mandag 28. desember 2015

Dompaper og årets staude i min hage...

I går fikk vi faktisk julesnø, litt forsinket men godt. Det ble så mye lysere ute selv om det bare er 2 cm som ligger på bakken. I neste uke melder yr som -12 grader, og da pleier det å blei enda kaldere enn de melder, så da kan det fort bli -15 grader her. Grøss...

Etter snøen som kom i går så har fuglene ikke gjort annet enn å spise. Det har vært veldig mange dompaper her i dag, og noe som jeg oppdaget var at den ene satt og spiste snø. De blir sikkert tørste også, men her med minusgrader nyttet det ikke å sette ut vann. Da får de heller bare spise all den snøen de orker for å slukke tørsten...


Her sitter den ene og spiser snø...

Her er det to som hygger seg i snøen...

Så til min egen kåring av årets staude. Ikke lett å velge blant så mange planter, men det er likevel en som utmerket seg spesielt. For tre år siden kjøpte jeg en umerket trepeon på Plantasjen, men den var i blomst da jeg kjøpte den. Etter det hoppet den over to år før den fant det for godt å blomstre igjen.




Veldig rosa og en insektmagnet... Jeg tror at jeg godt kunne hatt trepeoner i hele hagen hvis de ikke blomstret så kort... Men de er verdt å ha selv om blomstringen er kort!

Fortsatt god jul!

62 kommentarer:

  1. Fugler har sannsynligvis ikke noe imot snø i stedet for drikkevann. Fryd å se på en vakker peon. Hilsen festlig.

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Træpæoner i hele haven vil måske være lidt meget af det gode, men hvis du supplerer med hybridpæoner så bliver sæsonen lidt længere;)
    Et flot eksemplar du fik der i sin tid i plantagen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det ville jeg nok ikke hatt uansett, men de er veldig flotte den korte tiden de blomstrer. Jeg kjøper stadig nye peoner, så blomstringen er ikke så kort likevel :)
      Ja, jeg liker den der veldig godt, selv om den ikke har noe navn.

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. the bullfinches are marvelous! i like your new header, too!

    SvarSlett
  4. Så flott Trepeon! Fine bilder av Dompap som spiser snø også. Ha en fin romjul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin romjul du også!

      Slett
  5. Meget smuk er din træpæon jeg forstår godt du har valgt den som årets staude.
    Dejlige billeder af dompapperne som det er længe siden jeg har set her i DK, men som man altid nyder når de kommer forbi.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her kommer de hver vinter når det nærmer seg jul. Vet ikke hvorfor :) Det er vakre fuglet, ja!

      Ha en god dag!

      Slett
  6. En flott trepeon, så det var et godt valg! Jeg har ennå ingen trepeoner, men fikk frø fra Karsten i Danmark, så nå har jeg sådd, og kanskje med tiden får jeg blomster på den. Ha en fin romjul, Marit! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har også fått frø av peoner fra Karsten, så det blir spennende om vi får de til å spire.
      Ha en fin romjul du også, Anne-Kristin!

      Klem fra Marit

      Slett
  7. Hello, I just love the beautiful bullfinches. And your peonies are just lovely. Happy Monday, enjoy your new week! I wish you all the best in 2016, Happy New Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Enjoy your new week too!
      Happy New Year!

      Slett
  8. Hei Marit, det er ikke enkelt for fuglene om vinteren og få i sæ drikke, så da må de sikkert ty til litt snø, vis det fins :)
    Vi fikk også endel sne her for et par dager sia og nu har vi sikkert en 10-15 cm med sne, lyst og trivelig blei det :)
    Ellers har æ ligget syk like før og i jula , er ennu ikke helt frisk, har spydd i 4 daga og er så svimmel, kan ikke huske at æ har vært så syk før som denne gang, fryktelige greier.
    Skikkelig virus.
    Kom mæ sånn høvelig til julaften, sånn at æ greide og være oppe med familien.
    Men heldigvis har mannen vært flink og lage jul her i huset i år :)

    Ha ei fortsatt fin romjul.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke så enkelt for de å finne noe å drikke om vinteren, så det er godt at det er litt snø her til de! Det høres deilig ut med 15 cm med snø, for det har vi ikke fått i hele vinter. Huff da, det hørtes ikke godt ut. Høres ut som er sånt novovirus. Det hadde jeg i julen for noen år siden, og det var grusomt. God bedring!

      Ha en fortsatt fin romjul du også!

      Slett
  9. Ja med træpæoner er det en kort blomstring, men de er smukke.
    Dompap ser vi desværre ikke mange af her hos os.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre så har de kort blomstring, så de må nytes mens de er der. Her kommer de alltid når det er kommet snø og til jul. Det er hyggelig å se de :)

      Klem

      Slett
  10. Hei
    Koselig med besøk av dompapen. Her er det også veldig lite snø, men jeg håper på litt vinter snart. Blir bedre for både liten og stor det.
    Ønsker deg en fortsatt fin jul. Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Ja, de er så fine å se på, og gir hyggelig julestemning.
      Vinteren kommer til uka!
      Ha en fin romjul!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Vilken vacker pion, ljuvlig färg. Och domherren är så fin, har inte sett den här på flera år.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her kommer den til jul :)

      Ha en fin dag!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei Marit!
    Det er så morsomt når dompapen er på fuglebrettet.
    Trepeonen skjønner jeg godt at du valgte som årets staude. Vakker
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er vakre fugler. Her kommer de alltid i desember og gjerne midt i jula på besøk. Hyggelig!


      Klem, Marit

      Slett
  13. Fine bilder av dompapen!
    Peoner er så vakre :-)

    SvarSlett
  14. Trepeon er så fin. Deilig med litt snø. Men jeg tror faktisk vi har fått mer snø enn dere, og det er ikke ofte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke ofte! Her er det bare 2 cm :)

      Slett
  15. Plutselig var det julekortstemning ute, med dompaper og greier!
    Få stauder slår en trepeon i full blomst...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser virkelig ut som et julekort her nå :)
      Det er helt sant, for de er utrolig vakre når de blomstrer...

      Slett
  16. Christmas still ongoing.
    For me it's warm 14 degrees Celsius and bird feeder is a lot.
    Very beautiful flower and color? delicious.
    Marit, I wish you peaceful dreams.
    Good night.

    SvarSlett
    Svar
    1. You have it really warm at your place, Lucia!
      Thank you!

      Have a nice and warm day!

      Slett
  17. How beautiful the bullfinches eating at you in the garden.
    While we have had the warmest Christmas ever, you already have a lot of snow.
    The peony in the summer is a wonderful keepsake.

    Love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gerry! It's a strange weather we both have, but in nexr week it will be very cold here. -20 or so is very cold. I hope the weatherman is wrong...

      Love, Marit

      Slett
  18. Søte fugler, og flott peon. Har også en trepeon på listen min, men de jeg har kommet over har ikke hatt spesifisert farge, så jeg venter på den rette.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Håper du finner den rette fargen, og det finnes veldig mange flotte av de.

      Slett
  19. Hej Marit!
    Njuter av dina fina domherrar, skulle gärna se dem i min trädgård.
    En fantastiskt fin Pion, förstår att du gillar den.
    Ha det bra. Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er så vakre å se på nå på vinteren.

      Ha det fint!

      Slett
  20. Så koselig med Dompaper på fuglebrettet. Den rosa trepeonen var helt nydelig.
    Her skal det ogsp bli kaldt neste uke.

    Ha en fortsatt fin romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Tusen takk!

      Her skal det bli kanskje -20, så det er ufyselig kaldt etter at det har vært så mildt så lenge.

      Ha en fin romjul du også!

      Slett
  21. Koselig at det ble julehvitt til deg også:) Og selveste julefugl nr. en på besøk! Her er det så lite fugl i år, men gjerdesmetten er da underholdende iallefall. Og så kom rådyrene litt tidlig til hagen min denne vinteren. De vet hva de har i vente av godsaker, tenker jeg,)
    Mildt og lite snø gjør vinteren enklere for småfuglene her.
    Flott trepeon! Her og meldes det kulde fra øst. Alt er bedre enn regn på denne tiden, syns jeg.
    Ønsker deg en fortsatt fin romjul!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, snøen ligger fortsatt her, og det skal komme mer i morgen tror jeg. Dompapen er julefugl nr. 1 ja! Alt er bedre enn regn, men nå melder de om sibirkulde over helgen, og det liker jeg heller ikke! ;)
      Men vi må nok bare ta i mot det været som kommer.

      Fortsatt god romjul til deg også!

      Slett
  22. Hei Marit! Jammen tror jeg vi fikk snøen samtidig i år? Vel, du har vel hatt den innom tidligere også? Nå har det vakre vinterlandet smeltet vekk og regnværet er på vei til bake.. Vakker trepeon! dem får man vel aldri nok av?! Takk for at du raust deler bilder og stor hagekunnskap gjennom året! Og fortsatt fin romjul :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Jeg tenkte på deg før i dag, for nå var det lenge siden jeg hadde "sett" noe til deg! Og der var du :)
      Her ligger snøen stadig vekk, men det er bare -1 her nå, så den blir kanskje borte igjen.
      Trepeoner får en ikke nok av nei ;)
      Takk for alle dine hyggelige kommentarer!

      Fortsatt god romjul til deg også!

      Slett
  23. Koselig med dompapbesøk :-)
    Veldig flott trepion, skjønner godt at dette ble årets staude i hagen din, lekker farge.
    Ha en fortsatt fin romjul :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det!

      Tusen takk! Ja, den er veldig flott de få dagene den varer :)

      Ha en fin romjul du også!

      Slett
  24. Härligt med småfåglar... Ja, och visst blir jag lite avundsjuk på snö, här är det bara blåst och regn och lite mer blåst igen...
    Vacker trädpion, underbart ljus i dina bilder!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Det ligger så vidt snø på bakken her nå, men det har regnet i hele dag så mye er det ikke her.
      Vind og regn kan en bli lei av, ha.
      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett
  25. Et nydelig bilde av en lubben, praktfull trepeon!! Så fin den var. Er enig i at den var spesiell. Koselig at du har dompaper som gjester. Ikke ofte vi ser dem her. Snø passer jo godt nå når året er på hell! Håper alle eventuelle snegler forsvinner pga kulden. :) godt nyttår!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Dompaper er det faktisk blitt flere og flere av her, og det er veldig koselig.
      Det er veldig lite snø her, men det er så bakken er helt hvit :)
      Ja, det får vi håpe!

      Godt nytt år til deg også!

      Slett
  26. Looking at those beautiful flowers certainly takes the chill out of your wintery post! Watching the birds is a favorite winter pastime. Enjoy!

    SvarSlett
  27. Marit!
    I wish that the New Year turns out to be a very special one for you filling each day with peak of health, abundance of happiness and sunshine, bountiful luxury and prosperity and Zen like serenity.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Lucia! I wish the same for you!

      Slett
  28. Your photos are absolutely gorgeous, Marit! :) I hope that 2016 will be filled with love, peace and joy...and good health for you!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Linda, and I wish you all the best for 2016!

      Slett
  29. Kjære Marit. Ja, det var virkelig godt å få et hvitt lag med melis. Håper det kommer litt til. Skal si fuglene er heldige som har sånt et rikt utvalg på uteserveringen. Du har nok fylt opp med stamgjester tenker jeg. Trepion er utrolig vakkert. Skjønner godt du kårer den til årets staude. Kanskje jeg skal våge å prøve meg på en etterhvert jeg også. Takk for et flott bloggår. Du har alltid vært en stor inspirasjon for meg og er alltid så raus med å gi gode ord og kloke råd. Er takknemlig for deg. Ser frem til å følge deg videre inn i det nye året. Riktig godt nytt år!
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Jannicke!

      Ja, snø hører liksom med til jul, men det har mer regn enn snø her i det siste dessverre. Jeg fyller på mat til fuglene hele tiden, ja, for de spiser virkelig mye.
      Trepeoner er egentlig enkle å få til hvis en vare planter de dypt nok. Takk til deg også for alltid hyggelige kommentarer! Du har en kjempefin blogg med de nydeligste bilder som jeg er veldig glad for å besøke.
      Tusen takk!

      Riktig godt nytt år til deg også!

      Slett
  30. Underbara bilder på pionen!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...