tirsdag 8. september 2015

Markens grøde...

I går kunne jeg endelig høste inn mitt eksperiment som jeg har holdt på med i noen år nå. Nemlig dyrking av poteter! For tre år siden kjøpte jeg en pose på 5 kg med settepoteter av en sort som heter Blå Kongo. Jeg aner ikke hvor det navnet kommer fra, men blå er de,  dvs. lilla tvers igjennom. Det første året jeg dyrket de prøvde jeg å ha de i en pallekarm, men det ble det året ble det veldig dårlig avling. Jeg gjemte på alle småpotetene og hadde de i kjøleskapet gjennom vinteren, og på våren hadde de veldig lange groer. I fjor fant jeg på at jeg skulle prøve å dyrke de i tre murebøtter, og da ble avlingen mye bedre. Murebøtter er store svarte plastbøtter på 20 liter som jeg fyller med jord. I år ga jeg de litt langtidsgjødsel og det så det ut som de likte.

Nyvaskede Blå Kongo

Som det sees så er det mange små poteter blant de også, men de blir gjemt til neste år som settepoteter som jeg også gjorde i år og i fjor. Selvforsynt med poter kan jeg ikke si at jeg er gjennom vinteren  men det holder til noen middager :) I går lagde jeg kjøttkaker og kokte de ved siden av. Det smakte veldig godt!

Cherrytomater har jeg høstet i lang tid nå. De er kjempegode selv om de er små :)

Alle disse er dyrket frem fra frø som er tatt ut av paprika fra butikken.  Den røde har en merkelig form, men den smaker sikkert godt likevel.

I går på morgenen var det kun 2 grader og det var hvitrimet flere steder! Men på ettermiddagen var det 21 grader her og det var som det var sommer igjen.  Insektene summet rundt overalt, og jeg prøvde å telle antall sommerfugler, men ga opp for det var rett og slett så mange at jeg kom ut av tellingen. Men at det var over 20 stykker er helt sikkert! Så da kan dere gjette hva jeg gjorde i går...

Helt riktig gjettet, jeg tok masse bilder av de ;)

Jeg har fått mange hyggelige tilbakemeldinger på sommerfuglbildene, men i dag skal jeg vise noen blomsterbilder. Jeg har så mange sommerfuglbilder at jeg kan sikkert vise de frem til jul... ;)






Cosmos er en skikkelig humlemagnet!

Jeg tror at jeg aldri har sett så mange humler som i år, men jeg har ikke sett en eneste veps. De skulle jo svimet rundt halvdøde nå, men det gjør de ikke. Er ikke det merkelig?

Blå hortensia kjøpt på matbutikken for en måned siden, men den blomstrer like flott som da jeg kjøpte den. Om den overlever vinteren ute gjenstår å se...



Echinacea 'Pink Double Delight'

'Evelyn'

'The Alnwick Rose' med lus på besøk...

Den er utvilsomt vakrere uten de da... 

Ja, det ble ikke helt uten sommerfugler i dag likevel... ;)

I dag melder yr om like flott vær og enda varmere, så da er det bare å nyte det før regnet kommer igjen til helgen...

39 kommentarer:

  1. Så fantastiske bilde av poteter og blomster.
    Artig med blålilla poteter, kanskje namnet pga fargen....Dei er ganske mørke
    i huda i Kongo.
    Kosmos prøvde eg å finne frø til sist vår, men fann ikkje.
    Skal prøve neste år. Eg synest dei er nydelege.

    Ha ein fin tysdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har du nok rett i. Den er nok oppkalt etter de som er fra Kongo :)
      Cosmos får du kjøpt frø både fra England og Sverige. De er så fine ja. I år har mine blitt over 1, 50 m høye alle sammen. Utrolig enkle å få til.

      Slett
  2. Lovely flower images. But I like the butterflies as well.

    Mersad
    Mersad Donko Photography

    SvarSlett
  3. Kjekt å dyrke litt kortreist mat, Blå Kongo har eg ikke prøvd ennå. Mange fine blomsterbilder,, Solhatten din er lekker. Her er det også lite veps i år og glad er jeg.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det så absolutt :)
      Tusen takk!. Ja, det gjør ikke noe at det er lite veps ;)

      Ha en fin kveld!

      Slett
  4. Så artig den blå kongoen var. Jeg har hørt om den, men aldri prøvd den i hagen. Det er så morsomt å dyrke sin egen mat :) Ha en fin tirsdag du også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er spesiell. Det er gøy, ja :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Artig med poteteksperiment, de så gode ut. Og flotte bilder fra hagen, nydelige roser :-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært moro å prøve! Tusen takk!
      Ha en fin kveld og uke!

      Slett
  6. Flotte billeder af sommerfuglene og solhatte og alt det andet. Blå kartofler kender jeg også af udseende, men jeg har aldrig smagt dem.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      De burde du prøve, for de smaker veldig godt

      Klem

      Slett
  7. Härligt med egen potatis. Ser spännande ut med blå kongo. Vackra fjärilsbilder också./ Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en spennende potet. Kan lage lilla potetstappe av den også :)
      Tusen takk!

      Slett
  8. Marit
    Your potatoes are sensational. I see them for the first time.
    I cherry tomatoes. They are small but very tasty.
    I planted peppers from the seeds of peppers from the store.
    I love your Echinacea. They are beautiful. I have no such varieties.
    In Poland it is cold. Morning temperature of 5 degrees Celsius
    Now it is 17 degrees Celsius
    I wish you a nice week.

    Kisses and greetings
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia!
      Yes, I love the Cherry tomatoes too.
      Yesterday it was cold here too.
      Have a nice week you too!

      Hugs

      Slett
  9. Åh, nypoteter er noe av det beste som finnes!
    Gjør ingenting om de er små :-)

    SvarSlett
  10. Fina bilder bjuder du alltid på men dessa cosmosbilder gillade jag särskilt :)

    SvarSlett
  11. Beautiful light your pictures have, Marit.The 'pink double delight' is my favorite.
    We've seen also much lesser wasps than usual! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! It's my favorite too.
      It's strange...

      Slett
  12. Vackra blomster! Jag gillar den dubbla solhatten.

    SvarSlett
  13. Så fint med egen avling, og så fine bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt med hjemme dyrkede grønnsaker. Tusen takk!

      Slett
  14. Morsomt med blå poteter ;-)) Jeg har bare spist disse på restaurant. tenk at du har hatt nesten nede i nattefrost allerede?! Og så store kontraster =O Godt det enda er liv laga for alle sommerfuglene dine :-)) Ønsker deg fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Høres ut som jeg har fasjonable poteter :))
      Ja, i går var det rett før frost her. Ja, nå er det blitt høst her med varme dager og kaldt om morgenen.
      Ja, enn så lenge er det varmt nok for de.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  15. Vi har ikke prøvet blå kartofler, men røde. De er dog kun røde udvendig. Hvis jeg skal vælge, vil jeg helst se dine herlige planter; men en kombination af planter og sommerfugle er helt ideel. Rim i græsset lyder helt surrealistisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes mange potetsorter. Røde har jeg ikke prøvd før. Ja, en balansegang er ideelt.
      Ja, det synes jeg også!

      Slett
  16. Hei Marit!
    Blå Kongo er veldig gode. Hadde planer om å kjøpe settepoteter i våres, men glemte det. Har faktisk opplevd at glemte Blå Kongo i jorda spirte neste år. Det ble ikke noe godt resultat.
    Cosmos er en av mine favoritter. Du tar veldig fine bilder.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, de er veldig gode. Jeg ble overrasket over hvor godt de smakte. Det har jeg også gjort et år, men de ble det ikke noe greie på. Cosmos er en vakker blomst som jeg må ha heretter.
      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Hei Marit

    Jeg kender jo "Blå Congo" fra Sverige - morsom at serverer fordi den også er så blå i det indre!

    Og godt vi har fået lidt somerligt vejr igen - ovenpå al den regn, Tror vi har en fantastisk måned foran os:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er en gammel potetsort, som sikkert er å finne flere steder. Ja, den er blå tvers igjennom :)

      Ja, enn så lenge. Her skal det regne fra lørdag til onsdag. Har ikke lyst på det :(
      Håper du får rett i det! :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  18. De potetene må gi wow-effekt på tallerkenen:) Jeg synes det er luksus å hente tomater i drivhuset. De er så gode! Nå er nye tomatfrø i hus klar til neste sesong. Jeg har samme cosmos som deg, og de skal jeg samle frø av. God kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de, og jeg har så lyst til å lage lilla potetstappe. Den gir i alle fall wow effekt! :)
      Ja, det er så herlig. Egne tomater smaker så godt.
      Det må jeg få kjøpt meg også. Jeg har begynt å høste frø av de jeg også. De er enkle å høste også.
      God kveld til deg også!

      Slett
  19. Hej Marit!
    Så många fina blommor du har, bilderna på humlorna och Cosmos, är härliga.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Tusen takk!

      Ha en fin kveld!

      Slett
  20. Blå kongo, så spennende! Har kun hørt om det, men aldri sett det!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...