tirsdag 22. desember 2015

Den viktigste dagen i året...

Jeg snakker nå kun for meg selv, for det er nok kanskje noen som er uenig med meg ;)
Men for meg er 22.12 den viktigste dagen i hele året, for da snur solen igjen! Fra i dag bli dagene litt lengre, og når vi kommer ut i januar kan det merkes at dagene har blitt mye lengre. Så dagen i dag er utrolig viktig sett fra mitt ståsted som hagegal... ;)

Været ute nå er grått og mildt, 5 grader nå og senere i dag skal det regne veldig mye. Ikke mye som minner om jul her nei, for det er grønt gress og nesten merkelig i forhold til det vi er vant til her på mine kanter av landet. Normalt skulle det vært -15 og masse snø, men de tider er det visst slutt på...

I går når jeg var i byen og skulle kjøpe en julestjerne i gave så falt jeg pladask for en rosa julerose som bare måtte bli med hjem. Den heter Helleborus 'Penny's Pink' og i butikken sa de at det var en niger. Men det stemmer ikke, men den er nok heller som det står i linken en krysning av niger og ballardiae og lividus.  Den har nydelige blader også, og den står nå ute på trappen sammen med den hvite Helleborus niger 'Wintergold' som jeg kjøpte i Sverige.  De trives utvilsomt best ute, og så lenge det er så mild lar jeg de stå ute, og heller tar de inn i gangen hvis det blir for kaldt.

Helleborus 'Wintergold'

Bladene på Helleborus 'Penny's Pink'

og blomsten på den. Det er bare en som har sprunget ut enda, men den har mange knopper så jeg håper på en lang blomstring... :)


Så til vitrineskapet jeg har malt og er endelig helt ferdig med.  Etter at jeg var ferdig med det har jeg malt et blomsterbord, en pidestall og en krakk i samme farge som skapet.

Zfinx poserer på bordet foran skapet. Litt av en forvandling det blir når en får malt det må jeg si. Fargen er lys grå og heter Dugg. Veggene er malt hvite, mens brystpanelet er i samme farge som skapet. 


og her sees halvparten av skapet med innhold ;)


Etter jul skal vi male resten av furumøblene i stua som sees her med julepynt på nå. Det er et stort skap det også, men litt enklere å male for der kan vi få tatt ut hyllene, for det gikk ikke på det jeg nettopp har malt. 

Jeg var på det lokale garteriet og kjøpte julestjerner før helgen. De hadde to sorter, og de på bildet her er de "vanlige" hvite som har vært i mange år. De har litt grønnskjær i de hvite bladene. Men de hadde fått inn en ny type som har helt kritt hvite blader.

Som sees her. De har en svak rosa nerve i de hvite bladene, og jeg synes de er utrolig flotte. Her finnes det ikke en rød blomst til jul, bare hvite svibler og julestjerner ;)

Jeg satser på i skrive et lite innlegg på julaften også hvis jeg bare rekker det!
Så jeg ønsker dere ikke god jul riktig ennå :)

60 kommentarer:

  1. Hei Marit!
    Er så enig, så enig. Denne dagen er den viktigste dagen i året. Å tenke på at nå går det mot lysere tider, gjør meg hoppende glad.
    Kjempefine juleblomster.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, der er vi veldig enige! Det gjør meg veldig glad også.
      Takk!

      Klem, Marit

      Slett
  2. Håller med dig Marit! Så skönt att vi nu går mot ljusare tider. Idag har vi haft ett strålande väder och bara 10 plusgrader, så den mörkaste dagen på året blev rätt fin ändå.
    Ha det gott!
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! 10 grader er utrolig varmt midt på vinteren. Ha det godt!

      Slett
  3. Well Marit, I'm pleased with the lengthening of the days too. Snow is beautiful, especially on TV and X-mas cards. Your cupboard is very beautiful and the Hellebores look great. I wish you and the yours a merry Christmas and a good start to 2016. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Jan,

      Yes, we all long for brighter and longer days. Yes, the snow is pretty on chistmas cards ;)
      Thank you!

      I wish you and your family a Merry Christmas, and a Happy New Year!

      Slett
  4. Pennys pink er vel nok fin, jeg kan godt forstå, at du måtte have den med hjem. Flot som du har malet skabet, du er flittig. Hvide julestjerner er smukke, jeg har bare de røde, jeg har fået dem foræret :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var så fin, så den måtte bli med hjem :)
      Tusen takk! I fjor hadde jeg også to røde julestjerner som jeg fikk, men jeg kjøper aldri de selv, nei ;)

      Klem

      Slett
  5. Hei Marit

    Ja dette er en rigtig vigtig dag for os havefolk!
    Fin Helleborus hybrid - Helleborus lividus har netop den type blade!
    Der kommer så mange hybridder nu at nogen opgiver at give afstamningen men blot siger Helleborus X.

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er det! Vi som er så mye ute i hagen lengter nok ekstra mye etter våren. Det er en stor glede når det er lengre dager igjen.
      Ja, det er veldig mange krysninger av Helleborus, så navnene får være det samme med.

      Ha en deilig aften!

      Slett
  6. Kjempelekre Helleborus du har!
    Vi kan glede oss over de hele vinteren:)
    Flott vitrineskapet ditt ble...jeg fikk gjort det samme for noen år siden...for en forandring i rommet!
    Fine juleblomster hos deg og:)
    Ønsker deg en god jul og takk for et flott bloggår:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kan vi :)
      Ja, de blir veldig fine etterpå, og hele rommet blir som nytt.

      God jul til deg også, og takk for mange hyggelige kommentarer :)

      Slett
  7. Hej Marit.Ja!!! det milde vejr er da helt utroligt.
    Og sikke da en smuk Helleborus du faldt for.
    Men er da også imponeret over dit flotte skab.......flot arbejde.
    Har selv planer om at male stuen efter nytår.
    Og jeg satser også på lyse grå vægge og en endevæg i en mørkere grå.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette!

      Ja, det er det! De er så fine alle disse Helleborusene.
      Tusen takk! Grått er en fin farge synes jeg.

      Ha en god aften!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Marit, may your heart be warmed by the sweet magic that Christmas always brings, and may all your dreams be fulfilled. Wishing you a Merry Christmas and a Happy New Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Lucia!

      I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year!

      Slett
  9. Vintersolverv er en viktig dag for meg også, solen har snudd. Nydelige Juleroser både den rosa og hvite, hvite Julestjerner er det her også. Skapet ble flott som nymalt.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en viktig dag for mange. Tusen takk!
      Hvite julestjerner er så fine. Ja, det ble en sto forvandling på det.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  10. Trevligt att få se vitrinskåpet, verkligen jättesnyggt. Bra jobbat.
    Zfinx är en mycket söt katt:) Underbar päls.
    Söta julrosor.
    Då kikar jag in här på julafton då:)
    Kram Maria

    SvarSlett
  11. Så flott skapet ble! Det er utrolig hvor fine de trehvite skapene blir, når de blir malt! Å, så fine Helleborus!! Den helt hvite julestjernen har jeg ikke sett her ennå, den ser helt nydelig ut! Skjønn poserende katt har du også :) Viktig dag i dag, det har du helt rett i! Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en stor forskjell på før og etter. De hvite julestjernene er helt nye sa de der jeg kjøpte de. De kommer nok ut etter hvert flere steder.
      Ja, det er det!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  12. Så flotte møblene dine ble, Marit! Jeg er helt enig med deg når det gjelder datoen i dag, jeg har drevet og telt ned til vintersolverv, og nå kan jeg endelig begynne å se mot en ny sesong. Må bare bli ferdig med julen først! Nydelige helleborus, forresten! Ha en riktig god jul! Skriver du innlegg på julaften får du kanskje en ny god jul-hilsen... Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en viktig dato!

      Riktig god jul til deg også, Anne-Kristin!

      Klem, Marit

      Slett
  13. That's always nice to visit your blog !!
    Merry Christmas to you and your family !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Ela!

      Merry Christmas to you too!

      Slett
  14. Noget af en forvandling dit skab har gennemgået. Fyrretræ er vældig rustikt, men også ret tungt i udtrykket efterhånden som det bliver mørkere og mørkere. Helleborus i krukke er fin julepynt

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en stor forandring her. Furu blir bare mørkere og mørkere med årene, så til slutt må en gjøre noe med det.
      Ja, de passer veldig godt ute på trappen nå.

      Slett
  15. Hej Marit
    Ja endelig kan vi se frem til lysere tider og selvfølgelig måtte den smukke Helleborus med dig hjem. Hvor er skabet blevet flot det er jo som at få et helt nyt og stuen må blive som forvandlet når du får malet det hele færdigt :-)
    Du ønskes en rigtig glædelig jul
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, endelig! Ja, den måtte bare bli med hjem :)
      Tusen takk! Ja, stuen har blitt veldig forvandlet.

      Ha en riktig gledelig jul du også, Anne!

      Klem

      Slett
  16. Hvor er det bare blevet flot jeres vitrineskab. Virkelig smukt.

    Jeg vil ønske dig/jer en glædelig jul nu, da jeg ikke ved hvor meget jeg får tid til at læse blogs de næste par dage :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Esther!

      Jeg ønsker deg og dine en riktig gledelig jul også!

      Slett
  17. Heilt enige med deg, me burde virkelig feire
    at sola snur. No går det berre ein veg, mot lysare dagar :)
    Så flott vitrineskapet ble, litt av ein jobb å male.
    Og nydelege juleroser.

    God jul til deg.
    Klem

    SvarSlett
  18. Ja, er det noe som er verdt å feire, så er det nettopp at sola snur!

    Tusen takk!

    God jul til deg også,

    Klem, Marit

    SvarSlett
  19. Ja det er godt å tenke på at solen snur! I mellomtiden, mens det stadig er mørketid, er det jo en god trøst med juleroser. Disse var fine! Og spesielle. Vitrineskapet ble utrolig fint!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Juleroser er en veldig god trøst i mørketiden , ja.

      Tusen takk!

      Slett
  20. Åh ja, jeg er enig - den 22.12 den vigtigste dag på hele året, og nu bliver dagene længere :-) Her er det mørkt næsten døgnet rundt på grund af regnvejr. Så fint dit skab er blevet, Marit, og flotte billeder!
    Ha' en rigtig dejlig jul, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det regnet jeg med at du var!!! Det er bare å glede seg til lysere tider. Det har vært veldig mørkt her også i det siste. Tusen takk!

      Ha en gledelig jul, Gitte, klem!

      Slett
  21. Visst är vintersolståndet ett viktigt ögonblick för oss trädgårdsälskare, nu kan nedräkningen börja.

    En God Jul till dig och din familj!

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi hagefolk er nok ekstra opptatt av den dagen, og endelig går det rette veien mot lysere tider!

      God jul til deg og dine også, Gunilla!

      Slett
  22. Skjønte nok hva du tenkte på :)
    Urlekker julerose også! Har sagt at jeg ønsker meg ei julerose til jul, så vi får se. Akkurat nå er det jo mer enn mildt nok til å ha den ute. Skapet ble riktig så flott!

    Riktig god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du gjorde nok det ;)
      Det er så mange flotte av de, og håper at du får en til jul :)
      Ja, de tåler et par kuldegrader, men blir det for kaldt er det bare å ta de inn i en gang så lenge. Her er det faktisk minusgrader akkurat nå. Tusen takk!

      Riktig god jul til deg også!

      Slett
  23. Ja, nå ser vi fram imot lysere tider! ;)
    Koselige bilder. Stikker innom for å ønske deg en riktig god jul!
    Takk for hyggelige kommentarer i året som snart har gått! :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det gjør vi nok alle som en :)
      Tusen takk! Takk til deg også for hyggelige kommentarer.

      Klem

      Slett
  24. Så flott skapet ble. Er det malt med Dugg-farge både utvendig og innvendig? (For mine øyne ser det ut som det er hvitt utvendig.) Og hvilken glansgrad og merke er malingen?

    Ble veldig inspirert av ditt fine resultat, så kanskje vi skal ta fatt når det blir varmere, så en kan lufte ut malingsdunsten.

    ;-)

    Hilsen Britta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er brukt samme grå farge både inni og utenpå. Det er Lady supreme finish som er brukt med glansgrad 80.
      Absolutt en fordel å male om våren, men det har vært så mildt at vi hadde vinduet oppe mens vi malte.

      Lykke til, og god jul!

      Slett
    2. Takk for utfyllende svar, nå bookmarker jeg dette blogginnlegget så jeg finner det til våren.

      :-)

      Hilsen Britta

      Slett
  25. I am also glad the days will slowly be longer from now on. When there is no cold and snow in Scandinavia in our country it´s far too mild with temperatures upto 12 degr.C. now and for a change today it´s sunny! Love it. I also should not be able to resist a new beautiful Hellebore in this time of year. Some are already in bloom in the garden. Your painted cupboard looks wonderful, so do your cat on the table. Wish you a very Merry Christmas!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, we all who love to be in the garden, are very happy about the days are getting longer.
      It have been much warmer lately, we had 10 degrees last Sunday. The new Helleborus are very pretty!
      I have 3 in my garden too with small flowers. I long to see them bloom.
      Thank you!

      Merry Christmas to you too, Jannike!

      Slett
  26. Nice to look at the flowers blooming in the winter. I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!

      I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year, Giga!

      Slett
  27. Skapet fikk en stor oppgradering med maling - det ble fint!

    SvarSlett
  28. Så nydelig det skapet ble! Likte den fargen veldig godt :-)
    God jul!

    SvarSlett
  29. Tusen takk!

    God jul til deg også!

    SvarSlett
  30. Underbara både julstjärnor och julrosor. Tänk jag blev inspirerat, konstigt eller hur :) Har sneglat på flera av julrosorna i olika nyanser men med så vackra blad. Helt vit julstjärna med rosa nerver - låter sagolikt. Och med vita blommor så kan de leva länge efter jul.

    Kram och god fortsättning! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant, veldig merkelig at du ble inspirert ;)
      Den hvite julestjernen med rosa nerver er vakker, ja.
      Hvite blomster kan leve helt til påske!

      Fortsatt god jul til deg også, klem!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...