onsdag 23. september 2015

Litt lokalhistorie i dag...

Ja, det blir litt annet enn hage i dag.  På søndag var vi i barnedåp til yngste barnebarnet, og det var veldig hyggelig. Fint vær og solen skinte, så bedre kunne det ikke være. Dåpen ble holdt i Kongsberg kirke, og det er en kirke jeg har vært mye i, for barneskolen jeg gikk på ligger rett i nærheten. Vi var mye der på omvisning med skolen, og det er unektelig en flott kirke innvendig. Det har vært så mye om Kongsberg på nyhetene i det siste og jeg kommer med litt fakta om byen:

Kongsberg er grunnlagt av selveste Kong Christian IV eller Christian Kvart som han også kalles.   Kongsberg kirke som vi var i er fra 1761, og utenpå er den i mur, men når en kommer inn i den er det bare helt utrolig flott der.

Det som jeg synes er så vakkert der er lysekronene som henger ned fra taket. De ble laget på Nøstetangen glassverk i Hokksund, og er helt unike.

Bildet mitt ble knipset i full fart mens jeg satt der, og yter ikke lysekronen full rettferdighet.De er så vakre, og bak der sees prekestolen som de ikke lenger tør å bruke pga. at de er redd for at den kan falle ned. Bak rokokkomønsteret på veggen er det en dør hvor presten kom ut av når han talte til menigheten. Det var veldig fascinerende å se på når han kom ut der, for det synes ikke for publikum at det er en trapp opp bak den veggen. Bildet ble litt mørkt, for det er ikke bra å bruke blitz inne der pga. det gamle interiøret. 

Etter dåpen gikk vi ut i det fine været og på kirkegården der har det blitt satt opp 7 skulpturer siden sist jeg var på de kanter. Må si jeg ble overrasket over å se pingviner, ørner og ikke minst denne skulpturen som er en satyr... ;)

Jeg synes den var så flott laget at jeg bare måtte ta bilde av den...


45 kommentarer:

  1. Hvis man gør billedet stort kan man godt se, at det er en flot lysekrone, det ser ud til at være en fin kirke også.
    Lidt underligt med figurerne, må man sige.
    Tillykke med dåben.
    Klem Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig fin både lysekronen og kirken.

      Tror det har vært endel diskusjoner om de ja, og litt spesielle å plassere på en kirkegård har mange ment. Men nå står de der, og figurene er veldig flotte.
      Takk!

      Klem, Marit

      Slett
  2. Til lykke med dåben! Og man fornemmer på dit billede at både kirke og lysekrone er meget smukke! Det var interessant at få lidt lokalhistorie oppe fra dig :-)
    Knus

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de er veldig flotte. Det var hyggelig at du synes det :)
      Klem

      Slett
  3. Bevares, det var en fyrrig en den nederste der :-)

    SvarSlett
  4. Hei Iris. Må innrømme at jeg har vært i Konsgsberg Kirke og sett de fantastiske lysekronene fra Nøstetangen og har også vært på Nøstetangen Museum . Har noen gamle venner som bor i Kongsberg.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig da! Da vet du hvor flotte de er. Jeg har aldri vært på Nøstetangen Museum, så det burde jeg nok gjøre en gang.

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  5. Historie er jo alltid litt spennende?! Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, historie er alltid spennende. Jeg er veldig glad i alt som har med historie å gjøre :)

      God ukeslutt!

      Slett
  6. Hei Marit!
    Den er helt fantastisk. Når man studerer bildet, blir man overveldet av alle detaljene. Tenk deg hva slags inntrykk det må ha gitt på 1700-tallet.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er helt sikkert. Det har jeg aldri tenk på, men du har helt rett. Lysekronene blir tent med stearinlys på julaften, og tenk hvilken opplevelse det må ha vært, ja. Sikkert helt utrolig!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Åh, nå fikk jeg lyst til å besøke Kongsberg kirke. Ser vakkert ut der.
    Gratulerer med dåpsbarnet forresten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker kirke! Du burde ta deg en tur og se på den.
      Takk!

      Slett
  8. Flott kirke! Spennende med lokalhistorie. Gratulerer med dåpsbarnet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den, og historie er spennende. Takk!

      Slett
  9. Hei Marit

    Tillykke med barnedåben - og imponerende lysekrone ja!
    Noget af en kontrast til statuen - men flot kunstværk også denne:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Takk! Ja, de er imponerende, og det henger faktisk 3 stykker der, og de er veldig flotte.
      Ja, det kan en trygt si, men den er veldig flott laget .)

      Ha en deilig dag

      Slett
  10. Hej Marit!
    En aning ovanligt med djurskulpturer på en kyrkogård, men varför inte. Gamla kyrkor är vackra. Gratulerar till dopet.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det kan en trygt si, men hvorfor ikke, ja. De er flott laget om ikke annet :)
      Det er de, ja! Takk!

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Tillykke med dit barnebarn, Marit! Sikke en vidunderlig, gammel kirke - tak for historien om den og for de dejlige billeder.
    Ha' en rigtig god dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte!

      Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  12. Kongsberg kirke er virkelig vakker !! Sist vi var der fikk vi en flott omvisning av en som var
    veldig stolt av kirkebygningen :-)
    Ha en fortsatt fin uke !

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at dere har vært der! Ja, det er en vakker kirke


      God helg!

      Slett
  13. Historie er spennende! Jeg skal ta turene våre i trøndersk historie til vinteren.
    Er det ikke Øystein Mobråten som er kunstneren til skulpturene utenfor kirken? Flotte er de! Og min mann ville nok likt pingvinen. Han er en ihuga samler, og en av våre doer er stappfulle av de,) Ja, rundt i huset ellers også:)
    Jeg har forresten to av mine søskenbarn boende på Kongsberg. Men jeg har over 50 søskenbarn, så det er litt begrenset med kontakt når de er langt unna.
    Sølvgruvene er jo og en spennede del av Kongsberg historie. Og en og annen "Dynamitt Harry " har jo og holdt på der.
    Flotte bilder, og en herlig lysekrone!
    Ha en fin torsdag:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, historie er spennende, og jeg er glad i all slags historie

      Jo, det er han som har laget statene tror jeg. Leste om det i lokalavisa.
      Pingviner er da så søte :)
      Så hyggelig da! 50 søskenbarn var ikke rent lite!
      Ja, sølvgruvene er en veldig viktig del av Kongsbergs historie
      Min bestefar jobbet der i over 30 år, så jeg har fått det inn med teskjeer ;)

      Ja, Dynamitt Harry har også vært der ja ;)
      Tusen takk!

      Ha en fin helg! :)

      Slett
  14. En unik lysekrone, der! Har faktisk et gammelt bilde av Kongsberg kirke på veggen. Familietiknytning, vet du. (Stammer fra Kleppan-gårdene, Komnes, Ytre Sandsvær)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er unik! Så spennende, det visste jeg ikke. Jeg vet ikke hvor den gården ligger, men det er uansett gøy. Komnes ligger bare noen få kilometer herfra.

      Slett
    2. Det er flere Kleppan-gårder, og min farfar eide visstnok 3, og bodde vel på "nordre", før han måtte gå fra gård og grunn på det harde 30-tallet fordi han hadde "skrevet på" (kausjonert) for fler i bygda som ikke kunne betale. Deretter forpaktet han prestegården på Efteløt.

      Slett
    3. Jeg fant i går en folketelling fra 1910 hvor det var oversikt over gårder i området. Fant flere Kleppan ja. Så det er vel fra Efteløt og sørover at de finnes? I bilkjøring tar det 10 minutter til her jeg bor, så de er rett i nærheten. Morsomt med gammel familietilknytning til gårder. 30 årene var nok veldig harde, også her i bygda også. Spennende med historie!

      Slett
  15. Det är något visst med att gå på dop. Kyrkan ser fin ut. Häftigt med djurstatyer på kyrkogården. Jag förstår att du blev sugen på att visa upp det på bloggen. Du får ha en trevlig helg.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott opplevelse. Det er en flott kirke ja. De statuene er ganske spesielle på en kirkegård ja ;)
      Ha en fin helg du også!

      Klem fra Marit

      Slett
  16. Congratulations with the baptism of your granddaughter, Marit!
    The church looks fascinating and the chandelier is very special.
    I wish you a nice week change, if it comes out we get nice sunny autumn weather. I wish it to you too!

    Love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Gerry!
      Yes, it is a special church.
      Have a nice weekend, and hopefully nice weather!

      Love, Marit

      Slett
  17. Flott kirke dette!..og fine skulpturer:)
    Gratulerer med barnebarn-dåp.
    God helg..i solskinn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den! :)
      Tusen takk!

      Gid helg til deg også i sol :)

      Slett
  18. Denne historien var spennende å lese. Har veldig lyst til å se mer av Norge, det er mange vakre steder med flott historie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Norge er full av spennende historie. Kongsberg er en av stedene som har veldig mye gammel historie pga. sølvet de fant i 1623.

      Slett
  19. Roligt med lite lokalhistoria. Och den nedersta bilden är ju för härlig. Förstår att du inte kunde motstå att ta en bild :)

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Ja, den måtte jeg bare ta bilde av ;)

      Klem, Marit

      Slett
  20. Gratulerer med dåpsbarn! Og fine bilder fra en fin kirke!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...