lørdag 5. september 2015

Veldig mye vann over alt...

Ja, det har virkelig kommet mye regn i det siste, og senest i natt våknet jeg av at det regnet... Det er bare meldt om små mengder, men likevel... Tror jeg har blitt litt skvetten av dette, så jeg våkner bare det regnet litt. Men en kan bli skremt av mindre når en ser hvilke enorme mengder vann det blir i bekker og elver når det kommer så mye på en gang.

Bekken som renner forbi meg her er normalt bare en liten bekk som f.eks. i fjor sommer da det var så tørt at den  knapt syntes. Her om dagen var den så stor at det var et brøl når den passerte her nede hvor den går i et rør under veien her. For tre år siden da vi plutselig fikk 60 mm med regn på bare en time i et ekstremvær som passere her, så ødela bekken veien her ved å grave ut på sidene av veien. Det sementrøret som lå der var ikke stort nok til å ta av for alt vannet som plutselig kom. Vi måtte gå sammen alle naboene her og få reparert den, og den gangen ble det satt ned to store plastrør oppå sementrøret, og takket være det så holdt veien med et nødskrik denne ganger. Selve veien har fått skadet fordi når det regnet så hardt som det gjorde, så er skader uunngåelig. Men det viktigste var at selve veien holdt nede ved bekken.

Dette er den "lille" bekken som renner forbi under veien nede i dumpa ved veien som går opp hit til meg

Her skal det normalt ikke sees vann i det hele tatt

Dette er nedenfor hos meg hvor denne bekken også renner forbi. Den må ha gått opp som mye som en meter tror jeg fra normalt nivå.

I går måtte jeg opp til min mor som bor på Kongsberg, for hun hadde fått kjelleren halve kjelleren full av vann. Det er ikke første gang dette skjer, og sikkert ikke siste heller. Mitt alle første minne jeg husker er at kjelleren er full av vann og da er jeg 2,5 år! Det må ha gjort et sterkt inntrykk på meg siden jeg er i stand til å huske det. Husker også at vi kjøpte en vannpumpe som ble satt i kjelleren der for å pumpe ut vannet. Den ble byttet ut for noen år siden, og det ble satt inn en ny pumpe i kjelleren hos min mor. Av en eller annen grunn hadde ikke den satt i gang av seg selv her på torsdag, og med det resultat at vannet bare flommet inn. Min mor bor ca 500 meter fra Numedalslågen, men likevel presser vannet så på at kjelleren ble full av vann. Hun fikk pumpa til å gå, og fikk pumpet ut vannet. Men så fort den stoppet flommet vannet inn igjen. Ganske uhyggelig å se på! Jeg snakket med henne i dag, og nå var vannet på retur, for nå var det bare litt vann der som pumpa står.

I går tok vi en liten biltur rundt for å se på alt vannet, og da tok jeg noen bilder. Først stoppet vi ved Labrofossen  hvor det er en bro som krysser Numedalslågen sør for Kongsberg. Det er en kjent foss, for på 1800 tallet så malte en maler med navn Thomas Fernley bilder av nettopp den fossen.





Labrofossen

Siden jeg var i Kongsberg måtte jeg jo selvsagt ta bilder av fossen under Nybrua. Der har det nå i flere dager stått masse folk som har tatt bilder, så jeg var ikke den eneste i går heller. Nå hadde vannføringen begynt å gå litt ned, men likevel nok vann til at en ser at det er ikke sånn vannføring det er til vanlig. De har snakket om at det har vært opp i mot 300 kubikkmeter i sekundet som har fosset ned her, så det er ikke småtteri, nei...
Nybrufossen i Kongsberg

Her er det normalt ikke vann i det hele tatt på denne siden av fossen

De vurdere om de skulle stenge E134 som passerer på høyre side her, for de var redde for at elva ville komme over i veien.

Reparasjoner i gang


Alle bildene er klikkbare.


Håper det ikke kommer sånne mengder regn på veldig mange år! Vi har opplevd storflom nr.2 på 8 år, for sist gang var i 2007.  Det er altfor mye nedbør på kort tid. Vi så langs elva i går jorder som sto under vann, høyballer som fløyt osv. osv. Dette kommer til å koste veldig mange penger. Ikke til å bli forundret over hvorfor forsikringene stadig går opp...

Her regner det stadig. Ønsker dere alle en tørr og fin helg!

38 kommentarer:

  1. That is indeed a lot of water, Marit. Here with us it's raining more than usual too, but not so much as to you. You've made some beautiful pictures. I wish you a good weekend anyway.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is indeed, Jan! I think it rain more everywhere theese days. Thank you!

      Have a nice Sunday!

      Slett
  2. Her regner det også meget i dag, men vi har jo slet ikke så voldsom natur som I har. Det er altså nogle smukke vandbilleder - selv om jeg er med på at vand i kælderen ikke er spor flot! Jeg mindes at have set malerier af Fearnley (vist nok på National Gallery i London).

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du ikke får mer regn nå, og i dag skinner solen her. Ja, vi har mer voldsom natur enn i Danmark, men bjerg/fjell og høye fosser og store elver. Men det er sånn naturen er her, og det liker jeg .)
      Tusen takk! Nei, vann i kjelleren er ikke hyggelig!
      Ja, det kan nok stemme, for han var en engelsk maler.

      Slett
  3. Uff og huff så mye regn det har kommet på dine kanter, flotte bilder.
    Ditt nye headingbilde av Solhatt med insekt var helt nydelig.

    Ønsker deg en regnnfri helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har kommet veldig mye regn her i det siste. Tusen takk!

      Ha en fin søndag!

      Slett
  4. Voldsomme regnmængder - naturen er ustyrlig. Flotte billeder - godt pumpen i kælderen hos din mor virker igen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det som har kommet her! Naturen lar seg ikke styre nei, og vannet går der det passer det... Tusen takk!
      Ja, det gikk heldigvis bra.
      Klem

      Slett
  5. Tørt er det ikke akkurat her heller, men vi har heldigvis ingen bekker eller elv i nærheten.
    Men vi må hele tiden sørge for å tappe vann ut av dammen, ellers drukner alt av planter i nedre del av hagen.
    Flotte bilder av Nybrufossen og Labrofossen !!
    Ha en fortsatt fin helg.:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan noen ganger være en stor fordel å ikke ha det i nærheten :)
      Her renner alt overskuddsvannet fra dammen bare inn i et bed, så her går det av seg selv og helt fint.
      Tusen takk!

      Ha en fin søndag!

      Slett
  6. Men Marit! Det är ju inte klokt så mycket vatten! Och stackars din mor. Tur att pumpen är igång nu i varje fall. Det verkar ändå som om er trädgård klarat sig rätt bra eller? Naturens makter är enorma. Visst är forsande vatten vackert att se på men inte när det blir till ett hot för människor som bor där omkring. Jag håller verkligen tummarna för att regnandet ger med sig snart.

    Hoppas du får en fin helg, trots allt vatten.

    Kram Anita

    PS! Jag skrev lite svar på dina frågor under ditt förra inlägg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke bra med så mye vann på en gang. Ja, det er ikke hyggelig å plutselig ha kjelleren full av vann, men det har heldigvis endt godt. Vi satte ned en stor ovn der, slik at det får tørket opp. Her har det gått veldig fint med hagen heldigvis bortsett fra at alle rosene har råtnet. Men det er ikke noe å klage over. Skadene totalt sett blir på over 100 millioner hørte jeg på nyhetene :(
      Vann er pent ja, men ukontrollerbart. Det er nok best å bo langt unna elver i fremtiden ja.

      Tusen takk!

      Ha en fin søndag!

      Klem, Marit

      Ja, tusen takk for det!

      Slett
  7. Great pictures of the waterfalls. But water can be troublesom, frightening and dangerous, we had already to many floods in our country in the past.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I know that you had floods in the past. Water can be very dangerous.

      Slett
  8. Puh, det var da noget af et voldsomt vejr. Her har vi "blot" fået en meget voldsom langvarig byge omkring middagstid....og så et par småbyger her til eftermiddag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg love for at det har vært :)

      Slett
  9. Oj, det ser ut som veldig sterk vannføring!
    Blir imponert av din mor :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var som et brøl når jeg sto der på brua.
      Ja, hun er en tøff dame på 78 år som ikke lar seg vippe av pinnen ;)

      Slett
  10. Heftig mye vann ja =O Håper det roer seg nå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, men nå har regnet stoppet heldigvis :)

      Slett
  11. Vann er ingen spøk, og en av grunnene til at søsteren min som har gård, sluttet i fjor som bonde. Og da er det alvor.
    Vi har vel rotet det skikkelig til med klimaet vi mennesker. Fra alt det lille vi gjør i hverdagen til hva myndighetene gjør.
    Glad jeg ikke bor ved en elv, for jeg kjenner flere som gjør det med vekslende hell. Håper det går bra med huset til din mor. Ingen spøk med vann i kjelleren.
    Ønsker deg en fin lørdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert! Huff, ja da er det alvor. Trist å høre!

      Det er nettopp det vi har, og det får vi svi for nå og i årene som kommer.
      Det kan du si, for elver kan til tider bli helt ustyrlige. Ja, takk, det går bra der nå. Har satt inn en byggtørker så det får tørket opp i kjelleren.

      Ha en fin søndag! :)

      Slett
  12. Helt otroligt så mycket vatten. Mäktig att se, tänk sådana naturkrafter det finns.
    Här regnar det också,men inte alls som hos dig.
    Kramar Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er sterke naturkrefter, ja!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Uff og uff. Alle områder har sine utfordringer virker det som. Har aldri sett så mye vann...Måtte vise bildene til mannen min som gikk på skolen i Kongsberg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Så hyggelig at mannen din fikk se bilder fra Kongsberg igjen. Det er veldig mange som har gått på skole der.

      Slett
  14. Wow, that is a lot of rain. The flooding looks awful. I hope you and your family are safe there. Take care!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is! The flooding was terrible, but not is have been better. Thank you, yes we are safe :)

      Take care you too!

      Slett
  15. Vackra bilder även om det är sorgligt med översvämmningarna. Hoppas ni får lite torrare väder framöver.
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vakkert å se på selve vannet, men oversvømmelser er ikke noe hyggelig!
      Ja, det ser sånn ut som at det blir opphold i hele neste uke. Håper på det!

      Slett
  16. Hei Marit

    Det ser da helt vildt ud, både hos dig og ved elven.

    Nu kunne vi godt bruge et par stille dage uden regn, men måske med lidt sol!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, og det er det også! Det er helt vilt...

      Yr melder om sol i nesten en hel uke, så jeg håper at de får rett i det. Her trengs det at det tørker opp!

      Ha en deilig søndag

      Slett
  17. Hei Marit
    Huff, her var det mye vann. Vi har nok ikke fått så mye, som andre steder i landet.
    Det er lovet bedre utsikter utover uka, så da får vi håpe dem har rett i det.
    Ønsker deg en fin søndag.
    Klem vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi

      Ja, det ble veldig mye vann her!
      Det ser lovende ut for neste uke, så jeg håper på det!

      Ha en fin søndag!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Oj, har ni haft så mycket regn! Hemskt med alla översvämmningar!
    Hoppas det slutar snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig mye regn som har kommet her i den siste tiden
      Det ser bedre ut nå, for nå skinner solen :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...