og vått. Men det var så tørt før det begynte å regne, så jeg er glad for regnet.

      Ha en deilig dag

      Slett
  4. Hi Marit. Such a machine will be a great help to do the job. Your yellow Rhododendron looks great, including the raindrops. ;-) Gr Jan W

    Your blog was about 11.30h on my bloglist. My today's post about ten minutes after I posted it.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Jan,

      Yes, it will be very helpful. Thank you!

      Ok, I posted it 09.03. It took nearly 3 hours before it was in my blogroll.

      Slett
  5. Dejligt at høre, at du er en bekymring mindre, det er vigtigt, at få flyttet træer og buske så nænsomt som muligt og med så meget klump som muligt, så det skal nok blive godt. Det er en fin pæon, rart du lige fik navnet. Gunhild Poulsen har jeg også handlet med, hun står nok også i Geografisk Have i Kolding Gundlovsdag, så møder jeg hende.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er viktig å få flyttet de så skånsomt som mulig, da har de størst sjanse til å klare seg. Ja, det er en fin peon. Ok, der skulle jeg gjerne ha vært :) Hun har nok mye fint.
      Klem

      Slett
  6. Godt å høre at du har en bekymring mindre når hagen skal graves opp og du får hjelp til å flytte planter og busker.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det hjelper å få gravemaskinhjelp.

      Ha en fin dag

      Slett
  7. Godt å høre at du får en dyktig gravemaskinfører, for de kan kan utføre det mest utrolige!!! Flytte trær og busker forsiktig ser ut til å være deres minste kunst! Dette var hell i uhellet :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt utrolig hva de kan få til! Det er godt at det finnes noen sånne :)
      Hell i uhell, ja!

      Ha en fin dag

      Slett
  8. Hei Marit!
    Det må være en enorm lettelse at trær og busker blir flyttet på en trygg måte. Å så er enormt spennende.
    Slitsom med dataproblemer. Rart det ikke blir retta opp når så mange har problemer.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er det så absolutt! Frø er alltid spennende :)
      Ja, det er i grunnen veldig merkelig når så mange opplever det samme.
      Ha det godt du også!

      Klem, Marit

      Slett
  9. Hello dear Marit!!!!
    I admire your primrose, narcissus, peonies, Glaucidium palmatum album, Trillium erectum ... They are very beautiful.
    A yellow Rhododendron 'Wren' bathed in the rain is lovely.
    Marit, your flowers are great.
    Kisses and greetings:)
    Lucja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Lucia!

      Thank you so much!
      Kisses and greetings back to you!

      Slett
  10. En dygtig maskinfører og godt flyttevejr, så vil flytningen af træer og buske sikkert gå godt. Når pæonen hedder noget med officinalis, tilhører den vel den gruppe, der kaldes bonderoser på dansk. Det lyder, som om din have er et fint sted for hepatica.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hjelper helt sikkert veldig mye. Her kaller vi dem bondepeoner, så det er nesten samme navn. Ja, her trives de veldig godt, og de vokser også vilt rett i nærheten. Det har nok noe å gjøre med jorden rundt her som de liker.

      Slett
  11. Jag förstår dig precis att du vill rädda alla växter och träd. De betyder mycket för en trädgårdsälskare.
    Så bra att du fick reda på namnet på din fina pion.
    Trist att du har problem med blogger och att publicera inlägg. Ibland går jag in på redigera inlägg och ändrar tiden (Schemalagt inlägg) flera gånger innan det blir rätt.
    Kram från Maria som fortfarande inte alls känner sig som vanligt efter mina sjukhusvistelser. Jag har mycket att bearbeta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare sånn vi er :) Det var så fint å endelig få navnet på den.
      Ja, det er så dumt, for når en har skrevet et innlegg, så vil en jo gjerne at det kommer frem. Takk for tips!

      Så trist at du ennå ikke er i form! Klem, og god bedring!

      Slett
  12. Så flott at det ordnet seg med den gravemaskinen. Har stor forståelse for at dere legger arbeid i å gjøre det skånsomt med hagen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg veldig glad for. Ja ikke sant ;)

      Slett
  13. Hello, it is great you will be able to save and more your trees and plants. I know we have our favorite here we would not want to lose. Your flowers and post are lovely. Happy Tuesday, enjoy your day and week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, it's very nice to know that they can be mooved on a better way than tobtry to dig them up by ourself. Yes, we all have favorites we want to keep safe. Thank you!

      Happy Tuesday!

      Slett
  14. Så flott at det ordnet seg på en bedre måte! Jeg har jo vært gjennom nesten samme prosess selv og vi hadde også flaks og fant en maskinist som var veldig hensynsfull mot plantene og hagen - det er gull verdt!
    Så nydelig peon!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det var jo det du nevnte, men dette var bare tilfeldig, men utrolig deilig å tenke på. Flaks ja! Tusen takk!
      Klem

      Slett
  15. Det var da dejligt du/I kan få hjælp til at flytte buske og træer...så er der en ting mindre at bekymre sig om, som du jo også skriver :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig deilig, for jeg har tenkt mye på trærne her. Håper de klarer flyttingen bedre når vi får hjelp.

      Slett
  16. Det er bestandig en lettelse å finne løsning på utfordringer. Det var en god nyhet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant! Det er helt sikkert at det var en god nyhet :)

      Slett
  17. Vad bra att det har löst sig med grävmaskin. Självklart vill du rädda allt i möjligaste mån.
    Mollis var fin. Jag gillar också om de är insektsmagneter. Eller. Det ska vara sådana som jag gillar. Inga skadedjur är välkomna.
    När du hade ösregn hade vi årets varmaste dag.
    Det är jättejobbigt när bloggen strular och man inte förstår vad man ska göra åt det. Det är då jag har lust att kasta in handduken. Säger man så på norska också? :)
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig bra! Jeg har så mange halvstore trær som fint kamn flyttes med en gravemaskin. Jeg hadde ikke klart å få de opp selv. Skadedyr vil vi ikke ha, nei, bare nyttedyr :) Peonen er fin, ha. Jeg skal vise et nytt bilde av den bare den blomstrer. Det er senere her i år enn i fjor. Ja, jeg vet at det var veldig vatmt sør i Sverige og i Danmark. Her var det kun 5 grader i dag tidlig...
      Ja, det er så kjedelig, og det tar så mye tid å prøve å få det til å fungere. Ja, det får jeg også lyst til når det er sånn. Vi sier akkurat det samme på norsk, i alle fall med samme betydning. Vi sier "kaste inn håndkledet" som er presis samme uttrykk ;)
      Vi i Skandinavia har veldig mye til felles!
      Klem fra Marit

      Slett
  18. Det verkar vara flera som har problem med sina bloggar. Vet inte om ni har samma typ, men jobbigt.
    Bra att det ordnade sig med grävmaskinen.
    Ha en fin dag!
    Här i Wales är det grått och kallt idag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Vi har nok ikke samme bligg, nei, men det er de samme problemene.
      Ja, det er veldig bra!
      Her har det vært 20 grader og sol i dag, men det var ikke mer enn 5 grader i dag tidlig...
      Ha en fin kveld!

      Slett
  19. Vilken vacker bild du har i headern av en Trillium!

    Pionen du visar liknar väldigt mycket en pion jag har som heter P. officinalis ssp banatica men en del är ju så lika varandra så det är svårt att skilja dem åt.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så vakre. Jeg elsker trillium :)

      Ja, jeg kan jo ikke si det med helt sikkerhet, men hun som sa navnet på den har veldig god greie på peoner. De er veldig like, ja.

      Klem

      Slett
  20. Så flott da! Og folk får bare riste på hodet,)
    Jeg har også maur som sprer frø, mest av snøklokker og lerkesporer.
    Gode hjelpere.
    Skal tro om blogger har fått rust i maskineriet, for det har vært tregt så lenge. Kanskje de ikke bryr seg så mye om det lenger, når facebook er så populært? Blogg er mye bedre som `hagedagbok`enn facebook syns jeg.

    Ha en fin fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det bryr jeg meg ikke om et øyeblikk! ;)

      Maur er veldig gode hjelpere i hagen, ja.

      Det kan nesten virke sånn siden så mange sliter med dette. Håper ikke de har tenkt til å slutte med å ha blogger!

      Facebook har tatt over for veldig mange bliggere, ja. Det er synd, for en hagedagbok er uvurdelig i forhold til å skrive inn hva en har i hagen. Uten den hadde jeg ikke husket halvparten! Facebook er oppskrytt ;)

      Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  21. Godt å høre at dere har fått tak i en dyktig graver!

    Kommunen her holder på å installere fjernvarmeanlegg overalt. De har vært nødt til å grave tvers gjennom gamle parker, en gård, og et gartneri! Jeg hadde aldri trodd at det kom til å gå bra, da jeg så hvor lite jord og røtter som ble med trærne og buskene opp. Nå i år virker det som om det aller meste har klart seg. Håper det går like bra med hagen deres!

    Ser det skrives om Facebook. Facebook er en direkte konkurrent av Google, som eier Blogger. Det er neppe der tregheten kommer av! Google drev med en del vedlikehold av systemet sitt i forrige uke, jegmistenker at noe kan ha gått galt der. Alt har virket fint så langt i dag, iallfall. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så bra! Det var godt å høre at det gikk bra med de plantene som ble flyttet. Det håper jeg også :)

      Takk for info! Det visste jeg ikke, vi får håpe det blir rettet opp :)

      Slett
  22. Hej Marit.Det er bare så surt med tekniske problemer på nette...........har det selv på min blog.
    Men godt med god hjælp til at flytte de store træer og buske.
    Her er både min træpæon og den første bonderose sprunget ud.
    God aften i det nordlige Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, det er veldig irriterende.
      Vi er veldig glad for det ja. Så flott da! Her er mine peoner i knopp, så de kommer etter her også.

      God qften i syd!

      Klem, Marit

      Slett
  23. Hello, sounds like great news! It is nice your garden is being watered by the rain. Lovely flowers and images. I hope your blog problems are fixed?
    Happy Thursday, enjoy your day and the weekend ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's wonderful! Thank you! I'm not sure, I wil try it today :)

      Happy Weekend!

      Slett
  24. Kjære Marit. Så godt at du har en viktig bekymring mindre. Fint når problemer lar seg løse. Fantastisk vakker peon. Du har mange spesielle sorter. For en bergenser som er vokst opp med Rhododendron overalt, er det en fryd å se din gule. Sjeldent syn! Så kjekt å høre at du er fornøyd med primulaen du fikk i bytte. Jeg synes også at den er veldig fin i fargen. Ha det riktig god Marit. PS. Jeg har fremdeles problemer med betennelse i skulderen og nakkeplager, som kommer og går. Derfor jeg er så sparsommelig med å legge igjen hilsener hos deg og andre bloggere:(

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jannicke!

      Ja, det er som et tonn forsvant fra skuldrene. Tusen takk! Ja, det er mange sorter her av alt mulig. Sånn er det når en er plantesamler ;)
      Jeg visste ikke at du var i fra Bergen! Ja, da er du nok vant til rhododendron :)
      Vi fikk den av en dame som ikke ville ha den lenger. Jeg visste ingenting om fargenyansen, bare at den var gul. Jeg er ikke så glad i varm gul, men da jeg så den lyse gulfargen ble jeg så glad! Den er helt nydelig synes jeg.
      Ja, den er så fin! Jeg er veldig glad i primula :)
      Så leit å høre at du har så mye vondt. Jeg vet veldig godt hvordan du har det, og det er ikke ok.

      Ha det godt, Jannicke, og god helg!

      Slett
  25. Så bra at det ordner seg med graving i hagen. Maskinene klarer det nok:) Skjønner godt du vil bevare mest mulig!

    SvarSlett
  26. Ja, det er veldig bra! Sånn er det bare for meg ;)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...