tirsdag 29. september 2015

September roser, og ormens død...

Det lakker og lir mot vinter, bare 2 grader her i dag tidig, og natt til søndag bare 0,5 pluss grader. Jada, jeg vet hvilken vei det går, og er ikke glad for det...

Enn så lenge er det roser som fortsatt blomstrer, og her kommer et knippe av de.

'Winchester Cathedral'

'Munstead Wood'

'The Alnwick Rose'

'Eleganthyne'



'Mary Rose'

I går så jeg flere Admiralsommerfugler sitte på druerankene som er fulle av modne små søte druer. De har ennå ikke forsvunnet, og det er jo hyggelig.

Noe annet som har forsvunnet er den buormen som jeg viste bilder av tidligere i høst. Den er nå død, for den tok naboens katt med seg inn på stuegulvet hos de for å vise hvor dyktig den hadde vært som jeger. Tror jeg hadde skreket høyt hadde jeg fått et sånt bytte inn på gulvet selv om den var død...
Katter er dyktige jegere, det er helt sikkert!

Jaja, sånn kan det gå...Jeg har litt blandede følelser for det, for det er jo litt trist men samtidig litt godt også ;)


53 kommentarer:

  1. Så många vackra rosor! Och hu så kallt ni har det ändå... Här nere hoppas jag värmen håller i ett tag till, för är långt ifrån klar med höströjningar, omplanteringar etc.
    Det är ju härligt med natur. Ibland. En huggorm är lite för mycket för mig, men så är jag en stadsbo som nog är lite mesig... =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, her har det blitt kaldt. Håper det blir varmere igjen om natten igjen.
      Ja, natur er herlig, men når den kommet inn i stua i form av en død orm holder det for meg også ;)

      Ha det godt!

      Slett
  2. Hej Marit.Hvor er det nogle smukke roser du viser.....................dejligt selv om vi må indstille os på at det snart er slut med dem.
    Og helt så koldt har vi det jo ikke hos os endnu.
    Smukke billeder af blodmånen du viste i dit forrige indlæg.
    Rigtig god dag i det nordlige Knus Jette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Jette

      Tusen takk! Ja, dessverre så er det snart slutt for i år. Håper på varmere vær fremover ;)
      Ja, den var en flott måne som var helt rød.

      God aften i syd :)

      Klem, Marit

      Slett
  3. Tänk att det blommar så fint fast ni har så kallt. Det var ju skönt för dig med ormen, nu kan du sova lugnt:-)
    Ha det gott!
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er tydelig at blomstene ikke gjør noe av litt kulde.
      Det kan jeg ;)

      Ha det godt!

      Slett
  4. Godt du slap af med den orm, så skal du ikke bekymre dig og den længere, men selvfølgelig var det synd for den, men til gavn for dig.
    Smukke roser du viser, heldigvis er de seje og ikke rådnet i den megen regn I har fået.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var synd for ormen, men ikke for meg ;)
      Tusen takk! Ja, det er nesten utrolig at de ikke har råtnet etter alt regnet.
      Klem

      Slett
  5. Nydelige roser :-) Mary Rose har jeg også i hagen, den har stoore knupper så håper den rekker å åpne seg før frosten kommef.
    Yes, sier nå jeg om den ormen, bra jobbet av den dyktige katten! Jeg liker nå ikke ormer, så jeg hadde antagelig besvimt om det hadde dukket opp en orm på stuegulvet, selv om den var død.
    Ingen kuldegrader her ennå, bare flott høstvær som vi bare nyter :-)
    Ha en fortsatt fin høstuke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er veldig villig til å remontere. Får håpe din rekker å blomstre!
      Ja, katten var dyktig! Ja, jeg tror jeg hadde svimt av ;) Godt å slippe den ene, selv om det er en til.
      Ja, det har vært nydelig vær her også. Håper det fortsetter.

      Ha en fortsatt fin uke du også! :)

      Slett
  6. Nydelige bilder av roser som blomstrer i hagen din nå. Ormer kan holde seg i naturen og ikke i hagen.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er best at den er der og ikke her.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  7. Du har mange blomstrende roser endnu! Du er heldig :-) Og det er da mest godt at katten tog ormen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er heldigvis mange roser fortsatt.
      Absolutt! ;)

      Slett
  8. Hei Marit

    Alletiders så behøver du ikke være nervøs for at møde ormen mere:)

    Og flotte roser du kan vise - Munstead er specielt fin når man tænker på at det er første år!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, nå er det bare den store igjen, men den går i dvale nå. Orker ikke å tenke mer på den ;)

      Ja, de er fortsatt fine til tross for både regn og litt kulde :) Munstead Wood har vært fantastisk i hele sommer. Den har remontert flere ganger. Ikke verst når det er bare første år, ja!

      Ha en deilig aften

      Slett
  9. Underbara rosor allihopa! Det var synd med ormen, men katten rår väl inte för sin natur. Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, katten handler bare ut i fra instinkt, og den kan den ikke noe for.

      Ha det godt!

      Slett
  10. Flotte roser!! Ja, da slipper du å møte på ormen igjen i alle fall. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den ene er død nå, og det er jo bra :)
      Ha en fin kveld :)

      Slett
  11. Utrolig at det er slik vakker blomstring fortsatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro :)

      Slett
  12. Oj så många vackra rosor som blommar fortfarande hos dig Marit. Och jag läste om ormen. Jag skulle också skrikigt högt om jag fick in ett sådant "byte" på golvet inomhus. Jag anar att katten inte bar ut ormen igen? Trodde inte katter gav sig på ormar för dom är ju ändå rätt stora.

    Nu ska jag titta vidare hos dig. Ett tag sedan jag var inne nu. Jag har äntligen fått mitt knä opererat!

    Ha en fin tisdag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, hvem hadde ikke gjort det...! Nei, det måtte nok eierene av katten gjøre ;) Men den fikk i alle fall masse ros :)

      Så bra at du har blitt operert! God bedring til deg, og håper at alt er bra med deg :)

      Ha en fin kveld du også!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Godt gjort av katten.
    Utrolig mange vakre roser :-)

    SvarSlett
  14. Hello Dear Marit
    I'm delighted with your post and photos.
    Great!
    Your roses are beautiful.
      
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Dear Lucia

      Thank you!

      Have a nice evening!

      Slett
  15. Vakre roser Marit !
    "Winchester Cathedral", tok nok prisen hos meg....
    Godt ormen ikke ble levert på soverommet :-)
    Tror nok jeg hadde fått et støkk om den ble levert hos meg.
    Nyt rosene, og.. det blir kanskje litt mildere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en vakker rose. Huff, da hadde jeg besvimt ;)

      Ja, j eg håper på det!

      Slett
  16. Fortsatt vakre roser hos deg:)...temperaturen synker jevnt nedover selv om det nok er noe kjøligere hos deg.
    Ormen...ja slik er vel naturen igrunnen...uansett er den best utomhus:)
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er alltid kaldere her enn hos deg :)

      Naturens gang får en ikke gjort noe med, nei.
      Det er helt sikkert!

      Fin kveld til deg også!

      Slett
  17. Rosene ser jo spreke ut! Tviholder på plussgradene...
    Katter, altså! Tror jeg hadde vært lettet, tross alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rosene er veldig spreke til tross for masse regn. Det gjør jeg også!

      Takk og lov for kattene, selv om de tar fugler også. Ja, jeg er jo det ;)

      Slett
  18. Kjempflott du er med på Giveaway:))

    SvarSlett
  19. Litt av en blomstring på rosene dine fortsatt! Jeg har bare to som blomstrer enda.
    Winchester Cathedral var da utrolig nydelig. Dufter den?
    Fin onsdag til deg:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt utrolig når en tenker på hvor mye regn de har fått. Ja, den dufter godt hvis jeg ikke husker feil.

      Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  20. Det er vel nok godt, at hugormen er død - flot klaret af katten :-) Sikke nogle smukke billeder, Marit! Her er det også meget koldt morgen og aften nu.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, katter er dyktige!
      Tusen takk!
      Dessverre så er det den tiden vi går i møte nå...
      Ha en deilig dag du også, Gitte, klem!

      Slett
  21. Måtte bare kjapt inn og lese om ormens død, hehe. Flink katt, syns jeg. Og fantastiske roser.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, naboens katt er en dyktig jeger! Tusen takk!

      Slett
  22. Godt det gikk bra med ormen. Det hørtes ekkelt ut å ha den snikende rundt! Bra katten har gjort jobben sin! :) det var virkelig masse nydelige roser. Herlige sorter og i god form nå om høsten også!!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er egentlig glad til, for den var helt inntil huset her. Katter er nyttige dyr!
      Tusen takk! Ja, de har holdt seg godt til tross for masse regn.

      Slett
  23. Så mange yndige roser Marit. Bare å nyte så lenge de varer nå. Jeg går også med et lite håp om at denne tiden skal vare evig, men.... Det fine er å tenke på at det skal bli atter en ny sesong. Naturen gikk sin naturlige gang med ormen tenker jeg:)
    Gode dager til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Jannicke! Ja, det er snart slutt på de, for nå er det værendring på gang. Det gjør jeg også, men innerst inne så vet jeg at sånn er det ikke desseverre...
      Ja, det er hyggelig å tenke på at det kom mer en ny sesong om et halvt år. Vi må bare holde ut vinteren som er i mellom...
      Ja, det er sånn naturen er...

      Ha en fortsatt fin uke!

      Slett
  24. Hahahaha....dygtig kat...slangen så da ellers ret stor ud, efter hvad jeg kan huske?

    Her slæber de også dyr indenfor....dog ikke slanger.... I går havde Quintus en lille fugl i gabet - den lykkedes det os at redde ud i live.... her til morgen havde Felix så taget en STOR levende edderkop med ind og lege med (3-4 cm i diameter)....Den slap ikke ud i live!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en dyktig katt naboen har! Den var omtrent en meter lang, så den var da stor nok.

      Ja, det er sånn kattens natur er. Godt at fuglen overlevde angrepet! Edderkopper er ikke hyggelige å få med inn av katten nei... ;)

      Slett
  25. Så flotte roser! Ser jo ut som om bildene er tatt midt på sommeren!
    Her tok rådyrene (eller muligens hjortene) alle rosene for et par uker siden. Noen knopper ble igjen og igår kom det en blomst på min 'Stockholm'. Alltids noe å glede seg over:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, en skulle ikke tro de har fått 180 mm med regn på seg, men roset tåler åpenbart mye mer enn vi tror. Så ergerlig med rosene dine da! Så bra at en knopp overlevde!
      Klem!

      Slett
  26. Nu slipper du oroa dig för att möta den ormen mer. Så fantastiska rosor du har.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis :)
      Tusen takk!

      Ha det godt!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...