tirsdag 15. september 2015

Sommerfuglmagneter...

Jeg har fått spørsmål om hvilke planter sommerfuglene liker, og da kan jeg kort svare at det er mange! :)

Det finnes mange stauder/busker som tiltrekker seg sommerfugler, og jeg skal prøve å lage en liten oversikt her:

Buddleia davidii/Sommerfuglbusk H3-H4

Syringa vulgaris/ Syrin H7-H8. Jeg var ikke klar over at den tiltrakk seg sommerfugler før jeg så det selv i vår hvor en Admiralsommerfugl satt på en hvit gammeldags syrin i hagen her.

Telekia speciosa/ Tusenstråle H6

Echinops bannaticus /Blå kuletistel H6

Echinacea/Solhatt H5

Sedum spectabile /telephium /Oktoberbergknapp H6-H8

Liatris spicata/ Søyleblomst  H5

Aster/ Høstasters H6

Leucanthemum/Prestekrage H5-H8

Lysimachia clethroides H5?

Scaboisa

Inula magnifica/Kjempe alant H6?

Monarda didyma/ Hestemynte H5?

Ligularia dentata/ Nøkketunge H6?

Lythrum salicaria /Strandkattehale H6?

Helenium autumnale/ Solbrud

Knautia/ Rødknapp


Ettårige blomster:
Cosmos bipinnatus/Pyntekorg
Verbena bonariensis/Verbena
Ammi majus



Fant en oversikt på Hagegal hvor det er laget en liste over planter som sommerfugler liker. Mange gode forslag der! Tar med i samme slengen en oversikt over planter som humlene liker utarbeidet av Summende hager. Sommerfugler og humler/bier liker ofte de samme plantene, så her kan en slå flere ting i sammen :)

Kom gjerne med forslag til flere planter som sommerfuglene liker og som ikke er skrevet opp !

Her kommer noen bilder som ble tatt i forrige uke av sommerfugler og sommerfuglmagneter :)


Dette er to forskjellige Sedum som sommerfuglene elsker

Det er ikke bare sommerfuglene som liker den planten, nei...

En enslig løvetann ble besøkt av denne neslesommerfuglen som åpenbart likte den. Ikke så mye løvetann på denne tiden, men den ene ble lenge besøkt :)

Solhatt er en plante som alle sommerfugler liker. Her er det en Sitronsommerfugl som koser seg i sola på en solhatt som omtrent alle sommerfugler har sittet på etter at den ble snauspist av en grønn larve :)
Den må smake kjempegodt!

Verbena bonariensis med besøk av en humle. Alt av sommerfugler, bier og humler elsker denne ettårige planten. Den kan frøså seg og frø kan begynne å spire under der de har stått, men min erfaring er at de må såes inne i januar for å rekke å blomstre innen det er høst...


Det er ingen tvil, sommerfuglbusk er noe jeg bare må ha i hagen på sensommeren. Hadde jeg ikke klart å få de til å klare seg ute, så hadde jeg kjøpt en ny hvert år bare for å ha den i en potte. Det er den verdt!

Se bare her! Jeg klarte ikke å få med alle på bildet, men jeg telte til 9 sommerfugler på en og samme busk samtidig! Snakk om magnet...


Her øser regnet ned, og det skal det gjøre i hele dag. De varsler om flom igjen, og dette står det på yr:

"Melding fra NVE sin flomvarslingstjeneste for Kongsberg: Varsel om flom, gult nivå., for deler av det Østafjellske" dvs. her. Det er så mye vann i bakken nå, at bekker og elver blir veldig fort store.
Må bare si at jeg er lei av regn nå...

Ha en fin dag uansett vær!

48 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, at du er træt af regnen. Lige nu er vi heldige med lidt solskin, men det bliver nok ikke ved, de lover regn kl. 15, men heldigvis ikke i de mængder, I får.
    Dejligt du har sommerfuglebilleder på lager :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har i grunnen kommet nok regn her i det siste. Det hørtes deilig ut med solskinn!
      Jeg er glad for at jeg har masse bilder på lager, ja :)
      Klem

      Slett
  2. Beautiful series Marit, nice to see the preferences of butterflies.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan!

      Yes, it's nice to know what they like.

      Slett
  3. Så nydelige, solskinnsbilder!! Trenger de på en sur og kjølig dag som denne. Litt regn av og til er bare bra, men når det blir ekstremt, er det ikke koselig i det hele tatt. Håper det bedrer seg snart der du bor, og at solen snart titter frem. Ha en fin uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, i dag har det regnet hele dagen her, og da er det hyggelig å se på solskinnsbilder.
      Det er ekstremvær her for tredje gang på 1,5 måned, så det er fryktelig.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  4. Flott oversikt over planter som er sommerfuglmagneter. Må innrømme at jeg foreløpig bare har sett en sommerfugl i hagen, men heldigvis mange humler.

    Ha en fin tirsdag, håper det ikke kommer så mye regn som det er meldt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Håper det kommer noen flere til deg.
      Humler er det veldig mange av her også.

      Her kommer det dessverre alt for mye regn :(

      Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Förstår gott att du blir trött på regnet. Hoppas ni får lite bättre väder i höst. Vackra bilder på blomster och insekter. Ha det fint.
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er jeg lei regnet, for det har kommet ekstremt mye her.
      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett
  6. Flotte solskinnsfylte sommerfuglbilder, det trenger vi på en mørk grå regnværsdag som dette. Kjekt med liste over planter sommerfuglene liker. Og tusen takk for flott tips ang sommerfuglbusk, den går jo ikke her hos oss, men i krukke om sommeren var jo lurt :-)
    Cosmosen du spurte om sortsnavnet på ser ut til å være "Double Click", det er en fargeblanding fra impecta og har altså denne flotte vinrøde cosmosen som jeg er helt forelsket i :-)
    Ha en fortsatt fin uke, måtte regnet gå sin vei snart!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, så vått og grått som det er i dag, er det godt å se på noe hyggelig :)

      Bare hyggelig! Ja, det går an å overvintre de i en garasje hos deg eller i drivhus. Det skal ikke så mye til, så kan de sikker overleve.
      Takk, da vet jeg det! Ja, de er så vakre!

      Ha en fortsatt fin uke du også!

      :)

      Slett
  7. Hei Marit!
    Sommerfugler og blomster er en viktig del av hagen +++ menge andre insekter i hagen. Vakre bilder.
    Her har det bøtte ned i hele dag. Det er litt skremmende.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er det. Tusen takk!

      Det har det gjort her også, og flom er på vei igjen... Skremmende er rette ordet!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Takk for tipsene :-)
    Gode bilder av sommerfugler!

    SvarSlett
  9. Hei Marit

    Vi har netop haft hagl og torden her - Og resten af ugen lover de også meget regn...
    Det bliver nok ikke et efterår som sidste år?

    Så må vi glædes over andre dages sol og sommerfugle - Alletiders!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Huff, jeg håper ikke det kommer hit, men det er nettopp det som er meldt. Her er det advarsel om ekstremvær, og om en enda større flom en sist som var bare for litt over en uke siden...
      Nei, det ligner ikke mye på sist høst som var både varm og tørr. Været var helt annerledes i fjor!
      Ja, det må vi gjøre :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  10. Hei Marit, æ har hatt en liten bloggpause, men er nu tilbake igjen ;)
    Takk for opplysninger om planter som sommerfuglene liker, idag har æ bestilt litt høstfloks for mine er litt stusselig i år, kjøpte og noen nye liljer og iris, og selfølgelig har æ kjøpt masse nye tulipanløker , greit og planlegge hagen til neste år :)
    Fine bilder med sommerfugl og bier ;)

    Ha en fin kveld :)

    Lisbeth ;O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth

      Så fint at du er tilbake!

      Bare hyggelig!

      Ja, nå er det tid for høstløk!

      Tusen takk!

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  11. Marit
    great relationship. Beautiful photos.
    Butterflies love flowers and a lot of them drink the nectar.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
  12. Så flott med disse listene Marit. Jeg prøver å være bevisst på å plante humle- og sommerfuglvennlig. Har enda mer å gå på ser jeg:) Jeg erfarer at min Rødknapp (Knautia arvensis) har masse besøk av både sommerfugler. og humler. Nydelige bilder. Himmel for en samling på den sommerfuglbusken!!
    Fin kveld til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har vel alle mer å gå på. Det er flere planter jeg også skal skaffe meg.
      Den Knautia har jeg hatt før, men plutselig ble den borte dessverre. Må nok skaffe meg den på ny.
      Tusen takk!

      Ja, det var helt utrolig!

      Fin kveld til deg også!

      Slett
  13. So nice to see the butterflies with the flowers they love.

    SvarSlett
  14. I love it again!
    It's so beautiful to see the many butterfly's in your garden!

    Love, Gerry

    SvarSlett
  15. Så fint at du har laget en liste over sommerfuglvennlige blomster :-)) Vi har generelt mindre sommerfugler enn det jeg ser på Østlandet men vi vil jo gjerne tiltrekke oss så mange som mulig :-)) Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er i alle fall en liste over en del planter og blomster som de liker :)
      Her har det vært veldig mange i august og september. Tror aldri jeg har sett så mange før.
      Det forstår jeg godt!

      Ha en fortsatt fin uke du også!

      Slett
  16. Sommerfuglmageneter er bra å ha i en opplevelseshage! Jeg har mistet et par sommerfuglbusker, men har en levende stikling på gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Jeg har fått helt sommerfugldilla ;)
      Jeg har åtte planter, og kan gjerne sende deg noen stiklinger hvis du vil ha.

      Slett
  17. Vakre bilder ! Supert å ha sommerfuglmagneter i hagen. Vi har nok ikke tenkt så mye over insekter når vi har plantet, men det summer stort sett overalt fra tidlig vår til sen høst.Fint med lista.
    Vi har nok ikke fått like mye regn som deg, men jorda kan ikke ta imot mer, det er dammer overalt, og det er mer regn i vente.
    Ha en fin dag :-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei ikke jeg heller, men har blitt mye mer bevisst på det de siste årene.
      Her har det kommet enorme mengder i det siste, og i dag kommer restene av Petra.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  18. Det er så imponerende å se så mange sommerfugler som kommer til deg. Og så mange forskjellige typer. Her har jeg dessverre ikke sett mange i år, men humler har vi hatt massevis av, heldigvis. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gjort veldig mye for at de skal komme, så at det kommer noen hit er nok ikke så rart ;)
      Ja, jeg har aldri sett så mange humler som i år, så det er veldig gledelig at den bestanden har tatt seg opp. Veps derimot har jeg ikke sett...

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  19. Vilket jättebra inlägg Marit! Och vilka vackra bilder. Du har verkligen lyckats fånga fjärilarna i sommar. Visst är det underbart att dom kommit tillbaka. Vi är nog många som är glada över en riktig fjärilsommar igen.

    Jag kan lägga till perennen Helenium autumnale (Solbrud på svenska) till fjärilsmagneterna. Jag har två olika sorter och dom är fulla av både fjärilar och humlor. När det gäller ettårsväxter så är alla sommarrudbeckior magneter hos mig. I år har jag ju även prövat på Ammi majus (Slöjsilja på svenska) i min "prärie" och den har fjärilarna tyckt om.

    Som sagt, ett jättebra inlägg. Nästa år blir det ännu fler satsningar på fjärilsmagneter hos mig :)

    Ha en fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Marit, jag såg just bilder från Norge och översvämningarna i ovädret Petras framfart. Jag hoppas verkligen att ni klarat er ...

      Kram Anita

      Slett
    2. Hei Anita!

      Tusen takk! Ja, jeg har hatt så mye besøk av sommerfugler i sommer, og har tatt utrolig mange bilder av de, så da blir det mange bilder på bloggen. Ja, det er så hyggelig å se både de og humlene, og det tyder på at bestanden har tatt seg opp igjen.

      Jeg skal skrive den opp i listen! Den tenkte jeg ikke på, for jeg har ingen av de her. Ammi majus har jeg hørt om, så den skal jeg også skrive opp. Er den ettårig?

      Ja, det må du gjøre!

      Her regner det i strie strømmer, og det skal bare blir mer og verre regn utover dagen av Petra. Jeg håper på at skadene ikke blir så store, men det vet en ikke når det har kommet så mye regn som her. Bare siden søndag kveld med det som jeg målte i går var det kommet 115 mm, og da er ikke nattens regn tatt med. Jeg har ikke vært ute i regnet og sett etter enda.
      Takk for din omtanke, Anita! :)

      Ha en fin torsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Du bjuder på så vackra bilder och intressant information, tack!

    SvarSlett
  21. So lovely! Your photos are gorgeous! So much butterflies! I have also two butterfy bushes on my balcony but I have seen only a few butterflies!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, there have been so many butterflies here in September. Butterflybushes are magnets to them, and I have many of them in my garden :)

      Slett
  22. Ja, regn tröttnar man på fort. Helst när kranen däruppe aldrig tycks stängas av. Men dina fina bilder tröttnar jag inte på. Klem fra Bosse

    SvarSlett
  23. Så fine billeder - alt er så frodigt hos dig stadigvæk, men jeg kan godt forstå, at du er træt af regnen. Klem!

    SvarSlett
  24. Härligt med fjärilar! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  25. Takk for listen, har notert. Etter dine fantastiske sommerfuglinnlegg fikk jeg også lyst til å tiltrekke noen sommerfugler til hagen min.

    SvarSlett
  26. Dette var uten tvil en nyttig liste, som mange kan ha glede av :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...