torsdag 3. september 2015

Her trengs det noe hyggelig å se på...

Ja, det føler jeg sterkt for nå etter dager med øsende regn. Det har gått bra her med veien, men som noen andre har fått merke det stikk motsatte. Rett i nærheten forsvant veien til noen naboer som bor noen hundre meter herfra, for der hadde plutselig elva skiftet løp.  Det eneste som har blitt ødelagt her er vanningsanlegget fra Lågen, for den tilkoblingen til naboen ved siden av her fikk hard medfart i går. Mannen min var nede ved Numedalslågen i går for å ta ut stikkontakten til pumpa, og det var så vidt at han kom seg tørrskodd dit, for Numedalslågen hadde gått opp noe veldig i størrelse. De snakker om at dette er et "50 års regnvær", så jeg håper da inderlig at det er 50 år til neste gang det kommer så mye regn, selv om jeg ikke helt tror på det... Klimaet har endret seg, det er det ingen tvil om. På to uker har vi altså fått over 200 mm med regn. Det er ganske utrolig!
Jeg var nede ved den lille bekken som renner forbi her i går på formiddagen, og den var alt annet enn en liten bekk lenger. Det hørtes ut som et brøl der den rant forbi, og den så mer ut som en liten elv enn en liten bekk, ja... Det var et lite opphold på ettermiddagen i går, men etter det har det bare regnet og regnet. Ikke like kraftig som sist natt, men likevel masse regn. Hvor mye som har kommet vet jeg ikke, men det er endel...Nå skal det bli mindre regn i dag enn i går, så kanskje det blir opphold og litt sol  kanskje... Håper på det!

Nei, nå har det vært mye negativt i det siste, så nå vil jeg vise noen hyggelige bilder som er tatt før regnet... ;)

Hydrangea paniculata 'Magical Fire' som starter som hvit

Hydrangea paniculata 'Vanilla Fraise'

Lilium 'Tom Pouce'

Lilium 'Brasillia'


Kirengeshoma palmata med besøk av en blomsterflue, Episyrphus balteaus

Denne lille hvite stemorsblomsten har kommet av seg selv, og sto der så vakker at den måtte tas bilde av :)

Hva passer bedre på en regnværsdag enn nettopp Solhatt, Echinacea purpurea

Green Envy'



Først uten besøk

'Double Pink Delight'

Blomsterfluene er glad i disse også...

'Razzmatazz' har faktisk blomstret helt siden den startet i juli

'Coconut Lime'

54 kommentarer:

  1. Oi så mange flotte solhatter! Og andre fantastiske september-blomster. Har nettopp lest om din og Karstens import, blir gjerne med ved en annen anledning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er vanskelig å si nå, for det ble veldig spontant. Men jeg skal prøve å huske på deg hvis det blir flere
      Har allerede en import på gang, men der er det allerede bestilt.

      Slett
  2. Beautiful pictures Marit, your header a topper.
    The yellow and pink flowers 'Green Envy' are my favorites.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Jan!
      Green Envy is new for me this year, and it's my favorite too.

      Slett
  3. Det var da voldsomme mængder regn, jeg kan godt forstå at den lille bæk ikke er lille mere. Håber du får noget solskin nu.
    Jeg nød dine billeder af både solhatte og Magical Fire.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt enormt med regn som er kommet. Tusen takk!
      Klem

      Slett
  4. Jeg er grønn av misunnelse over green envy :)

    SvarSlett
  5. Veldig søt stemor :) Må vel ut i kveldinga og sjekke tilstanden i bedene, rydde og støtte opp for ørtende gang.
    Kanskje solhattene hjelper?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Den ba om å bli fotografert :)
      Her er det så vått at det må tørke opp før jeg gjør noe.
      Håper på det!

      Slett
  6. That 'Green Ivy' coneflower is stunning, such a pity they won't grow here.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a pity it wount grow in your garden. I'm not sure if it survives here either.

      Slett
  7. Hello, gorgeous flowers and your photos are just stunning. Enjoy your day and the week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Eileen!
      Have a nice weekend!

      Slett
  8. Så flotte solhatter og blomster du fortsatt har i augusthagen din.
    Jeg var ute en tur i hagen å så på alt som regnet har slått i bakken, ikke ett pent syn.
    Vi får håpe det er over med regn for denne gang for nå må dett ryddes i bed og mye må nok bare klippes ned.
    Ha en fin dag Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, sånn er det her også. Mye stygge blomster etter alt regnet. Ja, nå ser det bedre ut fremover!
      Ha en fin helg, Marit

      Slett
  9. Marit
    I am delighted.
    Your Echinacea; Green Envy, Pink Double Delight, Razzmatazz, Coconut Lime, are beautiful.
    First time I've seen such phenomenal flowers.

    Marit, your beautiful garden should be the Botanic Garden.

    Greetings from Poland.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Lucia!

      Have a nice weekend!

      Slett
  10. Godt å ha sånne bilder i alt regnværet :-)

    SvarSlett
  11. Hjelpe meg hvor mye vann som har kommet rundt i landet. Godt å høre at du har sluppet relativt greit unna. Ja, nå har du hatt litt å stri med siste tiden, så godt å gjøre noe hyggelig som å vise sånne vakre bilder. Himmel så vakker 'Green envy' var. Aldri sett den. Solhatter er jo en av mine diller, så den der må jeg bare få fatt på. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt den? Ha en fin dag. Etter regn kommer forhåpentligvis sol:) Iris kommer til deg i løpet av neste uke:)
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro! Her har det blitt flom i Lågen, men her i hagen har det gått rimelig greit. Ja, blomster er alltid hyggelig å se på :)
      Ja, den er utrolig vakker! Kjøpte den hos Garden Living i vår.
      Gleder meg!

      Ha en fin kveld og helg!

      Slett
  12. Det var da frygteligt med al den regn I har fået, Marit.
    Hvor er det smukke billeder af dine blomster - jeg kan slet ikke stå for solhatte.
    Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt fryktelig! Sånne mengder skulle ikke komme på en gang...
      Tusen takk! Solhatter er veldig fine blomster, ja.
      Ha en deilig aften, Gitte, klem!

      Slett
  13. Hei Marit

    Det må jeg sige - det var store mængder vand!
    Og det tar også asfalten så jeg på videoen...
    Jeg er vant til at grusveje forsvinder men asfalten er der jo for at holde på det hele....

    Så er det godt med lidt flotte blomster og blomsterfluer:)

    Og du har besøg afr "den dobbeltbæltede" - vi har masser af den i dk - men jeg har endnu ikke set den i Värmland...
    Det er nok bare et spørgsmål om tid - for klimet ja, det ændrer sig!
    Og den skal da være velkommen;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, og ikke nok med det som kom i går, det har kommet 55 mm til i løpet av natt til i dag i tillegg. Nå har det heldigvis stoppet. Ja, når det kommer så mye på en gang, og det er i bratte bakker graver det vekk asfalten. Her i Norge er der mer bakker og bratte skråninger, så sånt er ikke uvanlig her.

      Ja, blomster og blomsterfluer er hyggelige å se på :)

      Den kommer nok til deg i Sverige også, for det er nok bare spørsmål om tid, ja. Klimaet er i endring, det er helt sikkert!

      Det er jeg sikker på at den er! Den er så vakker synes jeg.

      Ha en deilig aften

      Slett
  14. Hörde på nyheterna på tv om hur mycket regn ni fått. Trist.
    Så vacker hortensia du har. Och solhattarna är såå snyggga.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er trist. Det ødelegger for millioner av kroner. Her står god matjord under vann og masse for til fyr har blitt ødelagt. Det er bare sorgen alt sammen

      Tusen takk!

      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  15. Hei Marit!
    Har tenkt på deg i dag når jeg har sett hvordan Lågen vokser og vokser. Nå er den visst på retur. Vann er så ødeleggende og det er nifst å tenke på hva vi kan ha i vente pga klimaendring.
    MEN det er veldig fint å se på vakre bilder. Purpursolhatt er jeg veldig svak for. Sår nye hvert år.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk for din omtanke! Ja, Lågen har blitt kjempestor i løpet av dagen. Det er helt nifst. Det er nesten ikke til å tenke på hva vi Jan ha i vente, nei. Tenk om det blir verre enn dette!

      Ja, det er veldig hyggelig med pene blomster. Solhatt er en av mine favoritter også.
      Det skal jeg til neste år også!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Det er da godt nok noget af en føljeton med den slange (orm)....uf, så det var dejligt at se nogle fine blomsterbilleder igen :)
    Her har vi nærmest kun fået et par dråber regn den sidste uges tid, så jeg må ud og vand krukker af og til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye om denne ormen! Ja, blomsterbilder er mye hyggeligere :)
      Jeg skulle gjerne ha sendt deg litt regn! Her trenger vi ikke mer regn på veldig lenge...

      Slett
  17. i like the white violet and your new header photo!

    SvarSlett
  18. Vad skönt att kunna njuta av allt vackert som blommar istället för allt elände du haft sista dagarna. Vanilla fraise har jag också, men förra året blev den bara vit, inte rosa. Men nu ser jag att den börjar bli rosa i år, tycker den är så fin. Ha en skön helg/ Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye bedre! Den er så vakker når den skifter til rosa :)

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  19. Krysser fingrene for at dere får det tørrere i helga. Det har regnet her også, men på langt nær i skumle mengder. Ønsker det ei strålende helg.
    NB. Razzmatazz er vidunderlig ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, det skal faktisk regne i hele morgen :(
      Men i neste uke blir det fint vær :)
      Ja, Razzmatazz er nydelig, elsker den planta :)

      God helg!

      Slett
  20. Vannvittig med alt regnet de siste dagene, godt å høre at det gikk bra med hagen din. Vi har ikke fått så store nedbørsmengder som andre steder heldigvis.
    Nydelige solhatter du har :-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt "vann" vittig...!
      Det er heldigvis slutt på striregnet.
      Det har gått bra med hagen, heldigvis.

      Tusen takk!

      Ha en fin helg! :)

      Slett
  21. Dina solhattar är helt fantastiska. Det finns så många spännande varianter av dem. Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det finnes så mange vakre sorter av de.
      Ha en fin helg!

      Slett
  22. Flotte forfriskande bilder !
    Forferdeleg kva naturkreftene kan utrette, og ein må
    hjelpelaust sjå det kome.
    Nyt dei vakre blomstrane dine !
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det skal være sikkert. Det er ikke mye en kan gjøre, nei. En må bare håpe at det går bra.
      Ja, det skal jeg :)
      Klem

      Slett
  23. Men kära någon ... så mycket regn ni fått. 200 mm! Vilken tur att vägen klarat sig. Vi får verkligen hoppas att det tar minst 50 år tills det kommer så mycket regn igen.

    Vilka fantastiska solhattar du har. 'Green envy' är verkligen jättesnygg. Är alla övervintrade från tidigare år eller är dom nya för i år? Jag tycker det är så svårt att få solhattar att övervintra (förutom den klassiska 'Magnus'). Jag älskar solhattar och det gör ju mina vänner fjärilarna också så jag skulle gärna ha många olika sorter men det verkar vara svårt här.

    Nu hoppas jag att du får en fin helg med solsken och inget mer regn.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolige mengder med regn, og det kom 55 mm forrige natten i tillegg. Så altså 255 mm på under to uker.
      Ja, det håper jeg virkelig!

      Tusen takk! Ja, Green Envy er nydelig. Den er ny nå vår, så jeg vet ikke om den overlever. Jeg har fått igjen to sorter i år, så noen klarer seg godt i noen år, men lenge levende er de ikke dessverre.

      Sommerfuglene elsker de ja!

      Ha en fin helg!

      Klem, Marit

      Slett
    2. God morgon Marit!
      Så nu är det 255 mm ... det är ofantligt mycket. Väderprognosen hos oss säger att det ska komma 40 mm imorgon och det tycker jag är mycket.

      Du frågade mig om större bilder på bloggen. Problemet är ju att jag har ett helt annat blogghotell än du har. Jag har ju Wordpress. Där kan man ange om bilderna ska laddas upp som små, medium eller stora. Jag har "stor" som förval. Dessutom så beror det på vilken bloggmall jag använder. Jag har valt en som tillåter relativt stora bilder. Min bloggmall tillåter bilder med en bredd på 640 pixlar. Det innebär att om jag laddar upp en bild som är 800 pixlar bred och anger "stor" så kommer Wordpress att minska bilden så den passar min bloggmall, alltså 640 pixlar. Om jag däremot skulle ange "medium" så blir bilderna bara ca 300 pixlar bred och då blir det ju en liten bild som visas upp.

      Jag förstår att det kanske fungerar annorlunda hos dig men det kanske finns liknande funktionalitet. Du kan väl börja med att kolla din bloggmall, hur breda bilder den tillåter att lägga ut. Nästa steg blir att kolla om det (som hos mig) finns möjlighet vid uppladdningen att ange hur stor bilden ska bli när den visas upp. Jag kan också skapa testbloggar där jag kan testa olika saker för att se hur det blir. Kanske har du också den möjligheten. Ofta är man ju rädd att "förstöra" sin bloggmall och då är det bra att ha en testblogg där man kan "leka" lite.

      Tyvärr kan jag ju inte hjälpa dig riktigt då jag som sagt har Wordpress men jag hoppas att du ändå fått lite tips.

      Jag önskar dig lycka till och en riktigt fin helg!

      Kram Anita

      Slett
    3. Tusen takk, Anita for ditt svar! Ja, jeg vet at vi har ulike blogg hotell, men kanskje finnes det noe som jeg har oversett. Jeg skal se på det neste gang jeg legger ut bilder. Tusen takk igjen!

      Ha en fin helg du også!

      Klem, Marit

      Slett
  24. Her var det jo virkelig mye fint å se på :-)) God helg Marit! Uten orm og vann?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, helst uten begge deler ;)
      God helg til deg også :)

      Slett
  25. Så fina solhattar, hoppas de inte regnar bort. Skickar lite solsken härifrån.
    Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De har fått mye regn på seg i det siste, ja, men håper at det går bra.
      Det er snillt av deg å sende det, kanskje det hjelper!

      Ha det godt!

      Slett
  26. Green Envy var kjempeflott! Og Razzmatazz holdt jeg nesten på å kjøpe her i vår, men de blir bare borte til med, så jeg lot det være. Da må et bed blandes med sand først.
    Du har virkelig mange flotte solhatter, og det liker jo sommerfuglene:)
    Ha en fin lørdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nydelig! Razzmatazz er sjelden å se i handelen, så kjøp den når du har muligheten. De trenger veldig god drenering ja, så et sandbed er nok smart å ha de i.
      Jeg er så glad i Solhatter, og det er sommerfuglene også :) De passer godt i sammen!

      Ha en fin lørdag du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...